| کد خبر: 62779 |

◄ اخبار دریایی ایران در هفته گذشته / از راهکار آشتی مردم با فرهنگ دریا تا لزوم انتقال سریع تکنولوژی کشتی سازی در پساتحریم

تین نیوز | راهکار آشتی مردم با فرهنگ دریا، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر انزلی تا 10 میلیون تن، چالش های صنعت کشتیرانی در کشور، برنامه ریزی بندر خرمشهر برای حضور بیشتر در بازار عراق، و لزوم انتقال سریع تکنولوژی کشتی سازی در پساتحریم، از جمله مهم ترین اخبار دریایی در هفته گذشته محسوب می شوند.

به گزارش تین نیوز معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر بخواهیم مردم را با فرهنگ دریا آشتی بدهیم باید امکان فعالیت های توریستی را در سواحل شمالی ایجاد کنیم، گفت: توسعه گردشگری و مسافرت دریایی، موضوعی است که در دریای خزر مغفول مانده است که برای برطرف کردن این مشکل طبق مصوبه جدید سازمان بنادر و دریانوردی از شناورهایی که خدمات گردشگری ارایه می دهند هیچ وجهی دریافت نمی‌شود.

محمد سعیدنژاد در مراسم افتتاح بزرگ ترین حوضچه بنادر شمالی و حاشیه دریای خزر با بیان اینکه یکی از ذخایر ممتاز ایران، دریای خزر و مجموعه امتیازات آن است اظهار کرد: بهره گیری از امتیازات دریای خزر موجب توسعه رفا مردم پنج کشوری است که در حاشیه این دریا مستقر هستند. این دریا یکی از مسیرهای مهم مردم کشورهای این منطقه به شمار می‌رفت.

افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر انزلی تا 10 میلیون تن
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بنادر شمالی کشور گفت: در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر انزلی حدود 7 میلیون تن است که با اقدامات انجام شده به 10 میلیون تن افزایش می یابد.

عباس آخوندی در حاشیه مراسم افتتاح بزرگ ترین حوضچه بنادر شمالی و حاشیه دریای خزر، با بیان اینکه در بندر انزلی همزمان با هفته دولت پروژه های افزایش ظرفیت بارگیری این بندر به بهره برداری رسید، گفت: بندر انزلی بزرگ ترین حوضچه و بزرگ ترین بندر دریای خزر است که در حال حاضر 11 پست اسکله در این بندر وجود دارد و با پنچ پست اسکله که در دست احداث است، مجموعا به 16 پست اسکله ارتقا می یابد.

وی افزود: پروژه ما در بندر انزلی، اتصال به خط آهن انزلی به رشت، و از رشت به قزوین است که تکمیل کننده حمل و نقل ترکیبی است. به این ترتیب باری که از طریق دریا وارد بندر می شود، از طریق ریل، به نقاط مختلف کشور وارد می شود.

چالش های صنعت کشتیرانی در کشور
عضو انجمن پایانه‎داران بنادر ایران، تعیین تکلیف وضعیت حقوقی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تعیین تکلیف رقبا را از مهم ترین چالش های صنعت کشتیرانی در کشور برشمرد و گفت: در سال های 67 و 68 در کمیته برنامه ریزی حمل و نقل دریایی، مصوب شد دولت نسبت به توسعه ناوگان دریایی بنحویی که قادر باشد نیمی از تجارت دریایی را برعهده گیرد، اقدام نماید.  

بهزاد سیف اللهی با بیان اینکه در سال های 1367 و 68 با توجه به تجربیاتی که در طول جنگ تحمیلی به دست آمده بود و افزایش هزینه های حمل و نقل دریایی ناشی از عدم توانایی ناوگان ملی در حمل کالای ضروری کشور و در نتیجه پرداخت هزینه های مستقیم و غیر مستقیم به ناوگان های خارجی و بیمه های دریایی و جنگی، در کمیته برنامه ریزی حمل و نقل دریایی (برنامه اول توسعه بعد از انقلاب) مصوب گردید که دولت نسبت به توسعه ناوگان دریایی بنحوی که همواره قادر باشد نیمی از نیاز تجارت دریایی کشور را به تنهایی به عهده گیرد، اقدام نماید.

برنامه ریزی بندر خرمشهر برای حضور بیشتر در بازار عراق
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از پیگیری تملک 765 هکتار اراضی نزدیک به مرز شلمچه به منظور حضور بیشتر در بازار عراق خبر داد و گفت: در سال جاری پروژه های توسعه ای در قالب سه گروه پروژه های مطالعاتی، پروژه های مطالعاتی-اجرایی و پروژهای  اجرایی در نظر گرفته شده است.

عادل دریس با اشاره به مهمترین طرح های بندرخرمشهر اظهار کرد: در سال جاری پروژه های توسعه ای در قالب سه گروه پروژه های مطالعاتی، پروژه های مطالعاتی-اجرایی و پروژهای  اجرایی در نظر گرفته شده است.

وی اجرای لایه اول و دوم پسکرانه اسکله های 2 تا 7 را یکی از مهمترین طرح های بندر خرمشهر برشمرد و گفت: اجرای برج کنترل ترافیک دریایی، انجام مطالعات فاز 2 ترمینال کانتینری، و ساحل سازی از دیگر پروژه های ما در سال جاری است.

عزمی برای اجرای قانون توسعه صنایع دریایی وجود ندارد
رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران، با بیان اینکه در خصوص قانون توسعه صنایع دریایی شاهد تصویب یک قانون خوب بودیم، اما در عمل عزمی برای اجرا مشاهده نشد، گفت: تصویب و اجرای قوانین اجرایی در طول برنامه ششم توسعه در قالب بودجه سالیانه و نیز عزم و اراده ملی، مهمترین عامل برای توسعه دریا در طول برنامه است.

پیمان مسعودزاده با بیان اینکه به نظر بنده اعتقاد به اینکه دریا می تواند محور توسعه اقتصادی کشور باشد، نقش کلیدی دارد، اظهار کرد: ما در خصوص قانون توسعه صنایع دریایی شاهد تصویب یک قانون خوب بودیم ولی در عمل عزمی برای اجرا مشاهده نشد.

وی با اشاره به قانون ششم توسعه گفت: در برنامه ششم هم بندهای خوبی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم به موضوع دریا پرداخته هرچند که مورد رضایت کامل جامعه دریایی نیست و موضوعات ریلی و جاده ای پر رنگ تر است.

ممانعت سازمان بنادر از تردد شناورهای فاقد بیمه در بنادر
مدیر کل عملیات و ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از الزامی شدن بیمه نامه مسئولیت برای تمام شناورها و کشتی‌ها از اول شهریور خبر داد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی از تردد شناورهای فاقد بیمه در بنادر ممانعات می‌کند. 

سیامک صحرایی گفت: آیین نامه اجرایی ماده ٦ قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی به مواد نفتی در تاریخ ۱۶ مهر ۹۲ به تصویب هیأت وزیران رسید بر همین اساس اتحادیه مالکان کشتی و اتحادیه شرکت‌های تعاونی حمل و نقل دریایی بار و مسافر سراسر کشور شرکت‌های بیمه‌گذار را به سازمان بنادر و دریانوردی معرفی کردند تا این شرکت‌ها نسبت به بیمه شناورها اقدام کنند. 

وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از تردد شناورهای فاقد بیمه در بنادر ممانعات می‌کند، افزود: مالکان شناورهای ثبت شده موظف هستند مطابق ظرفیت ناخالص شناورهای خود نسبت به اخذ بیمه‌نامه‌های مسئولیت برابر مفاد آیین نامه از طریق یکی از شرکت‌های بیمه‌گذار اقدام کنند. 

لزوم انتقال سریع تکنولوژی کشتی سازی در پساتحریم
رییس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران نبود سفارش ساخت و رکود بازار، و عدم وجود آمار رسمی اقتصادی در این حوزه را از چالش های کشتی سازی در ایران برشمرد و گفت: پس از برداشته شدن تحریم ها باید در یک بازه زمانی کوتاه مدت، انتقال دانش و تکنولوژی انجام شود.

پیمان مسعودزاده در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با بیان اینکه مهمترین چالش سال های اخیر صنعت کشتی سازی نبود سفارش ساخت و رکود بازار است، اظهار کرد: این رکود در حوزه ساخت شناورهای پهن پیکر بیشتر از حوزه شناورهای متوسط و کوچک است.

وی افزود: موضوع بعدی نبود اطلاعات و آمار اقتصادی رسمی در این حوزه مانند ضریب اشتغال، سهم دریا در تولید ناخالصی ملی، ظرفیت ها و غیره است که عملاً برنامه ریزی و ارزیابی را مختل می کند.

 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.