| کد خبر: 107149 |

ایزوایکو سومین کشتی اقیانوس پیمای ساخت داخل را تحویل داد

پرچم ایران – کاشان بالار فت

هفته‌نامه حمل ونقل|
 
حمل‌و‌نقل: بالاخره پرچم کشتی داخلی ساز ایران – کاشان به‌عنوان سومین کشتی ساخته شده در ایزوایکو بالا رفت. این کشتی آخرین و درعین حال سومین اقیانوس پیمایی  است که ایزوایکو برای کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران ساخته است؛ موضوع ساخت دو  کشتی دیگز که در قرارداد اولیه امضا شده بود به‌دلیل همه تأخیرها منتفی  شده است.

ابتدای دهه ۸۰ بود که کشتی رانی ۵ فروند کشتی اقیانوس پیما را به ایزوایکو سفارش داد و با همه تأخیرها بعد از تحویل دادن دو فروند از این اقیانوس پیماها، کشتی رانی دو فروند باقی مانده را کنسل کرد  تا به این‌گونه ایزوایکو را برای  تأخیر در ساخت جریمه کند این درحالی بود که ایزوایکو تجیهزات لازم برای دوکشتی دیگر را نیز خریده  بود.
 
حالا سومین کشتی نیز با تأخیری دیگر تحویل داده شد تا ایران گام محکم‌تری برای پیوستن به جمع کشتی‌سازان بزرگ دنیا بردارد و برای ادامه کار امیدوار‌تر باشد.

ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما از برنامه‌هایی است که خاک زیادی خورده؛ گویا با تحویل این اقیانوس‌پیماها در کنار سه فروند افراماکس‌های صدرا باید دیگر ایران را در جمع سازندگان کشتی‌های بزرگ غول‌پیکر محسوب کرد، هرچند که نمی‌توان از کنار زیان‌هایی که داخلی‌ها از تأخیرهای خواسته و ناخواسته پیمانکاران متحمل شده‌اند، به سادگی گذشت.
 
اگرچه تحریم‌های بین‌المللی هم در به بار آوردن این تأخیرها بی‌تأثیر نبودند، اما کشتی‌ساز شدن و تأکید بر تولید داخل از جمله برنامه‌هایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و هم بدنه دولت به آن تأکید داشته و آن را دنبال می‌کنند. با همه این اوصاف کارشناسان زیادی هستند که هزینه ساخت‌گران و تأخیر در زمان تحویل‌دهی را از زیان‌های سفارش به داخل عنوان می‌کنند.
 
سرنوشت نامشخص افراماکس‌ها
در شرایطی سومین اقیانوس‌پیمای تمام‌ایرانی تحویل کشتیرانی شد که از سرنوشت تحویل‌دهی سه افراماکس (کشتی‌های نفتکش) ونزوئلایی خبری نیست. و مشخص نیست که بالاخره طرف ونزولائی برای تحویل  و بیمه کردن و به آب اندازی آنها چه روشی را در پیش گرفته است.
 
بانی ساخت داخل در بندر عباس  
هفته پیش بود که اسحاق جهانگیری  معاون اول رئیس جمهور به همراه محمد نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت به بندرعباس رفت تا در مراسم تحویل دهی آخرین اقیانوس پیمای داخلی شرکت کرده و از کشتی رانی‌های دیگر هم بخواهد تا سفارش‌های خود را به جای  خارجی‌ها به ایزوایکو بدهند.


وی که خود بانی اصلی این قرارداد در دهه ۸۰ بود، اقتصاد دریا را اقتصادی پردرآمد و اشتغالزا  می‌داند و می‌گوید: «اقتصاد دریا اقتصادی بزرگ است و ایران با داشتن ظرفیت‌های فراوان در این بخش هم می‌تواند مشکلات بیکاری را مرتفع سازد و هم می‌تواند گام‌هایی در جهت توسعه کشور بردارد. متأسفانه ایران بهره کمی از اقتصاد دریا داشته است و آن‌طور که باید نتوانسته از ظرفیت‌های این بخش استفاده کند.
 
ترانزیت کالا در حمل‌و‌نقل دریایی، شیلات و صنایع دریایی از جمله بخش‌های مرتبط با اقتصاد دریا هستند و ایران ظرفیت آن را دارد که در این زمینه‌ها بتواند گام‌های مؤثری بردارد.

وی افزود: «در گذشته بخش زیادی از نیازهای مرتبط با صنایع دریایی و سازه‌های دریایی از خارج از کشور تأمین می‌شد اما با ارتقای توانمندی داخلی، امروز بخش عمده‌ای از این نیازها در داخل کشور تأمین می‌شود.
 
یکی از ضرورت‌های توسعه صنایع دریایی و ساخت کشتی در داخل کشور مشخص کردن ساز و کار تأمین مالی برای اجرای این طرح‌هاست و اگر ساز و کار تأمین مالی برای اجرای این‌گونه پروژه‌ها مشخص شود بی‌تردید صنعت کشتی‌سازی در ایران به راه خواهد افتاد و ایران با داشتن نیروهای مجرب و بازار مناسب در کشورهای اطراف می‌تواند به یک کشتی‌ساز بزرگ تبدیل شود.»

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد: «با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مناسب بتوانیم از مشکلات عبور کنیم و ایران بتواند جایگاه مناسب خود را در صنعت دریایی به‌دست‌آورد و از فرصت‌های موجود در این بخش استفاده کند چرا که توسعه این بخش یکی از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است و اگر می‌خواهیم به منویات رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم، مهم‌ترین گام استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور است.»
 
وی درعین‌حال توسعه دریامحور را مورد توجه قرار داد و یکی از نقاط ضعف کشور را استقرار جمعیت کم در سواحل کشور خواند و ادامه داد: «متاسفانه بخشی از سواحل کشور خالی از سکنه است و در برخی مناطق نظیر جاسک و چابهار به‌دلیل محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، تراکم جمعیت و سکنه وجود ندارد.

این درحالی است که با توجه به ظرفیت‌های گسترده ایران در سواحل عمان و خلیج‌فارس و تردد فراوان کشتی‌های سایر کشورها از خلیج‌فارس و تنگه هرمز می‌توانیم ایران را به کانون توسعه تبدیل کنیم.»
 
کشتی‌های اقیانوس‌پیما بیشتری می‌سازیم
بنا به گفته حمید رضاییان اصل، مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی فراساحل، کشتی ایران – کاشان دارای ۱۵۸ متر طول، ۳۰متر عرض و ظرفیت حمل ۲۲۰۰ کانتینر است و ارزش این کشتی حدود ۵۰میلیون دلار است. همه مراحل طراحی و ساخت این کشتی به دست متخصصان مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل در شرکت بحر گسترش بندرعباس و مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام شده است.

رضاییان از انعقاد قرارداد تکمیل و ساخت شش فروند شناور مسافربری با همکاری بانک توسعه تعاون، سه فروند شناور پنج هزار تنی و یک فروند شناور پشتیبانی ماهیگیری هنگام صید این شرکت اشاره کرد و گفت: ساخت شناورها بین ۱۵ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد که از نظر بازه زمانی با همتاهای خارجی قابل رقابت است.
 
هم‌اکنون گواهینامه بین‌المللی این کشتی پس از موفقیت در آزمایش‌ها و تست‌های دریانوردی صادر شده که با صدور آن ایران- کاشان اجازه دریانوردی و حمل بار را کسب کرده است. هم‌اکنون یکی از فعالیت‌های مهم این شرکت علاوه بر ساخت و تعمیر شناورها، سکوها و سازه‌های نفتی و گازی، تعمیر اساسی دکل حفاری دریایی (جک آپ) مختلف و پیشرفته فعال در خلیج‌فارس است.

هم‌اکنون کار ساخت سه شناور با ظرفیت ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن پشتیبانی از سکوهای نفتی و پنج فروند شناور حمل ماشین و یک فروند کشتی مسافربری vip آغاز شده است.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.