| کد خبر: 102888 |

کیفیت خودروهای ایران؛ همچنان کم ستاره

تین‌نیوز|  شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) هر ماهه گزارشی از وضعیت کیفی خودروها در همان ماه یا ماه قبل را منتشر می کند که به صورت رسمی بیان کننده این نکته است که کیفیت خودروها عملا تغییری پیدا کرده یا خیر.

 
مسئولین صنعتی کشور اما مدام تاکید می کنند کیفیت خودروها روز به روز در حال بهبود است چه انجا که وزیر صنعت ، معدن و تجارت سال گذشته بیان کرد کیفیت خودروها نسبت به سال های 90 و 91 در سال هایی که خودورها به اوج بی کیفتی متهم شده اند تغییر محسوسی پیدا کرده و روبه بهبودی نهاده است. اما در واقعیت چنین اتفاقی افتاده است؟ کارشناسان می گویند کیفیت خودرو ها از برای رفع تحریم ها بهتر شده و قطعه سازان می توانند به مواد اولیه درجه یک دسترسی داشته باشند اما همچنان تا رسیدن به نقطه ای که به زرس قاطع بگوییم کیفیت ها «بهبود» یافته است فاصله بسیار است.

 کیفیت ها مایوس کننده است
این نکته البته در جدیدترین گزارش این شرکت آمده  که سطح کیفی خودروهای داخلی در مرداد ماه 95 به خوبی نمایان شده است؛ چه آنجا که که باز هم طبق پیش بینی ها هیچ محصولی نتوانسته است بیش از سه ستاره کیفی را به دست آورد.

بنابر گزارشی که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام شده است در مرداد ماه امسال 36 مدل خودرو سواری داخلی مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و با توجه به رده قیمتی‌شان، در پنج گروه دسته‌بندی شده‌اند.
بر اساس جدیدترین گزارش کیفی خودروها در مرداد ماه 95 ، تعداد 90 هزار 345 دستگاه خودرو سبک تولید شده است که 93 درصد از حجم تولیدات به خودروهای سواری و 7 درصد دیگر به خودروهای وانت اختصاص داشته است.
گزارش سازمان بازرسی کیفیت و ارزیابی  در بین خودروهای سواری، پژو 405 خراسان بیشترین و برلیانس H330 کمترین میزان تولید را در این ماه به خود اختصاص داده است.

بر مبنای ارزیابی های صورت گرفته از میان 36 مدل خودروی سواری، 18 مدل در رده کیفی تک ستاره،11 مدل 2 ستاره و 7 مدل سه ستاره شدند و هیچ خودرویی نتوانست در رده کیفی 4 و 5 ستاره  قرار گیرد.

بر اساس آخرین گزارش ارزیابی کیفی خودروهای سواری داخلی در مرداد ماه امسال ، در کلاس قیمتی بالای 100 میلیون تومان تنها نیو مزدا 3  محصول شرکت بهمن موتور مورد ارزیابی قرار گرفته و موفق به کسب 3 ستاره از 5 ستاره کیفیت شده است این در حالی است که در رده قیمت 75 تا 100 میلیون تومان نیز 3 خودرو کیاسراتو محصول شرکت سایپا ، تیگو5 مدیران خودرو و جک S5 محصول کرمان موتور قرار داشتند که کیا سراتور هر سه با 2 ستاره به ترتیب در رده اول تا سوم در این جدول قرار گرفته اند که در مقایسه با تیرماه کیاسراتو یک ستاره افت کیفی داشته است.

همچنین در رده قیمتی 50 تا 75 میلیون ، 8 مدل خودرو مورد ارزیابی قرار گرفتند که به ترتیب خودرو هایما S7 محصول ایران خودرو خراسان  با 3 ستاره و جک J5محصول کرمان موتور ، برلیانس H320  و برلیانس H330  شرکت پارس خودرو و آریو بن رو با کسب 2 ستاره در بالاترین رده کیفی در این رده قیمتی قرار گرفته است نکته مهم در مقایسه با تیرماه حضور خودرو هایما ایران خودرو به جدول ارزیابی کیفی است.

در کلاس قیمت 25 تا 50 میلیون نیز 19 مدل خودرو مورد ارزیابی قرار گرفتند که به ترتیب پارس تندر شرکت پارس خودرو، تندر 90 اتومات ایران خودرو ، تندر 90 پارس خودرو و تندر 90 ایران خودرو و رانا از محصولات ایران خودرو با دریافت 3 ستاره به ترتیب در رده های اول تا پنجم در این کلاس قیمتی قرار گرفتند.

در آخرین کلاس قیمتی و زیر 25 میلیون تومان نیز تنها 5 مدل خودرو مورد ارزیابی قرار گرفتند که تیبا محصول سایپا کاشان ، سایپا   X131 ،سایپا X132 و سایپا X111 سایپا کاشان و سایپا X131 پارس خودرو همگی با کسب یک ستاره به ترتیب در رده های اول و پنجم در این گروه قیمتی قرار گرفتند.

فاصله ها پر می شوند؟
در  گزارش کیفی خودروها در مردادماه 95، در مجموع  7 مدل خودرو تجاری نیز  مورد ارزیابی قرار گرفتند.
در این گروه که همگی در رنج قیمتی زیر 50 میلیون هستند وانت تندر ایران خودرو با کسب 3 ستاره در رده اول قرار گرفته است.

پس از آن وانت سایپا X151 ، وانت مزدا تک کابین بهمن موتور ، وانت دیزل زامیاد ، وانت مزدا دو کابین بهمن موتور ، وانت ایسان و وانت نیسان دوگانه سوز به ترتیب با کسب یک ستاره در رده های دوم تا هفتم کیفیت قرار گرفتند.

جمع آوری این ستاره ها ما را بیشتر به این موضوع نزدیک می کند که رسیدن به این جمع بندی عجولانه که پس از تحریم ها، خودروها به یکباره از کیفیت بالایی برخوردار شده اند نکته ای است که نباید بی گدار بیان شود. باید پذیرفت نمی توان با بالا پایین شده چند رتبه در جداول asqa  عنوان کنیم خودروها کیفیت عالی دارند. اگر اصرار رسانه ها در نپذیرفتن این آمار اشتباه توسط برخی مسئولین، غیرقابل تحمل است باید این نکته را یادآور شد کارشناسان و متخصصین خودرویی هیچ گاه رای به با کیفیت شدن خودروها نمی دهند تا به واقع مطمئن باشند کیفیت خودروها تغییر محسوسی پیدا کرده است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.