| کد خبر: 10502 |

چگونه کودکان خود را با قوانین رانندگی آشنا کنیم؟

تین نیوز | یکی از موضوعاتی که عموما خانواده ها با آن دست به گریبان هستند مسئله آموزش کودکان است و این که مناسب ترین زمان برای آموزش مهارت های مختلف زندگی از جمله قوانین و ایمنی در ترافیک چه سنی می تواند باشد. کودکان در مهدهای کودک طی سه مرحله یاد می گیرند مستقل شوند. مرحله اول آموزش راه رفتن ، مرحله دوم یاد گیری دوچرخه سواری و مرحله سوم بازی کردن در فضای بیرون. آنها نمی توانند به تنهایی با ترافیک کنار بیایند اما می توانند قوانین مربوط به ایمنی در ترافیک را یاد بگیرند. اغلب والدین پیش از آنکه بچه ها واقعا آمادگی پذیرش قوانین را داشته باشند ، گمان می کنند که آنها می توانند با قوانین ترافیکی تعامل کنند.
 
کودکان تا قبل از ۱۰ سالگی مهارت مدیریت این موقعیت های خطرناک را ندارند. پسرها بیش از دخترها در معرض خطر آسیب دیدگی یا حتی کشته شدن در ترافیک هستند. کودکان نباید تا وقتی که نشان ندادند قوانین ترافیکی را به خوبی می فهمند و می توانند آنها را اجرا کنند در خیابان ها دوچرخه سواری کنند. اغلب کودکان قبل از آنکه فکر کنند عمل می کنند و به همین دلیل آنگونه که مورد توقع ما است رفتار نمی کنند. همچنین کودکان فکر می کنند وقتی آنها راننده را دیدند ، لزوما راننده هم آنها را دیده است. ضمن اینکه آنها نمی توانند قضاوت درستی در مورد سرعت داشته باشند و همیشه گمان می کنند اتومبیل ها بلافاصله می توانند توقف کنند و به دلیل کوتاهی قدشان نمی توانند بالای اتومبیل ها ، بوته ها و دیگر موانع موجود را ببینند.
 
حدود یک سوم کودکان ۵ تا ۹ ساله که با وسایل نقلیه کشته شده اند ، پیاده بوده اند. اغلب این کودکان وقتی در حال بازی در نزدیکی منزل بودند مورد اصابت اتومبیل قرار گرفته اند و در شرایطی که راننده توقع نداشته ، به وسط خیابان دویدند. کودکان بسیاری در خیابان ها یا در نزدیکی خیابان ها آسیب دیده اند و بسیاری از آنها که در تصادفات دوچرخه ای کشته شدند بین ۷ تا ۱۲ ساله بودند. بیشتر آسیب های کودکان هنگام دوچرخه سواری شامل آسیب های سر و گردن می شود و چنان که می دانید آسیب های سر عموما باعث مرگ یا معلولیت در طول دوران زندگی می شود. محدوده هایی برای فرزندان خود مشخص کنید و به تناسب رشد آنها محدودیت های مناسب شرایط سنی شان را در مورد جاهایی که می توانند دوچرخه سواری کنند ، تعیین کنید.
 
از کودکان تا قبل از ۱۰ سالگی توقع نداشته باشید در مکان های پر تردد مسئولیتی بپذیرند یا این که تا قبل از این سن بتوانند ایمن رفتار کنند. مکان های امنی را برای دوچرخه سواری یا بازی آنها پیدا کنید که دور از خیابان ، محور سواره رو و پارکینگ های شلوغ باشد. گزینه های مناسب برای این انتخاب حیاط های محصور ، پارک ها یا زمین های بازی می توانند باشند. کم کم شروع به آموزش کودکان در مورد نحوه عبور ایمن از عرض خیابان کنید و هنگامی که خودتان همراه بچه ها هستید به دفعات امکان تمرین این آموزش ها را برایشان فراهم کنید. از خودتان برای کودکان الگو بسازید. کودکان بیشتر از طریق مشاهده رفتار والدین و مربیان آموزش می بینند. از عرض خیابان به طور صحیح عبور کنید و هنگام دوچرخه سواری از کلاه ایمنی استفاده کنید. زمان رانندگی نیز حد سرعت مجاز را نگه دارید و مراقب کودکان باشید. به فرزندان خود بیاموزید همراه یک بزرگ تر یا مامور راهنما از عرض خیابان عبور کنند و در صورتی که امکان آن فراهم نبود لااقل به همراه دوستی که از خودشان بزرگ تر است از خیابان عبور کنند.
 
کودکان خردسال (تا قبل از ۱۰ سالگی) نیازمند مراقبت های ویژه در خصوص ترافیک هستند. مواقعی که امکان دارد کودکان را از تقاطع های علامت گذاری شده عبور دهید. حتما برای این کار از محل خط کشی عابر پیاده استفاده کنید و در مورد اتومبیل هایی که در حال دور زدن هستند دقت و مراقبت کافی داشته باشید. قبل از محل خط کشی توقف کنید ، به سمت چپ سپس به سمت راست و مجددا به سمت چپ نگاه کنید و با احتیاط از عرض خیابان عبور کنید. در تمام طول مسیر با دقت مراقب وسایل نقلیه در حال عبور باشید. وقتی اتومبیل های پارک شده یا هر مانع دیگری جلوی دید شما را می گیرد ، توقف کنید اجازه دهید تا ترافیک در حال گذر عبور کند و مجددا با دقت و مراقبت حرکت کنید. به کودکان بیاموزید با راننده اتومبیل ها تماس چشمی پیدا کنند تا مطمئن شوند که راننده هم آنها را دیده است.
برای فرزندانتان دوچرخه ای با اندازه مناسب تهیه کنید. چون دوچرخه بزرگ ، هم آموزش را سخت می کند هم راندن ایمن با آن بسیار دشوار است. کودک باید بتواند با زانوی راست روی دوچرخه بنشیند و کف پاهایش صاف روی زمین قرار بگیرد. همچنین مطمئن شوید کودک می تواند با فاصله یک یا دو اینچی بین دو پا می تواند روی صندلی دوچرخه بنشیند. استفاده از کلاه ایمنی می تواند خطر آسیب های سر را تا ۸۵ درصد کاهش دهد.

برای کودکان توضیح دهید که باید همیشه هنگام دوچرخه سواری از کلاه ایمنی استفاده کنند ، همانطور که پوشیدن کلاه ایمنی در دیگر ورزش ها مانند اسکیت و اسکیت بورد نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. حتما از کلاه ایمنی استفاده کنید که از استانداردهای لازم برخوردار باشد. صحیح پوشیدن کلاه ایمنی هم بسیار مهم است. کلاه باید طوری روی سر قرار گیرد که تا بالای ابروها را بپوشاند. بندهای دو طرف باید طوری بسته شوند که در طرفین صورت و زیر گوش ها مانند حرف V در انگلیسی را تشکیل دهند. بند زیر چانه هم باید بسته باشد اما نه خیلی محکم چون اگر خیلی محکم شود با باز شدن دهان کلاه به پایین کشیده می شود. به کودکان توصیه کنید حتما قبل از سواری از درست بستن کلاه خود مطمئن شوند. برای فرزندانتان توضیح دهید که کلاه ایمنی یکی از ضروریات دوچرخه سواری است. اجازه دهید بچه ها کلاهشان را خودشان انتخاب کنند و هر بار که از کلاه ایمنی استفاده کردند آنها را تشویق کنید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.