| کد خبر: 63548 |

◄ تفاوت فاینانس با اوراق صکوک از زبان سعیدنژاد / تیمورتاش، جایگزین صفری شد

تین نیوز | در چهاردهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، علاوه بر ارائه گزارش اقدامات انجام شده در اتاق فکر بنادر هرمزگان و گیلان، حسن تیمورتاش به عنوان رئیس جدید کارگروه امور دریایی و آموزش اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی انتخاب شد. همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی توضیحاتی تفاوت فاینانس و اوراق صکوک را به طور کامل تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز، در چهاردهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، که صبح امروز (24 شهریور) با حضور مدیرعامل و روسای کارگروه ها و نمایندگانی از بخش خصوصی، برگزار شد، علاوه بر ارائه گزارش اقدامات انجام شده در اتاق فکر بنادر استان ها هرمزگان و گیلان، گزارش کاربرد ابزارهای تامین مالی پیشرفته در توسعه خدمات بندری و کشتیرانی از سوی مجید طهرانی ارائه شد.

تفاوت فاینانس با اوراق صکوک
بر اساس این گزارش در این نشست پس از ارائه گزارش کاربرد ابزارهای تامین مالی پیشرفته، محمدسعیدنژاد در خصوص فاینانس و صکوک توضیح داد: در صکوک اوراق مشارکت عمومی منتشر می شود و حتما باید یک موسسه مالی معتبر تضمین کننده اوراق صکوک باشد، البته در ایران هم این کار از طریق بورس اوراق بهادار انجام می شود.

وی با بیان اینکه دو اشکال و مانع اساسی در اوراق صکوک کشور باعث شده این موضوع در کشور توسعه پیدا نکند، گفت: علت اصلی نبود بانک تضمین کننده است، به این معنی که بسیاری از بانک ها در ارائه تضامین و تایید پروژه ها دچار محدودیت های بسیار هستند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: مشکل بعدی بحث هزینه های اوراق صکوک است که پروژه های اقتصادی با آنها همخوانی ندارد.

سعیدنژاد با اشاره به اینکه تفاوت فاینانس با اوراق صکوک این است که در فاینانس اوراقی منتشر نمی شود بلکه بانک تضمین کننده از منابع داخلی خود تسهیلات را در اختیار می گذارد، گفت: در بحث فاینانس خارجی مهمترین عامل پرداخت تضامین است البته کشور ها مقرراتی را هم در خصوص پرداخت فاینانس دارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ایران در رتبه بندی کشورها در خصوص ریسک پذیری از میان هشت رتبه در رتبه هفتم قرار دارد در نتیجه تضمین ها و هزینه ها در ایران بسیار بالاتر است و این تضمین ها برای فاینانس صرفا از طریق بانک مرکزی و وزارت دارایی صورت می گیرد.

اتاق فکر بنادر و دریانوردی استان هرمزگان
در ادامه این نشست گزارش عملکرد اتاق فکر بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از سوی سعیدی پور، معاون عملیات بندری این اداره کل ارائه شد. به گفته وی اتاق فکر دریایی استان هرمزگان از سه کارگروه بندری و پایانه ها با 26 عضو، دریایی و آموزش با 12 عضو، و نمایندگی ها و تسهیلات با 9 عضو تشکیل شده است.  

وی با اشاره به مهمترین موضوعات مطرح شده در کارگروه بندری و پایانه ها، گفت: ضرورت ارائه خدمات شبانه روزی برای تحویل اسناد، پهلودهی شناورها، دریافت مجوز گازوئیل، فرآیند طولانی دریافت سوخت تجهیزات، بخشی از موضوعات مطرح شده در این کارگروه است.

سعیدی پور افزود: در کارگروه دریایی و آموزش هم موضوعاتی از جمله عدم لایروبی کانال دسترسی به اسکله نفتی فولاد، عملیات نجات شناورها، تهیه یدک کش و راهنما، و حضور زیردریایی رو به روی بندر باهنر در مسیر ورودی دسترسی به کانال اسکله فولاد و خطرات بالقوه را از مهمترین مباحث مطرح شده در این کارگروه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه تغییر شیوه ورود اتباع خارجی، از مهمترین مباحث مطرح شده در کارگروه نمایندگی ها است، به مهمترین مصوبات در دست اقدام اشاره کرد و گفت: مشکلات کالای متروکه، عدم ثبت آسیب دیدگی کانتینرها، خاموشی برخی از بویه های کانال دسترسی اسکله فولاد، عمق اسکله های بندر شهید رجایی برخی از مهم ترین مصوبات در دست اقدام اتاق فکر بنادر و دریانوردی استان هرمزگان است.

اتاق فکر بنادر و دریانوردی استان گیلان
در ادامه این نشست سیدعلی نعیمی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان ضمن تشریح عملکرد اتاق فکر اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، گفت: آسیب شناسی، تحلیل، و حل مسئله رویکرد اتاق فکر این اداره کل است.

وی افزود: تعیین اعضای اصلی اتاق فکر، شناسایی مسائل و مشکلات و اولویت بندی، برنامه ریزی برای برگزاری جلسات، برگزاری 20 جلسه با ارگان های دولتی و بخش خصوصی، اجرای راهکارها و تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه ها بخشی از اقدامات این اتاق فکر است.

نعیمی با اشاره به اقدامات تحلیلی اتاق فکر گفت: تجزیه و تحلیل گروه های کالا، قیمت تمام شده هر تن کالا در بنادر شمالی، عملکرد هشت ساله بنادر کشور و بنادر شمالی، بازار غلات غیره بخشی از اقدامات تحلیلی اتاق فکر اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان است.

وی در خصوص دستاوردهای این اتاق فکر گفت: حذف تعرفه های اضافی ارگان های متعامل، پیشنهاد احداث پایانه سورتینگ در بندر انزلی برای صادرات پایدار، تغییر کاربری انبارهای قدیمی برای نگهداری غلات، و افزایش سهم بنادر گیلان در جذب کالا بخشی از دستاوردهای ما در این زمینه هستند.

نعیمی از تعیین بندر انزلی به عنوان بندر معین استان های همجوار استان گیلان خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای بهره برداری از ترمینال مسافری به منظور توسعه گردشگری دریایی، در دستور کار قرار دارد.

در پایان این نشست با توجه به استعفای حسن رضا صفری، حسن تیمورتاش به عنوان رئیس جدید کارگروه امور دریایی و آموزش اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی انتخاب شد، و از زحمات رئیس پیشین قدردانی شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.