| کد خبر: 70905 |

◄چالش‌های چارتر / افراد خاطی به مراجع قضایی معرفی شوند

تین نیوز | "مافیای چارتر"، موضوعی که سالهاست به عنوان یکی از مشکلات بخش هوانوردی مطرح می شود و با وجود وعده‌هایی که تا کنون در خصوص حل این مشکل داده شده اما به نظر می رسد این روزها در آستانه اربعین حسینی و اوج گیری تقاضای سفر به عتبات عالیات بار دیگر مشکلات مربوط به پروازهای چارتری به سوژه روز حمل و نقل هوایی تبدیل شده است.

در این زمینه چند پرسش از سوی کارشناسان بخش هوانوردی مطرح است اول این که هر ایرلاین چند درصد از بلیت خود را می تواند به صورت چارتر بفروشد و سیستم نظارتی بر این فروش جهت جلوگیری از تخلف چیست؟
دوم این که سیستم نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری برای رعایت درصد فروش چارتری چیست؟ و سوم این که چارتر کنندگان چه کسانی هستند و رابطه آنها با ایرلاین ها چیست؟

حمید نجف کارشناس هوانوردی در این زمینه معتقد است: تنها سیستمی كه می تواند در برابر این مافیا ایستادگی كند ایجاد شبكه فروش مشترك داخلی با بهره گیری از فناوری های روز دنیا است، كلید گمشده را در تنها در دالان فناوری اطلاعات و ارتباطات می توان یافت.
وی می افزاید: در حالی كه بعضی از شركت های هوایی در شرایط وخیم مالی و اقتصادی به سر می برند و به عالم و آدم بدهكارند، دسته ای از خدا بی خبر سود سرشاری از این آشفته بازار به جیب می زنند.

عباس مسیبی از دیگر کارشناسان این حوزه یکی از دلایل بروز این معضل را مشخص نبودن ظرفیت چارتری می داند و می گوید: عدم وجود نظارت بر این موضوع نیز یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن این مشکل است.
وی همچنین این پرسش را مطرح می کند که آیا قانونی وجود دارد که مشخص نماید یک ایرلاین چند درصد از ظرفیت اسمی خود را حق فروش به صورت چارتر دارد و اگر این موضوع مشخص شدبرای صحیح بودن این سهم چه سیستم نظارتی وجود دارد؟

محمدرضا ابراهیم پور کارشناس هوانوردی در این باره خاطر نشان می کند: موضوع پروازها و بلیت‌های چارتری سال‌هاست كه از بزرگترین دغدغه‌های تصمیم‌گیران و اهالی صنعت هواپیمایی بوده است. در ماه‌های اخیر و پس از شروع به خدمت جناب مهندس عابدزاده و تأكید ایشان بر لزوم آزادسازی نرخ و مسیر در پروازهای داخلی، كارگروهی تشكیل شد تا عوارض ناشی از آزادسازی صنعت از پیش برشمرده شده و تصمیمات كارشناسانه اخذ شود.
یكی از مهمترین مسائلی كه در كارگروه مورد بحث واقع شد، موضوع پروازهای چارتری و بلیت‌های چارتری بود. چرا كه بزرگترین آشفتگی‌ها در بازار پروازهای داخلی به خصوص در سالهای اخیر، از سوی چارتركنندگان بوده است.

وی با بیان این که در مواردی ارائه نرخ‌های تخریبی بسیار پائین، توقع مسافران را از نرخ آن مسیر پائین آورده و از سوی دیگر و مهمتر از آن در روزهای خاص و فصول شلوغی، با ارائه نرخ‌های نجومی و تحمیل هزینه فراوان به مسافر، از وضعیت بازار حداكثر سوءاستفاده می‌شود، می افزاید: از دیگر دغدغه‌های مدیران سازمان هواپیمایی كشوری شرایط حاكم بر بلیت‌های چارتر است چرا كه بسیاری از بلیت‌هایی كه در دست چارتركننده است، بدون كسر هرگونه جریمه، امكان استرداد دارد، اما به‌ دروغ توسط آژانس‌ها گفته می‌شود كه بلیت غیرقابل‌استرداد است. لذا در مسیرهای پرمسافر آژانس‌ها از یك صندلی به اندازه بیش از یك مسافر درآمد كسب می‌نمایند و ...

ابراهیم پور تاکید می کند: به نظر می‌رسد برای تحلیل دقیق‌تر موضوع، بهتر است در وهله اول نسبت به شرایط فعلی بازار ایران و همچنین شرایط سایر كشورها شناخت مناسبی صورت گیرد، سپس اقدام به تحلیل و واكاوی موضوع شود.
نكته بسیار مهمی كه معمولاً مغفول می‌ماند نقش آژانس‌ها در كمك به شركت‌های هواپیمایی برای پركردن صندلی‌هایشان و افزایش درآمد آن‌هاست.

وی می گوید: در موضوع مدیریت درآمد (Revenue Management) به فروش گروهی و چارتری نیز اشاره می‌شود. به این معنی كه در پروازهای برنامه‌ای كه با توجه به تاریخچه داده‌های پرواز، احتمال پرشدن همه صندلی‌ها پائین است، با تحلیل و محاسبه درآمد موردانتظار، تعدادی از صندلی‌ها به صورت گروهی و با قیمت پائین‌تر فروخته می شود. پس مسئله فروش گروهی یكی از روش های مناسب افزایش درآمد شركت های هواپیمایی است. اما این مسئله كه آیا در واقعیت صنعت هواپیمایی ایران، این موضوع اتفاق می افتد كه فروش گروهی افزایش درآمد ایرلاین‌های را موجب می شود یا خیر، از نظر بنده متاسفانه باید گفت كه پاسخ منفی است.

مسیبی در ادامه تاکید می کند: اگر بشود قانونی جهت مشخص نمودن درصد اختصاص یافته به فروش صندلی به صورت چارتر و همچنین نرم افزاری جهت نظارت تعیین کرد می شود گفت که کاری انجام شده است.

ابراهیم پور نیز می گوید: اولاً تعیین درصد مشخص صندلی كار كارشناسی درستی نیست چرا كه ممكن است با توجه به زمان پرواز، نوع مسیر و ... شرایط متفاوت باشد برای مثال برای پرواز صبح كه ماهیت مسافران كاری داشته و تقاضای بالاتری دارد، نیازی به فروش گروهی نباشد، اما برای پرواز ظهر لازم باشد تا 70 درصد پرواز گروهی فروخته شود. همچنین در برخی مسیرها ممكن است با توجه به ویژگی های تقاضای امكان فروش بسته‌های بلیت و ترانسفر و هتل وجود داشته باشد كه خود باعث ترغیب آژانس به خرید گروهی می‌شود، اما در برخی مسیرهای دیگر خیر! لذا نمی‌توان درصد مشخصی تعیین كرد. ثانیاً با توجه به سبقه دفاتر خدمات مسافرت امكان دور زدن این مقررات حتی در صورت وجود نرم افزار وجود خواهد داشت. ثالثاً هواپیمایی كشوری امكان نظارت بر این موضوع را نداشته و تا آینده نزدیك نخواهد داشت.

علی ایوبی از دیگر کارشناسان هوانوردی با بیان این که موضوع چارتر پروازهای نجف در ایام اربعین از آن دسته موضوعاتی است که باید تمام دستگاه های نظارتی به آن ورود کنند چرا که دست خیلی ها در کار است، تاکید می کند:
با حساسیتی که جناب وزیر بحث مفاسد اقتصادی را پیگیری کردند و دستوالعمل ابلاغ کردند لازم است جناب آخوندی تا قبل از ورود دیگر نهادهای نظارتی خودشان به موضوع ورود و مسئله را بررسی و افراد خاطی را به مراجع قضایی معرفی نمایند این موضوع در حمل و نقل ریلی و جاده ای هم بروز و ظهور داشته است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    مطلب خوبی است و جا دارد سازمان هواپیمایی به دیدگاه های مطرح توجه کند. ضمن اینکه سیستم متمرکز فروش باعثمی شود سهم خدمات فرودگاهی و سهم حاکمیت که باید به سازمان هواپیمایی برسد می توان در زمان پرداخت از پول بلیت کسر شده و این وضعیت بدهی شرکت ها دیگر تبدیل به مشکل و دارای تبعات مختلف نشود.