| کد خبر: 101582 |

جعفری مطرح کرد؛

اثرات مثبت اقتصادی توسعه راه‌آهن در خراسان جنوبی

تین‌نیوز| مهدی جعفری، مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص راه‌آهن بیرجند، گفت: این راه‌آهن با اتصال شبكه ریلی سراسری مشهد - بافق خراسان جنوبی از طریق ریل به آب‌های آزاد و دریای عمان و كشورهای خلیج فارس متصل می‌شود.

مهدی جعفری با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص راه‌آهن بیرجند کرد و گفت: این راه‌آهن با اتصال شبكه ریلی سراسری مشهد - بافق خراسان جنوبی از طریق ریل به آبهای آزاد و دریای عمان و كشورهای خلیج فارس متصل می‌شود.

وی ادامه داد: این راه‌آهن به طول ۲۵۰ کیلومتر است که از این مقدار ۱۵۰کیلومتر در استان خراسان جنوبی واقع شده و برای اینکه به شبکه ریلی متصل شود نیاز به احداث ۱۰۰ کیلومتر ریل در استان خراسان رضوی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی درباره هزینه این پروژه هم گفت: اعتبار لازم جهت احداث این راه‌آهن ۱۵۰۰ میلیارد ریال در خراسان جنوبی است.

جعفری با بیان اینکه مطالعات توجیه فنی و اقتصادی انجام شده بر روی این پروژه مجوز کمیسیون ۲۱۵ گرفته است گفت: طبق مطالعات انجام شده مقرر شد که در فاز اول اتصال بیرجند به شبکه ریلی در اولویت قرار گیرد.

وی افزود:  در صورت جلسه‌ای که با حضور مشاور طرح (شرکت مشاور پل رود) در استانداری خراسان جنوبی تشکیل شد مقرر شد مشاور تهیه اسناد ۲ قطعه از سمت بیرجند و یک قطعه از سمت خراسان رضوی را در دستور کار قرار دهد که تا به حال فاز یک مطالعات بیرجند – گناباد(یونسی) در دفتر فنی راه‌آهن به تصویب رسیده و فاز ۲ که در واقع نقشه‌های اجرایی و تهیه اسناد مناقصه است، در حال اتمام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه قطعاتی برای اتصال فاز یک راه‌آهن بیرجند- مشهد پیشنهاد شده گفت: قطعه یک شروع از بیرجند به سمت مشهد به طول ۲۰ كیلومتر با اعتبار پیشنهادی ۴۰۰ میلیارد ریال و  قطعه ۲ شروع از گناباد به سمت بیرجند به طول ۵۰ كیلومتر با اعتبار پیشنهادی ۵۱۰ میلیارد ریال از پیشنهادهای ارایه شده است.

جعفری افزود: در قانون بودجه سال جاری مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال (طرح ردیف ۴۰۷۰۱۰۹۱) جهت پروژه مصوب شد که در اعتبارات ماده ۱۸۰ نیز ۱۰۰ میلیارد ریال پیشنهاد صورت گرفت كه از این مقدار ۴۰۰ میلیارد ریال مورد تصویب قرار شده است.

وی اشاره به اثرات اقتصادی احداث راه آهن خراسان جنوبی کرد و گفت: كاهش فاصله ترانزیتی كشورهای آسیای میانه تا بندر چابهار به میزان ۳۴۵ كیلومتر، كاهش فاصله كریدور راه آهن آسیایی به میزان ۶۸۵ كیلومتر از ویژگی‌های این خط است، ضمن این كه احداث این شبكه افزایش تقاضای بار ترانزیت به میزان ۸۶۹ هزار تن در پی خواهد داشت و وجود معادن غنی سنگ و كاهش هزینه حمل و در نتیجه اقتصادی شدن استحصال، باعث رونق اقتصادی و اشتغال پایدار در منطقه خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.