در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیرکل تراسیکا مطرح شد:
تشریح برنامههای زیربنایی حملونقل ایران
تیننیوز| دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با دبیرکل تراسیکا با اشاره به پروژه توسعه زیرساخت حملونقل زمینی آسیا گفت: طبق برنامهریزیهای انجامشده در نظر داریم سهم حملونقل بار در سال ۲۰۲۵ طوری تغییر کند که ۲۱درصد از طریق ریلی، ۷۸ درصد از طریق جادهای و ۱ درصد از طریق هوایی، همچنین حملونقل مسافر تا ۶۸درصد از طریق جاده، ۱۶ درصد از طریق ریلی و ۱۶ درصد از طریق هوایی جابجا شوند.
علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در آخرین روز حضور دبیر کل تراسیکا در ایران میزبان وی بود و در این جلسه علاوه بر معرفی کریدورهای داخلی به نقش ایران در کریدورهای بینالمللی به ویژه كریدور تراسیكا تأکید کرد.
علی نورزاد به بحث پیرامون جایگاه ژئوپلتیكی ایران و منابع طبیعی و خدادادی همچون نفت، گاز و فرصت های سرمایهگذاری در ایران پرداخت و گفت: ایران دارای ۱۷ کریدور مهم حملونقلی شامل ۱۰ کریدور جادهای و ۷ کریدور ریلی است که کشورهای مرکزی آسیا را به جنوب و غرب آن، شرق چین را به خاورمیانه و شرق اروپا متصل میکند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان داشت: سهم شقوق مختلف حملونقل در ایران بهگونهای است که هماکنون ۹۵ درصد حملونقل بار و مسافر از طریق جادهها انجام میشود و ۴.۹ درصد از طریق ریلی و درصد۰.۱ از طریق حمل و نقل هوایی انجام میشود. اما طبق برنامهریزیهای انجامشده در نظر داریم سهم حملونقل بار در سال ۲۰۲۵ طوری تغییر کند که ۲۱درصد از طریق ریلی، ۷۸ درصد از طریق جادهای و ۱ درصد از طریق هوایی انجام شود.
وی افزود: در حملونقل مسافر در سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است تا ۶۸درصد از طریق جاده، ۱۶ درصد از طریق ریلی و ۱۶ درصد از طریق هوایی جابجا شوند.
نورزاد در خصوص وضعیت راههای كشور عنوان كرد: هماکنون بیش از ۱۰هزار کیلومتر راهآهن در کشور عملیاتی شده است، حدود ۵هزار کیلومتر در دست طراحی و حدود ۳هزار و ۴۰۰ کیلومتر در دستساخت قرار دارد. همچنین حدود ۲ هزار کیلومتر آزادراه زیر بار ترافیکی است و ۱۲۳۹ کیلومتر در دستساخت و ۱۷۱۱ کیلومتر در دست مطالعه قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی به ۱۵هزار کیلومتر راههای اصلی و بزرگراه در دستساخت اشاره کرد و گفت: حدود ۷۵۰۰ کیلومتر نیز در دستساخت است.
وی با اشاره به برنامه های توسعه ای شرکت تصریح کرد: طبق آمار ۲۰۱۵ ایران دارای ۲۳۰۰ کیلومتر آزادراه است که در نظر داریم این میزان به ۶هزار کیلومتر افزایش یابد. زیرساختهای ریلی نیز به ۲۰ هزار کیلومتر و بزرگراهها به ۳۰هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت که این اقدامات موجب افزایش حجم ترانزیت بهویژه در حملونقل ریلی میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این جلسه کریدور شماره ۱۰ ایران را ازنظر زیرساخت به دبیر کل تراسیکا معرفی کرد و گفت: در سال ۲۰۱۶ شرکت ساخت و توسعه و شرکت آناس ایتالیا تفاهمنامهای برای تامین مالی طراحی، ساخت و نگهداری در قالبBLT و BOT مشارکت کرده است.
وی افزود: این کریدور به طول ۱۵۰۰ موجب اتصال بندر امام خمینی در شمال خلیجفارس به مرز بازرگان میشود. این کریدور از شش استان ایران شامل خوزستان، لرستان، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی میشود. همچنین کریدور شماره ۱۰ به کریدور شمال-جنوب نیز متصل می گردد و در حال حاضر بخشی از کریدور ۱۰ با توجه به ترافیک عبوری برای ارتقا به بزرگراه و آزادراه در دست مطالعه قرار دارد. البته آزادراههای اهواز-بندرامام خمینی (ره) به طول ۱۳۰ کیلومتر و خرمآباد-اندیمشک عملیاتی هستند.
در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی به جذابیتهای کریدورهای ترانزیتی ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ایران در چهارراه ترانزیتی جهان قرار دارد لذا بیشترین تمرکز بر روی کریدور شبکه بزرگراهی آسیاAH)﴾ و شبکه حملونقل اروپا قرارگرفته است که هماینک در دومین مرحله از مطالعات خود در سراسر جهان قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به حضور و مشارکت ایران در کریدورهای بین المللی اظهار کرد: شبکه حملونقل اروپا به طورسنتی دارای ۷ مسیر جاده ای و ۹ خط ریلی برای اتصال اروپا به آسیا است و کریدور تراسیکا یکی از زیرمجموعههای این کریدورمحسوب میشود. ما در کریدور اوراسیا در حال انجام پروژههای هستیم که پروپوزال و پیشنهادات فنی خود را برای سازمان مربوطه در اروپا ارسال کردهایم. در کریدور شرق به غرب یا همان جاده ابریشم برای اتصال چین به آبهای خلیجفارس و کشورهای غرب آسیا است که از طریق ایران میتواند بارهای شرق آسیا را به آسیایِ میانه و منطقه
قفقاز و کشورهای شرق دریای میانه در اروپا ارسال کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به حضور ایران در شبکه بزرگراهیAH گفت: یكی دیگر از کریدورهای مهم ما از سرخس شروع میشود با عبور از تهران، قزوین و تبریز در مرز بازرگان به ترکیه وصل میشود. که در تراسیکا نیز تعریف میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با بیان اینکه ۱۹ پروژه در قالب PPP در حال ساخت هستند در ادامه افزود: ما پروژههای متعددی با محوریت بندرعباس راهاندازی کرده ایم که یکی از آنها کریدور بندرعباس به سرخس و اتصال به کشورهای حوزه CIS است. راه آهن گرگان-اینجه برون برای اتصال به قزاقستان و تركمنستان سال گذشته افتتاح شد و دیگر پروژه اتصال راهآهن ایران به افغانستان است. همچنین قرار است در این مسیر جاده ای نیز راه اندازی شود.
نورزاد در پایان خاطرنشان کرد: ایران در زمان تحریم با محدودیتهای زیادی برای تکمیل و انجام پروژهها روبرو بود. اما در پسا برجام توانستیم پروژهها را با سرعت بیشتری تکمیل و ارتقا دهیم.
چوبرگا نیز ضمن تشکر از میزبانی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل و توضیحات معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: امیدوارم پروژههای شما تکمیل شود و از طریق همین پروژهها شما را در باکو ملاقات کنیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.