| کد خبر: 105569 |

سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در فرودگاه امام

تین‌نیوز| ایران‌ایر حدود ٤ سال پیش، اولین ایرلاین خاورمیانه و چهارمین ایرلاین جهان بود؛ سرنوشتی كه با گذشت سال‌‌ها دیگر روی خوشی ندید و در این ریل موفقیت از كشورهای همسایه عقب افتادیم و سهم‌مان را از بازار هوایی دودستی به كشورهای همسایه واگذار كردیم. اما حالا با توافق هسته‌ای به نظر می‌رسد ایران عزم خود را جزم كرده تا مانند بازار نفت، سهم خود را بازپس بگیرد؛ بازاری كه دیگر در انتظار خالی‌شدن چاه‌‌های نفتی نیست و محدودیتی در آسمان‌ها نمی‌بیند. با توجه به موقعیت استراتژیك ایران برای اتصال كریدورهای آسیای شرقی به اروپا، اكنون بهترین فرصتی است كه می‌توان سهم بازار ایران را از فرودگاه آتاتورك تركیه و فرودگاه دوبی بازپس‌ گرفت. آن‌گونه كه وال‌استریت ژورنال نیز گزارش می‌دهد، فرودگاه امام خمینی تهران در مراحل اولیه بازسازی تدریجی است. این بازسازی بخشی از برنامه توسعه تجارت ایران و تبدیل آن به یک هاب منطقه‌ای بعد از توافق هسته‌ای است؛ امری كه كارشناسان پرشمار بر آن تأكید دارند و معتقدند توسعه این فرودگاه تنها بخشی از پازل بزرگ توسعه ایران به‌ویژه در امر تجارت و گردشگری است.
 

‌ نیاز ٢ میلیارددلاری برای توسعه ترمینال ایران‌شهر
علی صباغی، یکی از مشاوران ارشد فرودگاه امام تهران، در گفت‌وگوی خود با «شرق» تأكید می‌كند كه تلاش‌ها برای توسعه فرودگاه به‌صورت جدی در حال پیگیری است و اكنون برای توسعه ترمینال ایران‌شهر برای ٤ میلیون مسافر در سال، حداقل دو میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری نیاز داریم كه آن را در یك پروژه بلندمدت ١ ساله در نظر گرفته‌ایم.
این در حالی است كه اكنون ظرفیت این فرودگاه با اصلاحات انجام‌شده بار شرقی ترمینال نسبت به سال گذشته ١٥درصد افزایش داشته و فقط به ٧,٥ میلیون نفر در سال رسیده است.

‌ پای بنیاد مستضعفان به فرودگاه امام باز می‌شود
صباغی نگاهی به یك پروژه دیگر می‌اندازد كه ٦ درصد آن تكمیل شده و فقط به سرمایه‌گذاری صدمیلیون‌دلاری برای اتمام باقی آن نیاز است: پروژه سلام در شمال غربی فرودگاه امام خمینی برای ظرفیت ٣,٥ میلیون نفر، یك‌سال دیگر افتتاح خواهد شد.
به گفته او، این پروژه تاكنون از بودجه عمومی دولت بهره‌ می‌گرفت؛ اما به‌تازگی با تصویب هیأت وزیران قرار است تحت قرارداد به صورت مستقیم به بنیاد مستضعفان واگذار شود.

‌ همه ایرلاین‌های داخلی به فرودگاه امام بدهكارند
این مقام مسئول با اشاره به اینكه اكنون سودده‌ترین فرودگاه ایران فرودگاه امام خمینی است، می‌گوید: سودده‌بودن این فرودگاه در مقابل دیگر فرودگاه‌های ایران به دلیل فرود پروازهای بین‌المللی خارجی در این فرودگاه است و آن قسمت از ایرلاین‌های داخلی كه در این فرودگاه می‌نشینند، بلااستثنا به فرودگاه امام بدهكار هستند و ارقام آن بسیار بالاست؛ اما نمی‌توانیم به آنها فشار بیاوریم؛ زیرا از نظر اقتصادی تحت فشار هستند.

مشاور ارشد فرودگاه امام خمینی در ادامه نگاهی به فرودگاه‌های پرتردد منطقه‌ای هم می‌اندازد و می‌گوید: اعتقاد ندارم امارات‌ایرلاین، ایرلاینی اقتصادی باشد؛ زیرا دولت امارات سوبسید پنهان به این فرودگاه می‌دهد تا منافع این كشور در بخش‌های دیگر توسعه تأمین شود و به‌همین‌دلیل همیشه دولت امارات این سوبسید را كتمان می‌كند و تأكید دارد در بازار رقابت، آن را توسعه می‌دهد.
وال‌استریت ‌ژورنال در گزارش خود همچنین می‌افزاید: در مرکز این تغییرات، ساخت دو ترمینال جدید و گسترش فرودگاه و تبدیل آن به منطقه آزاد تجاری است که این شامل بخش‌های صنعتی، لجستیکی، هتل‌ها و مراکز کنفرانس خواهد بود. با‌‌این‌حال در مراحل اولیه، دولت امیدوار است با توسعه فراگیر فرودگاه امام، کمپانی‌های خارجی را برای انتخاب تهران به عنوان هاب منطقه‌ای مجاب کند.

‌ رایزنی سرمایه‌گذاران فرانسوی برای حضور در فرودگاه امام
این پروژه می‌تواند ارزشی بالغ بر میلیاردها دلار از طریق تجارت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای ایران به همراه داشته باشد. توسعه‌گران صنعتی فرانسوی مانند Bouygues و  Aéroports de Paris که ساخت فرودگاه‌های شارل دوگل و اورلی را برعهده داشته‌اند، امسال با مقامات ایران در رابطه با مشارکت در توسعه فرودگاه امام گفت‌و‌گو كردند. سال گذشته گروه هتل‌سازی عظیم فرانسوی آکور توافقی را با ایران در این زمینه به امضا رساند.

علی صباغی، یکی از مشاوران ارشد فرودگاه امام تهران، گفته این پروژه در پی رقابت با فرودگاه‌های موفق و مناطق ویژه‌ای مانند امارات و ترکیه است. برای مثال مرکز جهانی دوبی که در سال ٢ ١ بازگشایی شد، در مرکز خود یک فرودگاه جدید را با گنجایش ١٦ میلیون مسافر در سال و ١٢ میلیون تن بار جای داده است. در اطراف فرودگاه، مناطق ویژه لجستیکی، مرکز نگهداری از هواپیماها، ساختمان‌های مسکونی و منطقه گلف وجود دارد. مجموعه هتل‌های بین‌المللی هیلتون، سال گذشته قرار ساخت یک هتل ٥٣٥ اتاقه را در این منطقه گذاشته است.

صباغی گفته این برنامه‌ها بسیار عظیم است و ما بدون داشتن زیرساخت‌های لازم و کار فراوان، به آن دست پیدا نمی‌کنیم؛ اما اگر بتوانیم سهم خود را در ١٥ سال آینده به دست آوریم، می‌توانیم. این یک رقابت سخت است؛ اما دولت همه موانع را برای دستیابی به هدف از جلوی پا برداشته است.

‌ مشاوران خارجی توسعه فرودگاه امام
به گفته صباغی، ایران مشاوران فرودگاه هلند یا NACO را که در پروژه‌هایی مانند پروژه فرودگاهی مکزیکوسیتی، کوالالامپور و پکن فعالیت داشته‌اند، به‌عنوان مشاور اصلی استخدام کرده است. NACO ترمینال جدید ایرانشهر را به عنوان بخش اصلی شهر فرودگاهی با ظرفیت ٢ میلیون مسافر پیش‌بینی کرده و این دو میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
درعین‌حال کمپانی‌های کره‌جنوبی، هلند، فرانسه و چین قراردادهایی را به امضا رسانده‌اند یا گفت‌و‌گوهایی برای ورود به این پروژه داشته‌اند. در گذشته برخی از این کشورها به تأمین مالی پروژه‌هایی مانند این در سایر نقاط جهان برای به‌دست‌آوردن سهم در‌خور‌‌توجه خودشان در توسعه املاک و مستغلات یا ساخت کمپانی‌ها و دیگر کسب‌و‌کارها کمک کرده‌اند. احیای فرودگاه و بخش حمل‌ونقل کلید بهره‌برداری از برداشته‌شدن تحریم‌هاست. آزادسازی جریان کالا از طریق مرزهای ایران یک قدم حیاتی به سمت سازندگی اقتصادی است که می‌خواهد بیش از گذشته با جهان تعامل داشته باشد و این اولویت اصلی حسن روحانی است.

‌ ایران پتانسیل تبدیل‌شدن به هاب منطقه‌ای را دارد
ایران امتیازات جغرافیایی زیادی دارد. این کشور بین اروپا و آسیا واقع شده است. به گفته مریم کیایی، رئیس شرکت توسعه کسب‌و‌کار بین‌المللی راه‌شهر که یکی از کمپانی‌های زیربنایی مهم ایران است، گفته فرودگاه امام خمینی پتانسیل تبدیل‌شدن به هاب منطقه خاورمیانه را دارد. این فرودگاه نیاز به سرمایه و توسعه دارد.

‌ سهم بازار ایران دست شركت‌های هواپیمایی همسایه
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن‌ شركت‌های هواپیمایی نیز در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: با توجه به موقعیت استراتژیك ایران كه شرق آسیا و اروپا را به هم مرتبط می‌كند، این فرودگاه، بهترین نقطه برای هاب منطقه‌ای است. ما این فرصت را در سال‌های گذشته از دست دادیم و كشورهای رقیب مانند دوبی و استانبول توانستند جایگاه ایران را بگیرند. طبیعتا با افزایش ناوگان و خرید هواپیمای نو، می‌توانیم از این پتانسیل استفاده كنیم و از حقی كه به‌عنوان هاب منطقه می‌توانیم داشته باشیم، بهره بگیریم. به گفته اسعدی سامانی، سهم عمده‌ای از بازار ما دست شركت‌های هواپیمایی همسایه است كه باید به داخل كشور بازگردد و ایرلاین‌های ایرانی بتوانند از سهمی كه كشورهای همسایه از جابه‌جایی مسافران می‌برند، استفاده كنند. در این رابطه ما به سرمایه‌گذاری بسیار بالا نیاز داریم و اكنون فرودگاه امام ظرفیت كافی را برای این كار ندارد. با برنا‌مه‌هایی كه دولت و وزارت راه دارد، باید به جایگاه مد‌نظر برسیم و اگر بخواهیم از كشورهای همسایه جلوتر برویم و هاب منطقه شویم، باید سرعت خود را افزایش دهیم تا از آنها جلو بزنیم. مطمئنا اكنون آنها هم بی‌كار نخواهند نشست تا ما به آنها برسیم. آنها هم به‌سرعت پیش می‌روند.
به گفته او، اكنون مسافران ایرانی از شركت‌های هواپیمایی همسایه خرید می‌كنند و پنج میلیارد‌دلاری كه باید عاید شركت‌های هواپیمایی داخلی شود، عاید شركت‌های هواپیمایی كشورهای منطقه می‌‌شود. 

‌ فرودگاه امام خمینی زیان‌ده است
مسعود دانشمند، رئیس کانون سراسری انجمن‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران، همچنین در گفت‌وگو با «شرق» تأکید می‌کند فرودگاه امام خمینی بیش از اینها نیازمند توسعه است، زیرا اکنون براساس استانداردهای جهانی، ٧ تا ٨ درصد هزینه‌های فرودگاهی باید از طریق فروشگاه، کافی‌شاپ، رستوران و... در محوطه فرودگاه و فقط ٢ تا ٣ درصد از ناحیه خدمات خروج مسافر تأمین شود، اما اکنون در فرودگاه امام، چندان فروشگاه و کافی‌شاپ و... نداریم. 

دانشمند با اشاره به اینکه فرودگاه امام خمینی، فرودگاهی کوچک است، ادامه می‌دهد: درحال‌حاضر این فرودگاه حدود شش‌میلیون جابه‌جایی مسافر در سال دارد که هزینه حجم عظیم پرسنل داخل فرودگاه را هم پوشش نمی‌دهد و درحال‌حاضر این فرودگاه، زیان‌بار شده است. 
به گفته او، برای یک جمعیت ٨ میلیونی، شش‌میلیون جابه‌جایی در سال بسیار اندک است. در مقایسه، فرودگاه دوبی اعلام می‌کند برای ٧ ‌میلیون جابه‌جایی ظرفیت دارد که البته این حقیقت ماجرا نیست و این فرودگاه، فقط ٤٥میلیون جابه‌جایی را پوشش می‌دهد. 

او در قالب پیشنهادی به مسئولان این فرودگاه می‌گوید: طراحی سالنی بلند و کشیده در فروگاه که در کنار آن هواپیما قرار گیرد، دیگر مدرن نیست و اکنون سالن‌های هواپیمایی به‌صورت دایره ساخته و هواپیماها دور آن جمع می‌شوند. نمونه چنین فرودگاهی که به‌تازگی آغاز به کار کرده، فرودگاه عشق‌آباد است که برای حدود ١٥میلیون جابه‌جایی مسافر، ٢٥ هواپیما به‌طور هم‌زمان کنار سالن قرار می‌گیرند. این در حالی است که اکنون در ایران حداکثر شش هواپیما در کنار هم قرار می‌گیرند. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Irani @ yahoo. com 0 0

    آقای صباغی مجددا افسانه سرائی فرموده اند و آرزوهای خود را برای توسعه فرودگاه امام بیان می نمایند۰چهل میلیون مسافر!؟ سرمایه گذاری خارجی!؟ بنیاد می خواهد سرمایه بیآورد!!چرا؟ دو میلیارد دلار برای پایانه ایرانشهر!!!؟ مقایسه با دوبی!!! امیدوارم فرودگاه امام توسعه یابد، ولی نه با چنین مشاورانی!!!! که تخیل و توهم را با وا قعیت عجین نموده اند۰ دوست عزیز آقای صباغی، آیا از ۱۳۷۶ تا کنون که بنیاد به نوعی در فرودگاه امام رفت و آمد دارد هیچ سرمایه ای آورده است؟ لطفا اگر می دانید شفاف پاسخ دهید، ما که می دانیم بنیاد چقدر دریافت کرده است۰آیا واقعا شرکت ناکوی هلندی هیچ کمکی جز دریافت یورو در فرودگاه امام در جهت ترغیب سرمایه گذ اری اروپائی نموده و یا اصلا هیچ بیزینس پِلَن حرفه ای تهیه کرده است؟ پاسخ: خیر آیا وقتی هتل آیبیس را در فرودگاه ساختند، سرمایه از فرانسه آمد؟ آقای صباغی شما آنچنان با اقتصاد حمل و نقل بیگانه اید که یک پزشک با علم فلسفه!!دوست عزیز ارقامی که شما بیان فرموده اید هرگز در برهه محاسبه شانسی ندارند و پیشنهاد می شود بجای جار زدن افسانه مشکلات و نواقص موجود فرودگاه را با همین یک باند و پایانه واکاوی نمائید و اگر فرصت فرمودید یک دوره کوتاه مدت در وادی اقتصاد حمل ونقل هوائی در خارج از کشور بگذرانید تا کمی روشن شوید۰

  • Irani @ yahoo. com 0 0

    در ضمن جهت اطلاع آقای دانشمند، فرودگاه دوبی در سال ۲۰۱۵ میلادی ۷۸۰۱۴۸۳۸ مسافر پردازش نموده است، نه رقم غلط ۴۵ میلیون!!!!! یعنی ۱۳ برابر فرودگاه امام، عزیزان لطفا دقیق آمار دهید و اگر پیشنهادی هم دارید متکی به علوم فرودگاهی باشد۰با سپاس۰