| کد خبر: 96967 |

سناریوی تکراری پس ازحوادثجاده‌ای کسی عذرخواهی نمی‌کند

تین‌نیوز|  ماجرا کاملا تکراری‌ شده؛ اتوبوسی دچار حادثه می‌شود، عده‌ زیادی مسافر جانشان را از دست می‌دهند، پای چند نهاد و سازمان به میان می‌آید، مسئولان آنها در مصاحبه با رسانه‌ها توپ را به زمین دیگری انداخته و دلیلی برای حادثه اعلام می‌کنند و دست آخر نیز همه‌‌چیز به فراموشی سپرده می‌شود تا حادثه‌ای دیگر و قربانی شدن بی‌گناهانی بیشتر.این همان اتفاقی است كه حالا و پس از گذشت 2روز از واژگونی مرگبار اتوبوس مسافربری در جاده چالوس كه منجر به كشته شدن 16نفر و زخمی شدن 12نفر شد، در حال رخ دادن است. انگار پس از این حادثه هم هیچ نهاد و سازمانی حاضر نیست تقصیر را بپذیرد و هیچ مسئولی پیشقدم نشده تا با عذرخواهی از خانواده قربانیان، حداقل مرهمی باشد بر آلام آنها.

درحالی‌كه پس از حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس مسافربری حوالی تونل كندوان پلیس دلیل حادثه را سرعت زیاد اتوبوس و عدم‌توانایی راننده در كنترل وسیله نقلیه اعلام كرده بود، روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی توپ را به زمین پلیس انداخت و در گفت‌‌‌و‌گو با فارس مدعی شد: «یكطرفه‌شدن جاده چالوس عامل این تصادف بود».

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینكه در سانحه بامداد شنبه و واژگونی مرگبار اتوبوس در محور كندوان، تخطی راننده از سرعت مطمئنه و عدم‌رعایت قانون عامل اصلی بروز حادثه و جان‌باختن ۱۶ مسافر بوده است، گفت: معمولاً در پایان هفته ترافیك در جاده‌ چالوس زیاد است، بنابراین پلیس مسیر را یكطرفه می‌كند و به‌نظر اینجانب همین یكطرفه شدن مسیر موجب افزایش سرعت خودروها و حادثه می‌شود.

داوود كشاورزیان ادامه داد: در این حادثه هم افزایش سرعت اتوبوس و عدم‌رعایت سرعت مطمئنه به‌دلیل یكطرفه بودن و البته خطای راننده، موجب بروز حادثه شد. این در حالی است كه هنوز گزارشی مبنی بر خطای شركت تعاونی به من ارائه نشده است و اگر شركت در صدور صورت وضعیت تخلف كرده باشد حتماً در كمیسیون‌های ماده 11و 12برخورد قانونی و جدی خواهیم داشت. به گفته وی، بهسازی جاده‌ها در راستای كاهش سوانح رانندگی در دستور كار سازمان راهداری است اما در كنار این موضوع اگر رانندگان مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نكنند و رفتارهای پرخطر داشته باشند قطعا می‌تواند منجر به تصادف شود.

مدیریت واحد نداریم
هر چند معاون وزیر معتقد است خطای راننده باعث این حادثه شده اما به‌نظر سیدهادی هاشمی، فرمانده سابق پلیس راه، دلیل اصلی چنین حوادثی نبود‌مدیریت واحد در سیستم حمل‌ونقل عمومی است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: 74درصد تصادفات كشور در 30كیلومتری شهرها رخ می‌دهد. اگر بخواهیم این مناطق را چهاربانده كنیم تا دیگر تصادفی رخ ندهد به سال‌ها بودجه نیاز داریم. چقدر مردم باید بمیرند تا دولت نسبت به این اتفاقات در جاده‌ها بازنگری كند؟ قرار نیست همه راه‌ها را دولت بسازد و ما می‌توانیم از بخش خصوصی در این حوزه كمك بگیریم.

این كارشناس ارشد ترافیك و تصادفات، معضل دیگر را ناتوانی در مدیریت شركت‌های مسافربری عنوان كرد و گفت:‌ 4هزار و 600واحد مسافربری عمومی در كشور فعال هستند. انگار هر فردی با خرید یك اتوبوس لیزینگی یك مؤسسه حمل‌ونقل تاسیس كرده و اكنون تعداد قابل توجهی مؤسسه دایر است. در این شرایط مطمئنا نمی‌توان روی این تعداد واحد مسافربری مدیریت كرد و باید تمامی شركت‌های مسافربری در یكدیگر ادغام شوند و حداكثر 10تعاونی مسافربری داشته باشیم. از طرفی نقش مدیر فنی تعاونی‌ها كه وظیفه معاینه دقیق فنی اتوبوس قبل از حركت را دارند، تنها زدن یك مهر است كه متأسفانه این روزها یك بلیت فروش هم به راحتی مهر یك مدیر فنی را در برگه صورت وضعیت می‌زند و اتوبوس بدون بررسی فنی وارد جاده می‌شود.

هاشمی ادامه داد: وقتی اتوبوس را از جلو تا عقب بررسی می‌كنیم هزار مشكل از بوفه تا آینه وسط پیدا می‌شود. كنترل‌های پلیس راهگشا نیست چرا كه متأسفانه پلیس به‌صورت سنتی كار می‌كند و دیگر با وجود تردد 24میلیون وسیله نقلیه در كشور روش‌های سنتی 30سال قبل جواب نمی‌دهد. متأسفانه خود پلیس هم نمی‌خواهد به روز شود و امكانات كافی به‌روزشدن را ندارد. پلیس به‌صورت رندوم خودروها را چك كرده كه ممكن است در این بررسی‌ها كسی شناسایی و با او برخورد شود. باید قانون به قدری محكم باشد كه اگر فردی تخلف كرد و با او برخورد شد دیگران جرأت ارتكاب تخلف را نداشته باشند و بستر تخلف از بین برود

اختلافات تمام نشدنی
به گفته هاشمی امروز پلیس و سازمان حمل‌ونقل و راهداری روبه‌روی هم قرار گرفته و اعتقادی به یكدیگر ندارند. اما با وجود تمامی این اختلافات امروز یا فردا به‌منظور بررسی و تحلیل تصادف جاده چالوس مسئولان دستگاه‌ها به صدا و سیما می‌آیند و در مقابل مردم از یكدیگر تشكر كرده و نان به همدیگر قرض می‌دهند كه این موضوع خیانت به كشور است. متأسفانه هنوز وزارت راه نمی‌خواهد ببیند چه تعداد انسان بی‌گناه در جاده‌ها كشته می‌شوند به همین دلیل با یك ندانم كاری مردم به قربانگاه می‌روند. نه پلیس و نه وزارت راه و نه حتی دولت نمی‌خواهند این كمبودها را ببینند.
هاشمی با اشاره به تست حریق اتوبوس‌های بین‌شهری در كشور تأكید كرد: براساس استانداردهای جهانی درصورت شعله ور شدن اتوبوس، حریق در هر دقیقه یك متر باید پیشروی كند این درحالی است كه اتوبوس‌های ما در یك دقیقه تبدیل به گلوله آتش شده و تمام اتوبوس می‌سوزد. متأسفانه سازمان استاندارد تست حریق را جدی نمی‌گیرد. همه در كشور حمل‌ونقل مسافربری را شوخی گرفته‌اند كه این ناشی از طرز نگاه مسئولان است.

نیاز به مصوبه مجلس
در همین حال جواد هدایتی، مدیركل دفتر آمار، ایمنی و ترافیك سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز مهم‌ترین مشكل ایمنی در كشور را نداشتن ساختاری كارآمد و منسجم عنوان كرد و به مهر گفت: برای حل مشكل چندصدایی در این بخش باید یك ساختار منسجم ایجاد شود تا در زمان بروز سانحه، چندین دستگاه متولی اعلام دلایل آن نباشند. هدایتی با بیان اینكه ساختار مناسبی برای پیگیری سوانح جاده‌ای وجود ندارد، اظهار داشت:

درحالی‌كه رئیس كمیسیون ایمنی راه‌ها یك وزیر است اما بازهم می‌بینیم كه اظهارنظر برخی نهادها از كمیسیون ایمنی راه‌ها پیشی می‌گیرد و سریع برای جمع كردن یك موضوع، علت سانحه را اعلام می‌كنند. مدیركل دفتر آمار، ایمنی و ترافیك سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: برای حل این مشكل نیاز به قوانینی در مجلس داریم تا هرچه سریع‌تر یك نهاد برای اعلام دلایل تصادفات رانندگی و حل این مشكل انتخاب شود.

مردم پیامك بزنند
درحالی‌كه اظهارنظرها درباره حادثه واژگونی اتوبوس در جاده چالوس ادامه دارد، رئیس پلیس راهور ناجا از مردم خواسته است تخلفات رانندگی رانندگان را به‌صورت پیامكی به پلیس اعلام كنند. سرهنگ محمدحسین حمیدی، با توضیح اینكه رانندگان اتوبوس مراقب باشند، چون مردم آنها را رصد می‌كنند، ادامه داد: سامانه ۱۱۰۱۲۰ اطلاعات مسافران را به‌صورت لحظه‌ای دریافت می‌كند و تا‌كنون نیز پیامك‌های مردم باعث جریمه شدن حدود ٨ راننده متخلف شده است.

به گفته وی، مسافران می‌توانند با این شیوه نظر خود را به شماره ۱۱۰۱۲۰ اعلام كنند: «شماره اتوبوس * محل تخلف * كد گزارش * مقصد سفر»‌كه كد یك یعنی صحبت با موبایل، كد 2یعنی استفاده نكردن راننده یا مسافران از كمربند ایمنی، كد۳ یعنی خستگی و خواب‌آلودگی راننده، كد 4به منزله رانندگی خطرناك، كد ۵ به‌معنای اشكالات فنی خودرو و كد ۶ به منزله توقف نكردن برای انجام فریضه نماز و عدد ۷ به منزله تقدیر از راننده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.