| کد خبر: 104761 |

آخوندی در جمع نمایندگان ایرانی در هند اعلام کرد:

استراتژی بازگشت پرقدرت به بازار جهانی

هفته‌نامه حمل و نقل|عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در جمع نمایندگان ایرانی بخش‌های مختلف اداری و اقتصادی هند بازپس‌گیری سهم ایران از بازار جهانی را مهمترین استراتژی فعلی کشور خواند و گفت: درحال حاضر اکثر بنگاه‌های ما در کشور دارای نگاهی درون‌گرا هستند و بنگاه‌هایی که قادر به داشتن نگاهی برون‌گرا با رویکردی بین‌المللی بوده و یا  از داخل کشور در سایر کشورها سرمایه‌گذاری کرده و کالایی را از طریق ایران از کشوری به کشور دیگر انتقال دهند کم شده‌اند.
 
عباس آخوندی در بخشی از برنامه‌های سفر به هند با سخنرانی در جمع نمایندگان ایرانی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اداری و اقتصادی هند در سفارت جمهوری اسلامی ایران بازگشت ایران به بازار جهانی و پیدا کردن سهم و موقعیت خود در این عرصه را مهم‌ترین موضوع مورد بحث در حوزه سیاست و اقتصاد کشور دانست و گفت:

فارغ از رقابت‌های سیاسی که در جای خود بسیار پراهمیت است و رقابت‌هایی که با ایران  وجود دارد و همچنین اقداماتی که علیه ایران چه توسط رژیم صهیونیستی و چه از سوی عربستان سعودی به میزان بسیار زیاد و جدی صورت می‌گیرد، نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که ما بازار را به دلایل مختلف خالی کرده و به آن بی‌توجهی کردیم و همچنین قدرت‌های سیاسی و اقتصادی در مقابل نیز تلاش کردند تا بازار را از ما بگیرند.
 
آخوندی در ادامه با بیان این مطلب که بازگشت به بازار جهان در زمان کنونی و پس گرفتن سهم کشور از این عرصه اقدامی بسیار دشوار است گفت:
ما معمولا این بازار را تنها در حوزه نفت می‌شناسیم که سهم آن گرفته شده است، ولی در حقیقت بدین گونه نیست، به طور مثال در حال حاضر تمامی بخشهای بازار هوایی کشور ما نیز توسط سایر کشورهای خارجی اشغال شده است.
 
وی در این‌باره اضافه کرد: درحال حاضر از سایر کشورها به خصوص کشورهای جنوبی خلیج فارس و ترکیه به داخل کشور آمده و مسافرهای ما از تمامی شهرها را از طریق حمل و نقل هوایی به اقصی نقاط جهان می‌برند. در واقع بازاری که تا پیش از این در دست سیستم حمل و نقلی داخلی کشور بود اکنون از سوی دیگران اشغال شده است.

وی در ادامه افزود: این کشورها هم اکنون بازار بسیار بزرگی پیدا کرده و نزدیک به چند صد میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند، این در حالی است که مرکز اصلی این سهم قاعدتا باید در ایران می‌بود که گرفتن آن در زمان کنونی دیگر کار بسیار سختی است چرا که ما برای تحقق این امر باید با ایرلاین‌های ترکی، قطری، اماراتی و نظیر آن رقابت کنیم که هرکدام نیز از نظر ناوگان چندین برابر بنگاه‌های ایرانی هستند.
 
وزیر راه و شهرسازی درباره وجود این مشکلات در حوزه دریایی نیز بیان کرد: ما همچنین بخش عمده‌ای از بازرگانی و خطوط کشور در دریا را نیز خالی کرده و دیگران جای آن را گرفته‌اند.

در واقع شهرک بندری جبل‌علی امارات در ۳۰ سال گذشته دارای ظرفیت چندانی نبود، اما در زمان فعلی شرایط به گونه‌ای شده است که اکثر کشتی‌ها به جنوب خلیج فارس رفته و ادامه مسیر را طی می‌کنند.
 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه سهم ایران در بازار جهانی در بخش‌های گوناگون از سوی دیگران گرفته شده است گفت: نفت نمونه‌ای شناخته شده از آن است ولی در حوزه‌های دیگر از جمله پتروشیمی و دانشجویی (در زمان گذشته دبیرستان‌های جنوب خلیج فارس نیز در کنترل ایران بود ولی درحال حاضر تعداد دانشگاه‌های بین‌المللی که در این مناطق احداث شده و در حال رقابت با جمهوری اسلامی ایران هستند بسیار زیاد است) نیز شرایط به همین گونه است.

آخوندی خاطرنشان کرد: پس گرفتن سهم ایران در حوزه‌های مختلف مانند حمل و نقل، نفت، صنعت و دانش و آموزش از بازار جهانی استراتژی ما در دولت یازدهم بوده که در مرحله اول نیاز به آشنایی با روابط و مقررات بین‌المللی، زبان و ممارست دارد.
 
درحال حاضر اکثر بنگاه‌های ما در کشور دارای نگاهی درون‌گرا هستند و بنگاه‌هایی که قادر به داشتن نگاهی برون‌گرا و رویکردی بین‌المللی بوده و یا  از داخل کشور در سایر کشورها سرمایه‌گذاری کرده و کالایی را از طریق ایران از کشوری به کشور دیگر انتقال دهند کم شده‌اند.

آخوندی شرایط عملیات اجرایی خط راه‌آهن ایران به آذربایجان را نیز خوب اعلام کرد و افزود: سعی داریم  پروژه آستارا - آستارا نیز تا چندماه اخیر افتتاح کنیم، همچنین پروژه قزوین به رشت با پیشرفت بالای ۸۰ درصد در حال اجرا بوده و امید است در بهار یا پاییز سال آینده به افتتاح برسد، از سوی دیگر پروژه رشت به استارا را نیز به صورت ۵۰- ۵۰ با جمهوری آذربایجان صحبت کردیم که امید است تبدیل به قرارداد شده و هرچه زودتر اقدامات اجرایی آن آغاز شود.
 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین اظهار کرد: امکان برقراری مستقیم بین بمبئی و بنادر ایران و ارزیابی مشترک با فعالان اقتصادی برای چگونگی ترانزیت از میان ایران به روسیه برای صادرات مواد غذایی و کشاورزی از دیگر موارد مورد بحث بین دو کشور بود.

در حقیقت مدت لازم برای اینکه این مواد از بمبئی به مسکو برسند حدود ۴۰ روز به شمار می‌رفت ولی از طریق ایران به کمتر از ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند که قطعا در کم شدن هزینه‌ها نیز نقش بسیار زیادی دارد.
 
وی عدم وجود ارتباطات تجاری را یکی از نتایج دوران تحریم اعلام کرد و گفت: در واقع با وجود دوران تحریم ارتباط عمده فعالان اقتصادی قطع شده که برقراری مجدد این ارتباط نکته مهمی بود که در این جلسه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

امکان پهلوگیری کشتی‌های هندی در بنادر ایران، نحوه استفاده از خطوط ریلی ایران و اتصال به دریای خزر و از آنجا به سمت آستاراخان و مسکو از دیگر مباحث مورد توجه در این جلسات بود که امیدورام در آینده بتواینم این کریدور را فعال کنیم.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.