| کد خبر: 123913 |

«هدیه‌های آسمانی» برای مشتریان سفرهای هوایی

تین‌نیوز| مانند هر کسب‌وکار دیگری، جلب مشتری و حفظ او، از اصول اولیه‌ای است که اقتصاد یک شرکت هواپیمایی را شکوفا می‌کند. در این زمینه راه‌اندازی «باشگاه‌مشتریان» یکی از برنامه‌های شرکت‌های هواپیمایی در همه نقاط دنیاست.
 
به گزارش روزنامه گسترش تجارت، این باشگاه‌ها با ارائه خدماتی مانند بلیت تخفیف‌دار و برخی هدایا، تلاش می‌کنند تعداد مشتریان پروپاقرص خود را افزایش دهند. در این زمینه رقابت بین شرکت‌های هواپیمایی، به‌ویژه خارجی‌ها وجود دارد و در حالی که در کشور ما، به‌طور تقریبی مراحل جذب و حفظ مشتریان وفادار در بیشتر شرکت‌ها یکسان است، در شرکت‌های هواپیمایی خارجی راهکارهای متنوعی در این زمینه وجود دارد که رقابت را بیشتر و انتخاب را برای مشتریان، دشوارتر می‌کند. در گزارشی که می‌خوانید، در کنار معرفی انواع خدمات شرکت‌های هواپیمایی به مشتریان که با نام «اسکای‌گیفت» شناخته می‌شود نگاهی هم به ویژگی‌های این خدمات در چند شرکت هواپیمایی خارجی می‌اندازیم.

به گزارش گسترش تجارت، تلاش برای جلب وفاداری و حفظ مسافران، یکی از برنامه‌های اصلی شرکت‌های هواپیمایی است و در این زمینه، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) از جمله مباحثی است که افزایش توان شرکت برای ارتباط بهتر با مسافران و جلب اعتماد آنها را میسر می‌کند. از آنجا که حفظ ارتباط با مسافران از اهمیت بالایی برخوردار است، باید تلاش شود حتی اگر مسافر، مدتی با هواپیما سفر نکند، باز هم به گونه‌ای با شرکت هواپیمایی در ارتباط باشد. راه‌اندازی باشگاه مشتریان، از جمله ترفندهایی است که شرکت‌های هواپیمایی برای حفظ مشتریان از آن بهره می‌جویند؛ باشگاه‌هایی که با ارائه برخی خدمات، به مسافران امتیاز می‌دهند. از این امتیازها به عنوان «اسکای‌گیفت» نیز یاد می‌شود.

فرنوش جهرمی، از کارشناسان هوانوردی کشورمان که در زمینه شیوه عضوگیری و امتیازدهی باشگاه مشتریان شرکت‌های هواپیمایی مختلف دنیا بررسی‌هایی انجام داده، در گفت‌وگو با گسترش تجارت به توضیح درباره شیوه‌های ارائه اسکای‌گیفت در چند شرکت بزرگ ایرانی و خارجی پرداخته است. به گفته جهرمی، باشگاه مشتریان شرکت‌های هواپیمایی با ارائه کارت‌های عضویت در سطوح مختلف، امکاناتی را براساس امتیاز در اختیار مسافران قرار می‌دهد. کسب امتیاز براساس مسافت و کلاس پروازی، استفاده از هتل‌های همکار با شرکت هواپیمایی، خرید از مراکز مشخص، استفاده از مراکز تفریحی و مصرف کردن امتیازها به طور متقابل با همین روش‌ها، دریافت بلیت رایگان برای اعضای باشگاه و دریافت تسهیلات برای خانواده آنها را امکان‌پذیر می‌کند.
 
اسکای‌گیفت در «هما»
باشگاه مسافران وفادار هما با عنوان اسکای گیفت با ارائه ۳ کارت عضویت آبی، نقره‌ای و طلایی، خدمات مختلفی را به مسافران عضو این باشگاه ارائه می‌دهد. جهرمی در این زمینه می‌گوید: اعضای این باشگاه، امکان رزرو صندلی در پرواز بعدی‌شان پس از خرید بلیت را خواهند داشت. دارندگان کارت آبی با کسب ۲۵۰۰ امتیاز می‌توانند کارت خود را به کارت نقره‌ای ارتقا دهند. دریافت اضافه بار رایگان تا سقف مشخص، اولویت در دریافت بار در فرودگاه‌ها، اولویت رزرو بلیت و دریافت ۲۵ درصد امتیاز بیشتر بعد از هر پرواز، از جمله مزایای کارت نقره‌ای اسکای‌گیفت هما است. با کسب ۲۵۰۰ امتیاز با کارت نقره‌ای، کارت طلایی به مسافر تعلق خواهد گرفت. دارنده کارت طلایی اسکای‌گیفت علاوه بر بهره‌گیری از مزایای اضافه بار رایگان در پروازهای بین‌المللی هما، امکان دریافت ۵۰ درصد امتیاز بیشتر بعد از هر پرواز، امکان استفاده رایگان از تاکسی‌های درون‌شهری از فرودگاه‌های بین‌المللی ایران و بهره‌برداری از سالن مخصوص پذیرایی در پروازهای خارجی را نیز خواهد داشت. دریافت بلیت رایگان براساس امتیازهای کسب شده و اعطای ۵۰ درصد امتیازها به یکی از اعضای درجه یک خانواده مسافر، راه استفاده از کارت اسکای‌گیفت هما است.

اسکای گیفت در «ماهان»
باشگاه مشتریان شرکت هواپیمایی ماهان
(Mahan & Miles)، دارای ۳ کارت سبز، نقره‌ای و طلایی است. آنطور که جهرمی توضیح می‌دهد، خدمات این باشگاه به پروازهای برنامه‌ای و بین‌المللی در کلاس‌های پروازی اکونومی و تجاری تعلق می‌گیرد و امتیازی شامل پروازهای غیربرنامه‌ای، فول‌چارتر و بلیت‌های تخفیف‌دار نمی‌شود. در پروازهای داخلی، اعضای باشگاه با خرید بلیت در مسیرهای تهران به مقاصد شیراز، مشهد، اهواز، بندرعباس، زاهدان، کرمان (و برعکس) امتیاز دریافت خواهند کرد. مسافران پس از ثبت‌نام در سایت، انجام ۳ پرواز و کسب ۱۵۰۰ امتیاز، کارت سبز ماهان را دریافت می‌کنند و با افزایش امتیازها، کارت آنها تا رنگ طلایی ارتقا می‌یابد. به گفته این کارشناس هوانوردی، تسهیلات ارائه‌شده در باشگاه مشتریان شرکت ماهان در هر ۳سطح، مانند تسهیلات ارائه‌شده در اسکای‌گیفت هما تعریف می‌شود. مسافران کثیرالسفر ماهان با دریافت امتیاز به ازای پروازهای بیشتر، می‌توانند برای یکی از اعضای خانواده خود نیز در هر پرواز، بلیت رایگان دریافت کنند، البته دریافت بلیت رایگان شامل تعطیلات نوروز و ایام خاص نمی‌شود. بهره بردن از خدمات فرودگاهی شامل ترانزیت، پذیرایی در فرودگاه و اضافه بار رایگان تا میزان مشخص، از جمله راه‌های استفاده از امتیازها است. البته جمع‌آوری امتیازها فقط با خرید بلیت انجام نمی‌شود و دارندگان این کارت‌ها با خرید از برخی فروشگاه‌ها می‌توانند امتیازهای خود را افزایش دهند.

اسکای‌گیفت در ایرلاین‌های خارجی
شیوه ارائه خدمات در باشگاه خدمات مشتریان در شرکت‌های هواپیمایی، خارجی، پرسش دیگری است که جهرمی در پاسخ به آن، به بیان روش ارائه اسکای‌گیفت در شرکت هواپیمایی قطرایرویز می‌پردازد. به گفته او باشگاه مشتریان این شرکت (Qmiles) نیز براساس اعطای امتیاز به مسافران وفادار فعالیت می‌کند و مسافران این شرکت هم به ازای هر سفر، امتیاز تازه‌ای کسب می‌کنند. از جمله مزایای عضویت در باشگاه مشتریان قطرایرویز، دریافت خدمات فرودگاهی، همراه داشتن بار اضافه تا میزانی مشخص و خرید با کارت‌های این باشگاه از فروشگاه‌های فرودگاه «حمد» دوحه است. براساس سخن جهرمی، مشتریان این باشگاه در ۴ سطح بنفش، نقره‌ای، طلایی و پلاتین طبقه‌بندی‌شده و کارت عضویت دریافت می‌کنند. اعطای بلیت رایگان به ازای میزان امتیازهای دریافتی، بهره‌مندی اعضای خانواده مسافر تا حداکثر ۹ نفر از تسهیلات ارائه شده، استفاده از سالن استراحت بیزنس و فرست‌کلاس فرودگاه «حمد» دوحه و اقامت در هتل‌های همکار با قطرایرویز مانند مجموعه «آکور هتلز» که بیش از ۳۴۰۰ هتل در جهان دارد، از دیگر خدماتی است که اعضای باشگاه مشتریان قطرایرویز امکان استفاده از آنها را دارند. آنطور که جهرمی توضیح می‌دهد، صرف‌نظر از اصول مشترکی که در بسیاری از باشگاه‌های مشتریان شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد، برخی از آنها با گره زدن اهداف خود به مسائل غیرتجاری، ایده‌های خلاقانه‌ای را به کار گرفته‌اند. به‌عنوان نمونه اعضای باشگاه مسافران وفادار شرکت هواپیمایی ایربالتیک (شرکت هواپیمایی لتونی) با ثبت میزان و فعالیت جسمانی خود در اپلیکیشنی مشخص در راستای ارتقای سلامتی، می‌توانند میزان امتیازهای خود را افزایش دهند یا اعضای باشگاه مسافران وفادار هواپیمایی کوانتاس (هواپیمایی استرالیا) با تلاش برای داستان‌نویسی در طول پرواز و ارائه داستان سفر خود، می‌توانند به امتیازهای کارت خود اضافه کنند! جهرمی معتقد است اساس کار شرکت‌های هواپیمایی مختلف در ارائه اسکای‌گیفت، به طور تقریبی یکسان است اما آنچه می‌تواند این شرکت‌ها را در این زمینه متمایز کند، کیفیت خدمات ارائه شده، پایبندی به وعده‌ها، تسهیل دسترسی به امکانات و دریافت بازخوردهای مسافران به‌منظور بهبود شیوه ارائه خدمات است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.