| کد خبر: 124684 |

کلید قفل ترافیک شمال در دست قطار

تین‌نیوز| دور تا دورت را خودروها احاطه کرده باشند و تا چشم کار می‌کند روبه‌رو و پشت سر، خبری از حرکت نباشد؛ یعنی به معنی واقعی کلمه نه راه پیش داری؛ نه راه پس.
 
به گزارش روزنامه گسترش تجارت، وضعیتی که سال‌هاست در روزهای تعطیل در مسیرهای منتهی به استان‌های شمالی پیش می‌آید و در تعطیلات عید فطر امسال، رکورد تازه‌ای در این زمینه به ثبت رسید، به‌طوری که برخی مسافران، بیش از ۲۴ ساعت در جاده ماندند و به گواهی اخبار، برخی از آنان که در تونل ۱۶۰۰ متری کندوان گیر افتاده بودند، دچار نفس‌تنگی شدند.

اگرچه زیبایی و سرسبزی مسیرهای منتهی به استان‌های شمالی را می‌توان از دلایل اصلی افزایش سفرهای خودرویی به این استان‌ها دانست اما نباید فراموش کرد که مسافران استان‌های شمالی، انتخاب‌های چندانی هم ندارند! با یکی، دو پرواز در هفته که فقط در چند مسیر محدود میان استان‌های شمالی و نقاط مختلف کشور برقرار است، چه‌کسی می‌تواند از مردم بخواهد با هواپیما به شمال سفر کنند؛ به‌ویژه با درنظرگرفتن این مسئله که برای بسیاری از شهرهای مجاور، رفتن به فرودگاه و تاخیر پروازها را تحمل کردن در مقایسه با سفر جاده‌ای، به‌صرفه نیست. در این میان مقایسه هزینه سفر با خودرو و سفر با هواپیما نیز نکته قابل تاملی است.

بنابراین تنها گزینه‌ای که روی میز باقی می‌ماند، سفر با قطار است که از نظر هزینه و ایمنی، برای مردم جذابیت بیشتری دارد و برای سفرهای خانوادگی و تفریحی نیز به صرفه‌تر است. به مسافران استان‌های شمالی پیشنهاد می‌کنیم سفرهای ریلی را جایگزین سفر با خودرو شخصی کنند؛ البته ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که درحال‌حاضر، مردم برای سفر به شمال، از میان جاده و ریل چقدر حق انتخاب دارند؟

به گزارش گسترش تجارت، بخشی از ترافیک سنگین مسیرهای منتهی به شمال کشور که در چند سال گذشته تبدیل به یک امر عادی شده، مربوط به نامناسب بودن وضعیت جاده‌های موجود است.
بخش زیادی از مسیرهای اصلی استان‌های شمالی، راه‌های قدیمی، کم‌عرض و یک‌بانده هستند که خودروها در آن باید در دو مسیر رفت و برگشت از کنار هم عبور کنند.

این مسئله نه‌تنها از سرعت خودروها در شرایط عادی می‌کاهد، بلکه در روزهای پرترافیک نیز به ناچار بخش‌هایی از مسیر به سمت شمال، یکطرفه اعلام می‌شود که این مسئله برای ساکنان شهرهای شمالی مشکلاتی ایجاد می‌کند.

اگرچه چشم امید مسافران مسیرهای شمالی به بهره‌برداری هرچه زودتر از آزادراه‌های تهران ـ شمال و قزوین ـ رشت است که قرار است بخش زیادی از بار ترافیک جاده‌های فعلی به آنها منتقل شود، اما در کنار این راه‌های جدید، توسعه مسیرهای ریلی نیز در دستور کار دولت است تا بتوان بخشی از ترافیک جاده‌های شمال را بر دوش حمل‌ونقل ریلی انداخت.

درحال‌حاضر شبکه موجود ریلی به سمت شمال کشور، از تهران به سمت ساری، بندر امیرآباد و بندر ترکمن، دارای محدودیت‌های ظرفیتی است، به همین دلیل، برای توسعه حمل‌ونقل ریلی مسافری شمال، باید منتظر بهره‌برداری از طرح‌های جدید ریلی باشیم که در دست ساخت است.
 
آخرین وضعیت مهم‌ترین پروژه‌های ریلی شمال کشور
با اینکه گیلان یکی از مهم‌ترین استان‌های گردشگرپذیر است، محرومیت از راه‌آهن، از نقاط ضعف این استان است و از این‌رو چشم امید مردم و مسئولان به اتمام پروژه ریلی ۱۶۴ کیلومتری قزوین ـ رشت است که در سال ۸۵ کلنگ خورده و با حدود ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی، براساس وعده رئیس‌جمهوری قرار است تا پایان نیمه نخست سال آینده، به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد.

فاز نخست این مسیر ریلی در بخش قزوین به ایستگاه کوهین به مسافت ۲۹ کیلومتر، اواخر آبان امسال با حضور معاون رئیس‌جمهوری آغاز به کار کرد.
البته پیش از این مسئولان وزارت راه و شهرسازی و استاندار گیلان، وعده داده بودند قطعه قزوین ـ رشت نیز تا پایان سال ۹۵ افتتاح شود اما محمدرضا نوبخت در آیین بهره‌برداری از فاز نخست این پروژه اعلام کرد اگر تا نوروز امسال جابه‌جایی مسافر از این قطعه امکان‌پذیر نشود، این طرح تا نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

براساس اطلاعات موجود، تاکنون ۸۵ کیلومتر از پروژه راه‌آهن رشت ـ قزوین ریل‌گذاری شده و موانعی که برای خرید ریل وجود داشت به طور کامل برطرف شده و بخشی که مربوط به ساخت در داخل و واردات ریل بوده نیز در حال پیگیری است. همچنین به گفته معاون رئیس‌جمهوری، برای تکمیل این طرح مشکل نقدینگی وجود ندارد.

به گفته مسئولان تاکنون حدود ۳هزارو۵۰۰میلیارد تومان در این مسیر هزینه شده و برای تکمیل، حدود هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار در نظر گرفته شده است.
بعد از اتمام راه‌آهن قزوین ـ رشت، اتصال این خط آهن به آستارا در سال ۹۶ در دستور کار دولت است.

با این اتصال، علاوه بر توسعه حمل‌ونقل ریلی مسافری، کریدور ریلی شمال ـ جنوب برای توسعه ترانزیت ریلی، فعال می‌شود. در واقع با تکمیل این پروژه آب‌های آزاد جنوب از طریق خط‌آهن به دریای خزر و شهرستان آستارا و سپس به کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه متصل می‌شود. در استان مازندران نیز درحال‌حاضر راه‌آهن مسافری وجود دارد اما این خط ریلی پاسخگوی نیاز موجود نیست، به همین دلیل درسال‌های گذشته راه‌اندازی خط‌آهن برقی تهران ـ آمل در دستور کار قرار گرفت.

از حدود ۵ سال پیش زمزمه‌های کلید خوردن پروژه‌ای برای راه‌اندازی قطاری با سرعت حداقل ۲۰۰کیلومتر بر ساعت، به گوش رسید و گفته شد قرار است با راه‌اندازی این قطار، زمینه سفر از تهران به آمل در کمتر از یک ساعت فراهم شود.
باتوجه به هزینه‌های بالای ساخت مسیر ریلی در اقلیم‌های کوهستانی و هزینه‌های بالای تامین ناوگان، راه‌اندازی این قطار از ابتدا با اما و اگرهای فراوانی همراه شد اما به هر حال این پروژه کلید خورده است. به گفته مسئولان، با مشخص شدن پیمانکار قطعه نخست این پروژه به طول ۲۰کیلومتر، عملیات احداث این قطعه از سال گذشته آغاز و برای ساخت آن، زمان ۳۶ماهه در نظر گرفته شده است. براساس نقشه در نظر گرفته شده، عملیات اجرایی قطعه۲ از کیلومتر۲۰ در محدوده کیلومتر ۱۸ محور هراز (روبه‌روی پارک جنگلی) تا کیلومتر۲۵ به طول ۵هزار و ۶۰۰ متر خواهد بود و هنوز اخباری درباره کلید خوردن آن منتشر نشده
است.

در واقع باتوجه به اما و اگرهای موجود و کمبودهای مالی، مدتی است مسئولان از اعلام آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی این پروژه خودداری می‌کنند.
 
توسعه راه‌های ریلی شمال در دستور کار مجلس
توسعه راه‌های ریلی استان‌های شمالی برای کاهش ترافیک مسیرهای منتهی به این استان‌ها که در این گزارش به‌عنوان یک پیشنهاد مطرح شد، در دستور کار مجلس شورای اسلامی نیز قرار دارد.

غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به گسترش تجارت با تاکید بر این نکته، اظهار کرد: قابلیت توسعه ریلی در استان‌های شمالی وجود دارد اما مهم‌ترین مانع تاکنون مشکلات مالی بوده است.
به‌عنوان نمونه تاکنون بودجه کافی به راه‌آهن قزوین ـ رشت تزریق نشده، به همین دلیل هنوز به توسعه ریلی مطلوب نرسیده‌ایم.

وی با تاکید بر ابعاد فراملی و بین‌المللی راه‌آهن قزوین ـ رشت یادآور شد: در صورت اتصال راه‌آهن قزوین به آستارا، بیش از ۲۰ کشور می‌توانند از این خط آهن برای ترانزیت کالا و مسافر استفاده کنند، بنابراین اتمام این پروژه جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی کشور دارد.

جعفرزاده با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جایگزینی راه‌آهن به جای جاده در برخی از سفرهای شمال کشور استقبال می‌کنند، افزود: در مجلس به دنبال اختصاص منابع مالی به پروژه‌های ریلی شمال کشور هستیم و به طور کلی توسعه خطوط ریلی در اولویت کاردولت و مجلس است.

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات مالی پروژه‌های ریلی شمال به عنوان یکی از موانع اصلی اتمام به موقع این پروژه‌ها، افزود: ما می‌دانیم که منابع مالی پروژه‌های عمرانی کشور با مشکل مواجه است و همه تلاش خود را می‌کنیم تا منابع لازم برای این پروژه‌ها جذب کنیم.

به گفته وی، تلاش مجلس این است که در بودجه ۹۶ بودجه مناسبی برای پروژه‌های ریلی مانند پروژه قزوین ـ رشت اختصاص داده شود.

توسعه راه‌آهن شمال در دستورکار
لزوم توسعه راه‌های ریلی در استان‌های شمالی برای حل مشکلات ترافیکی این استان‌ها، پیش‌تر نیز از سوی مسئولان مورد تاکید قرار گرفته است. مرتضی باقری، مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی، چندی پیش در حاشیه بازدید از پروژه‌های ریلی استان مازندران، به همین مسئله اشاره کرد و به خبرنگاران گفت:

توسعه حمل‌ونقل ریلی از سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی است که در استان مازندران از اهمیت بیشتری برخوردار است و به دلیل حجم بالای مسافرت‌ها و تردد در این استان، نیاز به توسعه بخش ریلی در این استان داریم.
باقری با بیان اینکه در مازندران باید به حمل‌ونقل ریلی توجه ویژه‌ای شده و برنامه‌ای برای جابه‌جایی مسافر در این استان با خطوط ریلی تدوین شود، گفت:

هم‌اکنون پروژه‌های جاده‌ای برای اتصال مازندران به تهران در حال انجام است و در شهرهای بابل و ساری نیز به دلیل تراکم، حمل‌ونقل و ترافیک کنارگذرهای شمالی و جنوبی احداث شده، اما اگر همه پروژه‌های تعریضی نیز انجام و ورود به مازندران تسهیل شود باز هم مشکلات ترافیکی باقی خواهند ماند و آن زمان کمربندی‌های جنوبی و شمالی نیز کافی نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه‌حل رفع مشکلات ترافیکی مازندران حمل‌ونقل ریلی است، افزود: تهران به مازندران و گیلان به مازندران باید از راه ریل به هم متصل شوند و اگر در محدوده ساحل افرادی تمایل به جابه‌جایی دارند باید خدمات ریلی در دسترس داشته باشند. باقری با تاکید بر لزوم ارتقای ایمنی حمل‌ونقل ریلی، گفت: ۲۵ گذرگاه مجاز دارای حفاظ و ۴۵ گذرگاه بدون حفاظ در مسیر راه‌آهن مازندران وجود دارد و باید تقاطع‌های هم‌سطح برای همه کاربران ایمن شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.