| کد خبر: 63415 |

◄ آیا خرید احتمالی هواپیمای سوخو سیاسی است؟

تین نیوز | آیا هواپیماهای ایرباس و بوئینگ قادر به رقابت با محصولات روسی همچون توپولف، آنتونف و سوخو هستند؟ این پرسشی بود که کارشناسان و متخصصان هوانوردی در نشست مجازی اخیر خود در گروه تلگرامی " مدیریت هوانوردی" به آن پاسخ گفتند.

در ابتدای این نشست مجازی حمید نجف کارشناس هوانوردی به طرح چند پرسش در زمینه خرید هواپیما پرداخت و گفت: این روزها موضوع خرید و ورود هواپیما بحث داغ صنعت است اما آیا دخالت دولت در بحث چگونگی خرید جایز است یا خیر؟ آیا هواپیمای سوخو در مسیرهای کوتاه برد داخلی توجیه اقتصادی دارد یا نه؟ کدام هواپیما بیشتر توجیه اقتصادی دارد؟ آیا تنوع بیش از حد ناوگان باعث زیان نمی شود؟ آیا اجاره هواپیما در شرایط کنونی کمبود نقدینگی کارگشا نیست؟ آیا رویکرد از ساخت آنتونف به سمت سوخو در چرخش است؟ پاسخگوی شکست پروژه آنتونف کیست؟ وضعیت ایمنی کدام محصولات بالاتر است؟ وضعیت مصرف سوخت چطور؟ آیا سیاست به ایمنی کمک می کند؟ در دوره پسا تحریم کدام خریدها می تواند عاقلانه تلقی شود؟ درمسیر های کوتاه برد داخلی چه ناوگانی پیشنهاد می شود؟

پس از طرح این پرسش ها، علیرضا حضرتی کارشناس مراقبت پرواز با اشاره به موضوعاتی که در بحث خرید هواپیما مطرح است، اظهار داشت: برای مقایسه باید معیارهایی مثل تعداد سوانح، پرفرمنس هواپیماها با توجه به اقلیم و ویژگی های کاربردی توسط شرکتها، میزان مصرف سوخت، هزینه های آموزشی، داشتن تجهیزات و امکانات مهندسی فنی و تعمیرات به علاوه افراد صلاحیت دار و ... را در نظر گرفت.

علیرضا منظری نماینده اسبق ایران در ایکائو در ادامه این بحث تاکید کرد: هواپیما تقریبا یک کالای استراتژیک محسوب می شود که معمولا شرکت ها با توجه به راهبردها و سیاست های اجرایی خود آن را انتخاب و خرید می کنند ولی در مواردی با تعداد زیاد خرید، دولت ها بدون دخالت در خرید شرکت ها اقدام به مذاکره سیاسی می کنند تا بتوانند مزایای جانبی را در اختیار گیرند. بدیهی است که یک شرکت هواپیمایی باید از تنوع بیش از حد ناوگان پرهیز کند زیرا هزینه شرکت را افزایش داده و در عمل شرکت را با مشکلات عملیاتی مواجه می نماید به ویژه که قرار باشد به طور مثال از هر نوع دو فروند باشند. در صورتی که قرار باشد پس از انتخاب هواپیما توسط شرکت هواپیمایی و تایید سازمان هواپیمایی به جهت رعایت استانداردها دولت ها دخالت کنند آنها می توانند برای حجم خرید زیاد در مورد تضمین ها اقدام کرده و شاید در زمینه انتقال بخشی از سامانه های تعمیر و نگهداری و یا ساخت برخی قطعات و مشارکت در ساخت امتیاز بگیرند. در کشور ایران با توجه به گستردگی و داشتن فرودگاه های زیاد به هواپیماهای زیر 50صندلی در حجم بیشری نیاز است و پس از آن برای اتصال فرودگاه ها به فرودگاه های قطب می توان از هواپیمای حدود 100صندلی استفاده کرد.

آرمان بیات کارشناس هوانوردی نیر با تاکید بر این که ابتدا باید بهره برداری و شناخت ناوگان برد کوتاه و منطقه ای، برد متوسط و برد بلند درک شود در مورد این که هواپیمای سوخو در کدام کشورها عملیاتی شده است، گفت: این هواپیما در کشورهای سی آی اس و چند کشور آفریقایی و آمریکای جنوبی و آسیایی عملیاتی شده و قیمتش برابر است با بمباردیر و امبرائر که بهترین در دنیا در این رده است.

وی همچنین خرید هواپمای سوخو را سیاسی ارزیابی کرد و این هواپیما را هواپیمایی با پشتیبانی روس و عمر کم در تایم لایف قطعات و متعلقات با قیمت بالا دانست.

پس از آن منظری با بیان این که اگر خرید هواپیما سیاسی هم باشد حتما باید پس از تایید کارشناسان ذیصلاح در مورد تطبیق استانداردها و دیدگاه مثبت شرکت هواپیمایی به عنوان بهره بردار در یک فضای آزاد انجام شود، تاکید کرد: البته این به شرطی است که دولت تسهیلات لازم مانند فاینانس و یا تضمین را را برای کمک به صنعت در اختیار قرار دهد.

در ادامه بیات خاطرنشان کرد: دولت نباید برای شرکت های هواپیمایی تصمیم بگیرد که چه بخرند و چه نخرند. فضا باید آزاد شود تا ایرلاین مجبور باشد خود را تکان دهد و سراغ هواپیمایی برود که هزینه عملیاتش کم و اقبال عمومی در برابر آن بالا باشد تا نا خواسته هواپیماهای کم سن و به روز وارد شود.

منظری نیز گفت: شاید با در نظر گرفتن وضعیت فعلی شرکت های هواپیمایی بهتر است شرکت ها هواپیما را از طریق شرکت های لیزینگ تامین کنند که خیلی نیاز به سرمایه گذاری سنگین ندارد و فقط باید شرایط شرکت را در وضعیت مناسب قرار دهند تا طرف مقابل اعتماد کند که شرکت می تواند خوب مدیریت کرده و نسبت به بازپرداخت اقساط و اجاره به خوبی عمل کند.

در پایان این نشست حضرتی یادآوری کرد: توپولوف هم به لحاظ پرفرمنس مخصوصا در شرایط بد جوی خیلی خوب بود جدای از معایب دیگرش مثل مصرف سوخت، راحتی کمتر، سیستم های داخل کابین پروژه ای که از سال 2000 با مشاوره بویینگ و چند شرکت اروپایی و امریکایی مثل تالس فرانسه و...، هانیول در بخش های مختلف آغاز شد و البته ویژگی های مثل fly by wire را دارد و کانترپارتهاش امبرائر، بمباردیر هستند نه ارباس و بویینگ.

به گفته حضرتی فلسفه پشت ساخت این هواپیما آنطور که سازندگانش ادعا دارند تجربه برتر است و این هواپیما در سال 2010 گواهینامه EASA را گرفته و البته در 2011 یک سانحه داشته است که به دلیل خطای انسانی و خاموش بودن GPWS با کوه برخورد کرده است. موتورهایش saM146  و گفته می شود هزینه سوخت و عملیاتش کمتر از رقبایش است.

وی تاکید کرد: کشورهایی که تا کنون سفارش خرید داده اند عمدتا از سیای شرقی، اروپای شرقی، مکزیک هستند، ولی علیرغم موارد گفته شده بررسی سوانح هوایی نشان می دهد که خود هواپیماهای بویینگ و ارباس هم سوانح بسیاری دادند تا ایرادات هواپیما رفع شد و شاید می بایست این مسئله را با احتیاط زیاد مورد توجه قرار داد و صرف ارزانی و البته دیدگاه های سیاسی را نباید مورد لحاظ قرار داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرهاد 0 0

    در ایران همه اقدامات انجام شده سیاسی است. خرید هواپیمای سوخو که جای خود دارد، افرادی که در خرید هواپیما تاثیر گذارند هم سیاسی اند.

  • مصطفی 0 0

    لیزینگ هواپیما حدیثمفصل و پیچیده ایست که در صورت عدم رعایت اصول اولیه حفظ سرمایه، نداشتن امکانات بانکی مورد وثوق در سایر کشورها و نیز شرکت های معتبر طرف معامله، مانند بسیاری از خریدهای صورت گرفته عاقبتی وخیم را نوید خواهد داد. چشمانمان را بر روی واقعیت نبندیم، ما در تجارت بین الملل مبتدی هستیم!