| کد خبر: 104770 |

مراسم روز تجاری ایران، درر محل نمایشگاه‌های تایوان برگزار شد

برای بازرگانان ایرانی فرش قرمز پهن می‌کنیم

هفته‌نامه حمل و نقل|

مراسم روز تجاری ایران، با حضور چشمگیر فعالان اقتصادی بخش خصوصی و مقامات دولتی تایوان و البته هیئتی متشکل از بازرگانان ایرانی در محل نمایشگاه‌های تایوان برگزار شد. در این گردهمایی، دو طرف از ضرورت توسعه همکاری‌های فی‌مابین سخن گفتند و بر لزوم رفع موانع تأکید کردند.

در این مراسم که چند تن از اعضای هیئت نمایندگان اتاق تهران حضور داشتند علیرضا کلاهی و محمدرضا نجفی‌منش با ارائه سخنرانی‌هایی به تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تشویق سرمایه‌گذاران تایوانی برای حضور در ایران پرداختند.

همچنین پیش از افتتاح رسمی مراسم، در ضیافت ناهاری که خانم می‌وانگ، معاون وزیر اقتصاد تایوان، قبل از افتتاح رسمی مراسم روز تجاری ایران، برای خوشامدگویی و مذاکره با هیئت ایرانی ترتیب داده بود، مجالی فراهم شد تا فعالان اقتصادی بخش خصوصی نقطه نظرات خود را در مورد چگونگی توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و تایوان در میان بگذارند و برای تحقق آن راه‌حل‌های عملیاتی ارائه کنند.

در مراسم افتتاحیه، سرپرست هیئت تجاری اتاق تهران با اشاره به مراودات اقتصادی ایران و تایوان و نقاط قوت دو طرف، تأکید کرد که با توجه به شرایط فعلی این مبادلات می‌تواند بسیار گسترده‌تر شود.

محمود نجفی‌عرب با اشاره به برخی گشایش‌ها در مبادلات مانند افزایش نسبی خرید نفت ایران از سوی تایوان و حذف برخی شروط برای اخذ ویزای تایوان مانند داشتن ضامن، این اقدامات را مفید اما کوچک و کُند توصیف کرد و خواستار برداشتن گام‌هایی سریع‌تر و عملی‌تر در توسعه مراودات ایران و تایوان شد.

نجفی‌عرب همچنین در مورد تردیدهای طرف تایوانی درباره مجازات‌های آمریکا پس از تعامل بانکی با ایران گفت: به‌رغم تردید‌های غیرمنطقی که در جامعه بین‌الملل برای همکاری بانکی با ایران وجود دارد، قرار است، سه بانک ایرانی در آینده‌ای نزدیک در آلمان شعبه تأسیس و راه‌اندازی کنند.

این نشان می‌دهد که مشکلی از بابت مراودات مالی با ایران وجود ندارد. ضمن اینکه برابر توافقات صورت گرفته در برجام، هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های پولی ایران وجود ندارد. نجفی‌عرب افزود: تایوان نیز می‌تواند تعامل بانکی با ایران را از بانک‌های کوچک آغاز کند؛ بدیهی است که تجار به دنبال راه‌های کم‌هزینه برای انجام مبادله هستند.

سرپرست هیئت تجاری اتاق تهران با اشاره به تعداد هیئت‌هایی که پس از شکل‌گیری سند برجام راهی ایران شده‌اند، گفت: پس از برجام، حدود ۲۰۰ هیئت تجاری از کشورهای مختلف به ایران سفر کردند و نشست‌های متعددی با حضور این هیئت‌ها برگزار شده است، اما به نظر می‌رسد تایوان کمی از این قافله عقب مانده است.


محمود نجفی‌عرب است و این امنیت سبب شده که بتواند نقطه اتکایی برای تأمین نیازهای بازارهای کشورهای اطراف خود چه از طریق تولید یا ارائه خدمات ترانزیتی و حمل‌ونقل باشد.

ضمن اینکه امکاناتی که هم‌اکنون در حوزه حمل‌ونقل دریایی ایران فراهم است، موقعیت استراتژیکی را برای کشور ما رقم زده است. او همچنین با اشاره به بازار گسترده منطقه طرف تایوانی را به حضور فعال‌تر در ایران برای سرمایه‌گذاری و تولید محصولات مشترک در تشویق کرد. نجفی‌عرب آمادگی اتاق تهران برای پذیرش هیئت‌های تجاری از تایوان را نیز به معاون وزیر اقتصاد تایوان اعلام کرد.

برایتان فرش قرمز پهن می‌کنیم
خانم «می وانگ»، معاون وزیر اقتصاد تایوان، در سخنرانی خود اعلام کرد که اطلاعات چندانی نسبت به وجود چنین موانعی در جریان مراودات اقتصادی دو طرف نداشته است. او ضمن اعلام آمادگی برای تلاش در جهت حل این مشکلات، گفت: قول می‌دهم که برای تجار ایرانی در تایوان فرش قرمز پهن کنم.

در این مراسم خانم می‌وانگ، معاون وزیر اقتصاد تایوان با تأکید بر ارتقا سطح مناسبات تجاری ایران و تایوان گفت: این نخستین بار است که سمیناری در این سطح با موضوع روابط اقتصادی با ایران برگزار می‌شود.

پس از لغو تحریم‌ها، این نخستین گام در جهت افزایش همکاری‌های ایران و تایوان است.  او درباره درخواست نجفی‌عرب مبنی بر تسهیل صدور ویزا گفت: صدور ویزا نسبت به گذشته اندکی آسان‌تر شده اما پیچیدگی‌هایی در این پروسه وجود دارد که دولت برای آن راه‌حل‌هایی خواهد یافت.

با این حال من تسهیل روند صدور ویزا را در دستور کار خودم و مورد پیگیری بیشتری قرار می‌دهم.  وانگ ابراز امیدواری کرد که با رفع مشکلات بانکی، تجارت ایران و تایوان گسترش پیدا کند.

جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری و خودروسازی
در ادامه محمدرضا بختیای، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز به معرفی صنعت گردشگری ایران پراخت و گفت: علاوه بر صنایع تولیدی، ایران در زمینه صنعت گردشگری نیز فعال است و ظرفیت‌های بسیاری دارد.

فرهنگ غنی، تاریخ کهن و جاذبه‌های طبیعی مختلف در سراسر ایران، سرمایه‌گذاری در این بخش را بسیار جذاب و پربازده ساخته است.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق تهران نیز که در ترکیب هیئت تجاری ایران در تایوان حضور دارد، به مزیت‌های سرمایه‌گذاری تایوانی‌ها در صنعت خودرو و قطعات در ایران اشاره کرد و گفت: اکنون چند شرکت بزرگ بین‌المللی در زمینه تولید خودرو با ایران همکاری می‌کنند.

صنعت خودرو فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری مشترک تایوان در ایران است و با توجه به مزیت‌های موجود و هماهنگی دو طرف، اگر تایوان اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک در این حوزه کند، می‌تواند از شرکت‌های چینی و کره‌ای در بازار ایران سبقت بگیرد.

لینک خبر

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.