|
کد خبر:
123348
|
گردشگری دریایی؛ فرصتها و چالشها
تیننیوز| گردشگری دریایی در کشور ما فعال نیست. این عقیده بسیاری از کارشناسان گردشگری دریایی و جهانگردی است. با وجود دارا بودن ظرفیتهای بسیار در سواحل شمال و جنوب کشور، گردشگری دریایی کشور چنانکه باید فعال نشده است.
به گزارش روزنامه گسترش تجارت، اگر مدیران و مسئولان در فکر خط قرمزهای گردشگری دریایی هستند با ایجاد پلاژهای ویژه و جداگانه میتوان این خط قرمزها را با وجود فعال کردن گردشگری دریایی رعایت کرد. بسیاری بر این عقیدهاند که استفاده از کروزها به معنی فعالیتهایی است که با عرف و قوانین ما همخوانی ندارند. در صورتی که به عقیده گروهی دیگر از فعالان گردشگری کروزها میتوانند مکانی برای تفریحهای مجاز و قابلقبول در کشور باشند و استفاده از کروز به معنای شکستن خط قرمزها نیست، بلکه استفاده از نوعی گردشگری دریایی با رعایت تمام قوانین است. ایجاد یک کروز دریایی
در منطقه جنوبی و طراحی سفری چند روزه به منظور بازدید از جاذبههای جنوب کشور مانند نژادها و قومیتهای متفاوت، فرهنگهای متنوع و زیباییهای طبیعی شهرها میتواند به اقتصاد منطقه کمک کرده و گردشگران را با زیباییهای جنوب آشنا کند. گردشگری دریایی بهطور کلی تنوع و گستردگی بسیاری دارد و ورزشهای دریایی نیز میتواند با ایجاد امکانات موردنیاز فعال شود.
تالابها، دریاچهها، رودخانهها و سواحل دریایی کشور هرکدام ظرفیتهای بسیاری دارند که در صورت استفاده از آنها هم گردشگری کشور رشد میکند و هم اقتصاد بومی مناطق مختلف تقویت میشود. رودخانههایخروشان مکانی برای ورزشهای رفتینگ هستند، تالابها برای قایقرانی و بازدید مناسب هستند و چه بسیار کاربردهایی که سواحل شمال و جنوب کشور دارند و نادیده گرفته شدند. گردشگران خارجی به خوبی میدانند هنگام سفر به ایران باید به فرهنگ و عرف این کشور احترام گذاشته و براساس موازین موجود رفتار کنند. فعال کردن گردشگری دریایی نیز موجب نمیشود قوانین و عرف جامعه نادیده گرفته شوند.
ظرفیتهای دیده نشده ساحل جنوب
به جز سواحل شمال کشور، خط ساحلی جنوب کشور نیز ظرفیتهای بسیاری در زمینه گردشگری دریایی دارد و اگر به راستی کروزهای دریایی در این منطقه راهاندازی شوند میتواند اقتصاد منطقه را فعال کند.
عرفان فکری، کارشناس جهانگردی به «گسترش تجارت» گفت: در ایران متاسفانه خدمات حملونقل دریایی بسیار ضعیف بوده و گردشگری دریایی نیز با وجود دارا بودن ظرفیتهای بسیار هنوز فعال نشده است. وی راهکار فعال کردن و استفاده از ظرفیتهای موجود در گردشگری دریایی را راهاندازی سفرهای دریایی بیش از یک روز عنوان کرد و افزود: میتوان با استفاده از کروزهای دریایی و ایجاد یک خط مسافری در سواحل جنوب کشور سفر ۳ هفتهای دریایی راهاندازی کرده و خط ساحلی جنوب کشور را در ۲۱ روز طی کرد. خط ساحلی جنوب ایران بیش از ۲ هزار کیلومتر مساحت دارد. از خرمشهر تا چابهار و گواتر میتوان هریک را مقصد گردشگری دریایی کرد. در کروزهای ۲۱ روزه گردشگران در هر شهر از کشتی پیاده شده و از شهرها و بندرهای مسیر بازدید میکنند. فکری با پیشبینی اینکه سفرهای ۳ هفتهای در جنوب کشور با استقبال بسیاری روبهرو میشود، بیان کرد: با ایجاد امکانات موردنیاز در نوار ساحلی و استفاده از کروزهای تفریحی میتوان گردشگری دریایی را از این طریق فعال کرد.
او افزود: زمانی که این مسیرها طراحی و تعریف شود اقتصاد محلی این منطقه رشد میکند و صنایع دستی، غذا و بازارهای جنوبی نیز با رونق روبهرو میشوند.
این کارشناس جهانگردی بیان کرد: ۲ هزار کیلومتر نوارساحلی جنوب ایران از تنوع فرهنگی بالایی برخوردار است. چند اقلیم مختلف در این مسیر وجود دارد و قومیتهای مختلفی در این خط ساحلی زندگی میکنند. از اروند رود تا بوشهر، عسلویه و چابهار چند نوع نژاد و قومیت متفاوت داریم. میتوان در جنوب کشور ۳ مسیر گردشگری دریایی طراحی کرد. او با اشاره به اینکه نیازی به عبور از خط قرمزها برای فعالسازی گردشگری دریایی نیست، گفت: افرادی که به ایران سفر میکنند به خوبی میدانند چه خطقرمزهایی در کشور وجود دارد و استفاده از خدمات گردشگری دریایی از سوی آنها به معنای رعایت نکردن فرهنگ و عرف و قوانین جامعه نیست.
این کارشناس جهانگردی با بیان اینکه امکان فعال کردن برخی ورزشهای دریایی نیز در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در کل منطقه و کشورهای حاشیه خلیجفارس تنها یک منطقه قابلیت موجسواری دارد که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. در ایران انجمن موجسواری داریم و بسیاری از ورزشکاران بومی این استان نیز آموزش دیده و موجسواری را به خوبی فرا گرفتهاند. او افزود: اکنون در استان سیستان و بلوچستان یک گروه ۱۵ نفری خدمات گردشگری دریایی و موج سواری ارائه میدهند و امکان موجسواری در این منطقه برای آقایان وجود دارد. اگر مکانهای ویژه برای خانمها ایجاد شود آنها نیز میتوانند موجسواری کنند.
تغییر متولی گردشگری دریایی
نبود یک سازمان اصلی به عنوان متولی از سوی کارشناسان مکل اصلی گردشگری دریایی عنوان شده در حالیکه سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری متولی اصلی در تمام زمینههای گردشگری است به عقیده برخی کارشناسان، گردشگری دریایی نیاز به متولیان دیگری دارد. حمید سلیمانیمقام، کارشناس گردشگری دریایی گفت: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز دریایی در کشور داریم که با احتساب سواحل و جزیرهها به بیش از ۵ هزار کیلومتر میرسد. گردشگری دریایی تنها دریا را شامل نمیشود، بلکه تالابها، مردابها، استخرهای طبیعی، سدها و رودخانهها همگی بخشهایی از گردشگری دریایی هستند.
او افزود: با احتساب تالابها، مردابها، رودخانهها و سدها حدود ۱۰ هزار کیلومتر فضا برای فعالیت در حوزه گردشگری دریایی در کشور داریم. بیشترین حجم سفرهای داخلی به شمال کشور و قسمتهای دریایی و ساحلی کشور انجام میشوند. با افزودن بنادر جنوبی میتوان دریافت که حجم عظیمی از سفرهای داخلی مردم کشور به استانهای ساحلی انجام میشوند. این کارشناس گردشگری دریایی علت مشکلات و نبود خدماترسانی و امکانات مطلوب در گردشگری دریایی را نبود متولی مناسب عنوان کرده و گفت: متاسفانه گردشگری هیچ متولی و صاحبی ندارد و هیچ سازمانی به طور متمرکز در این حوزه فعالیت نمیکند. بسیاری از سازمانهای دولتی کشور در حوزه گردشگری دریایی مسئولیتهایی برعهده دارند، اما هیچیک متولی اصلی آن نیستند. او افزود: اگر سرمایهگذاری قصد سرمایهگذاری در گردشگری دریایی را داشته باشد باید از انبوهی از سازمانهای مختلف مجوز دریافت کند که مدتهای طولانی زمان نیاز دارد و بسیار کار مشکلی است.
سلیمانی مقام با اعتقاد بر اینکه نبود قوانین لازم از دیگر مشکلات گردشگری دریایی است، اظهار کرد: گردشگری دریایی هیچ تعریف مشخصی در کشور ندارد و طبیعی است که استراتژی، هدف و برنامه مشخصی نیز نداشته باشد. سرمایهگذاری در گردشگری دریایی توجیه اقتصادی ندارد و مجوز گرفتن از چندین سازمان نیز کار بسیار مشکلی است، بنابراین سرمایهگذاران دردسرهای دریافت مجوز را به خود تحمیل نمیکنند.
سخن پایانی
گردشگری دریایی در شمال و جنوب کشور دارای ظرفیتهای بسیاری است و در صورت توجه میتواند سود کلانی برای سرمایهگذاران و جامعه بومی داشته و میراثفرهنگی ملموس و ناملموس قومیتها و نژادهای مختلف بنادر و شهرهای ساحلی کشور را حفظ کند.
تالابها، دریاچهها، رودخانهها و سواحل دریایی کشور هرکدام ظرفیتهای بسیاری دارند که در صورت استفاده از آنها هم گردشگری کشور رشد میکند و هم اقتصاد بومی مناطق مختلف تقویت میشود. رودخانههایخروشان مکانی برای ورزشهای رفتینگ هستند، تالابها برای قایقرانی و بازدید مناسب هستند و چه بسیار کاربردهایی که سواحل شمال و جنوب کشور دارند و نادیده گرفته شدند. گردشگران خارجی به خوبی میدانند هنگام سفر به ایران باید به فرهنگ و عرف این کشور احترام گذاشته و براساس موازین موجود رفتار کنند. فعال کردن گردشگری دریایی نیز موجب نمیشود قوانین و عرف جامعه نادیده گرفته شوند.
ظرفیتهای دیده نشده ساحل جنوب
به جز سواحل شمال کشور، خط ساحلی جنوب کشور نیز ظرفیتهای بسیاری در زمینه گردشگری دریایی دارد و اگر به راستی کروزهای دریایی در این منطقه راهاندازی شوند میتواند اقتصاد منطقه را فعال کند.
عرفان فکری، کارشناس جهانگردی به «گسترش تجارت» گفت: در ایران متاسفانه خدمات حملونقل دریایی بسیار ضعیف بوده و گردشگری دریایی نیز با وجود دارا بودن ظرفیتهای بسیار هنوز فعال نشده است. وی راهکار فعال کردن و استفاده از ظرفیتهای موجود در گردشگری دریایی را راهاندازی سفرهای دریایی بیش از یک روز عنوان کرد و افزود: میتوان با استفاده از کروزهای دریایی و ایجاد یک خط مسافری در سواحل جنوب کشور سفر ۳ هفتهای دریایی راهاندازی کرده و خط ساحلی جنوب کشور را در ۲۱ روز طی کرد. خط ساحلی جنوب ایران بیش از ۲ هزار کیلومتر مساحت دارد. از خرمشهر تا چابهار و گواتر میتوان هریک را مقصد گردشگری دریایی کرد. در کروزهای ۲۱ روزه گردشگران در هر شهر از کشتی پیاده شده و از شهرها و بندرهای مسیر بازدید میکنند. فکری با پیشبینی اینکه سفرهای ۳ هفتهای در جنوب کشور با استقبال بسیاری روبهرو میشود، بیان کرد: با ایجاد امکانات موردنیاز در نوار ساحلی و استفاده از کروزهای تفریحی میتوان گردشگری دریایی را از این طریق فعال کرد.
او افزود: زمانی که این مسیرها طراحی و تعریف شود اقتصاد محلی این منطقه رشد میکند و صنایع دستی، غذا و بازارهای جنوبی نیز با رونق روبهرو میشوند.
این کارشناس جهانگردی بیان کرد: ۲ هزار کیلومتر نوارساحلی جنوب ایران از تنوع فرهنگی بالایی برخوردار است. چند اقلیم مختلف در این مسیر وجود دارد و قومیتهای مختلفی در این خط ساحلی زندگی میکنند. از اروند رود تا بوشهر، عسلویه و چابهار چند نوع نژاد و قومیت متفاوت داریم. میتوان در جنوب کشور ۳ مسیر گردشگری دریایی طراحی کرد. او با اشاره به اینکه نیازی به عبور از خط قرمزها برای فعالسازی گردشگری دریایی نیست، گفت: افرادی که به ایران سفر میکنند به خوبی میدانند چه خطقرمزهایی در کشور وجود دارد و استفاده از خدمات گردشگری دریایی از سوی آنها به معنای رعایت نکردن فرهنگ و عرف و قوانین جامعه نیست.
این کارشناس جهانگردی با بیان اینکه امکان فعال کردن برخی ورزشهای دریایی نیز در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در کل منطقه و کشورهای حاشیه خلیجفارس تنها یک منطقه قابلیت موجسواری دارد که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. در ایران انجمن موجسواری داریم و بسیاری از ورزشکاران بومی این استان نیز آموزش دیده و موجسواری را به خوبی فرا گرفتهاند. او افزود: اکنون در استان سیستان و بلوچستان یک گروه ۱۵ نفری خدمات گردشگری دریایی و موج سواری ارائه میدهند و امکان موجسواری در این منطقه برای آقایان وجود دارد. اگر مکانهای ویژه برای خانمها ایجاد شود آنها نیز میتوانند موجسواری کنند.
تغییر متولی گردشگری دریایی
نبود یک سازمان اصلی به عنوان متولی از سوی کارشناسان مکل اصلی گردشگری دریایی عنوان شده در حالیکه سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری متولی اصلی در تمام زمینههای گردشگری است به عقیده برخی کارشناسان، گردشگری دریایی نیاز به متولیان دیگری دارد. حمید سلیمانیمقام، کارشناس گردشگری دریایی گفت: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز دریایی در کشور داریم که با احتساب سواحل و جزیرهها به بیش از ۵ هزار کیلومتر میرسد. گردشگری دریایی تنها دریا را شامل نمیشود، بلکه تالابها، مردابها، استخرهای طبیعی، سدها و رودخانهها همگی بخشهایی از گردشگری دریایی هستند.
او افزود: با احتساب تالابها، مردابها، رودخانهها و سدها حدود ۱۰ هزار کیلومتر فضا برای فعالیت در حوزه گردشگری دریایی در کشور داریم. بیشترین حجم سفرهای داخلی به شمال کشور و قسمتهای دریایی و ساحلی کشور انجام میشوند. با افزودن بنادر جنوبی میتوان دریافت که حجم عظیمی از سفرهای داخلی مردم کشور به استانهای ساحلی انجام میشوند. این کارشناس گردشگری دریایی علت مشکلات و نبود خدماترسانی و امکانات مطلوب در گردشگری دریایی را نبود متولی مناسب عنوان کرده و گفت: متاسفانه گردشگری هیچ متولی و صاحبی ندارد و هیچ سازمانی به طور متمرکز در این حوزه فعالیت نمیکند. بسیاری از سازمانهای دولتی کشور در حوزه گردشگری دریایی مسئولیتهایی برعهده دارند، اما هیچیک متولی اصلی آن نیستند. او افزود: اگر سرمایهگذاری قصد سرمایهگذاری در گردشگری دریایی را داشته باشد باید از انبوهی از سازمانهای مختلف مجوز دریافت کند که مدتهای طولانی زمان نیاز دارد و بسیار کار مشکلی است.
سلیمانی مقام با اعتقاد بر اینکه نبود قوانین لازم از دیگر مشکلات گردشگری دریایی است، اظهار کرد: گردشگری دریایی هیچ تعریف مشخصی در کشور ندارد و طبیعی است که استراتژی، هدف و برنامه مشخصی نیز نداشته باشد. سرمایهگذاری در گردشگری دریایی توجیه اقتصادی ندارد و مجوز گرفتن از چندین سازمان نیز کار بسیار مشکلی است، بنابراین سرمایهگذاران دردسرهای دریافت مجوز را به خود تحمیل نمیکنند.
سخن پایانی
گردشگری دریایی در شمال و جنوب کشور دارای ظرفیتهای بسیاری است و در صورت توجه میتواند سود کلانی برای سرمایهگذاران و جامعه بومی داشته و میراثفرهنگی ملموس و ناملموس قومیتها و نژادهای مختلف بنادر و شهرهای ساحلی کشور را حفظ کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.