| کد خبر: 101615 |

نوسازی ناوگان کلید می‌خورد؟

تین‌نیوز| چند ماه قبل رییس سازمان راهداری کشور رسما اعلام کرد: با توجه به این‌که اجرای قراردادهای منعقد شده با وزارت نفت زمان‌بر خواهد بود، احتمالا طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای در سال ۱۳۹۵ اجرایی نیست، موضوعی که حالا کشاورزیان عکس آن را اعلام کرده و از ابلاغ اجرایی طرح نوسازی ناوگان از سوی وزارت نفت خبر داده است.

بالارفتن میانگین سن ناوگان عمومی جاده‌ای کشور در طول سال‌های گذشته باعث شده بسیاری از خودروهایی که در حال حاضر فعال هستند نیاز به جابه‌جایی با نمونه‌های نوساز داشته باشند. این مساله اعتبارات گسترده‌ای نیاز دارد که یکی از راه‌های تامین مالی آن استفاده از ظرفیت طراحی شده در قوانین بودجه از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت است.

در شرایطی که بنا بود تمام سهم آورده‌ها در صرفه جویی سوخت در اختیار راه‌آهن قرار گیرد در نهایت بنا شد این سهم به شکل ۵۰ - ۵۰ میان راه‌آهن و جاده تقسیم شود و بخش قابل توجهی از آن به نوسازی ناوگان اختصاص یابد.

به دنبال این موضوع سازمان راهداری در آخرین روزهای سال گذشته توافق‌نامه‌ای را با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت امضاء کرد تا شرایط برای تامین مالی نوسازی حدود ۶۵ هزار خودروی فرسوده فراهم شود.

با وجود پیگیری این مقدمات، اما رییس سازمان راهداری چند ماه قبل اعلام کرد پیگیری شرایط اجرایی این طرح زمان‌بر خواهد بود و احتمالا اجرای آن به سال ۱۳۹۵ نمی‌رسد.

چند ماه پس از این اظهارنظر حالا کشاورزیان اعلام کرده که با توجه به ابلاغیه اخیر وزارت نفت برای اجرای طرح نوسازی ناوگان عمومی می‌توان انتظار داشت که در آینده نزدیک شاهد کلید خوردن این طرح بسیار مهم باشیم.

این در حالی است که چندی قبل یک شرکت خصوصی نیز از ورود رسمی خود به عرصه نوسازی ناوگان در استان تهران خبر داده بود و پیگیری نوسازی حدود ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس را از برنامه‌های ابتدایی خود اعلام کرده بود.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که یکی از اصلی‌ترین معضلات رانندگان وسائل نقلیه عمومی تفاوت قابل توجه قیمت تمام شده خودروهای جدید در قیاس با قیمتی است که بر روی وسائل نقلیه فعلی آنها گذاشته می‌شود.

لزوم در اختیار داشتن رقمی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروهای جدید باعث شده راننده‌ها فاصله‌ای کلان میان داشته‌های خود و قیمت‌های بازار ببینند و در این بین حتی وام‌های ۱۰۰ میلیون تومانی نیز گره‌ای از آنها باز نکند. باید دید با توجه به اظهار امیدواری معاون وزیر راه و شهرسازی آن هم پس از موضع‌گیری نه چندان مثبت او در ماه‌های گذشته شرایط برای پرکردن این فاصله قیمتی به وجود می‌آید یا همچنان راننده‌های خودروهای سنگین باید برای نوسازی خودروهای فرسوده خود به فکر منابع اعتباری دیگری باشند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.