| کد خبر: 102885 |

رمپ های دسترسی؛ یکی از عوامل ترافیک

تین‌نیوز| مشهور است اگر ترافیک بی امان پل صدر و بزرگراه همت به خصوص از شرق به غرب کم شود عملا نیمی از شهروندان تهرانی به آرزوی دیرینه خود دست می یابند.

 
ترافیک اینک بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره شهروندان تهرانی شده است؛ دیگر اعصاب ها را خورد نمی کند. یک پذیرفتن نسبی درباره ترافیک تاریخی تهران وجود داردغ به عبارتی دیگر آنقدر ترافیک با زندگی عامه مردم «عجین» شده است که دیگر شهروندان از ترافیک به نام یک معضل یاد نمی کنند. ترافیک  از معضل و یا پدیده به یک مشکل تبدیل شده است که گویا حل کردنش کار هر کسی نیست. بی اغماض  تمام شهردارانی که دست کم از 40 سال پیش  تاکنون ریاست صندلی خیابان بهشت را به دست آورده اند قول داده اند ترافیک همیشگی ترهان به خصوص در صبح و عصر هعا برطرف کنند اما عملا اقدام درخوری صورت نگرفته است. دلیل البتهع یکی 2 تا هم نیست.

انثدر تعداد خودروها زیاد و تعداد خیابان ها و اتوبان ها کم است که عدم این توازن خود بیانگر ترافیک در تهران است. اما وقتی در یک ساعت غیر پیک ترافیک ایجاد می شود همه دنبال یک سرنخ هستند. آیا تصادفی رخ داده است؟ آیا خودریی خراب شده است؟ ایا پلیس جلوی خودروها را گفته است؟ آیا در این موقع روز، شهرداری چی ها یادشان افتاده عملیات عمرانی داشته باشند؟

هجوم خودروها به جاده های کم عرض
همه این دلایل یاد شده اما قابل قبول است اما به مانند ترافیک آزاد راه تهران کرج در حوالی پل فردیس که تقریبا در همه اوقات شبانه  روز ترافیک است و علت هم تنها باریک شدن آزادراه است در تهران هجوم یکباره خودروها در برخی ساعات روز باعث می شود ترافیک چنان در تارو پود خیابان ها نمایان شود که هیچ جاره ای جز خاموش کردن خودرو برای رانننده نماند.
همانطور که ذکر شد در کریدورهای شرق به غرب این رویه کاملا مشخص است. غرب پایتخت از تراکم بیشتری نسبت به دیگر نقاط شهر برخوردار است و همین موضوع سبب شده عصر هنگام مادامی که کارمندان می خواهند به خانه های خود بازگردند با ترافیک بی حد و حصری مواجه شوند که مسیر عادی 20 دقیقه ای را بیش از 2 ساعت به صورت ناخواسته طولانی می کنند.

مسیرهای دسترسی را می بندیم
 در این میان اما معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران می گوید هجوم خودروها از رمپ ها( جاده های دسترسی) به کریدور اصلی یکی از دلایل اصلی ترافیک در برخی بزرگراه های تهران است و بادی در این زمینه فکری اساسی شود.

«مازیار حسینی» با بیان این مطلب اظهار داشت: محدودیت مسیرهای دسترسی به برخی اتوبان های شهر مانند پل صدر اقدامی ضروری ولازم در جهت کنترل ترافیک محسوب شده و در حقیقت نوعی تنظیم عبور ومرور تلقی می شود.

وی البته این را نیز می گوید که اگر تصمیم به این کارگرفته شد بعد از اطلاع رسانی کامل به مردم مسیرهای دسترسی اضطراری به پل صدر در ساعت پیک ترافیک بسته خواهند شد.

این مقام مسئول در شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت مسیرهای دسترسی پل صدر وتونل نیایش توضیح می دهد:  مقدمات این تغییر مسیر در حال انجام است و همکاران در شرکت کنترل ترافیک در حال پیگیری و مذاکره با ارگان های مرتبط مخصوصا پلیس راهور هستند و بعد از اطلاع رسانی های لازم به شهروندان این اقدام انجام خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردرای تهران با تاکید بر اینکه این اقدام فقط جبران اشتباه باز شدن مسیرهای اضطراری پل صدر نیست عنوان می کند: هدف اصلی و مهم تر این حرکت نظم بخشی ومدیریت ترافیک شهری است.

زمان بندی مسیرهای دسترسی
به گفته حسینی، شهروندان باید بدانند در چه زمانی و از چه مسیری حرکت کنند تا زیر فشار ترافیکی دچار مشکل نشوند.
وی با تاکید بر اینکه این هدف جز با اطلاع رسانی هدفمند ودقیق مسیر نمی شود بیان می کند: اگر یک مسیری در زمان های نامشخص باز و یا بسته شود ،این موضوع باعث سردرگمی شهروندان خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردرای تهران  با تاکید بر تاثیر مقوله مدیریت سفر در کنترل ترافیک اظهار می کند :ما نیازمند ادبیات جدیدی در کنترل ترافیک به نام مدیریت زمان ومسیر سفرهستیم که با توجه به آمارها ساعت پیک ترافیک پل صدر در صبح و بعد از ظهر مشخص است .

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید مسیرهای اضطراری باید تنها در ساعت مشخص پیک ترافیکی بسته شوند خاطر نشان می کند: نکته مهم این است نباید ساعت پیک ترافیک در هر روز تغییر کنند بلکه باید مسیرهای دسترسی در یک ساعت مشخص بسته و در بقیه ساعات باز باشند تا سردرگمی شهروندان به بار ترافیکی نیفزاید.

ترافیک روان
هجوم خودروها از طریق راه های دسترسی به جاده اصلی به خوبی در 2 راهی کرج چالوس در میدان امیرکبیر مشخص است. خودروها به راه خود ادامه می دهند اما به یکباره از طریق پل دسترسی خودروها به سمت جادهخ اباریک و خیلی اوقات تک بانده ورودی چالوس هجوم می آورند و خودروهایی که عادت کرده بودند از 3 باند تردد کنند به یکباره به یک ترافیک غیرعادی مواجه می شوند. به نظر می رسد اکر خودروها یک مسیر را دنبال کنند ترافیک دست کم روان تر می شود و از قفل شدن خودروها جلوگیری به عمل می آید.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.