| کد خبر: 36199 |

◄ بررسی مشکلات جذب سرمایه‌گذار در راه آهن در اتاق فکر ریلی

تین نیوز | هفدهمین جلسه اتاق فکر ریلی، دهم دی ماه با حضور مدیران صنعت ریلی کشور درساختمان راه آهن با محوریت بررسی مشکلات سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه آهن برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، در این جلسه، محسن پورسیدآقایی، معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن، مهرداد تقی زاده، رییس اتاق فکر ریلی، جمعی از کارشناسان، مدیران و فعالان شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی حضور داشتند.

در این نشست، پورسیدآقایی با اشاره به راه اندازی راه آهن اینچه برون گرگان گفت باور ما این است که از طریق این خط سالانه سه میلیون تن بار ترانزیت شود که حدود یک میلیون این رقم توسط جاده در همان مناطق شمالی مانند مازنداران و خراسان شمالی توریع می شود.

مدیر عامل راه آهن در خصوص تغییر بوژی ابراز داشت: دراین خصوص  قرار است که متولی اصلی آن ترکمنستان باشد ولی اگربدانیم مقرون به صرفه است ما هم در این زمینه وارد خواهیم شد.

مهرداد تقی زاده، رئیس اتاق فکر حمل و نقل ریلی هم دراین خصوص ابراز داشت: در ساخت ایستگاه و خط مهم این است که کلیه امور به صورت یک پکیج دیده شود و کارها به صورت موازی پیش بروند تا دچار مشکل نشویم.

در ادامه این جلسه گزارشی از فعالیت های کارگروه سرمایه گذاری ارائه شد تا بعد از آن حاضران دراین جلسه به موضوع مشکلات سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه آهن بپردازند.

در ادامه اعضای حاضر با بحث و تبادل نظر مشکلاتی نظیر مشخص نبودن مدل اولیه و تعاریف، وجود یک انفصال بین بدنه راه آهن و کارگروه ها، زمانبر شدن پروسه قرارددها، حجیم بودن پروژه ها برای بخش خصوصی که تعداد سرمایه گذاران را کم کرده است و... مطرح کردند.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه با تمام مشوق هایی که برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی ارائه شده اما هنوز اتفاق خوبی دراین زمینه نیفتاده است ابراز داشت: متاسفانه شاهد پیشرفت چندانی برای جذب سرمایه گذار نیستیم. 
پورسیدآقایی گفت: توجیه و ترغیب سرمایه گذار بی تردید نیازمند زمان است اما باید سریعتر رخ بدهد. طولانی شدن زمان، سرمایه گذار خوب را از تصمیمش منصرف می کند.

وی عنوان داشت: باتوجه به نظرات دوستان و کارشناسان می توان اینگونه برداشت کرد که ظاهرا دراین خصوص ساختار راه آهن باید مورد توجه قرار گیرد.

شایان ذکر است در خاتمه رئیس اتاق فکر حمل و نقل ریلی هم عنوان داشت: دراین مدت فعالیت های خوبی نظیرنهادینه شدن شورای سرمایه گذاری، مشخص شدن کانال مراجعه سرمایه گذار، مصوب شدن 5 تا 6 طرح و...انجام شده است ولی برای شکسته شدن طلسم این مقوله باید معلوم شود که سرمایه گذاری دراین بخش سودآور است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناصریان - سید مجتبی 0 0

    با احترام و قدردانی از زحمات مدیران فعلی راه آهن در این زمینه مشکلات فعلی خصوصی سازی و جلب مشارکت و سرمایه گذاری و ناهماهنگی عوامل و مدیران میانی ذیربط(به ویژه بخش ریلی) فراتر از سایر بخش های عمرانی و جاری کشور(مانند بخش نفت و پتروشیمی، صنایع و معادن، ارتباطات، بخش نیروگاهی یا زیربخش آزادراهها) و موجب ناکارآمدی خصوصی سازی و جلب سرمایه این بخش به نسبت برخی سازمانهای مشابهی است. شرکت راه آهن در دولت های هفتم و هشتم با راهنمایی و فشار مستقیم مدیران ارشد ذیربط در تدوین و اجرای قوانین و زمینه های خصوصی سازی فعال و موفق تر بوده ولی در دولتهای نهم و دهم آنگونه شد که می­ دانید و در این دولت، هم اینک نیز تلاش زیادی صورت می گیرد لکن برداشت و رفتار کارفرمایی راه آهن و جایگاه سیاستگزاری و حاکمیتی متصوره و ناهماهنگی همین مراجع ذیربط و تحولات و موانع بیرونی، مانع کارآمدی و پیشرفت این امور است. تجارب ۲ ساله اخیر، نمایانگر ضرورت توجه و فشار مؤکد مدیران ارشد ذیربط برای پیشبرد این امور طبق ملاحظات سرمایه گذاران و نهادهای ذیربط فعال این بخش و هماهنگی این عوامل برای تناسب اهداف و برنامه های راه آهن با نیازها و انتظارات متقابل سرمایه گذاران فراری می باشد و گرنه با این روند ۲ ساله و مدیران ذیربط همان می رود که تاکنون بر این صنعت رفته است. لذا اینک بیش از گذشته مسئولیت جدی و راهبردی در این امر داریم و باید برای هماهنگی و هم افزایی این عوامل به جد بکوشیم، شاید اقدامی یا خبری در راه شود. ادامه توضیح و راهکارها در مقاله اخیر وبلاگ " راهکارهای توسعه مشارکت و سرمایه گذاری بخش حمل و نقل " آمده است.

  • کارمند ترسو 0 0

    سرمایه گذاران مناسب مشارکت ریلی می دانند بخش ریلی با یارانه های دولت و حمایتهای شرکت راه آهن می تواند سودآور باشد، لکن از قربانیان و زخمی های قبلی خصوصی سازی، خاطرات و رفتارهای تلخی می شنوند ولی در مجموعه راه آهن کسی ناله قربانیان ۱۰ سال اخیر خصوصی سازی و علافی نهادهای غیر دولتی را در این زمینه نمی بیند. باور کنید سرمایه گذارانی که می خواهید جذب کنید ترابری ریلی و اجزای آنها را می شناسند و هزینه و منافع آنرا خبر و قبول دارند، لکن این نحوه پاسخگویی و حکمرانی برخی واحدهای اجرایی راه آهن را نمی پذیرند. سرمایه گذاران برای حضور در هر صنعت ابتدا با عوامل فعال همان صنعت مذاکره و جوینت می شود. ولی هر سرمایه گذاری که با پیمانکاران یا عوامل فعال راه آهن صحبت می کند ترسانده می شود. خودم چند گروه را مذاکره و تشویق کردم خیلی تردید دارند و ثباتی در قرارهای قبلی نمی بینند و هر مدیری می تواند همه قرارهای قبلی را به صلاحدید خود وتو و باطل کند یا به نفع اداره خود تفسیر و تعطیل کند. یه راه مطمئن برای مشارکت سرمایه گذاران در تصمیم گیری ها و محکم کردن قراردادها بگذارید. زخمی ها و قربانیان قبلی این صنعت را دلجویی و یاری کنید، سرمایه گذار جدید با التماس می آید.