| کد خبر: 101561 |

قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مطرح کرد:

◄ عدم توازن در تخصیص بودجه و تاثیر آن بر رشد حاشیه نشینی در شهرها

تین‌نیوز| قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از ضرورت اصلاح نحوه توزیع اعتبارات باتوجه عدم توازن در پرداخت‌ها و حاشیه نشینی‌ها خبر داد.
 
به گزارش تین‌نیوز، خلیل راحتی در جمع مدیران‌کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌ها، اظهار داشت: عدم توازن در پرداخت اعتبارات به شهرداری‌های سراسر کشور همواره مشکل‌ساز بوده و با اختصاص اکثر اعتبارات به شهرهای پرجمعیت در سال‌های اخیر شاهد رشد حاشیه نشینی‌ در کنار کلان‌شهرها هستیم، لذا اصلاح نحوه پرداخت اعتبارات لازم و ضروری به نظر می‌رسد.
 
وی در ادامه با بیان مطلب فوق، افزود: یکی از اهداف عمده دولت متوازن کردن پرداخت‌ها به شهرها و بهره‌مندی تمامی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به‌خصوص شهرداری‌ها و دهیاری‌های مناطق محروم و کمتر توسعه یافته از اعتبارات دولتی و اعتبارات مربوط به قانون مالیات بر ارزش‌افزوده برای ارتقاء شاخص‌های توسعه شهری و روستایی است.
 
وی با تاکید بر این‌که در سال جاری بودجه کل شهرداری‌ها در کشور به 600 هزار میلیارد ریال رسید، تصریح کرد: این در حالی است که مشکل عدم توازن هنوز مهم‌ترین مشکل شهرهای کشور به شمار می‌رود.
 
به گفته راحتی، بودجه تحقق یافته شهرداری‌های کشور سال به سال افزایش می‌یابد به‌طوری که در سال 93 حدود 450 هزار میلیارد ریال بود، در سال گذشته به 550 هزار میلیارد ریال رسید و امسال نیز 600 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.
 
وی با بیان این‌که «این در حالی است که سرانه بودجه‌های شهرداری‌ کلان‌شهرها و شهرهای کوچک به هیچ وجه مطابقت ندارد و عدم توازن در بودجه ریزی بسیار زیاد است، ابراز داشت: در برخی از شهرهای کشور سرانه بودجه مدیریت شهری 30 میلیون ریال است و در برخی دیگر به کمتر از سه میلیون ریال می‌رسد.
 
به گزارش روابط‌عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، وی با تاکید بر این‌که این عدم توازن موجب شده تا زمینه حاشیه‌نشینی به‌ویژه در شهرهای بزرگ روز به روز پررنگ‌تر شود، گفت: این امر نیز معضلات و آسیب‌های اجتماعی زیادی در پی دارد.
 
قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، ادامه داد: فاصله جمعیتی تهران با شهر بیستم کشور از نظر جمعیت حدود 50 برابر است که این امر به علت مزیت‌های شهر تهران بوده و معضلات خاص خود را نیز به‌همراه دارد.
 
راحتی در ادامه به ضرورت شناسایی منابع درآمدی پایدار جدید از سوی شهرداری‌ها با توجه به مزیت‌های هر منطقه با هدف کاهش اتکا به درآمدهای ناشی از ساخت‌و‌ساز تاکید کرد و گفت: در این زمینه لایحه‌ی درآمدهای پایدار شهرداری‌ها از سوی وزارت‌کشور تهیه و در کمیسیون‌های تخصصی دولت در حال بررسی است اما شهرداری‌ها، شوراها و استانداری‌ها باید به فرآهم شدن بستر افزایش سرمایه‌گذاری و جلب مشارکت‌ها در اجرای طرح‌های عمرانی کمک کند.
 
وی در ادامه با بیان این‌که «دولت و شهرداری‌ها درحال حاضر با مشکلات مالی مواجه هستند» افزود: درسال‌های قبل که شهرداری‌ها از وضعیت مالی بهتری برخوردار بودند و به دلیل عدم برنامه‌ریزی، کارهای مختلفی انجام دادند که امروز نتیجه آنها گریبان شهرداری‌ها را گرفته است، از جمله جذب بی‌رویه نیروی انسانی که توان پرداخت حقوق آنها را ندارند، بنابراین باید برای تمامی امور شهرداری‌ها، برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی داشت.
 
به گفته راحتی، در زمان فعالیت دولت یازدهم، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و وزارت‌ کشور کوشیده است مشکلات شهرداری‌ها در زمینه قوانین و مقررات را برطرف کنند، به این منظور لوایح مدیریت شهری، استخدامی شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، درآمدهای پایدار و اصلاح قانون انتخاب شهرداران و شوراها با صرف ساعت‌ها کار کارشناسی، بحث و بررسی در جلسات تخصصی تهیه شد.
 
قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه، افزود: لایحه استخدامی شهرداری‌ها به تازگی با امضای رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شده و لوایح دیگر در کمیسیون‌های تخصصی دولت درحال نهایی شدن است، تا هرچه زودتر تقدیم مجلس شورای اسلامی شود و امید می‌رود تکلیف تمامی لوایح تا پایان این دولت مشخص شود.
 
وی در ادامه با اشاره به مبحث ایمنی و محیط‌زیست، افزود: ایمنی و محیط‌زیست دو دغدغه عمده دولت در حوزه شهرداری‌ها است که شامل موضوعات مربوط به آتش‌نشانی‌ها، مدیریت پسماند و کاهش آلودگی هوای کلانشهرهاست، به همین خاطر برنامه‌های مهمی در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی درون‌شهری درحال اجرا است.

راحتی در خاتمه خواستار توجه تمامی دست‌اندرکاران مدیریت‌شهری به موضوعات جدید این حوزه نظیر، سامانه سیمفا و بحث اختصاص سوخت براساس پایش و پیمایش و ساماندهی موضوع حمل‌بار در شهرها شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.