| کد خبر: 96750 |

گزارشی از رابطه راه‌آهن تهران و ریزگرد

◄ سوغاتی که تا امروز مغفول مانده بود

 تین‌‌نیوز| همین یکی دو هفته پیش بود که مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به اصرار اعضای شورای شهر در محل این شورا حاضر شد تا ضمن استماع دلایل آنها در خصوص خروج خط‌آهن از مناطق 17 و 18 پاسخ مناسبی ارائه کرده و از برخی مباحث نیز دفاع کند.

به گزارش تین‌نیوز، پیش از این رئیس‌کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به این‌که سوغات راه‌آهن برای تهران دود دیزل‌ها است، گفته بود: وجود راه‌آهن در شهر تهران آلودگی‌های صوتی، لرزه‌ای و هوا را برای این شهر به همراه داشته است، حال تا چه حد این سخن می تواند درست باشد بستگی به کار کارشناسی بسیار دارد زیرا، در تمامی کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه دیده می‌شود راه‌آهن به دلیل اهمیت وِیژه در مرکز شهر قرار دارد.

این مورد یکی از مواردی بود که پورسیدآقایی در توضیح لزوم ادامه حضور مرکز راه‌آهن در مرکز شهر به آن اشاره داشته و مستنداتی نیز به‌جهت رد افزایش آلودگی از این رهگذر ارائه داشته است.

حال پس از اظهارنظر رحمت‌الله حافظی نوبت به یکی دیگر از اعضای شورای شهر رسیده که با تأكید بر لزوم انتقال خطوط راه آهن به زیرزمین در مناطق 17 و 18 تهران، بگوید: مردم این مناطق بیشتر از اقشار كم درآمد جامعه هستند و ایجاد یك نوار سبز شامل پیاده‌راه و مراكز تفریحی، می‌تواند بهترین جایگزین برای خطوط راه آهن باشد، این اظهار نظر در صورتی اتفاق افتاده که خیلی پیش‌تر از این بخش زیادی از خطوط آهن در این دو منطقه به زیرزمین انتقال یافته است.  

به گزارش تین‌نیوز، اسماعیل دوستی در ادامه سخنان خود افزوده است: ایجاد فضای سبز و پارك های عمومی و ارائه خدمات ویژه از طریق احداث كتابخانه، مراكز فرهنگی، هنری و ورزشی و مجتمع های چند منظوره به جای خطوط راه آهن مناطق 17 و 18، ضمن كمك به ایجاد اشتغال باعث رضایت مردم جنوب تهران خواهد شد.
 
وی با اشاره به این كه در كشورهای توسعه یافته، ایستگاه‌های راه‌آهن زمانی درون‌شهرها امكان فعالیت دارند كه از لوكوموتیوهای دیزلی كه از آلایندگی بالایی برخوردارند استفاده كنند، اظهار داشته: در این كشورها فعالیت ایستگاه‌های راه‌آهن درون‌شهری، تنها در صورت استفاده از لكوموتیوهای مدرن با حداقل آلودگی، امكان‌پذیر است.
 
عضو كمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با تأكید بر این كه بخشی از آلودگی هوای تهران به آلایندگی ناشی از فعالیت لوكوموتیوهای قدیمی باز می‌گردد، خاطرنشان كرده: علاوه بر این، زمین‌های اطراف خطوط راه‌آهن در جنوب تهران به محل تجمیع نخاله‌های ساختمانی و تجمع افراد معتاد تبدیل شده، ضمن این كه بخشی از ریزگردهای تهران نیز از این زمین‌ها برمی‌خیزد!

اما در این بین از عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورا باید پرسید ریزگرد چه ارتباطی با فضای راه‌آهن می‌تواند داشته باشد مگر در بیش از نیم قرن این مسیر ریلی در تهران وجود نداشت که به تازگی متوجه انتشار ریزگرد از این مسیرها شده‌ایم و چرا پیش از این احدی نسبت به این مساله توجه نشان نداده بود؟!




 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.