سازمان هواپیمایی به دنبال ساماندهی هوانوردی عمومی
تین نیوز | رییس سازمان هواپیمایی کشوری میگوید آماده است مشکلات هوانوردی عمومی را حل کند. علی عابدزاده برای حل مشکلاتی که دست و پای فعالان این حوزه را بسته و هواپیماهای کوچک را زمینگیر کرده است در حال برنامهریزی است.
هوانوردی عمومی را پولسازترین بخش و موتور اقتصادی صنعت هوانوردی جهان میدانند و فرودگاههای محلی و منطقهای در سراسر دنیا با این روش اداره میشوند. کارشناسان معتقدند در حالی که در ایران تعداد زیادی فرودگاه بدون ترافیک وجود دارد که میتوان به بهترین شکل ممکن از آنها برای ترویج هوانوردی عمومی استفاده کرد، مشکلات زیادی مانع از این بهرهوری شده است که به اعتقاد برخی، مدیریت نادرست بخش مهمی از این مشکلات است.
استفاده از هواپیماهای شخصی، ارائه خدمات هوایی، آموزش فنون هوایی و گردشگری هوایی، از جمله کاربردهای هوانوردی عمومی است که معمولا با هواپیماهی سبک تا سقف حداکثر وزن بلند شدن ۵۷۰۰ کیلوگرم انجام میشود؛ هواپیماهایی که به طور عامیانه به آنها هواپیماهای کوچک تا حداکثر ۱۹صندلی یک موتوره یا ۲ موتوره گفته میشود.
حسن امینسعیدی، از کارشناسان هوانوردی معتقد است که نبود مقررات در هوانوردی عمومی، ضعف اصلی این حوزه بوده و میافزاید: در کشور ما مقررات مشخص و دقیقی بر هوانوردی عمومی حاکم نیست.
به گفته او در حالی که در ایران ظرفیتهای زیادی برای توسعه هوانوردی عمومی وجود دارد و بسیاری افراد تمایل به داشتن هواپیمای ۴یا۶نفره دارند، زیرساخت لازم برای این کار در فرودگاهها تامین نشده و امکان ارائه خدمات به هواپیماهای شخصی وجود ندارد. یکی دیگر از مشکلات حوزه هوانوردی عمومی، مقررات محدودکنندهای است که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعمال شده است.
وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که داشتن هواپیمای شخصی باید با نظارت یک شرکت باشد، میافزاید: اینگونه محدودیتها، مانع رشد هوانوردی عمومی میشود، در حالی که هوانوردی عمومی به عنوان موتور محرکه صنعت هوانوردی نیازمند حضور بخش خصوصی و استفاده از هواپیماهای کوچک است.
آنطور که این کارشناس توضیح میدهد، قوانین محدودکننده و بوروکراسی موجود برسر راه سرمایهگذاران، مانع از حضور افراد جدید برای سرمایهگذاری در این حوزه شده است. وی با بیان اینکه وجود قوانین سختگیرانه در صنعت هوانوردی از جذابیت این بخش میکاهد، اضافه میکند: جابهجایی مسافر از اهداف هوانوردی عمومی است که در دنیا قوانین سختگیرانهای درباره آن اعمال نمیشود و در ایران نیز باید برای این حوزه مقررات مناسبی پیشبینی شود.
این کارشناس معتقد است به عنوان یک گام مهم در این زمینه، بهتر است سازمان هواپیمایی کشوری دستورالعمل فعالیت در هوانوردی عمومی را به طور دقیق نگارش کند و رویکرد تازهای در این زمینه در پیش گیرد. در این زمینه توجه به استفاده از ظرفیت فرودگاههای خالی و بدون ترافیک کشور باید در اولویت باشد. یکی دیگر از کارشناسان حوزه هوانوردی عمومی معتقد است مشکلات این حوزه از زمانی آغاز شده است که به جای هوانوردی عمومی از اصطلاح فوقسبک استفاده شد؛ اصلاحی که جامعیت این حوزه را نشان نمیدهد.
به گفته مهدی طایفه در چند سال گذشته، کمیته فوق سبک سازمان هواپیمایی کشوری که مرجع هوانوردی عمومی کشور است، دچار مشکلات مدیریتی بوده و مشکلاتی برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است. حذف و انزوای برخی افراد و شرکتهای فعال در این حوزه و محدود شدن فعالیتهای آموزشی از جمله این مشکلات است.
وعده رییس سازمان هواپیمایی برای حل مشکلات
آنطور که از گفتههای فعالان این حوزه برمیآید، اگرچه در حال حاضر تعداد زیادی شرکت هوانوردی در کشور مجوز فعالیت دارند اما اعمال محدودیتهای فراوان، مانع توسعه فعالیتهای این حوزه شده است. حالا فعالان صنعت هوانوردی امیدوارند با حضور علی عابدزاده، به عنوان سکاندار جدید سازمان هواپیمایی کشوری، گشایشی در این حوزه شکل گرفته و موانع قانونی موجود در مسیر هوانوردی عمومی برداشته شود.
این سخن فعالان هوانوردی عمومی را با عابدزاده در میان گذاشتیم. او در پاسخ به صمت در این باره گفت: در حوزه هوانوردی عمومی درصدد هستیم استانداردهای بینالمللی را دنبال کنیم، زیرا برای اینکه هوانوردی عمومی را تقویت کنیم، هیچ راهی جز این نداریم که در بستر استاندارد حرکت کنیم. او ادامه داد: برای همین تلاش خواهیم کرد هوانوردی عمومی را تقویت کنیم و کوشش ما این است که همه مشکلاتی که بر سر راه سرمایهگذاران این حوزه قرار دارد را حل کنیم، یعنی در آستانه این هستیم که مشکلات این حوزه را ساماندهی کنیم.
در شرایطی که فعالان هوانوردی عمومی با ناامیدی درباره توسعه این حوزه صحبت میکنند، وعده رییس سازمان هواپیمایی شاید نور امیدی بر مسیر فعالیت آنها بتاباند. از سوی دیگر با توسعه هوانوردی عمومی، منافع زیادی نصیب کشور خواهد شد. آنطور که کارشناسان میگویند، اشتغال فارغالتحصیلان فنی و عملیاتی هوانوردی و عملیاتی شدن فرودگاههای کشور، تنها بخشی از مزیتهای توسعه هوانوردی عمومی خواهد بود که در سایه آن، اقتصاد فرودگاهی رشد خواهد کرد. البته در این مسیر همکاری و همسویی میان ارگانهای حاکمیتی در زمینه هوانوردی، امنیت ملی و ارگانهای نظامی در همه دنیا
حرف نخست را میزند و باید برای حصول این همکاری نیز فکری کرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.