| کد خبر: 54102 |

گام های بلند گروه مپنا برای توسعه بازار بخش ریلی درون شهری

تین نیوز | ورود گروه مپنا به عرصه طراحی، ساخت، تامین، نصب و راه اندازی سیستم‌های E&M خطوط متروی تهران با قرارداد تامین سیستم برق رسانی بخش شمالی خط سه متروی تهران، یکی از دستاوردهای مهم این گروه تولیدی به شمار می رود.

نگاهی به وضعیت پروژه های حمل و نقل ریلی درون شهری در 9 کلان شهر ایران با محوریت تهران با دارا بودن 5 خط مترو در حال بهره برداری و توسعه شامل خطوط مترو 1، 2، 3، 4 و 5 مترو تهران و نیز دو خط 6 و7 در مترو تهران که در حال ساخت هستند، نشانگر اهمیت ویژه بازار صنایع ریلی درون شهری تهران در توسعه بازار گروه مپنا است.

مطابق هدف‌گذاری برنامه سند چشم انداز 20 ساله ملی، توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری نشانگر راه اندازی حداقل 300 کیلومتر خطوط جدید مترو در شهر تهران و به همین میزان خطوط قطار سبک شهری در سایر شهرهای با جمعیت بیش از دو میلیون نفر شامل شهرهای کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز، قم و کرمانشاه است.

در خرداد ماه سال گذشته گروه مپنا برای نخستین بار موفق به انعقاد قراردادی با شرکت راه آهن شهری تهران و حومه جهت طراحی، ساخت، تامین، نصب و راه اندازی سیستم برق رسانی بخش شمالی خط سه مترو تهران شد.

مشخصات خط سه مترو تهران حکایت از آن دارد که این خط در افق 5 ساله با طولی حدود یک صد کیلومتر طولانی ترین خط مترو در آسیا است. 17 کیلومتر از این مسیر یعنی حد فاصل ایستگاه شهید بهشتی تا ایستگاه آزادگان در حال حاضر تحت بهره برداری قرار دارد و 17 کیلومتر شمالی آن نیز یعنی حد فاصل ایستگاه‌های شهید بهشتی تا شهرک قائم نیز ظرف سال جاری توسط گروه مپنا به بهره برداری خواهد رسید.

در افق پنج ساله این خط با طرح گسترش از جنوب به میزان حدود 57 کیلومتر از دپوی واقع در جنوب بزرگراه آزادگان به سمت شهرک پرند و سپس فرودگاه امام خمینی گسترش خواهد یافت. در بخش شمالی نیز یک شاخه از شمال غرب به سمت نیاوران و در بخش شمال شرق یک طرح گسترش به‌سمت لشگرگ در نظر گرفته شده است.

مروری بر کلیات پروژه خط 3 متروی تهران – سیستم برق رسانی بخش شمالی، نشانگر این است که محدوده کار پروژه خط سه متروی تهران شامل؛ طراحی، مهندسی، تأمین تجهیزات، حمل، نصب و راه اندازی، تهیه کلیه اسناد و مدارک و نقشه های -مهندسی لازم، آموزش کارکنان جهت بهره برداری مناسب در داخل و خارج کشور، تهیه و تأمین لوازم یدکی و خدمات گارانتی سیستم های تأمین برق بخش شمالی خط سه متروی تهران شاملغ یک پست کامل فشار قوی 63/20 KV از نوع GIS، طرح گسترش پست فشار قوی قیطریه 63/20 KV از نوع GIS ،10 پست کشش RS ،22 پست توزیع LPS ،1 پست RIC، سیستم اتوماسیون پستها و سیستم ریل سوم و کابل کشی 63 kV جهت اتصال فیدر برق منطقه ای به پست شمالی پروژه و تأمین تغذیه پشتیبان پست مذکور است.

کارفرمای پروژه، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه ( متروی تهران) و مشاور آن شرکت مهندسین مشاور بهروی تهران است.

مشخصات فنی پروژه حکایت از آن دارد که طول خط حدود 17 کیلومترکه به صورت تونل دو خطه، دارای 11 ایستگاه مسافری و 80 کیلومتر در ساعت سرعت قطار است. اکنون متوسط سرعت بهره برداری 40 کیلومتر بوده و سر فاصله زمانی آن نیز 120 ثانیه در افق طرح است. ظرفیت حمل مسافر در هر جهت در هر ساعت 45 هزار مسافر و سیستم برق رسانی به ناوگان قطار شهری از نوع ریل سوم و با ولتاژ 750 ولت DC برآورد شده است.

این پروژه در دو فاز شامل؛ فاز اول 5 ایستگاه، مسیر به طول تقریبی 4/7 کیلومتر و فاز دوم شامل 6 ایستگاه، مسیر به طول تقریبی 6/9 کیلومتر است. اهم اقدامات انجام شده تاکنون به نحوی است که در بخش تأمین توان؛ طراحی های مرتبط با این سیستم انجام و نهایی شده است و تمامی تجهیزات مربوط به سیستم تأمین توان پروژه شامل ترانس ها، تابلوهای MV و LV، شارژرها، باتریها، رکتیفایرها و سوئیچ گیرهای DC ، سیستم اتوماسیون پست ها و کابل های مورد نیاز کل پروژه (63 kV، Kv20، LV و کنترل) بر آن اساس، تأمین شده و یا در حال ساخت است.

همچنین تجهیزات ریل سوم به طور کامل تأمین و سیستم اتوماسیون مورد نیاز برای کنترل بخش تأمین توان، طراحی و تأمین شده و نرم‌افزار مربوطه نیز تهیه شده است.

* مدیر پروژه متروی تهران

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.