| کد خبر: 125630 |

قطار، مهمان جدید دریاچه ارومیه

تین‌نیوز| افزایش سطح زیر پوشش شبکه ریلی یکی از اولویت‌های جدی است که دولت یازدهم در طول سال‌های گذشته پیگیری کرده و با اجرایی کردن پروژه‌های جدید به دنبال آن است که قطار را به عنوان انتخاب اول مردم مطرح کند. انتخابی که به نظر می‌رسد این بار به سمت دریاچه ارومیه حرکت خواهد کرد.
 

به گزارش ایسنا، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۹۶ می‌توان انتظار داشت ۵ استان جدید به شبکه ریلی کشور متصل شوند و از این طریق تعداد استان‌های جا مانده از شبکه ریلی به ۵ استان کاهش پیدا کند. این اتفاق مهم که در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شود و به عنوان هدفی جدی در طرح‌های زیربنایی کشور مطرح شده است، می‌تواند تعداد زیادی از مسافران را با عرصه ریلی آشتی دهد.

در کنار این پروژه‌ها یکی از اصلی‌ترین طرح‌هایی که از سوی دولت پیگیری می‌شود بحث قطارهای حومه‌ای و امکان اتصال شهرهای به یکدیگر با قطارهای سریع‌السیر خواهد بود. در کنار قطارها حومه‌ای که در شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان و مشهد طراحی شده، راه‌اهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان نیز یکی از اصلی‌ترین پروژه‌هایی است که با سرمایه‌گذاری خارجی امید آن وجود دارد که ظرف سال‌های آینده به بهره‌برداری برسد.

در کنار این طرح حالا وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به رییس سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده یک طرح راه آهن سریع‌السیر دیگر نیز در دستور کار اقتصادی ایران قرار گیرد. طرح سریع‌السیر تبریز – ارومیه پروژه‌ای جدید است که آخوندی درخواست کرده با تامین منابع مالی مورد نظر برای آن مطالعه در این رابطه آغاز شده و امکان پیگیری این پروژه فراهم شود.

طبق اعلام وزارت راه، در حال حاضر مطالعات و مدارک این پروژه در حال نهایی شدن است تا با ارسال به سازمان برنامه و بودجه، پیگیری‌ها در رابطه با آن رسما آغاز شود.

در طرحی که وزارت راه و شهرسازی آن را پیگیری می‌کند، راه آهن تبریز – ارومیه از میان‌گذر دریاچه ارومیه عبور خواهد کرد. این میان‌گذر که چند سال قبل در قالب بزرگراه شهید کلانتری افتتاح شد و فاصله میان تبریز و ارومیه را به نصف کاهش داد، حالا در قالب یک طرح مطالعاتی جدید می‌تواند پذیرای قطارها باشد تا شبکه ریلی جدیدترین مهمان دریاچه ارومیه لقب بگیرد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    این پیشنهاد از سوی وزیر محترم جای تعجب دارد. اصل توسعه خطوط سریع السیر یا پرسرعت مزایای زیادی دارد و میتوان مفصل از منافع آن بحثنمود ولی این خطوط هزینه مضاعف دارند و کشور ما هنوز در توسعه خطوط عادی بسیار عقب بوده و در تامین هزینه پروژه های ریلی ناتوان هستیم مثلا همین راه آهن میانه تبریز از سال ۷۸ تصویب شده و شاید پنج سال دیگر به ایستگاه تبریز برسد. یا راه آهن پرسرعت تهران اصفهان در سال ۸۴ تصویب شده و هنوز پیشرفت فیزیکی آن به ده درصد نرسیده و هنوز اتصال ریلی به مراکز استانها کامل نشده و خط ریلی مراغه ارومیه که در سال ۱۳۸۰ تصویب شده هنوز به ارومیه نرسیده است و بین کلان شهرها پروژه راه آهن پرسرعت تعریف نشده است. در این شرایط مطرح کردن خط پرسرعت به ارومیه چه معنا دارد؟

  • 0 0

    با سلام راه اهن قدیمی میانه مراغه استاندارد سرعتش ۵۰ کیلومتر در ساعت است در صورت افتتاح خط اهن جدید میانه بستان اباد از انجا تبریز به ارومیه از میان دریاچه ارومیه خط اهن کشید که فاصله ارومیه به تهران ۹ ساعت میشد درحالیکه خط اهن قدیمی مراغه که سرعتش پایین هست حداقل ۱۴ ساعت طول میکشد از تهران به ارومیه رسید ساخت راه اهن مراغه ارومیه خوب بود ولی خط اهن میانه تا مراغه بعلت محدودیت هندسی امکان سرعت سیر بالا نیست بطور مثال خط اهن تهران میانه قطار پنج ساعته میاید اما تا مراغه ۱۱ ساعته. لذا از ابتدا میشد خط اهن از تبریز کشید که با ساخت خط اهن جدید میانه تبریز این مسیر کوتاهتر و سریعترین خط اهن بود

  • 0 0

    با سلام راه اهن قدیمی میانه مراغه استاندارد سرعتش ۵۰ کیلومتر در ساعت است در صورت افتتاح خط اهن جدید میانه بستان اباد از انجا تبریز به ارومیه از میان دریاچه ارومیه خط اهن کشید که فاصله ارومیه به تهران ۹ ساعت میشد درحالیکه خط اهن قدیمی مراغه که سرعتش پایین هست حداقل ۱۴ ساعت طول میکشد از تهران به ارومیه رسید ساخت راه اهن مراغه ارومیه خوب بود ولی خط اهن میانه تا مراغه بعلت محدودیت هندسی امکان سرعت سیر بالا نیست بطور مثال خط اهن تهران میانه قطار پنج ساعته میاید اما تا مراغه ۱۱ ساعته. لذا از ابتدا میشد خط اهن از تبریز کشید که با ساخت خط اهن جدید میانه تبریز این مسیر کوتاهتر و سریعترین خط اهن بود

  • Irani @ gmail. com 0 0

    معمولا وقتی انتخابات نزدیک است، مسئولین وعده های پوچ و غیر منطقی می دهند و{…} هم مستثنی نیست!!!