مسئولان حملونقل هوایی از دشواریهای تحقق اهداف چشمانداز ۱۴۰۴ سخن میگویند
دلنگرانیهای صنعت فرودگاهی برای افق توسعه
تین نیوز| اکرم امینی: تا سال ۱۴۰۴ چیزی نمانده و با این سرعتی که روزها و ساعتها میگذرد، فقط کافی است چشم بر هم بگذاریم تا کمتر از ۱۰ سال دیگر هم بگذرد و به سال ۱۴۰۴ برسیم؛ سالی که دقیقه ۹۰ برای به هدف رساندن اهداف چشمانداز توسعه ۲۰ساله کشور است.
زمان زود میگذرد اما تحقق اهداف، همگام با زمان پیش نمیرود که اگر برود، باید بتوانیم در کمتر از ۱۰ سال آمار جابهجایی مسافر در فرودگاه امام خمینی(ره) را از ۸ میلیون نفر فعلی به حدود ۹۰میلیون نفر برسانیم؛ هدفی که نمیتوان گفت ناممکن است اما با شرایط فعلی باید بپذیریم کار بسیار دشواری است. براساس سند چشمانداز ۱۴۰۴، ایران عزم کرده که در این سال، با جابهجایی ۹۰میلیون مسافر و ۱۰ میلیون تن بار تبدیل به هاب دوم مسافری و هاب نخست بار منطقه شود اما مسئولان میگویند در سالهای گذشته و بعد از تدوین این سند، شرایط بهگونهای پیش رفته که رسیدن به این
افق را دشوار و با مشکلات متعددی مواجه کرده است. از سوی دیگر وقتی این برنامه تنظیم میشد رقیبان بزرگ فرودگاه امام خمینی(ره) در منطقه یا سر برنیاورده بودند یا جایگاه فعلی را در صنعت هوایی منطقه نداشتند. دستاندرکاران صنعت فرودگاهی کشور میگویند آشکار است اگر با همین فرمان در صنعت هوایی پیش برویم، اهداف محقق نخواهد شد و راهکارهایی برای رسیدن به اهداف یا تحقق نسبی اهداف پیشنهاد میکنند.
به گزارش گسترش تجارت، رسیدن به جایگاه نخست در حوزه حمل بار و رتبه دوم حمل مسافر، از اهداف چشمانداز صنعت هوایی کشور در سال ۱۴۰۴ است؛ اهدافی که همه بخشهای مختلف کشور براساس آن، برنامهریزی میکنند و برنامههای ۵ساله توسعه نیز براساس آن نوشته میشود.
بررسی میزان انطباق حوزه حملونقل هوایی و صنعت فرودگاهی کشور، نشان میدهد اوضاع در این بخش چندان مطلوب نیست و به اهداف، حتی نزدیک هم نشدهایم. بهعنوان نمونه براساس چشمانداز ۲۰ساله، فرودگاه امام خمینی(ره) باید ۲۰میلیون مسافر در سال جابهجا کند اما در حال حاضر، براساس آنچه مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) میگوید، در بهترین وضعیت تا پایان امسال این فرودگاه ۸میلیون مسافر خواهد داشت. حال اگر این تعداد مسافر را با آمار ۷۸میلیون نفری فرودگاه دوبی و ۶۲میلیون نفری فرودگاه آتاتورک ترکیه در سال ۲۰۱۵میلادی مقایسه کنیم، تا حدودی متوجه وخامت
اوضاع میشویم. با این حال مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) نسبت به بهبود این اوضاع امیدوار و معتقد است اگر همزمان با فرودگاه، شرکتهای هواپیمایی کشور نیز تلاش کنند به اقتصاد خود رونق داده و مسافر بیشتری جذب کنند، فرودگاههای کشور و در رأس آنها فرودگاه امام، میتوانند در مسیر توسعه گام بردارند؛ البته نمیتوان انتظار داشت به یکباره اهداف چشمانداز محقق شود و باید پله پله و با در نظر گرفتن امکانات جلو رفت.
محمود نویدی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در پاسخ به پرسشی در زمینه عقبماندگی صنعت فرودگاهی کشور از برنامه ۲۰ساله در مقایسه با کشورهای همسایه، اظهار کرد: رشد مسافر هوایی در سایر نقاط دنیا ۴ تا ۵درصد است اما این رشد را در چشمانداز توسعه برای فرودگاه امام خمینی(ره) ۲۰درصد در نظر گرفتهایم. اگر پیشبینی ما مبنیبر جابهجایی ۸میلیون مسافر تا پایان امسال از این فرودگاه محقق شود، رشد ۲۰درصدی به معنی این است که آمار مسافر ما به ۲۰میلیون نفر برسد.
نویدی بابیان اینکه رسیدن به آمار پیشبینی شده در چشمانداز توسعه یعنی رسیدن به رقم جابهجایی سالانه حدود ۹۰میلیون مسافر، فقط با توسعه فرودگاهی محقق نمیشود، افزود: در این زمینه شرکتهای هواپیمایی نیز نقش اساسی دارند و باید تقویت شوند.
او بابیان اینکه فقط برخی شرکتهای هواپیمایی سودآور هستند اما فرودگاهها در همه جای دنیا، سودآور هستند، گفت: به همین دلیل در تلاش برای تامین امکانات توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) هستیم البته واقعیت این است که بهتنهایی نمیتوانیم هدف رسیدن به آمار ۸۰ تا ۹۰میلیون مسافر را محقق کنیم و در این مسیر به طور حتم باید شرکتهای هواپیمایی تقویت شوند و یاریرسان فرودگاه باشند.
نویدی یادآور شد: وقتی در سالهای دهه ۴۰ برای نخستینبار مسئله ساخت فرودگاه امام خمینی(ره) و رسیدن به جایگاه نخست منطقه مطرح شد هنوز بسیاری از فرودگاههای منطقه حتی راهاندازی هم نشده بودند، به همین دلیل ظرفیت ۹۰میلیونی در چشمانداز فرودگاهی کشور مطرح شده، اما امروز اگر آمار کل مسافری که در منطقه جابهجا میشود را در نظر بگیریم از ۳۰۰میلیون مسافر نیز فراتر میرود.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی با بیان اینکه شرایط رقابت در دنیای امروز متفاوت با گذشته است، افزود: هم تعداد مسافران و هم شرایط و تعداد پروازها تغییر کرده اما ما همچنان ۳ امتیاز اساسی نسبت به فرودگاههای همسایه داریم که باید از آنها بهرهبرداری کنیم؛ موقعیت مکانی، نیروی انسانی و قیمت مناسب سوخت. به گفته وی این ۳ عامل میتواند برای شرکتهای هواپیمایی منطقه و دنیا جذاب باشد زیرا شرکتهای هواپیمایی بنگاههای اقتصادی هستند که هرجا که برای آنها صرفه اقتصادی داشته باشد آن را برای سرمایهگذاری و تعامل انتخاب خواهند کرد.
نویدی اگرچه از محقق شدن اهداف سند چشمانداز در حوزه فرودگاهی اطمینان ندارد اما از یک مسئله مطمئن است و آن، برنامهریزی ۵ساله این شرکت است. او در این زمینه توضیح داد: در حال حاضر تمرکز ما روی برنامه ۵ساله فرودگاه است. متاسفانه در کشور ما کمتر از ۲۵درصد برنامههای توسعه محقق میشود اما تلاش ما این است که دستکم ۹۰درصد از برنامه ۵ساله فرودگاه امام خمینی(ره) محقق شود.
موانع کاهش نیابد به چشمانداز نمیرسیم
در اینکه فرودگاههای کشور و در رأس آنها فرودگاه امام خمینی(ره) از برنامههای توسعه کشور عقب ماندهاند شکی وجود ندارد اما برخی کارشناسان و دستاندرکاران این حوزه، راهکارهایی برای بهبود وضعیت سراغ دارند.
غلامحسین باقریان، معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: چشمانداز ۱۴۰۴ یک برنامهریزی کلان است که برای تحقق آن، باید بخشهای مختلف پیگیریهایی انجام میدادند اما به نظر میرسد برخی بخشها در این زمینه وظایف خود را بهدرستی اجرا نکردند و به همین دلیل با مشکلاتی مواجه شدیم.
باقریان یکی از مشکلات موجود در این بخش را، موانع مالیاتی بر سر راه سرمایهگذاران میداند. به گفته او، علاوه بر اینکه ساخت و توسعه پروژههای فرودگاهی هزینههای بالایی دارد، دریافت مالیات از سود سرمایهگذاریهای انجام شده در این بخش، هزینههای زیادی به سرمایهگذاران تحمیل میکند، به همین دلیل کمتر میتوان در این بخش سرمایه جذب کرد.
وی معتقد است اگر در سالهای گذشته شرایط و بسترهای توسعه سرمایهگذاری در فرودگاههای کشور فراهم میشد، رسیدن به چشمانداز بیستساله در حوزه فرودگاهی مشکل نمیشد. باقریان با اشاره به مزیت جغرافیایی فضای ایران برای درآمدزایی از پروازهای عبوری، گفت: از نظر ظرفیتهای لازم برای توسعه حملونقل هوایی مشکلی نداریم و از این لحاظ در منطقه جایگاه خوبی داریم اما مشکلات که برخی از آنها، ناشی از قوانین دستوپاگیر است، مانع بهرهگیری بهینه از فرصتها شده است.
معاون شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران معتقد است برای رسیدن به چشمانداز توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) در حال حاضر بهترین کاری که میتوان انجام داد حمایت از توسعه سرمایهگذاری فرودگاهی است.
او با بیان اینکه سرمایهگذاری ابتدایی در فرودگاه بینالمللی، مبالغ بالایی را شامل میشود اما در آینده، سود قابلتوجهی نصیب کشور میکند، گفت: این سرمایهگذاری اولیه نیاز به تصمیم مسئولان دارد. درواقع نیاز به یک همفکری در مدیران ردهبالای کشور است که تصمیم بگیرند بودجه توسعه فرودگاهی را تامین کرده یا زمینه را برای حضور بخش خصوصی در این حوزه فراهم کنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.