| کد خبر: 121731 |

چالش کامیون‌داران با باربری هایی که دست به جیب نمی شوند

تین‌نیوز| گرفتاری جدید کامیونداران در کنار افزایش قیمت ها،طی چند سال اخیر این بوده است که برخی از شرکت های خصوصی حمل و نقل بار پس از اینکه بار به مقصد تحویل می شود، به موقع دست به جیب نمی شوند تا کرایه حمل بار رانندگان را تسویه کنند که این رویه موجب شکل گیری پدیده دلال بازی و بارنامه فروشی شده است.
 
به گزارش عصر اترک، امروزه رشد روز افزون فعالیت های اقتصادی و بازرگانی موجب توسعه اقتصادی شده است که این  توسعه اقتصادی از مجرای جاده و حمل و نقل بار انجام می شود که در دل این مجرا شرکت های باربری خصوصی ای شکل گرفته اند که این شرکت ها با سپردن کالاهای تولید شده به رانندگان، کالاها را از مبداء به مقصد جابجا می کنند.
اما نکته قابل تامل این است که در این جاده توسعه اقتصادی، صاحبان کامیون های سنگین باری که یکی از حلقه های اتصال خط تولید به بازار هستند، چند سالی است که در این خط اتصالی، گرفتار پیچ و خم گردنه هایی شده اند که رخ جاده برای آنان فقط رو به بالا بوده است.

با توجه به اینکه طی یک دهه اخیر که دولت تصمیم به آزاد سازی نرخ سوخت ها گرفت، هر ساله نرخ گازوئیل مسیر افزایشی در پیش گرفت و همراه با آن نرخ خدمات کامیونداری همچنین قیمت وسایط نقلیه نیز رو به افزایش گذاشت و این در حالی بود که قیمت حمل بار به تناسب تورم رو به افزایش، مناسب سازی نشد.



در عین حال، در کنار این افزایش قیمت ها، گرفتاری جدید کامیونداران از جمله کامیونداران خراسان شمالی که سالانه حدود چهار میلیون تن کالا از استان به نقاط مختلف کشور جابجا می کنند، طی چند سال اخیر این بوده است که برخی از شرکت های خصوصی حمل و نقل بار پس از اینکه بار به مقصد تحویل می شود، به موقع دست به جیب نمی شوند تا کرایه حمل بار رانندگان را تسویه کنند که این رویه موجب شکل گیری پدیده دلال بازی و بارنامه فروشی شده است.

بارنامه فروشی برای زنده کردن کرایه
رحیمی، از کامیونداران خراسان شمالی اهل شهر بجنورد که 15 سال است در این شغل فعالیت دارد، در باره گرفتاری چند سال اخیر صنف کامیونداران در استان اظهار می کند: مالک دو دستگاه کامیون تریلی هستم که ماهی 12 میلیون تومان اقساط بانک می پردازم.

وی می گوید: کالاهای دو شرکت حمل و نقل بار کشوری آبادان و خلیج فارس را از استان بار می زنم که از تیر ماه امسال تا به کنون از شرکت خلیج فارس شش میلیون تومان کرایه طلب دارم که این طلب هایم هنوز تسویه نشده اند.

وی همچنین عنوان می کند: از شرکت حمل و نقل آبادان نیز کرایه طلب دارم که هنوز کرایه هایم نقد نشده اند و مجبور شده ام که برخی از بارنامه هایم را به نصف بهاء به دلالان بفروشم تا از این طریق بخشی از کرایه ام را زنده کنم.
رحیمی خاطر نشان می کند: در حالی کرایه های رانندگان تسویه نمی شود که در حال حاضر هزینه های انجام حمل یک سرویس بار از مبداء به مقصد بیش از یک میلیون تومان آب می خورد.

وی تصریح می کند: برای تسویه شدن طلب هایمان به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مراجعه کردم که آنان گفتند شکایت خود را به صورت مکتوب به این اداره کل تحویل دهید تا این دو شرکت را جریمه کنند.

طلب هایی که وصول نمی شود
حمید نودهی، از دیگر کامیونداران ساکن شهر بجنورد نیز می گوید: از خرداد ماه امسال تا به کنون توانسته ام که 10 میلیون تومان از طلبم را از شرکت حمل و نقل کشوری آبادان نقد کنم اما هنوز مبالغی دیگر از این شرکت طلب دارم که هنوز نقد نشده اند.


وی همچنین خاطر نشان می کند: از فروردین ماه امسال تا به کنون نیز برای شرکت حمل و نقل کشوری خلیج فارس بار جابجا کرده ام که یک میلیون تومان آن وصول نشده است و بارنامه ام در نوبت گذاشته ام.

نودهی یادآور می شود: تاکنون تا دو برابر این طلب هایی که اشاره کردم، بارنامه به نصف بهاء فروخته ام تا بتوانم بخشی از کرایه ام را نقد کنم.
وی تصریح می کند: در تماس های مکرر با این دو شرکت برای دریافت طلب هایم، این دو شرکت می گویند که باید دفاتر مرکزی ما در استان تهران به این دفاتر استانی نقدینگی تزریق کنند تا بتوانیم طلب های شما را تسویه کنیم.

سودی که به جیب دلالان می رود
ملکوتی، از کامیونداران ساکن شهر گرمه با 18 سال سابقه شغل کامیونداری اظهار می کند: در این گرانی گازوئیل همینطور سختی کار در گرما، سرما و دوری از خانواده با مشکل نقد کردن کرایه هایمان نیز روبرو هستیم.
وی می گوید: از شرکت آبادان چهار میلیون و 400 هزار تومان طلب دارم که از مهر ماه امسال بارنامه هایم را در نوبت گذاشته ام که هنوز تسویه نشده اند.
ملکوتی خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه اقساط بانکی دارم، مجبور شده ام که بسیاری از بارنامه هایم را به نصف بهاء بفروشم.

وی یادآور می شود: این دلالانی که بارنامه ها را به نصف بهاء از رانندگان می خرند در درون این دو شرکت اشخاص آشنایی را دارند که می توانند در آینده این بارنامه ها را برای خود نقد کنند که البته این دلالان سود زحمت ما را به جیب می زنند.
حساب هایی که خالی است!

محمد غلام زاده، از کامیونداران ساکن شهر ایور از شهرستان گرمه نیز اظهار می کند: از شرکت حمل و نقل کشوری خلیج فارس بابت حمل بار 15 میلیون تومان طلب دارم که از پارسال این بارنامه هایم را در نوبت گذاشته ام اما هنوز تسویه نشده اند.

وی خاطر نشان می کند: از شرکت حمل و نقل آبادان نیز 16 میلیون تومان طلب دارم که امسال بارنامه هایم را در نوبت گذاشته ام که نقد شوند اما هنوز نقد نشده اند.

وی افزود: این در حالی است که باید اقساط بانک نیز پرداخت کنم.
وی خاطر نشان می کند: برای نقد شدن کرایه هایم به مدیران استانی این دو شرکت حمل و نقل کشوری تماس می گیرم، می گویند که حساب ما خالی است، به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تماس می گیرم، جواب می دهند که صبر کنید بالاخره طلب شما را تسویه می کنند و به انجمن صنفی رانندگان استان نیز تماس می گیرم، آنان می گویند که پیگیری می کنیم.
با این وجود، غلام زاده تصریح می کند: در این گرفتاری، هر چند باید اقساط بانک نیز بپردازم اما بارنامه فروشی نکرده ام.

در عین حال، وی از صاحبان بار نیز گلایه می کند و می گوید: علاوه بر اینکه بارهای این دو شرکت یاد شده را حمل می کنم که این دو شرکت پس از ارسال بار به مقصد باید به طور مستقیم کرایه های رانندگان را بپردازند، اما بار دیگر صاحبان کالا را نیز از دیگر دفاتر باربری حمل می کنم که در این زمینه باید صاحبان بار در مقصد کرایه های رانندگان را بپردازند اما متاسفانه دو سال است که برخی از این صاحبان بار، کرایه های رانندگان را به موقع و به طور کامل پرداخت نمی کنند.
وی تصریح می کند: متاسفانه هیچ کس نیست که به داد ما رانندگان کامیون برسد.

چرا دلالان شناسایی نمی شوند؟
حسینعلی جنیدی از دیگر کامیونداران ساکن شهر ایور نیز می گوید: از شهریور ماه سال گذشته از شرکت حمل و نقل کشوری خلیج فارس 28 میلیون تومان همچنین از شهریور ماه سال گذشته از شرکت آبادان 35 میلیون تومان بابت حمل بارها طلب دارم که هنوز تسویه نشده اند.


وی تصریح می کند: هر چند بسیاری از رانندگان برای اینکه اقساط بانکی دارند بارنامه های خود را به دلالان می فروشند، اما بنده هنوز با وجود اقساط بانکی ای که دارم، بارنامه هایم را نفروخته ام و در نوبت گذاشته ام که تسویه حساب شوند.
جنیدی عنوان می کند: چرا متولیان امر، این دلالان را شناسایی و با آنان برخورد نمی کنند؟ و چرا کسی به مشکلات صنف رانندگان رسیدگی نمی کند؟
وی خاطر نشان می کند: متاسفانه صنف رانندگان صاحب ندارد و حرف ما نیز خریدار ندارد؟

حمل 4 میلیون تن بار توسط 7هزار راننده
سعید سبحانی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک، در پاسخ به این سوال که صنف رانندگان کامیون های سنگین از عدم تسویه به موقع کرایه هایشان همچنین ظهور پدیده بارنامه فروشی در این صنف معترض هستند اعلام کرد: این اداره کل تاخیر در تسویه کرایه های کامیونداران و بروز پدیده بارنامه فروشی در این صنف را برای اینکه کرایه کامیونداران زودتر نقد شود را محکوم می کند.

با این وجود، سبحانی درباره رسیدگی به اعتراضات کامیونداران درباره دو اعتراض یاد شده عنوان کرد: با توجه به اینکه در طول سال حدود چهار میلیون تن بار از استان توسط بیش از هفت هزار نفر از صاحبان کامیون های سنگین استان به مقصد دیگر استان ها حمل می شود اما در سال جاری فقط چهار شکوائیه در زمینه تاخیر در دریافت کرایه خود از سوی شرکت های باربری فعال در استان به منظور رسیدگی به شکایت آنان دریافت کرده ایم.

وی با تاکید بر این نکته که برای این اداره کل موضوع پرداخت با تاخیر کرایه کامیونداران از سوی برخی از شرکت های باربری اثبات شده اما هنوز پدیده بارنامه فروشی اثبات نشده است، گفت: شرکت هایی که کرایه کامیونداران را دیر پرداخت کرده اند را به این اداره کل دعوت کرده ایم تا موضوع را رسیدگی کنیم.
وی افزود: این شرکت ها در پاسخ اعلام کرده اند که رانندگان مدارک تحویل بار به مقصد را خیلی دیر به این شرکت ها برای تسویه کرایه هایشان ارائه می دهند.
با این وجود، سبحانی تصریح کرد: تمامی رانندگان کامیون های سنگین درصورتیکه نسبت به تاخیر دریافت کرایه های خود از سوی شرکت های باربری شاکی هستند باید به محل این اداره کل مراجعه و طرح شکایت کنند و بارنامه های تسویه نشده خود را ارائه دهند تا موضوع رسیدگی شود.

وی همچنین توصیه کرد: رانندگان، بار شرکت های باربری ای که کرایه ها را با تاخیر تسویه می کنند را حمل نکنند تا آنان مجبور شوند که به موقع کرایه ها را تسویه کنند.


وی درباره پدیده بارنامه فروشی در این صنف به منظور دریافت بخشی از کرایه خود نیز اعلام کرد: رانندگان با دلالان خریداران بارنامه برای تسویه سریعتر کرایه هایشان وارد مذاکره نشوند، شاید این دلالان از نیروهای خود این شرکت های باربری باشند که این شرکت ها از این طریق سعی در پرداخت کرایه کمتر به رانندگان را دارند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان شمالی خاطر نشان کرد: بارنامه فروشی موجب فربه تر شدن دلالان می شود.

رانندگان مکتوب شکایت کنند
شیر محمد برزویی، رئیس انجمن صنفی رانندگان شهرستان بجنورد درباره اعتراضات رانندگان نسبت به تاخیر در دریافت کرایه هایشان اظهار کرد: بر اساس قانون پس از اینکه رانندگان بارهای خدماتی را در مقصد به صورت صحیح تحویل دادند، شرکت های باربری نیز باید نسبت به پرداخت کرایه رانندگان اقدام کنند.
برزویی گفت: درصورتیکه شرکت های باربری در تسویه و پرداخت کرایه های رانندگان با تاخیر های طولانی مدت دست به جیب می شوند، رانندگان باید شکایت های مکتوب خود را به این انجمن صنفی تحویل دهند تا این شکایت ها به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ارسال شوند تا آنان به موضوع رسیدگی کنند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بسیاری از رانندگان کامیون های سنگین از دو شرکت حمل و نقل کشوری آبادان و خلیج فارس نسبت به اینکه کرایه هایشان را با تاخیر پرداخت می کنند، شاکی هستند، گفت: متاسفانه از میان این شاکیان فقط چند نفری در مراجعه به دفتر انجمن صنفی رانندگان طرح شکایت کرده اند.
وی درباره اینکه چرا تمامی رانندگان شاکی به دفتر این انجمن صنفی برای پیگیری شکایت هایشان مراجعه نمی کنند، اظهار کرد: اغلب این رانندگان اقساط بانکی دارند و مجبور هستند که برای تسویه این اقساط ،طولانی مدت در جاده ها در حال حمل بار باشند و وقت نمی کنند که برای نقد شدن کرایه هایشان به موقع اقدام کنند که این موضوع نیز منجر به بروز پدیده بارنامه فروشی شده است.

رئیس انجمن صنفی رانندگان شهرستان بجنورد همچنین افزود: از طرفی دیگر نیز انتظار می رود تا دولت نیز حساب و کتاب این دو شرکت حمل و نقل کشوری را که بارهای دولت را در سطح کشور جابجا می کنند را به موقع پرداخت کند تا این دو شرکت نیز با رانندگان به موقع تسویه حساب کنند.

وی توصیه کرد: به رانندگان کامیون های سنگین توصیه می کنم که به جای بارنامه فروشی به این این دفتر مراجعه کنند تا شکایت های آنان پیگیری شوند.
فخار، دبیر انجمن باربری های استان نیز اظهار کرد: علت تاخیر در تسویه کرایه رانندگان شرایط بد اقتصادی موجود است که حتی موجب بروز پدیده بارنامه فروشی نیز شده است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ماهان 0 0

    سلام در مورد بیمه تکمیلی که قرار بود رایگان باشه الان هم بارنامه کم میشه هم اون خدمات قابل توجه نداره نمی دونم اگه رایگان چرا از بارنامه کم میشه اگه تکمیلی چرا خدماتش این جوری 😮😮😮