| کد خبر: 71280 |

◄ ترین های تلفات رانندگی در شش ماهه نخست سال ۹۴

تین نیوز | بالاخره آمار تلفات رانندگی در ایران، طی شش ماهه اول سال 94 از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام شد. بر این اساس، طی 186 روز از اول فروردین تا 31 شهریور، 9007 نفر بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست داده اند یعنی هر روز تقریبا 48.5 نفر. آماری که اگرچه نسبت به سال گذشته کاهش 3.2 درصدی داشته است اما این آمار همچنان قابل قبول نیست و هزینه های فراوانی را برای خانواده ها و کشور دربردارد. تعداد کشته های ناشی از تصادفات در سال گذشته، 9306 نفر بوده است.

در همین رابطه، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به استناد گزارش سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرد که ایران، رتبه 177 از میان حدود 190 کشور جهان را در میزان تلفات رانندگی با ضریب 1.4 در اختیار دارد. به گفته وی، طبق آمار، سالانه یك میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در جهان، جان خود را از دست می‌دهند  اما میزان مصدومان سالانه ۵۰ میلیون نفر در جهان اعلام شده است كه خوشبختانه سهم كشور ما كمتر از دنیاست.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران نیز به خسارات مادی حاصل از تصادفات رانندگی اشاره می کند و می گوید: طبق برآوردها در جریان تصادفات سالانه کشور، حدود 18 هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور تحمیل می شود که این رقم سهم بیش از 6 درصد از کل تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد. در زیر، ترین های تلفات رانندگی در شش ماهه سال 94 با توجه به گزارش سازمان پزشکی قانونی ارایه شده است.

ترین های ماه
بيشترين كاهش در نیمه اول امسال مربوط به ماه فروردين (11.5 درصد) و بيشترين افزايش مربوط به ماه تير (3.2 درصد) بوده است. بيشترين کشته هاي حوادث رانندگي مربوط به شهريور ماه با هزار و 719 نفر و پس از آن مردادماه با يك هزار و 700 نفر و کمترين آن مربوط به اردیبهشت ماه يا يك هزار و 274 نفر بوده است. همچنين روز 12 خرداد با 98 كشته پرتلفات ترين روز در نيمه اول امسال بوده است.

ترین های محل تلفات
65.6 درصد كشته هاي تصادفات مربوط به جاده هاي برون شهري، 26.4 درصد در راه هاي درون شهري ، 7.6 درصد در جاده‌هاي خاكي و روستايي و محل تصادف چهار دهم درصد موارد نامعلوم بوده است. به بيان ديگر در نیمه اول امسال 5 هزار و 910 نفر در محورهاي برون شهری (دو درصد کاهش نسبت به نیمه اول سال 93)، دو هزار و 378 نفر در مسيرهاي درون شهری (2.8 درصد کاهش نسبت به نیمه اول سال 93)، 684 نفر در مسيرهاي خاکی روستایی (13.5 درصد کاهش نسبت به سال 93) و 35 نفر نيز در مسيرهايي نامعلوم جان باخته‌اند.

ترین های استان
در نیمه اول امسال، استان‌هاي خراسان رضوي با 749 نفر، فارس با 748 نفر  و تهران با 647 نفر بيشترين و استان‌هاي ايلام با 84 نفر، كهكيلويه و بويراحمد با 87 و خراسان جنوبي با 105 نفر، كمترين تعداد كشته هاي ناشي ازحوادث رانندگي را داشته‌اند. بيشترين افزايش در مرگ‌هاي ناشي از حوادث رانندگي در نيمه اول سال94 نسبت به سال قبل از آن در استان هاي ايلام (29.2 درصد) و كردستان (25.8 درصد) و بيشترين كاهش مربوط به استان هاي خراسان جنوبي (31.8 درصد) و  چهارمحال و بختياري (18.5 درصد) بوده است.

ترین های جنسیت
76.2 درصد از كشته هاي ناشي از حوادث رانندگي در نيمه اول امسال مرد (شش هزار و 864 نفر) و 23.8 درصد زن (دو هزار و 143 نفر) بوده‌اند. همچنين در افراد 18 سال به بالا، 72.1 درصد متأهل و 26.3 درصدد مجرد هستند و وضعيت تاهل 1.6 درصد نامشخص بوده است.

ترین های قربانی شده
در زمان وقوع تصادف، 40.8 درصد از افراد، راننده وسيله نقليه، 20.6 درصد عابر پياده و 37.1 درصد سرنشين يا ترك وسيله نقليه بوده اند. از مجموع تلفات رانندگی شش ماهه اول سال 94 (نه هزار و  7نفر)، 20.6 درصد یعنی هزار و 856 نفر عابر پیاده و  24.6 درصد یعنی دو هزار و 212 نفر موتورسیکلت سوار بودند.

ترین های سن
از نطر سني 9.4 درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگي سال گذشته 10 سال و كمتر، 5.7 درصد 17- 11 سال، 26.1  درصد 29- 18 سال، 29 درصد 49- 30 سال و 29.4 درصد كشته هاي تصادفات، 50 سال به بالا داشته‌اند.

ترین های وسیله نقلیه
نحوه وقوع تصادف 44.2 درصد از افراد متوفي ناشي از برخورد دو وسيله نقليه، 20.6 درصد ناشي از برخورد وسيله نقليه به عابر متوفي و 25.9 درصد واژگوني وسيله نقليه بوده است. خودرو مورد استفاده 40.7 درصد از افراد متوفي خودرو سواري، 24.6 درصد موتورسيكلت، 7.1 درصد وانت بار، 3.5 درصد كاميون، كاميونت و تريلي و 1.4 درصد اتوبوس و ميني بوس بوده است. همچنين بر اساس اين آمار هزار و 856 نفر از متوفيان تصادفات (20.6 درصد) عابر پياده بودند.

ترین های علت مرگ
ضربه به سر مهم‌ترين علت مرگ در تصادفات است، به نحوي كه علت اصلي مرگ 52.2 درصد از افراد ضربه به سر، 23.3 درصد شكستگي‌هاي متعدد، 7.9 درصد به دليل خونريزي و 10.3 درصد به دليل علل اشتراكي (موارد داراي بيش از يك علت)، 1.4 درصد سوختگی، دو دهم درصد نرسیدن اکسیژن، 4.8 درصد سایر موارد بوده است. همچنين محل فوت 51.1 درصد از افراد در محل حادثه، 7 درصد حين انتقال به بيمارستان و محل فوت 40.4 درصد از افراد در بيمارستان بوده است. همچنین نحوه انتقال 87.6 درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس، 8.2 درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، پنج دهم درصد خودروی پلیس، 1.1 درصد سایر خودروها و  2.6 درصد نامعلوم بوده است.

ترین های مصدوم
در نيمه اول سال 94، تعداد 166 هزار و 926 مصدوم تصادف به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كرده اند كه اين تعداد نسبت به نيمه اول سال گذشته چهار دهم درصد افزايش يافته است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    واقعا فاجعه است چرا مسئولین فکری در این مورد نمی کنن از یک طرف خوردرو های غیر استاندارد و فرسوده همچون پراید و از طرفی عدم رسیدگی به چال و چوله های خیابانهای بین شهری و غیر استاندارد بودن برخی تقاطعات و فرازو نشیب ها و قوسها، از طرفی خستگی رانندگان اتوبوس ها، البته مسائل فنی اتوبوسهازیر نظر و نظارت وزارت راه است که اصلا متاسفانه میشه گفت نظارتی صورت نمیگیره

    • اله یاری 0 0

      سلام دوست عزیز برای قضاوت کلی که فرمودید، سپاس. ولی بررسی جزء به جزء تحلیل تصادفات بیانگر موضوعات دیگه است. تمامی این تصادفات مربوط به ناوگان مسافری نیست چون مگه چند تا تصادف اتوبوسی داشتیم. متاسفانه در بررسی جزء به جزء تحلیل تصادفات نقش فرهنگسازی در حوزه ایمنی از طریق آموزش و … جای خود را بعنوان ضعف اساسی نشان می دهد که البته قابل تعمیم به تفسیر است و در این مجال نمی گنجد... باتشکر