| کد خبر: 87003 |

◄ نگاهی به نخستین آزادراه تمام بتنی کشور

تین‌نیوز | کنارگذر شرقی اصفهان نخستین آزادراه بتنی ایران با شش باند رفت و برگشت به طول 105 کیلومتر در حالی زیر عملیات عمرانی است که آزادراه‌ها و اتوبان‌های ایران تاکنون همه به‌صورت آسفالتی بوده‌ و قرار است ظرف دو سال به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، آزادراه کنارگذر شرق اصفهان، علاوه بر کوتاه کردن 2.5 ساعته مسیر تهران به شیراز و کوتاه کردن یک ساعته مسیر تهران به اصفهان، تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های نگهداری و بازگشت رونق به کارخانه‌های سیمان‌سازی کشور دارد.

شهرهای اصفهان و تهران در زمان حاضر با دو مسیر به یکدیگر متصل می‌شود، ابتدا مسیر قدیمی‌ و اتوبان دوطرفه‌ای است که با عبور از شهرهای قم، سلفچگان و میمه به اصفهان می‌رسد و مسیر بعدی آزادراهی عریض‌تر است که با عبور از کاشان تهران را به اصفهان متصل می‌کند.

حالا عملیات ساخت مسیر سوم نیز آغاز شده است، نخستین آزادراه بتنی کشور که با بهره‌برداری از آن دیگر نیازی نیست مسافرانی که تهران را به مقصد اصفهان یا شیراز ترک می‌کنند از داخل شهرهای مجاور عبور کنند.

كنارگذر شرقي از كيلومتر 30 آزادراه اصفهان ـ نطنز ـ كاشان شروع و به طول 90 كيلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. اين كنارگذر جاده اصفهان اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان نائین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود، سپس با عبور از كنار شهر جديد بهارستان و گردنه لاشتر به بزرگراه (يا آزادراه) اصفهان ـ شيراز متصل می‌شود.

با راه‌اندازی و استفاده از اين مسير (كنارگذر شرقي)، استان‌های جنوبي و همچنين بخش جنوبي استان اصفهان 50 كيلومتر به تهران نزدیک‌تر می‌شوند.

نسبت مشارکت70-30 (با سهم مشارکت 70 درصد سرمایه‌گذار و 30 درصد وزارت راه و شهرسازی) در نظر گرفته شود نیاز به مصوبه جدید از سوی هیئت‌وزیران خواهد بود؛ اما چنانچه سهم مشارکت طرفین 50 -50 در نظر گرفته شود نیاز به مصوبه جدید از هیئت‌وزیران نخواهد بود، در این شرایط، با ارائه درخواست از سوی مدیرعامل صندوق بازنشستگی و تائید وزیر راه و شهرسازی، انتقال انجام‌شده و نسبت مشارکت (50-50) حفظ می‌شود.

با توجه به آورده اعلام‌شده و مورد تائید شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل (معاونت ساخت آزادراه‌ها) سود متعلقه توسط حسابرس منتخب و مورد تائید وزارت امور اقتصادی و دارایی محاسبه و جهت بررسی و تائید نهایی برای معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل ارسال گردد. همچنین بر اساس مفاد صورت‌جلسه 2/6/94 فی‌مابین سرمایه‌گذار جدید، سرمایه‌گذار قدیم و اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل نسبت به اخذ مصوبه جدید هیئت‌وزیران (با سهم مشارکت 70 درصد سرمایه‌گذار و 30 درصد وزارت راه و شهرسازی) ظرف دو هفته کاری اقدام نماید.

چنانچه با درخواست سرمایه‌گذار جدید به مقام عالی وزارت مبنی بر مشارکت 50-50 درصدی طرفین موافقت صورت پذیرد، اخذ مصوبه جدید منتفی شده و صرفاً فرآیند انتقال سهام شرکت پروژه وفق مفاد آیین‌نامه قانون احداث پروژه‌های عمرانی حوزه راه و شهرسازی صورت می‌پذیرد.

علاوه بر این بر اساس تفاهم صورت گرفته، تحویل پروژه به سرمایه‌گذار جدید (شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا) با حضور مسئولین استان و توسط اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان صورت پذیرفت.

مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا با اشاره به اینکه این هلدینگ برای نخستین‌بار با حمایت و سرمایه‌گذاری وزارت راه اقدام به ساخت نخستین آزادراه بتنی کشور کرده است، افزود: این اقدام اتفاق خوبی برای کارخانه‌های تولید سیمان در ایران است، چراکه موجب بهبود فضای کسب و کار کارخانه‌های سیمان خواهد شد. احمدرضا نیک‌کار اصفهانی با بیان اینکه این آزادراه کریدور جنوب به شمال کشور را با عبور از کنارگذر شرق اصفهان متصل می‌کند، افزود: پروژه ساخت این آزادراه با مصوبه دولت آغاز شده است.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این آزادراه فاصله تهران به شیراز 2.5 ساعت و فاصله تهران به اصفهان نیز یک ساعت کوتاه‌تر می‌شود. مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا اظهارکرد: این آزادراه دارای شش باند رفت و برگشت به طول 105 کیلومتر است که 63 کیلومتر آن تا مقصد اصفهان ظرف مدت حداکثر دو سال از سوی این هلدینگ اجرایی می‌شود. در این پروژه برنامه‌های زیادی برای جانمایی انبار عمومی، مرکز تعمیرات ماشین‌آلات سنگین و خدمات به ماشین‌آلات در اطراف آزاد راه طراحی شده است.

نیک‌کار افزود: همچنین احداث این آزادراه موجب می‌شود تا از ورود خودروها به شهرها جلوگیری شود و کسانی که مقصد آن‌ها اصفهان یا شیراز است نیازی به عبور از شهرهایی مانند یزد و کرمان وارد شوند.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.