| کد خبر: 122074 |

افتتاح نخستین آزادراه بتنی کشور؛ شهریور۹۷

تین‌نیوز|  وعده افتتاح نخستین آزادراه بتنی کشور تا سال ۹۷ داده شده است؛ اتوبانی که کار ساخت آن، با گذشت حدود ۶ سال ازمطالعات و اقدامات اولیه، افتان و خیزان ادامه دارد و قرار است تکمیل‌کننده کریدور شمال ـ جنوب شبکه آزادراهی کشور باشد.
 
به گزارش روزنامه گسترش تجارت، این پروژه در سال‌های گذشته مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر عمرانی، با مشکلات و کمبودهای مالی مواجه بود و آنطور که استاندار فارس گفته، در سال ۹۴ «به حالت نیمه‌تعطیل افتاده بود» و کار به جایی رسید که رییس‌جمهوری کشورمان در سفر به استان فارس، خواستار تزریق بودجه به این پروژه و تسریع در اجرای آن شد و به این ترتیب این طرح از یک سال گذشته، دوباره روی ریل توسعه قرار گرفت. آخرین اخبار حکایت از پیشرفت بیش از ۴۵درصدی پروژه دارد. ماه گذشته ساخت قطعه هفتم این پروژه به‌عنوان آخرین قطعه، با حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلید خورد تا حمایت دولت و مجلس از انجام این پروژه اعلام شود. آنطور که مسئولان می‌گویند باتوجه ویژه دولت در یک سال گذشته، در حال حاضر این پروژه کمبود مالی ندارد و اگر کار براساس برنامه پیش برود، سال ۹۷ شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

به گزارش گسترش تجارت، اواخر دی امسال کلنگ قطعه هفتم آزادراه شیراز ـ اصفهان در استان فارس به زمین زده شد تا کار ساخت این آزادراه ۲۴۰ کیلومتری به مراحل پایانی برسد؛ آزادراهی که نخستین اتوبان بتنی ایران است و با ۴ باند رفت و برگشت، قرار است حلقه ارتباطی ۶ استان در مرکز، جنوب و جنوب غربی کشور باشد. با ساخت این آزادراه، شاهد تکمیل راهگذر شمال ـ جنوب شبکه آزادراهی کشور خواهیم بود که از بندر انزلی آغاز شده و پس از عبور از تهران، اصفهان، شیراز و بندر بوشهر به عسلویه ختم خواهد شد؛ بنابراین بهره‌برداری از این آزادراه، تاثیر بسزایی در افزایش سرعت جابه‌جایی کالا و مسافر در راهگذر شمال به جنوب و برعکس خواهد داشت.

مسیر آزادراه شیراز ـ اصفهان از کیلومتر ۱۱۶ در فاصله حدود ۸ کیلومتر قبل از شهر ایزدخواست (از توابع آباده) آغاز شده و با عبور از کنار رودخانه ایزدخواست و آبادی‌های خسرو شیرین، منطقه کوهستانی چهارده، شرق یاسوج (به فاصله حدود ۵۰ کیلومتر)، تنگ‌براق، غرب سد ملاصدرا، شرق آبشار مارگون و بهشت گمشده و کامفیروز و عبور از ساحل حاصلخیز رودخانه کر به دشت بیضا می‌رسد و انتهای آن تنگ‌خیاره (از توابع سپیدان استان فارس) خواهد بود. این آزادراه به وسیله مسیرهایی به محورهای سمیرم، یاسوج و تخت‌جمشید متصل می‌شود.
آزادراه شیراز- اصفهان براساس قانون «احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه‌وترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع مالی و پولی» با سرمایه‌گذاری و مشارکت ۵۰درصدی بخش غیردولتی در دست ساخت است و در همین زمینه، شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه اصفهان ـ شیراز در سال ۸۹ تاسیس و کلنگ ساخت این پروژه در سال ۹۱ به زمین زده شد.

توسعه راهگذر حمل‌ونقل شمال ـ جنوب (بین دریای خزر تا خلیج‌فارس) از یک سو و توسعه شاهراه گردشگری، صنعتی، کشاورزی تهران ـ قم ـ اصفهان ـ شیراز ـ بوشهر (به‌ویژه منطقه ویژه اقتصادی و انرژی پارس جنوبی در عسلویه) از مهم‌ترین اهداف احداث آزادراه شیراز ـ اصفهان است.
کوتاه شدن مسیر فعلی بین اصفهان و شیراز (به طول ۳۷۰ کیلومتر) تا بیش از ۱۳۰ کیلومتر و در نتیجه کاهش زمان سفر با خودرو سواری تا حداقل ۱۰۰دقیقه و کاهش مصرف سوخت و تصادفات جاده‌ای، از دیگر مزیت‌های راه‌اندازی این آزادراه است.

براساس مطالعات اولیه این پروژه که از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور منتشر شده، راه‌اندازی این آزادراه تلفات رانندگی در کشور را سالانه حدود ۷۶۰ نفر و تعداد مجروحان را حدود ۱۵هزار نفر کاهش می‌دهد. همچنین برپایه نتایج این مطالعه، بهره‌برداری از این آزادراه در ۱۴سال نخست دوران بهره‌برداری، حدود ۲۰هزار میلیارد ریال صرفه اقتصادی، ناشی از کاهش مصرف سوخت به همراه خواهد داشت؛ البته آثار تورمی در برآورد خسارت‌های ناشی از تصادفات در این مطالعه در نظر گرفته نشده است.
 
بهبود اوضاع مالی پروژه با حمایت دولت
هزینه‌های اولیه احداث آزادراه شیراز ـ اصفهان حدود ۱۷هزار میلیارد ریال برآورد شده و آنطور که مسئولان و دست‌اندرکاران پروژه می‌گویند تاکنون حدود ۳۴۰میلیارد تومان از این هزینه‌ها تامین شده است. مسئولان وعده داده بودند احداث این پروژه تا سال ۹۶ به پایان برسد اما به نظر می‌رسد مشکلاتی مانند نبود توان مالی لازم نزد پیمانکار، مانع اتمام به موقع پروژه شده است.
سیدمحمدعلی افشانی، استاندار فارس که به‌تازگی بازدیدی از پروژه آزادراه شیراز ـ اصفهان داشته، می‌گوید: این پروژه سال گذشته نیمه‌تعطیل بود و با حدود ۱۰۰ ماشین سنگین فعالیت می‌کرد اما هم‌اکنون در طول پروژه، تعداد هزار ماشین سنگین راهسازی با بیش از ۱۵هزار نیروی انسانی مشغول کار هستند.

آنطور که او در جمع خبرنگاران گفت، معاون آزادراه‌های وزارت راه و شهرسازی وعده داده بود قیر و سیمان مورد نیاز این پروژه، بدون سقف هزینه تامین شود اما هنوز این وعده به‌طور کامل محقق نشده است. به گفته افشانی، وزارت راه و شهرسازی در اسفند سال گذشته ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص داد که پیمانکار نیز باید به همین میزان در پروژه هزینه می‌کرد اما این اتفاق نیفتاد.
 با این حال، بعد از تاکید رییس‌جمهوری بر لزوم تکمیل پروژه در سال گذشته، ۶۰۰میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافت و در حال حاضر پروژه مشکل مالی ندارد و کار در حال انجام است و بیش از ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

افشانی افزود: مجموعه حمایت‌های انجام شده منجر به این شد که این آزادراه در یک سال گذشته برابر با چند سال پیش پیشرفت فیزیکی داشته باشد. به گفته او، تا نیمه دوم سال گذشته میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۲۳درصد بود اما اکنون به حدود ۴۸درصد رسیده و این به آن معناست که در یک سال و نیم گذشته حدود ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

او در این زمینه توضیح داد: در مکاتبه با وزیر راه و شهرسازی تقاضای حمایت از اجرای این پروژه را مطرح کردیم و باوجود محدودیت‌های اعتباری، وزیر راه دستور تامین اعتبار کل پروژه برای سال‌های ۹۵ و ۹۶ را صادر کرد و در اسفند سال گذشته نیز با وجود اینکه اعتبار سال گذشته این پروژه ۱۴میلیارد تومان بود، ۳۰۰میلیارد تومان اوراق به این پروژه اختصاص داده شد. ابتدای امسال نیز قول داده شد که ۳۰۰میلیارد تومان دیگر ـ مشروط به اینکه اعتبار سال گذشته هزینه شود ـ به این پروژه اختصاص یابد.

امیدواری به بهره‌برداری در شهریور ۹۷
استاندار فارس می‌گوید: با توجه به مجموعه حمایت‌های انجام شده و تامین منابع مالی، انتظار می‌رود این پروژه در هفته دولت سال ۹۷ به مرحله بهره‌برداری برسد. این وعده را مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیز داده‌اند.
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، ماه گذشته، در آیین آغاز عملیات ساخت قطعه هفتم به‌عنوان آخرین بخش این پروژه، در جمع خبرنگاران گفت: این پروژه در یک سال گذشته پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته و برنامه‌ریزی ما این است که تا پایان امسال بتوانیم بخش عمده زیرسازی مسیر را تکمیل کنیم و سال آینده کار روسازی را در قطعات مختلف آزادراه انجام دهیم.

او اظهار امیدواری کرد آزادراه شیراز ـ اصفهان هفته دولت سال ۹۷ آماده بهره‌برداری باشد و افزود: حدود ۵۰ کیلومتر از این آزادراه به‌عنوان یکی از پروژه‌های آزادراهی مهم کشور، در قالب روسازی بتنی چهارخطه ساخته می‌شود که این اتفاق برای نخستین بار در کشور روی می‌دهد و به این منظور، نخستین دستگاه کاملا پیشرفته پخش روسازی بتنی نیز وارد کشور و در کارگاه مستقر شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اجرای این روسازی بتنی می‌تواند مبنای خوبی برای سایر پروژه‌ها باشد و به افزایش عمر پروژه‌های روسازی به‌ویژه راهسازی کشور کمک کند. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.