| کد خبر: 105475 |

هواپیماها در صف پارک

تین‌نیوز| کمین کردن خودروها برای جای پارک و حتی نزاع راننده‌ها بر سر حاشیه‌های خیابان، این روزها تبدیل به امری عادی در خیابان‌های تهران و برخی کلانشهرها شده است و در شرایطی که این مشکل هر روز حادتر می‌شود، رد پای این ماجرا را می‌توان هم‌اکنون نیز در فرودگاه‌ها دید و بعید نیست تا چند وقت دیگر هواپیماها هم برای زودتر پارک کردن در فرودگاه‌ها با یکدیگر رقابت کنند!

ورود هواپیماهای نو به کشور این روزها به اندازه‌ای توجه دست‌اندرکاران حمل‌ونقل هوایی را به خود جلب کرده که به نظر می‌رسد از فضای زمینی لازم برای این هواپیماها غفلت شده است، آنهم در شرایطی که هم‌اکنون در برخی فرودگاه‌ها فضای لازم برای توقف و پارک هواپیما به اندازه لازم وجود ندارد.
به عنوان نمونه در حال حاضر در فرودگاه مهرآباد بین ۴۰ تا ۴۲ فضای پارک هواپیما وجود دارد اما با توجه به کمبود فضای پارک به‌ویژه در شب که بیشترین توقف هواپیما در فرودگاه وجود دارد، در این ۴۰ فضای پارک حدود ۴۷ هواپیما پارک می‌شود و به گفته مسئولان این فرودگاه، اگر هواپیماها بیشتر باشد تعدادی از آنها در رمپ (محل توقف هواپیما) نیروی هوایی توقف می‌کنند.

افزایش فعالیت واحد ایمنی زمینی
اگرچه مسئولان تاکید می‌کنند که با وجود محدودیت‌ها در مهرآباد، هواپیماها همچنان در شرایط استاندارد در این فرودگاه پارک می‌شوند اما پارک کردن بیش از ظرفیت هواپیماها می‌تواند مشکل‌ساز باشد و موجب فعالیت چندبرابر واحد ایمنی زمینی در فرودگاه شود.
آرمان بیات، کارشناس و تحلیلگر صنعت هوانوردی در گفت‌وگو با صمت کمبود فضای پارک در فرودگاه مهرآباد را جدی می‌داند و معتقد است این مسئله به دلیل نقش پررنگ تمرکز اقتصادی و اجتماعی شهر تهران بوده که موجب افزایش تقاضای سفر در این شهر شده است. همچنین با توجه به افزایش شرکت‌های هواپیمایی جدید، طبیعی است که فضای پارک هواپیما در سطوح عملیات فرودگاهی و زیرساخت پایانه‌ای در استقرار دفاتر شرکت‌ها با محدودیت جدی مواجه شود.
 
بیات توضیح می‌دهد که در سال‌های اخیر تقاضای پارک هواپیما در شب و در فرودگاه مهرآباد افزایش یافته است زیرا شرکت‌ها می‌خواهند پروازهای خروجی اول‌وقت روز بعد را پوشش دهند که بیشترین میزان تقاضای خروج مسافر را دارد. این تقاضا به اندازه‌ای است که گاه موقیعت پارک هواپیماها کمتر از تعداد هواپیماهایی است که در رمپ (محل عملیات هوایی) و اپرون فرودگاه پارک می‌کنند و این مسئله منجر به پارک خارج از موقعیت‌های استاندارد شده و باعث می‌شود فعالیت دست‌اندرکاران ایمنی زمینی برای حفظ ایمنی افزایش یابد. به گفته بیات، موقعیت پارک هواپیماها متناسب با وزن و ابعاد آنها در نشریه‌های اطلاعات هوانوردی مربوط به فرودگاه تعریف شده است.

اگرچه سازمان هواپیمایی موضوع منع پارک هواپیما، خارج از پایگاه عملیاتی را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده است اما به گفته بیات، این مسئله تاثیر مطلوبی در کاهش مشکلات محدودیت پارک هواپیماها به ویژه در تهران نداشته است و هم‌اکنون نیز شاهد هستیم که بیشتر ناوگان شرکت‌های هواپیمایی که متعلق به تهران نیستند و در ثبت دیگر مناطق کشور هستند، در تهران پارک می‌شود.
بخشی از دلایل این ماجرا به وجود بازار تقاضا در شهر تهران برمی‌گردد و محدودیت فرودگاه مهرآباد در زیرساخت‌ها، چالش‌هایی را در زمینه پارک هواپیماها و پذیرش و ترخیص مسافران ایجاد کرده است.

البته بیات توضیح می‌دهد که این محدودیت‌ها بیشتر در زمان پیک پروازها یعنی در پروازهای ابتدای صبح و پروازهای شبانگاهی است و در طول روز کمتر محدودیتی برای پارک هواپیماها وجود خواهد داشت، هرچند در فضای پایانه و پذیرش و ترخیص مسافران همواره این محدودیت وجود دارد.
مهرآباد به عنوان پرترددترین فرودگاه کشور، در روز حدود ۳۵ هزار مسافر ورودی و خروجی دارد اما آمار تردد مسافران در دومین فرودگاه پرتردد کشور تنها ۲۰ درصد این رقم است؛ بیات معتقد است در چنین شرایطی طبیعی است کمبود فضای پارک و محدودیت‌ها تنها در فرودگاه مهرآباد به چشم بیاید.
 
کاهش درآمد فرودگاه و شرکت هواپیمایی
عرضه و تقاضا باید در برنامه‌ریزی برای ایجاد یک فرودگاه درنظر گرفته شود؛ این سخن بدان معناست که ساخت باند، رمپ، اپرون و پارکینگ هواپیما باید متناسب با میزان تقاضای موجود مسافر و میزان نشست و برخاست هواپیما به یک فرودگاه باشد. از سوی دیگر با توجه به این عوامل، باید امکانات لازم مانند زمین مناسب در طرح جامع فرودگاه برای توسعه‌های آینده نیز درنظر گرفته شوند تا فرودگاه در آینده با مشکل فضا مواجه نشود.
علیرضا منظری، کارشناس صنعت هوانوردی در پاسخ به صمت با بیان این مقدمه معتقد است مهم‌ترین مشکلی که می‌تواند به دلیل نبود فضای پارک برای توقف هواپیماها به وجود آید، کاهش عبور و مرور هواپیماها به فرودگاه است که موجب می‌شود زمینه پاسخگویی به مسافران برای سفر از بین برود و درآمدزایی فرودگاه و شرکت هواپیمایی کاهش یابد.

از سوی دیگر این کارشناس معتقد است پذیرش هواپیما بیش از ظرفیت موجود در فرودگاه‌ها می‌تواند به ایمنی هوانوردی ضربه وارد کند زیرا امکان پارک مناسب برای آنها وجود ندارد. نکته دیگر این است که شرکت‌های هواپیمایی نیز برای صرفه‌جویی و استفاده بهینه از هواپیما تمایل دارند هرچه سریع‌تر هواپیمای خود را حرکت دهند؛ در نتیجه در نبود فضای کافی، امکان تصادف آنها روی زمین وجود دارد.

راهکارهای افزایش فضای پارک
با وجود کمبود فضای پارک در فرودگاه‌ها به ویژه فرودگاه مهرآباد، به گفته منظری امکانات و تسهیلاتی وجود دارد که با استفاده از آنها بر مبنای برنامه‌ریزی صحیح، می‌توان تا اندازه‌ای این مشکل را برطرف کرد.

بر اساس آنچه این کارشناس توضیح می‌دهد، یک راهکار موثر برای رفع مشکل نبود فضای پارک هواپیماها در میان‌مدت، تجدیدنظر در طرح جامع فرودگاه و در صورت لزوم، افزایش زمین یا تخریب و جابه‌جایی ساختمان‌های موجود برای افزایش فضای پارکینگ است. به گفته او، همزمان با رفع مشکل فرودگاه مهرآباد باید به سرعت برنامه توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) در اولویت قرار گیرد و پایانه جدید آن احداث شود.

منظری با تاکید بر اینکه بیشترین مشکل در زمینه نبود فضای پارک هواپیما مربوط به فرودگاه مهرآباد است، معتقد است به عنوان راهکار کوتاه‌مدت برای رفع این مشکل، می‌توان با تدابیر و برنامه‌ریزی صحیح و افزایش تسهیلات و امکانات لازم و مدرن و توزیع زمان پروازها در طول شبانه‌روز و همکاری مستمر همه دست‌اندرکاران نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد. این کارشناس تاکید می‌کند که باید تصمیم‌ها و سیاست‌هایی درپیش گرفته شود تا در اجرای نظام «هاب و اسپوک» فرودگاه‌های دیگری نیز به عنوان مراکز منطقه‌ای در نظر گرفته و نوع پروازها از نظر مبدا و مقصد تغییر داده شود زیرا هم‌اکنون برخی فرودگاه‌ها ظرفیت مناسبی دارند و حتی امکان افزایش ظرفیت نیز در آنها وجود دارد و می‌توانند به عنوان هاب منطقه شناخته شوند.

منظور از «هاب و اسپوک» نوعی سیستم حمل‌ونقل هوایی است که در آن یک فرودگاه محلی، برای فرودگاه‌های مرکزی که دارای پروازهای بین‌المللی یا پرواز به مقاصد دوردست هستند، خط پرواز ارائه می‌دهد.
اسقاط هواپیماهای زمین‌گیر راهکار دیگری است که برای افزایش فضای پارک در فرودگاه‌ها در ماه‌های اخیر با دستور وزیر راه و شهرسازی سرعت گرفته است. به گفته مسئولان، بخشی از کمبود فضای پارک هواپیما در فرودگاه‌ها به دلیل وجود ۱۰۰ هواپیمای زمین‌گیر در کشور است و برای کاهش مشکلات این هواپیماها، وزیر راه و شهرسازی از شرکت‌های هواپیمایی خواسته هواپیماهایی که قابل تعمیر نیستند هرچه زودتر اسقاط شوند تا فضا برای هواپیماهای فعال و هواپیماهای جدیدی که قرار است خریداری شوند باز شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.