در " کارگروه پارادایم " اتاق فکر ریلی بررسی شد:
◄ افزایش کشش لوکوموتیوهای کشور
تین نیوز | جلسه کار گروه پارادایم اتاق فکر ریلی، 6 بهمن ماه با حضور مدیران و فعالان صنعت ریلی کشور در ساختمان راه آهن با محوریت افزایش کشش لوکوموتیوهای کشور در ساختمان راه آهن برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، در این جلسه مهرداد تقی زاده، رییس اتاق فکر ریلی، عباس قربانعلی بیک، معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن، وحید علیقارداشی، مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیر بنایی راه آهن وجمعی از کارشناسان، مدیران و فعالان حمل و نقل ریلی حضور داشتند.
بر اساس این گزارش، قربانعلی بیک، در این جلسه با بیان اینکه مسئله افزایش کشش از اولین پارادایم های تغییر یافته در راه آهن بوده است، گفت: زمانی ذهنیت در بین مدیران و مسئولان راه آهن این گونه بود که لوکوموتیوهای GM، با 1000 تن بار در تراز 10 هزار مورد استفاده قرار گیرند.
این اتفاق از آنجا بود که با نگاه معادله ای وقتی از کشش وسیله ای بیشتر استفاده شود در نتیجه زمان سیر بالا می رود. در واقع بار بیشتر برابر است با سرعت کمتر لذا در یک اینجا یک رابطه خطی ثابت طراحی می شود پس لزومی به افزایش کشش نیست.
اولین مجری طرح برقی کردن راه آهن ابراز داشت: در سال 1369 که کشور به شدت با کمبود لوکوموتیو مواجه بود و رشد صنایع یکی از دغدغه های اصلی کشور به حساب می رفت ما با بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که لوکوموتیوهای GM ظرفیتش بیشتر از آن است که مورد استفاده قرار می گیرد و می شود با کمتر از 10 در صد افزایش زمان سیر افزایش بار قابل توجه ای داشت.
رئیس هیئت مدیره شرکت آذرخش ریل آریا عنوان کرد: در همان سال بررسی های تکمیلی انجام شد و یک تغییر پارادایم رخ داد و ما توانستیم کشش لوکوموتیو را از 1000 تن در لوکوموتیو جی تی 26، به 1500 تن برسانیم یعنی چیزی در حدود 50 درصد افزایش بار بیشتر ایجاد کردیم. این جریان در سال 1376 نیز اتفاق افتاد و با مطالعاتی که در مرکز تحقیقات بررسی ها ادامه پیدا کرد این افزایش کشش، به 24 تن رسید.
این فعال صنعت حمل و نقل در خصوص اینکه چرا باید افزایش کشش داشته باشیم، بیان داشت: این مسئله ای است که به بهره وری مربوط است. سوال این است که با فرض اینکه باری 5000 تنی که با 3 لوکوموتیو حمل می شود اگر با دو لوکوموتیو حمل شود آیا بهره بروی بیشتری نداریم؟ افزایش کشش تنها مخصوص ایران نیست و در کل دنیا رخ می دهد.
معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن ادامه داد: امروزه ما می توانیم در تمام لوکوموتیوهای موجود بخصوص در لوکوموتیوهای ام پی، و درحوزه باری افزایش کشش داشته باشیم.
وی توضیح داد: تصمیم اینکه در چه مسیرهایی افزایش کشش داشته باشیم با نهاد بهره بردار است و باید مطالعه شود؛ مثلا در مسیر تهران مشهد که اولویت با توان است بهتر است به سمت برقی کردن قطار برویم. مسیرهایی که سیر باری آنها بیشتر است مانند مسیر جنوب شرق، هرمزگان و... می توانند در اولویت باشند.
این کارشناس ریلی ابراز کرد: بهتر است این افزایش در مسیرهایی که حجم بار معدنی و حجم باری زیاد دارند و زمان سیر در اولویت دوم است، رخ دهد.
شایان ذکر است در این جلسه تصمیم گرفته شد تا این ایده در جلسه آینده اتاق فکر ریلی مورد بررسی قرار گیرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.