| کد خبر: 105268 |

وزیر اقتصاد فرانسه مطرح کرد؛

مذاکره با آمریکا برای رفع موانع بانکی ایران

تین‌نیوز| وزیر اقتصاد و صنعت فرانسه خطاب به وزیر اقتصاد ایران گفت: در حوزه بانکی به منظور گسترش همکاری‌ها با ایران، در حال رایزنی و فشار به آمریکا هستیم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، علی طیب نیا که برای شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده است، در دیدار با وزیر اقتصاد، دارایی و صنعت فرانسه با اشاره به اراده جدی کشورمان برای گسترش روابط با کشورهای اروپایی تاکید کرد: طرف‌های اروپایی باید به تعهدات خود در چهارچوب برجام عمل کنند و روابط کارگزاری با بانک‌های بزرگ نیز هر چه سریعتر عملیاتی شود؛ زیرا توسعه تجارت و همکاری‌های اقتصادی، بدون این موضوع میسر نخواهد بود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی به دستاوردهای دولت در حوزه کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، ایجاد ثبات اقتصادی و رشد مثبت اشاره و تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده توسط آمریکا در این مسیر، کشورهای بزرگی همچون فرانسه می‌توانند در رفع این مشکل که منافع همه کشورها را در پی دارد، موثر باشند.

طیب‌نیا با اشاره به اینکه ایران پیشگام در مبارزه با تروریسم در منطقه است، تاکید کرد: همه اتفاق نظر دارند که یکی از راههای اصلی مقابله با خشونت و تروریسم، توسعه همکاری‌های اقتصادی در نظام بین‌الملل و رفع فقر است.

در ادامه این دیدار، "میشل ساپین" وزیر اقتصاد، دارایی و صنعت فرانسه نیز اعلام کرد: همکاری‌های ما با ایران شامل همکاری در حوزه‌های خودرو، نفت و گاز و حمل و نقل هوایی است و تمایل خود را جهت گسترش بیشتر همکاری‌ها اعلام می‌کنیم.

وی تاکید کرد: جهت گسترش همکاری‌ها، ارتقای روابط و افزایش جریان سرمایه بین دو کشور حائز اهمیت است؛ بر این اساس، در حوزه بانکی نیز به منظور گسترش همکاری‌ها در حال رایزنی و فشار به آمریکا بوده، چراکه ما و سایر کشورهای اروپایی برای حل این موضوع بسیار مصمم هستیم.

وزیر اقتصاد فرانسه افزود: ما امیدواریم همانگونه که در خصوص فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران از سوی آمریکا این هماهنگی صورت گرفت، در موضوع همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی با ایران نیز چنین شرایطی فراهم شود.

ساپین همچنین تاکید کرد: ما خود را به طور کامل به اجرای برجام متعهد می‌دانیم، هرچند معترف هستیم که مشکلات وجود دارد؛ اما این مشکلات هیچ خللی در اراده ما برای انجام تعهداتمان ایجاد نخواهد کرد.

در جریان این سفر همچنین علی طیب‌نیا، با لیلیان پلومن، وزیر تجارت خارجی و توسعه همکاری‌های هلند دیدار کرد.

وی اظهار داشت: همکاری‌های دو کشور ایران و هلند تنها نباید به حوزه انرژی محدود شود و در حوزه‌هایی مانند کشاورزی و تامین مالی نیز، ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد که خالی مانده است.

طیب‌نیا با اشاره به رایزنی‌های قبلی مقامات هلندی برای توسعه همکاری‌های دو جانبه افزود: ما دعوت دولت هلند برای توسعه همکاری‌ها را نشانه اراده جدی سیاسی آن کشور می‌دانیم و از این روند استقبال می‌کنیم؛ ضمن اینکه معتقد هستیم ظرفیت‌های خوب همکاری به ویژه با رویکرد انتقال دانش فنی میان دو کشور وجود دارد.

تشکیل کارگروه توسعه همکاری‌های ایران و هلند
وزیر اقتصاد همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک همکاری‌ها به ویژه جهت گسترش همکاری‌های بخش خصوصی را ارایه کرد که با استقبال طرف هلندی مواجه شد.

 طیب‌نیا تصریح کرد: انعقاد موافقت‌نامه‌های پایه‌ای همچون موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و نیز موافقت‌نامه‌های گمرکی و سرمایه‌گذاری می‌تواند زمینه ساز ارتقای همکاری‌ها و تعاملات بانک‌ها و بیمه‌های دو کشور باشد.

 وزیر اقتصاد کشورمان همچنین افزود: بحث اعطای خط اعتباری نیز می‌تواند سرمایه‌گذاری و تجارت بین دو کشور را تسریع کند.

وزیر اقتصاد کشورمان ضمن اعلام آمادگی جهت انجام مذاکرات بیشتر، دستاوردهای دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی و کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی را به عنوان راهبرد اقتصادی دولت یازدهم تشریح کرد.

ایران شریک تجاری مطمئن برای هلند
در ادامه این دیدار لیلیان پلومن، وزیر تجارت خارجی و توسعه همکاری‌های هلند با اشاره به اهمیت موقعیت استراتژیک ایران و نقش‌آفرینی موثر کشورمان در تحولات منطقه‌ای گفت : ایران می‌تواند شریک تجاری مطمئن و مناسبی برای هلند باشد و همانگونه که در گذشته نیز همکاری‌های اقتصادی دو کشور از وضعیت قابل قبولی برخوردار بوده، ما می‌توانیم با تلاش مشترک در آینده‌ای نزدیک روابط تجاری و اقتصادی مان را به وضع قابل قبولی برسانیم.

وی افزود: تمایل و علاقه ما برای توسعه همکاری‌ها با ایران یک باور جدی بوده و صرفا یک ژست دیپلماتیک نیست و به همین منظور، دولت ما در حال تدوین پیشنهادهای اساسی و مهمی در حوزه های مختلف اقتصادی با تکیه بر دانش روز برای ورود به دوره جدیدی از همکاری با ایران است.

پلمن همکاری‌های کشاورزی، صنعتی و تولید دانش را از اولویت‌ها برشمرد و افزود: همکاری‌های معمول بانکی بین دو کشور لازمه توسعه روابط است.

وزیر تجارت خارجی و توسعه همکاری های هلند در پایان تاکید کرد: رسیدن به مرحله عملیاتی همکاری‌های اقتصادی دو جانبه نیازمند سرعت عمل بیشتر، برنامه‌ریزی دقیق و رفع برخی موانع باقی‌مانده ناشی از دوران تحریم است که ما همه اینها را با جدیت دنبال کرده و در بازگرداندن سطح همکاری ها به وضعیت مطلوب از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.