| کد خبر: 102951 |

نگاهی به وضعیت واگن ساز های داخلی

رمز گشایی از روایت روی ریل ایستادن نعمت زاده

تین‌نیوز| همین چند وقت پیش بود که خبر خرید 5هزار واگن از شركت روسيه اورال واگن زاوود منتشر شد.براساس آن خبر قرار بود شركت راه‌آهن این میزان واگن را به ناوگان ریلی کشور اضافه کند.


اگرچه حالا هم راه آهن این خرید را به کل منکر می شود و هم عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی چنین خبری را تکذیب می کند اما آخوندی در دو سال اخیر و به خصوص بعد از توافق برجام بارها بر نوسازی ناوگان ریلی تاکید کرده است.

اوکه از منتقدان شیوه خصوصی سازی در سالهای اخیر است همین چند وقت پیش گفته بود :«میزان واگن‌هایی که باید وارد شود حداقل ۲ هزار و ۸۰۰ واگن جدید است. در حالی که در کل ۱۰ سال گذشته تنها ۲۰۰ واگن نوسازی شده است. اگر هر واگن ۴ میلیارد تومان سرمایه بخواهد، یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی کل ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری نیاز داریم.» او سپس با طرح این پرسش کهکدام بنگاه حمل و نقلی ریلی توان سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی را دارد،در واقع از نیاز بخش ریلی برای توسعه و نوسازی گفته بود.با این حال هفته گذشته اخلاف دیدگاه بین او و محمدرضا نعمت زاده بر سر خرید واگن های روسی به رسانه ها کشیده شد.

نعمت زاده گفته بود که روی ریل می ایستم و مانع ورود واگن های روسی به کشور می شوم. روی سخت وزیر صنعت،معدن و تجارت مذاکرات وزارت راه و شهرسازی برای خرید واگن های جدید بود.با این حال مسئولان وزارت راه و شهرسازی این خبر را تکذیب می کنند.

پنج شرکتی که واگن می سازند
در حال حاضر 5 شرکت واگن سازی در کشور فعالیت دارند.شرکت هایی مثل ایریکو(توسعه صنایع ریلی ایران)،گروه صنعتی پلور سبز،گروه لوکوموتیو سازی مپنا،شرکت واگن پارس و شرکت واگن کوثر.هر پنج شرکت در سالهای اخیر با مشکل کمبود نقدینگی و بحران فروش مواجه بوده اند.به این دلیل که پول سفارش های آنها به موقع نرسیده و یا مواد اولیه برای ساخت واگن به دلیل تحریم ها با مشکل خرید مواجه شده است.

ایریکو که بزرگترین واحد تولیدکننده واگن در کشور است،بیش از همه آسیب دید و در سالهای اخیر تا آستانه تعطیلی خط تولید پیش رفت.برخی شرکت ها مثل واگن پارس زیر مجموعه سازمان گسترش و نوسازی است که در جریان خصوصی سازی ها،سهام آن واگذار شده با این حال مانند دو شرکت ایران خودرو و سایپا همچنان سهام مدیریتی آن در اختیار دولت است.بخشی از سهام برخی از این شرکت ها هم مثل لوکوموتیو سازی مپنا در مجموعه وزارت نیرو قرار دارد.پلور سبز هم شرکت زیر مجموعه صندوق سرمایه گذاری فرهنگیان است.مجموعه این شرکت ها به دلیل سیاست گذاری هایی که برای صنعت کشور قرار می گیرد،در نهایت تحت لوای وزارت صنعت،معدن و تجارت به عنوان حامی اصلی آنها قرار می گیرند.به همین دلیل است که محمد رضا نعمت زاده،باید بگوید برای ورود واگن روسی  حاضر است روی ریل بایستد تا واگنی که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود،وارد نشود.

حمایت از صنعت
 یکی از بندهای اصلی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید بر ساخت داخلی و حمایت از تولید ملی است.اگرچه براساس سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ستادی در دولت به این منظور  و برای اجرای مفاد این سیاست ها تشکیل شده اما به گفته علی شمس اردکانی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران،اجرای این سیاست ها نیازمند هماهنگی بیشتر بین دستگاههای اجرایی است.

او به می گوید:حمایت از تولید ملی به این معنی نیست که شرکت هایی که در سالهای اخیر به اصطلاح خصولتی شده اند،بی توجه به سیاست های کلی حمایت از تولید داخلی تصمیم به واردات بگیرند.بلکه  حتی خصولتی ها هم باید تولید داخلی را در اولویت خود قرار بدهند.

غلامرضا تاج گردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم می گوید:«درست است که ما در شرایط تقابل با سلطه جهانی هستیم اما اقتصاد را باید فارغ از نگاه‌های اینچنینی مقاوم کنیم. رهبری هم همیشه می‌فرمایند که نگاه به بیرون داشته باشید اما درون را قوی کنید.»

او اضافه می کند:«اگرچه در بخش تجارت آزادسازی اقتصاد اتفاق افتاده اما در بخش صنعت و معدن دخالت دولت بیشتر شد اگر دولت در این زمینه ضعیف عمل کرده یعنی نظارت ما کافی نبوده متاسفانه وقتی قانون اجرا نمی‌شود ما به جای اینکه دولت را مجاب به اجرای قانون کنیم قوانین دیگری را به تصویب می‌رسانیم.»
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.