| کد خبر: 99983 |

تین‌نیوز به مناسبت هفته دولت گزارش می‌دهد

◄ نگاهی به کارنامه ۱۷ماهه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی

تین‌نیوز| عباس آخوندی وزیر راه‌ و شهرسازی در 24 اسفندماه 1393 رحمت‌الله مه‌آبادی را به عنوان سکان‌دار جدید شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور منصوب کرد.

به گزارش تین‌نیوز، پیش از این رحمت‌الله مه‌آبادی با بیش از 27 سال خدمت رسمی در دو دوره دو ساله از سال 1383 تا 1387 عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور بود؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت، معاون عملیات فرودگاهی، مدیرکل دفتر بازاریابی و سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌های کشور، معاون خدمات بازرگانی شرکت هواپیمایی آسمان، مدیرکل تدارکات سازمان هواپیمایی کشوری و عضو هیات مدیره و معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاه‌های کشور از جمله سمت‌های وی بوده است.

به مناسبت هفته‌ی دولت نگاهی به مهم‌ترین اقدامات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در یک سال اخیر خواهیم انداخت.

افزایش كیفیت خدمات و حفظ حقوق شهروندی
شركت فرودگاه‌های كشور حفظ و ارتقای حقوق شهروندی را در ارائه خدمات به مشتریان خود به صورت جدی در دستور كار قرار داده و در همین راستا تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای از جمله تاسیس دفتر نظارت بر كیفیت خدمات فرودگاهی (ASQ) را برای ارتقاء كیفیت ارائه خدمات در فرودگاه‌ها و افزایش رضایت‌مندی مراجعین و مشتریان فرودگاه انجام داده است.

افزایش ظرفیت و توسعه مسیرهای هوایی
از ابتدای سال 94 تعداد 5 مسیر هوایی جدید به طول تقریبی 4 هزار كیلومتر در فضای كشور طراحی و اجرا شده كه بدین ترتیب تعداد كل مسیرهای هوایی به 108 عدد به طول بیش از 65 هزار كیلومتر می‌رسد كه از این تعداد  39 مسیر به طول بیش از 27 هزار كیلومتر مسیرهای ماهواره‌ای (RNAV) هستند.

جذب سرمایهگذاری داخلی و مشاركت بخش خصوصی
سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی در شركت فرودگاه‌های كشور در 11 ماهه اول سال 1394 به مبلغ 1.531 میلیارد ریال بوده است.
 
از ابتدای سال 94 مذاكرات موثر و فشرده‌ای با شركت‌های فرانسوی ADP و VINCI جهت سرمایه‌گذاری در توسعه فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی (ره)، شهید هاشمی‌نژاد مشهد و شهید بهشتی اصفهان صورت گرفته كه نتیجه آن آماده‌سازی تفاهم‌نامه با دو شركت مزبور جهت امضا در سفر ریاست‌جمهور به فرانسه است.
 
حفظ و ارتقاء ایمنی و كاهش حوادث و سوانح در فرودگاه‌ها و مسیرهای هوایی
شركت فرودگاه‌های كشور به عنوان متولی تامین ایمنی در بخش مهمی از سیستم حمل‌ونقل هوایی، همواره حفظ و ارتقای ایمنی را در دستور كار داشته است، در همین راستا از ابتدای سال جاری با توجه به شناسایی برخی نقاط ضعف در حوزه ایمنی و لزوم پیروی از استانداردهای جهانی مجموعه‌ای از اقدامات در جهت افزایش ایمنی فرودگاه‌ها و سرویس‌های ناوبری هوایی صورت گرفته و همچنان ادامه‌دار است. اعم اقدامات انجام شده در این حوزه عبارتند از:
 
1/تشكیل واحد مدیریت ایمنی و انتصاب مدیر ایمنی به صورت رسمی در شركت فرودگاه‌های كشور در راستای عمل به الزامات بین‌المللی و نهادینه نمودن ایمنی در فعالیت‌های شركت
 
2/بهسازی عوامل پروازی از طریق اصلاحات مورد نیاز هم‌چون ترمیم اساسی باندها و سطوح پروازی فرودگاه مهرآباد به عنوان پر ترافیك‌ترین فرودگاه كشور
 
3/برنامه‌ریزی برای روز آمدسازی تجهیزات و سیستم‌های هوانوردی و فرودگاهی
 
4/ارتقاء و تكمیل پوشش ارتباطی، ناوبری و نظارتی فضای كشور و فرودگاه‌ها
 
5/نوسازی تجهیزات، برگزاری آموزش داخلی و بین‌المللی، بروزرسانی دستورالعمل‌های و طرح‌های اضطراری، جذب نیروی انسانی در واحدهای ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه‌ها از جمله اقدامات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی  بوده است.

تغییر نام شرکت فرودگاه‌ها
تغییر نام شرکت فرودگاه‌ها تنها بخشی از تلاش جمعی مدیران و به‌ویژه مدیریت جدید شرکت برای به ثمر رساندن پروژه‌ای بوده که هدف اصلی آن تغییر نگاه بیرونی و توجه به ماهیت اصلی شرکت، وظایف و اختیارات آن  متناسب با عنوان و نام آن بود.

اصلاح اساسنامه و افزایش سرمایه فرودگاه‌های کشور در جلسه 5 بهمن ماه 1394 هیأت دولت به ریاست رئیس جمهور به تصویب هیات وزیران رسید.

این اصلاح شامل تغییر نام شرکت مذکور به نام «شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران» با هدف ساماندهی، اداره، نگهداری، توسعه، تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری فرودگاه‌های تجاری کشور، ایجاد فرودگاه‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی و ارایه خدمات کمک ناوبری، فرودگاهی و سایر فعالیت‌­های جنبی فرودگاهی، هوانوردی و پروازی بود.

کارشناسان در این باره معتقد بودند؛ تا پیش از این نام شرکت فرودگاه‌ها به گونه‌‌ای بود که گویا وظایف آن فقط تصدی امور فرودگاه‌هاست در صورتی که در کنار انجام این وظیفه مهم٬ بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شرکت به خدمات هوانوردی اختصاص دارد. این فعالیت‌ها با تامین تجهیزات و نیروهای متخصص که به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند٬ ارائه می‌شود.

طبق اظهار نظر مسئولان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران؛ با رسمی شدن طرح اصلاح اساسنامه شرکت فرودگاه‌ها، نه تنها نام این شرکت تغییر می‌کند، بلکه بر اختیارات تازه، وظایف و اهداف مهمی صحه گذاشته می‌شود که تا پیش از اصلاح، دست مجموعه مدیریتی این شرکت را برای انجام وظایف ذاتی‌اش بسته بود.
 
ورود هواپیمای «فلایت‌چک» دانمارکی به کشور
حدود ۲۱ ماه پس از سقوط مرگبار هواپیمای فالکن سازمان هواپیمایی در جزیره کیش اولین هواپیمای فلایت‌چک دانمارکی وارد کشور شد. این هواپیمای فلایت چک مدل کینگ‌ایر 350 ساخت شرکت «بیچ‌کرفت» در سال 2013 است.

طبق گفته‌ی مه‌آبادی، این هواپیما یک هواپیمای استراتژیک است و بدون آن پرواز هواپیماها با استفاده از دستگاه‌های کمک ناوبری ممکن نیست و پس از سانحه برای هواپیمای فلایت‌چک سازمان هواپیمایی کشوری، برنامه‌های خرید هواپیمای فلایت‌چک آغاز شد.

خرید این هواپیما طی پروسه بسیار سختی صورت گرفته و حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی کمک بسیاری برای خرید این هواپیما کرد.

این هواپیما باید به طور مداوم بین تمام فرودگاه‌های فعال در کشور پرواز کند و شرایط آن‌ها را برای ایمنی و مراقبت از پرواز تایید کند. موضوعی که از نظر اقتصادی و نظامی و امنیتی برای کشور به شدت مهم و اساسی است.

فلایت چک علاوه بر سرکشی به فرودگاه‌ها، با پرواز در ارتفاع‌های مختلف، نقاط و نشان‌های جغرافیایی، اطلاعات پرواز، تجهیزات ناوبری و کمک‌ناوبری را به طور دقیق بررسی کرده و وضعیت فرودگاه و مسیر را مشخص می کند.

پیش از این یک فروند هواپیمای فالکون متعلق به سازمان هواپیمایی کشوری عملیات وارسی پرواز را انجام می‌داد، اما این هواپیما اواخر سال 92 در اطراف جزیره کیش به دلیل نزدیک ‌شدن بیش از حد به سطح آب برخورد کرد و منفجر شد.

تصویب «قانون خاص» در مجلس شورای اسلامی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی 30 تیرماه 1395 مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامه توسعه کشور جهت تأمین نظر شورای نگهبان ماده 36 این لایحه را با 172 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند که براساس آن صددرصد از درآمدهای شرکت‌های فرودگاهی از جمله شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) برای اجرای مأموریت‌های این شرکت به ویژه نوسازی سامانه ناوبری اختصاص می‌یابد.

در ماده 36 اصلاحی این لایحه آمده است که به‌منظور ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات حمل‌و‌نقل هوایی، ناوبری هوایی و فرودگاهی؛ سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (مادر تخصصی) و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از نظر اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی در چهارچوب اساسنامه‌هایی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد اداره می‌شوند.
 
اعتبارات سازمان هواپیمایی کشوری(هزینه‌ای و سرمایه‌ای) از محل درآمدهای اختصاصی،کمک ها و سایر درآمدهایی که براساس تعرفه مصوب شورای‌عالی هواپیمایی با رعایت مواد (38) و (39) قانون محاسبات عمومی کشور وصول شود، تأمین می‌گردد. کسری اعتبار پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با مبادله موافقتنامه کمک زیان در قانون بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود.
 
صددرصد درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (مادر تخصصی) و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اعم از فروش خدمات و دارایی‌های شرکت، اختصاصی است و پس از واریز به حساب شرکت، افتتاح‌شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای اجرای مأموریت‌های شرکت از جمله نوسازی سامانه‌های ناوبری هوایی و توسعه فرودگاه‌های کشور هزینه می‌شود.
 
سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (مادر تخصصی) و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) مشمول ماده(5) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1/2/1394 است.
 
مطالبات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران (مادر تخصصی) و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) موضوع تبصره (2) ماده (87) قانون اصلاح ماده(87) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب 18/11/1390 و ماده(55) قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم‌الاجراء می‌باشد و براساس آیین‌نامه اجرائی که حداکثر ظرف مدت شش‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون به پیشنهاد شرکت مذکور و تأیید وزراتخانه‌های راه و شهرسازی و دادگستری می‌رسد، قابل وصول می‌باشد. تا تصویب آیین‌نامه مزبور احکام این ماده توسط مأموران اجرای احکام دادگستری اجراء می‌شود.
  توسعه و تجهیز دستگاه‌های ارتباطی، ناوبری و نظارتی  CNS
 
دستگاه‌های كمك ناوبری تجهیزات ارتباطی و رادارها یكی از مهم‌ترین عوامل در ارائه خدمات ناوبری هوایی و انجام پروازهای ایمن و امن در فرودگاه‌ها و فضای كشور محسوب می‌شوند.
 
در این حوزه فعالیت‌های شركت فرودگاه‌های كشور در جهت بهبود و تكمیل زیرساخت‌های ارتباطی، كمك ناوبری و راداری (CNS) در فضای كشور و فرودگاه‌ها شامل موارد زیر است؛
 
نصب ركوردر در فرودگاه‌های اردبیل ،ساری، گرگان،سنندج.
 
نصب و راه‌اندازی ماهواره VSAT در اغلب سایت‌های رادار و RCAG.
 
نصب و راه‌اندازی لینك رادیوئی پشتیبان بستر شبكه ATN مركز كنترل تا فرودگاه امام‌خمینی(ره).
 
نصب و راه‌اندازی سیستم سوئیچینگ جدید فرودگاه آبادان.
 
همكاری در نصب و راه‌اندازی فاز دوم سیستم پشتیبان ارتباطات مركز كنترل در بسترVSAT .
راه‌اندازی سكتور جدید 2 مركز كنترل، آماده سازی مركز كنترل ACC2  به عنوان سیستم پشتیبان در خصوص پدافند غیر عامل.
 
بررسی اجرای سیستم ارتینگ تكنیكال بلاك و ایستگاه‌های فرستنده فرودگاه های اصفهان، شیراز، گرگان، ساری، لار، سنندج، بم، یاسوج، ایلام، اردبیل، سبزوار و رفسنجان.
 
نصب و راه‌اندازی ADS-B آزمایش در مركز كنترل، نصب و راه‌اندازی MIN SYSآریا جهت بررسی اطلاعات راداری.
 
تهیه و تدوین SOW سامانه جامع مدبریت ترافیك هوایی مركز كنترل.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسینی 0 0

    افرین برشما

  • 0 0

    چقدر کار شده. وقت رفتن به دادگاه کارکنان است!! هرکی کارنکنه هم کسی کاریش نداره. هم صداش بلنده. هم احترامش میکنن. هم درباررسی و دیوان و حراست و… پرونده نداره. هم خوش میگذرونه. هم زن وبچه اش در رفاهند. هم ثبات داره. هم کلی خارج میره. هم وقتش آنقدزیاده که کلی سمینار راه بندازه. باشگاه واستخر و… بزنه. هر روز دوستان رو دعوت کنه و شام بده. پول زیاد میاره میتونه پاداش و اضافه کار کنه. کارمندارو جذب کنه. بهره وریش بالاست. خلاصه همه چیز گل وگلابه! نه! این همه خوبی. اما اونی که کار میکنه کلی زحمت برای ذستگاههای ناظر و کنترلی درست میکنه. کارمندا به زحمت می تفتن. مجبورن دیر برن وکلی هزینه برق بالا میره. کلی پیمانکار و مشاور و مهندس و کارشناس به زحمت می افتن. کلی خاک بلند میشه وموجب افزایش ریزگردا وآلودگی هوامیشه. دیر خونه میرن. تعطیلا ت هم به بچه ها نمیرسن. خونواده در فشار وناراحتی هستن. کلی هزینه صرف خرید آهن و سیمان و.. میشه. پول تلفن و.. زیاد میشه و خلاصه خیلی گرفتاری ایجاد میشه. تازه تین نیوز هم مجبور میشه یه عالمه آدم رو استخدام کنه که کار اینا رو جمع آوری ومنتشر کنن. کلی هم باید بهشان حقوق بده. به عده هم وقتشون رو بذارن برای خوندن تولیدات تین و… اینها خوبه؟ هیچ خوشی وحالی توش نیست. پس کارکردن بهتره یا کار نکردن؟ درود بر تو که احساساتی نمیشی و بدی وسختی را با شادی وراحتی عوض ننمکنی! @!