| کد خبر: 96912 |

توسعه حمل و نقل ریلی مانعی در برابر خطای انسانی

تین‌نیوز| با توجه به توسعه روزافزون سفر با خودروهای شخصی و تردد میلیون ها خودرو شخصی و عمومی در جاده های كشور، دولت ها به دنبال توسعه حمل و نقل ریلی برای كاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی ناشی از استفاده از خودروها در جاده ها باشند، بطوریكه در اطراف كلان شهرها روزانه میلیون ها سفر به صورت شخصی انجام می شود كه می توان با یك تیر سه نشان را یعنی ایجاد ظرفیت در حمل و نقل ریلی به كاهش آلودگی هوا در كلان شهرها، كاهش تصادفات و متعاقب آن كاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی را زد.

خطای انسانی همواره یكی از مفاهیم مورد استفاده توسط رسانه ها و مسوولین تحقیق و بررسی حوادث در تمام صنایع به خصوص صنعت حمل و نقلی كشورها بوده است، اگرچه خطای انسانی جزء اجتناب ناپذیر عملكرد انسان است، اما تحقیقات متعدد نشان داده است خطای انسانی اغلب پیامد عوامل بالادستی سازمانی و محل كار است و عمده این حوادث بر اثر تركیب بسیاری عوامل كه ریشه در نبود ملاحظات مهندسی عوامل انسانی دارند، به وجود آمده است معمولاً با اعلام خطاكار بودن پرسنل عملیاتی به عنوان دلیل حادثه، بسیاری از مسایل نامطلوب اقتصادی و مدیریتی نادیده انگاشته شده یا حذف می شود.

به طوركلی گفته می شود ۷۰ درصد از حوادث، ناشی از خطای انسانی است. واقعیت این است كه این عبارات نیاز به دقت بیشتری دارد. اگر از این منظر نگاه كنیم كه انسان ها سیستم را طرح ریزی می كنند و در صورت قابل قبول بودن، طراحی را شروع می كنند، انسان ها سیستم را می سازند و وقتی مطمئن شدند قابل استفاده است، با آن كار می كنند، به همین منظور نشان دادن رفتارهای لازم برای دستیابی به اهداف سیستم، انسان ها به یكدیگر آموزش میدهند، انسان ها در مورد عملكرد سیستم، در سطوح راهبردی و تدبیری تصمیم گیری می كنند و وقتی خطرات شناسایی شد، این انسانها هستند كه اقدامات اصلاحی لازم را برای مقابله با این خطرات طرح ریزی و اجرا می كنند، به عبارت ساده، طراحی، ساخت، آموزش، كار، مدیریت و دفاع از سیستمها برعهده ی انسان هاست.

بنابراین خطای انسانی شرط لازم عدول از سیستم محسوب می شود، با این دیدگاه می توان گفت: صد درصد حوادث، ناشی از خطای انسانی است و به هر حال، انسانها مهم ترین منبع در هر سازمانی به شمارمی روند و برای آینده قابل پیش بینی، علیرغم افزایش سطح به كارگیری كامپیوتر و گسترش ماشینی شدن، انسانها هم چنان مسوولیت كنترل و پایش سیستم های تكنولوژیك بزرگ را برعهده خواهند داشت.

انسان ها دراین سیستم ها نگه داشته می شوند زیرا قابل انعطاف اند، می‌توانند یاد بگیرند و خود را با مقتضیات سیستم تطبیق دهند و در واقع از آن ها انتظار می رود تا مسایلی را كه به ذهن طراحان سیستم نرسیده در حین بهره برداری حل كنند، هرچند در این بین مرتكب خطا هم می شوند.

با توجه به توسعه روز افزون سفر با خودروهای شخصی و تردد میلیون ها خودرو شخصی و عمومی در جاده های كشور، دولت ها به دنبال توسعه حمل و نقل ریلی برای كاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی ناشی از استفاده از خودروها در جاده ها باشند، بطوریكه در اطراف كلان شهرها روزانه میلیون ها سفر به صورت شخصی انجام می شود كه می توان با یك تیر سه نشان را یعنی ایجاد ظرفیت در حمل و نقل ریلی به كاهش آلودگی هوا در كلان شهرها، كاهش تصادفات و متعاقب آن كاهش هزینه های اقتصادی و اجتماعی را زد.

حمل و نقل ایمن یكی از پایه های حمل و نقل پایدار است و حمل و نقل ریلی هم یكی از ایمن ترین شقوق حمل و نقل در دنیا است.

با توجه به اینكه شاخص های حمل و نقل پایدار در دنیا شامل بهره وری بالا، پاك بودن و یكپارچه بودن است، ما باید ضمن كمك گرفتن از نظریات ایمنی، حمل و نقل ریلی بیش از پیش بسط و توسعه دهیم.

اهمیت ایمنی در بخش حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل ریلی بر كسی پوشیده نیست، بنابراین به منظور افزایش سطح ایمنی، لازم است برنامه‌هایی در جهت بهبود ایمنی پیاده سازی و اجرا شود و از آنجا كه همواره با محدودیت هایی از جمله محدودیت بودجه مواجه هستیم، باید تعیین اولویت های لازم برای تخصیص بودجه جهت افزایش ایمنی شبكه حمل و نقل ریلی نموده، تا به اهداف اصلی ایمنی در راه آهن دست یابیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.