| کد خبر: 99384 |

به گزارش تین‌نیوز:

◄ بنزین دونرخی؛ تکرار یک تجربه شکست خورده

تین‌نیوز| با اعلام نظر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به منظور ادامه حیات کارت سوخت‌ در چرخه سوخت‌گیری کشور، با وجود برخی پیامدها، سوخت قرار است با دو نرخ به مصرف کنندگان عرضه شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز روز گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استفاده از اختیارات خود اقدام به تصویب عرضه بنزین با دونرخ کردند که فارغ از مشکلاتی که پیش از این در این بخش وجود داشت باید شاهد افزایش برخی سودجویی‌ها در این حوزه نیز باشیم.

برهمین اساس دولت مکلف شده تا حداکثر ظرف چهار ماه پس از تصویب این قانون تمامی وسایل نقلیه سبک و سنگین از جمله بنزینی و گازوئیلی را به کارت سوخت مجهز کند و از آن تاریخ عرضه هرگونه سوخت به وسایل نقلیه تنها از طریق کارت مزبور انجام‌پذیر است.
 
برخی از مواد مصوبه اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی عبارت هستند از:
الف- هزینه واگذاری کارت هوشمند از مالک خودرو دریافت می‌شود.
 
ب- قیمت انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال 94 با رعایت بندهای این تبصره خواهد بود.
 
ج- در صورتی که وسیله نقلیه با استفاده از کارت سوخت جایگاه و یا مازاد در سهمیه تعیین شده توسط دولت سوخت‌گیری کند بهای سوخت تحویلی بر اساس قیمت تمام شده خواهد بود.
 
د- قیمت تمام شده موضوع این تبصره عبارت است از قیمت تعیین شده در بند یا فوب خلیج فارس به اضافه هزینه‌های جانبی شامل ریزش، تبخیر،‌ بیمه، انتقال، حمل، توزیع و عوارض قانونی و نرخ کارمزد متناسب پرداختی به جایگاه‌داران که توسط دولت تعیین می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، پیشتر وزیرنفت به دلیل برخی از تجربیات گذشته از دو نرخی شدن سوخت استقبال نکرده و در صدد کاهش انگیزه در استفاده از بنزین نرخ دوم برآمده بود.
 
اما در ظاهر، قیمت بنزین از مهرماه امسال مطابق با مصوبه مجلس شورای اسلامی دو نرخی خواهد شد و این بند که در قانون بودجه سال 95 گنجانده شده، پیشنهاد دولت نبوده است و از همان ابتدا مقامات دولتی بویژه وزیر نفت مخالفت خود را با دو نرخی شدن بنزین اعلام کرده بودند اما اکنون، این مصوبه لازم الاجراست و دولت برای آنکه کمترین فشار به مردم وارد شود، در نظر دارد سهمیه پایه را طوری تعیین کند که کمترین نیاز برای رجوع به نرخ دوم ایجاد شود.

گفته می‌شود، عباس کاظمی، معاون وزیرنفت در امور پالایش و پخش نیز در این‌باره، اشاره‌ای داشته به دوران دو نرخی بودن بنزین و پیش از آنکه نظام سهمیه‌بندی سوخت متوقف شود ماهانه در هر کارت سوخت معادل 60 لیتر بنزین یارانه‌ای شارژ می‌شد و در این شرایط حدود 90 درصد مصرف‌کنندگان از بنزین سهمیه‌ای با نرخ اول استفاده می‌کردند و می‌گوید، حال که قرار است بنزین دوباره دو نرخی شود سقف مصرف بنزین به گونه‌ای تعیین می‌شود که فقط مصرف‌کنندگان غیرمتعارف که کمتر از 2 درصد مصرف‌کنندگان را تشکیل می‌دهند نیاز به استفاده از نرخ دوم داشته باشند.
 
وی با اشاره به تجربه چندین ساله خود می‌گوید، مردم رغبتی به استفاده از بنزین دو نرخی ندارند و وزیر نفت نیز از دو نرخی شدن به دلیل تجارب گذشته اکراه دارد و هیأت دولت قیمت را طوری تعیین می‌کند که مردم نخواهند از نرخ دوم استفاده کنند.

به گزارش تین‌نیوز، بی‌رغبتی مردم و دولت به بنزین دو نرخی در مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی جایی نداشت و تصمیم به تصویب دونرخی شدن بنزین به صلاحدید مجلس صورت گرفت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • sسیدمرتضی ناصریان 0 0

    دلایل متعددی در دفاع از سهمیه بندی سوخت وجود دارد که در خبر نیاورده اید و اینکه بعضی از مردم که بنزین مصرف میکنند خواهان بنزین ارزان هستند درست است ولی این نظر اکثریت مردم نیست. اتلاف انبوه سوخت در کشور ما و رفاه اتومبیل داران به ضرر اکثریت اقشار محروم کشور تمام میشود.