| کد خبر: 96749 |

◄تحقیقات در راه­‌آهن ژاپن

وبلاگ تین‌نیوز، قربانعلی بیک| مرکز تحقیقات فنی راه‌آهن ژاپن (RTRI) در سال 1986 یعنی یکسال قبل از خصوصی­سازی و واگذاری راه‌آهن ملی ژاپن به 7 شرکت (6 مسافری و یک باری در1987) تشکیل گردید، این مرکز که در شهر توکیو و در نزدیکی ایستگاه Kunitachi از راه‌آهن شرق ژاپن (و سه مرکز دیگر) قرار دارد و حدود 500 نفر پرسنل داشته که 100 نفر آنها نیروههای پشتیبانی و 400 نفرشان محقق هستند و حدود 100 نفر از محققان دارای مدرک دکترای تخصصی هستند.

بودجه سالیانه این مرکز در حدود 180 میلیون دلار است که 130 میلیون دلار از این مبلغ از بودجه توسط گروه JR (%0.35 از کل درآمدهای ناخالص حمل و نقل آنها) و 50 میلیون دلار نیز از قراردادهایی که با راه‌آهن‌های خصوصی و موسسات حمل و نقل ریلی می‌بندند تأمین می‌شود. این بودجه  از محل درصدی از درآمدهای گروه راه‌آهن‌های JR، کمکهای دولتی و قرارداد با شرکتهای خصوصی راه‌آهنی تأمین می‌شود.

این مرکز قراردادهای همکاری با سایر کشورها از جمله کره جنوبی، چین و فرانسه در زمینه تحقیقات قطار سریع دارد. مساحت این مرکز 198000 متر مربع است که 66600 متر مربع ساختمانهای این مرکز تشکیل می‌دهد.
این مرکز بیشتر در زمینه تحقیقات پایه حمل و نقل ریلی فعالیت دارد و پروژه‌های تحقیقاتی در مورد مسایل به روز و اجرایی بیشتر توسط مرکز تحقیقات راه‌آهن شرق ژاپن انجام می‌گیرد ولی چون این دو جنبه از فعالیت تحقیقاتی دارای مرز مشخصی نیست برخی از فعالیتها نیز مشترکاً انجام می‌شود.

اهداف تحقیقات در این مرکز عبارتند از:1- راه‌آهن ایمن و قابل اطمینان 2- راه‌آهن کم هزینه و اقتصادی3- راه‌آهن جذاب ( سریع، به موقع، در دسترس و راحت) 4- راه‌آهن دوستار و هماهنگ با محیط زیست

برخی از تجهیزات مهم این مرکز عبارتند از: تجهیزات تست خستگی ریل در اثر خم شدگی مکرر :  با یک بازوی مکانیکی به یک قطعه ریل که روی تکیه گاههایی قرار دارد فشار وارد می‌شود تا زمانی که دچار شکستگی شود.


دستگاه تست سیستم ATC : مهمترین تستی که در این آزمایشگاه انجام می‌شود تست سرعت است. این سیستم قادر است سرعت نسبی حرکتی 500 کیلومتر بر ساعت را ایجاد نماید و در این سرعت بیکنها را تست کند.

آزمایشگاه تست ناوگان سریع‌السیر: در این آزمایشگاه شرایط حرکت ناوگان بر روی ریل تا حداکثر سرعت 500 کیلومتر بر ساعت پیاده سازی می‌شود و شرایطی را که نمی‌توان در خطوط واقعی پیاده کرد را میتوان در آن پیاده کرد.

تجهیزات تست مکانیکی شبکه بالاسری خط برقی: در این قسمت یک قسمت از شبکه بالاسری در ارتفاع پائین ایجاد شده است و یک ویبراتور در طول خط حرکت کرده و لرزشهایی را به شبکه وارد می‌کند تا اثر آن بر سیم تماس و نگهدارنده‌ها در طول خط مشخص گردد و به این ترتیب در مورد ساختار مناسب شبکه بالاسری تحقیق صورت می‌گیرد.

اتاق تست شرایط آب و هوایی تجهیزات: این اتاق با قوس گاز زنون شرایط نور آفتاب را بوجود می‌آورد و همچنین امکان ایجاد درجه حرارتهای مختلف و نیز باران اسیدی و رطوبتهای مختلف به صورت تناوبی وجود داشت و وسیله مناسبی برای تست تجهیزاتی راه‌آهنی است که در شرایط محیطی مختلف قرار می‌گیرند.

دستگاه تست تماس چرخ و ریل: در آن بجای ریل از یک دیسک و بجای چرخ از چرخی با مقیاس نصف و یا یک چهارم استفاده شده است. کاربرد این دستگاه برای اندازه گیری سایش و خرابی چرخ و ریل می باشد و از کاربردهای آن می‌توان به دست یابی به پروفیل بهینه چرخ یاد کرد. یکی از تجهیزات بسیار عظیم و مجهزی که دراین مرکز وجود دارد دستگاه دینامیک بارگذاری خط در مقیاس واقعی با فرکانس 0 تا 35 کیلوهرتز و شکل موجهای مختلف مثلثی، سینوسی و واقعی نیرو به خط وارد می‌کند. این دستگاه در اندازه‌ای بسیار بزرگ ساخته شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.