|
کد خبر:
121560
|
عملیات نجات ۱۲ هزار نفری در جادههای برفی
تیننیوز| لحظهای که محمدعلی طلوعیمقدم به یاری خودروهای گرفتارشده در کولاک جاده هراز میشتافت، شاید به این فکر نمیکرد این لحظات، لحظات پایانی عمر اوست و در جدال با بهمن، پیروز نخواهد شد، زیرا راهداری از آن دسته مشاغلی است که ایثار و فراموش کردن خود، در آنها حرف نخست را میزند.
به گزارش روزنامه گسترش تجارت، راهدارها وقتی به دل حادثه میزنند هرگز به امنیت خود فکر نمیکنند، بلکه تمام کوشش آنها این است که خاطره سفر در ذهن مسافران راهها تلخ نشود.
به گزارش روزنامه گسترش تجارت، راهدارها وقتی به دل حادثه میزنند هرگز به امنیت خود فکر نمیکنند، بلکه تمام کوشش آنها این است که خاطره سفر در ذهن مسافران راهها تلخ نشود.
در روزهای گذشته رییس اداره راهداری شهرستان پردیس تهران، هنگام عملیات راهداری به شهادت رسید تا شمار شهدای راهدار از سال گذشته تاکنون به ۸ نفر برسد. راهداری از جمله مشاغلی است که اگرچه هنوز به آن سختی کار تعلق نمیگیرد اما باتوجه به لزوم باز و آماده استفاده بودن دائمی راهها، شرایط دشواری دارد. در این میان راهداری زمستانه به دلیل کار در شرایط جوی سرد و نامطلوب، دشوارتر است و نیاز به تجهیزات، نیروی انسانی و منابع مالی قابل اتکایی دارد. در این گزارش گسترش تجارت گوشههایی از عملیات راهداری زمستانه را به تصویر کشیده است.
از جایی که حریم خیابانهای شهر پایان مییابد و وارد جادهها میشویم، کار راهدارها آغاز میشود. حفظ حریم راهها، تمیزکردن آبروها، لکهگیری و درزگیری جادهها، انجام تعمیرات دورهای، اصلاح هندسی مسیرها، احداث آبروها، تعریض و اصلاح و حذف نقاط پرتصادف، از جمله وظایف راهدارهاست. در میان فعالیتهای مختلف و متفاوتی که راهداران برای نگهداری و حفظ ایمنی راهها انجام میدهند، راهداری زمستانه یکی از فعالیتهای «ویژه» به شمار میرود؛ در فصل بارندگی و سرما، متناسب با شرایط جوی حاکم بر جادهها، راهداران با انجام عملیات ویژه تلاش میکنند تردد ایمن و روانی را در شبکه راهها ایجاد کنند تا سفرها با آسودگی و امنیت حداکثری انجام شود. با توجه به ضرورت باز و قابل استفاده بودن راهها در تمامی ساعتها و روزهای سال، در واقع باید گفت کار راهداری، فعالیتی همیشگی و تعطیلیناپذیر است.
براساس آماری که احمد جمشیدی، قائممقام مدیرکل نگهداری راهها در سازمان راهداری و حملونقل جادهای و مسئول هماهنگی راهداری زمستانه به گسترش تجارت میدهد، در حال حاضر ۱۲ هزار راهدار در سراسر کشور در طرح راهداری زمستانه مشغول فعالیت در جادهها و آماده کردن مسیر برای مسافران هستند. به گفته او با در نظر گرفتن نیروهای ستادی و بدنه کارشناسی، میتوان گفت جامعهای ۱۵ هزار نفری از راهداران کشور با عملیات راهداری زمستانه درگیر هستند. البته با توجه به نوع عملیات، گاهی تعدادی نیرو نیز به طور فصلی و کوتاهمدت به کمک ۱۲ هزار راهداری میآیند که بهطور مستقیم با راهداری زمستانه سروکار دارند.
بیش از ۶۰ درصد مساحت کشور ما برفگیر است و بیش از ۲۷ استان، از نظر جغرافیایی و توپوگرافی، شاهد بارش برف هستند. در دیگر استانها (بهویژه استانهای جنوبی) نیز بروز سیل و توفان شن محتمل است، برهمین اساس، برای انجام راهداری زمستانه مطلوب، تلاش شده نیروها و گروههای راهداری، در راهدارخانههای سراسر جادهها بهویژه در گردنهها مستقر شوند. به گفته جمشیدی، در طرح راهداری زمستانه که از ابتدای آذر آغاز شده و تا پایان فروردین ادامه دارد، ۱۲هزار راهدار کشور در ۷۷۰ راهدارخانه ثابت و سیار در طول جادهها مستقر و در حال انجام عملیات راهداری هستند. مسئول هماهنگی راهداری زمستانه در بیان تفاوتهای راهداری زمستانه با عملیات راهداری در ماههای دیگر سال توضیح میدهد: شرایط جاده در فصل زمستان به طور کامل با سایر فصلها متفاوت است. در شرایطی که توفان و بارش برف و کولاک، موجب کاهش افق دید میشود رانندگی دشوار است و به همین ترتیب، عملیات راهداری نیز سختتر میشود.
به گفته وی، در شرایط زمستانی، نخستین مشکلی که ایجاد میشود کاهش دید و افزایش لغزندگی راه است که برای رانندگان مشکل ایجاد میکند و به همین اندازه عملیات راهداری و نجات رانندگان و باز کردن راهها نیز دشوار میشود.
قائممقام مدیرکل نگهداری راهها معتقد است عملیات راهداری زمستانه در همه استانها شرایط دشواری دارد؛ هرچند درجه سختی کار متفاوت است. او توضیح میدهد: همه استانها حتی استانهای مرکزی مانند اصفهان درگیر عملیات راهداری زمستانی هستند و همزمان که استانهای شمال و غربی کشور درگیر بارش برف و کولاک هستند، در استانهای جنوبی معضل توفان شن و گرد و غبار وجود دارد که در این زمینه نیز عملیات راهداری ویژه انجام میشود. جمشیدی میگوید: در راهداری زمستانه برخی اقدامات پیش از بارش انجام میشود، به عنوان نمونه پیش از بارش باید ابنیه، مسیر، راهدارخانهها، تجهیزات و... را بررسی کنیم. اطلاعرسانی پیش از بارش نیز در دستور کار راهداری زمستانه است. در هنگام بارش هم عملیات بازکردن مسیر و آزادکردن مسافران در راهمانده انجام میشود. برفروبی و اقدامات پس از بارش در جهت پاکسازی و مناسبسازی راهها نیز جزو عملیات بعد از بارش است.
مشکلات مالی در راهداری زمستانه
باتوجه به ویژگیهای عملیات راهداری زمستانه و لزوم استفاده از تجهیزات خاص، به نظر میرسد این نوع راهداری به بودجه ویژهای نیاز دارد.
آنطور که جمشیدی در این زمینه میگوید، در سال جاری برای راهداری زمستانه بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده که رقم تخصیصیافته آن هنوز مشخص نیست.
ازسوی دیگر باید از محل اعتبارات بحران نیز رقمی به عملیات راهداری تخصیص یابد که به گفته او هنوز این رقم اختصاص داده نشده است. جمشیدی توضیح میدهد: بخشی از کار ما انجام اقدامات فوری و ویژه در مواقع اضطراری و بحرانی است.
برای جبران خسارتهایی که سیل، توفان شن و... به زیرساختها وارد میکند، برای تقویت گروههای راهداری در مواقع بحران و برای تامین ماشینآلات لازم، نیاز به اعتبارات بحران داریم که امسال تاکنون نتوانستهایم مبلغی را از این محل دریافت کنیم.
سال گذشته قرار بود ۵۰۰ میلیارد تومان از این ردیف به راهداری تعلق یابد که کمتر از ۲۰ درصد آن تخصیص پیدا کرد. امسال هم تاکنون رقمی تخصیص داده نشده است.
او یادآور میشود: باتوجه به اینکه عملیات راهداری زمستانه شرایط خاصی دارد تلاش میکنیم کمبود بودجه و تجهیزات در این بخش را با کمک بخش خصوصی جبران کنیم.
به عنوان نمونه سعی میکنیم در تامین کافی ماشینآلات راهداری از بخش خصوصی و پیمانکاران راهسازی که با سازمان راهداری و حملونقل جادهای کار میکنند، کمک بگیریم. برای جبران بخشی از کمبودها هم از ستادهای بحران استانها کمک گرفته میشود.
دشواری عملیات راهداری و نبود سختی کار
در سال جاری آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی، اردبیل، زنجان، تهران، مازندران، کردستان، گلستان، البرز، کرمانشاه و همدان بیشترین بارش برف را تاکنون داشتهاند. ۱۰ هزار و ۴۵ محور اصلی و فرعی و ۱۶ هزار و ۳۲۷ محور روستایی کشور زیرپوشش عملیات راهداری زمستانی قرار دارد. از ابتدای آذر تا ۲۵ بهمن، راهداران ۳۰ هزار و ۹۱۰ دستگاه خودرو را که در کولاک و برف مانده بودند، نجات و ۳ هزار و ۱۵۰ نفر را در راهدارخانهها اسکان دادهاند. در مدتی که از طرح راهداری زمستانه (از ابتدای آذر) میگذرد، راهداران برای بازگشایی جادهها ۳۴۷ هزار تن شن و نمک پاشیدند و ۳ هزار و ۱۰۷ مورد ریزشبرداری و ۶۶ هزار کیلومتر عملیات برفروبی انجام شده است.
این آماری است که عبدالهاشم حسن نیا، معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای در اختیار خبرگزاری صدا و سیما گذاشته است. به گفته او از ابتدای سال گذشته تاکنون، ۸ راهدار شهید و از ابتدای آذر سال جاری یعنی آغاز عملیات راهداری زمستانه تاکنون، ۳ راهدار مجروح شدند.
با همه دشواریهایی که راهداری در فصلهای مختلف، بهویژه زمستان دارد، به راهداران هنوز سختی کار تعلق نمیگیرد، با این حال جمشیدی، قائممقام مدیرکل نگهداری راهها میگوید مسئولان پیگیر بحث سختی کار و افزایش حقوق راهداران هستند.
او با بیان اینکه راهداری یک فرهنگ است، میافزاید: بخشی از گرفتاریهای به وجود آمده برای راهداران به این دلیل است که بسیاری از مردم ما قوانین را رعایت نمیکنند، تجهیزات ایمنی را به همراه ندارند و به هشدارهای هواشناسی، راهداری و پلیس نیز توجه نمیکنند، در حالی که با تماس گرفتن با مرکز مدیریت راهها و اطلاع یافتن از شرایط جادهها پیش از سفر، میتوانند تصمیم درست بگیرند و سفر خود را مدیریت کنند. به گفته او مسافرانی که قصد سفرهای جادهای دارند میتوانند با تلفن گویای ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ تماس بگیرند و از وضع جادهها باخبر شوند تا مشکلات کمتری برای آنها و برای راهداران ایجاد شود.
از جایی که حریم خیابانهای شهر پایان مییابد و وارد جادهها میشویم، کار راهدارها آغاز میشود. حفظ حریم راهها، تمیزکردن آبروها، لکهگیری و درزگیری جادهها، انجام تعمیرات دورهای، اصلاح هندسی مسیرها، احداث آبروها، تعریض و اصلاح و حذف نقاط پرتصادف، از جمله وظایف راهدارهاست. در میان فعالیتهای مختلف و متفاوتی که راهداران برای نگهداری و حفظ ایمنی راهها انجام میدهند، راهداری زمستانه یکی از فعالیتهای «ویژه» به شمار میرود؛ در فصل بارندگی و سرما، متناسب با شرایط جوی حاکم بر جادهها، راهداران با انجام عملیات ویژه تلاش میکنند تردد ایمن و روانی را در شبکه راهها ایجاد کنند تا سفرها با آسودگی و امنیت حداکثری انجام شود. با توجه به ضرورت باز و قابل استفاده بودن راهها در تمامی ساعتها و روزهای سال، در واقع باید گفت کار راهداری، فعالیتی همیشگی و تعطیلیناپذیر است.
براساس آماری که احمد جمشیدی، قائممقام مدیرکل نگهداری راهها در سازمان راهداری و حملونقل جادهای و مسئول هماهنگی راهداری زمستانه به گسترش تجارت میدهد، در حال حاضر ۱۲ هزار راهدار در سراسر کشور در طرح راهداری زمستانه مشغول فعالیت در جادهها و آماده کردن مسیر برای مسافران هستند. به گفته او با در نظر گرفتن نیروهای ستادی و بدنه کارشناسی، میتوان گفت جامعهای ۱۵ هزار نفری از راهداران کشور با عملیات راهداری زمستانه درگیر هستند. البته با توجه به نوع عملیات، گاهی تعدادی نیرو نیز به طور فصلی و کوتاهمدت به کمک ۱۲ هزار راهداری میآیند که بهطور مستقیم با راهداری زمستانه سروکار دارند.
بیش از ۶۰ درصد مساحت کشور ما برفگیر است و بیش از ۲۷ استان، از نظر جغرافیایی و توپوگرافی، شاهد بارش برف هستند. در دیگر استانها (بهویژه استانهای جنوبی) نیز بروز سیل و توفان شن محتمل است، برهمین اساس، برای انجام راهداری زمستانه مطلوب، تلاش شده نیروها و گروههای راهداری، در راهدارخانههای سراسر جادهها بهویژه در گردنهها مستقر شوند. به گفته جمشیدی، در طرح راهداری زمستانه که از ابتدای آذر آغاز شده و تا پایان فروردین ادامه دارد، ۱۲هزار راهدار کشور در ۷۷۰ راهدارخانه ثابت و سیار در طول جادهها مستقر و در حال انجام عملیات راهداری هستند. مسئول هماهنگی راهداری زمستانه در بیان تفاوتهای راهداری زمستانه با عملیات راهداری در ماههای دیگر سال توضیح میدهد: شرایط جاده در فصل زمستان به طور کامل با سایر فصلها متفاوت است. در شرایطی که توفان و بارش برف و کولاک، موجب کاهش افق دید میشود رانندگی دشوار است و به همین ترتیب، عملیات راهداری نیز سختتر میشود.
به گفته وی، در شرایط زمستانی، نخستین مشکلی که ایجاد میشود کاهش دید و افزایش لغزندگی راه است که برای رانندگان مشکل ایجاد میکند و به همین اندازه عملیات راهداری و نجات رانندگان و باز کردن راهها نیز دشوار میشود.
قائممقام مدیرکل نگهداری راهها معتقد است عملیات راهداری زمستانه در همه استانها شرایط دشواری دارد؛ هرچند درجه سختی کار متفاوت است. او توضیح میدهد: همه استانها حتی استانهای مرکزی مانند اصفهان درگیر عملیات راهداری زمستانی هستند و همزمان که استانهای شمال و غربی کشور درگیر بارش برف و کولاک هستند، در استانهای جنوبی معضل توفان شن و گرد و غبار وجود دارد که در این زمینه نیز عملیات راهداری ویژه انجام میشود. جمشیدی میگوید: در راهداری زمستانه برخی اقدامات پیش از بارش انجام میشود، به عنوان نمونه پیش از بارش باید ابنیه، مسیر، راهدارخانهها، تجهیزات و... را بررسی کنیم. اطلاعرسانی پیش از بارش نیز در دستور کار راهداری زمستانه است. در هنگام بارش هم عملیات بازکردن مسیر و آزادکردن مسافران در راهمانده انجام میشود. برفروبی و اقدامات پس از بارش در جهت پاکسازی و مناسبسازی راهها نیز جزو عملیات بعد از بارش است.
مشکلات مالی در راهداری زمستانه
باتوجه به ویژگیهای عملیات راهداری زمستانه و لزوم استفاده از تجهیزات خاص، به نظر میرسد این نوع راهداری به بودجه ویژهای نیاز دارد.
آنطور که جمشیدی در این زمینه میگوید، در سال جاری برای راهداری زمستانه بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده که رقم تخصیصیافته آن هنوز مشخص نیست.
ازسوی دیگر باید از محل اعتبارات بحران نیز رقمی به عملیات راهداری تخصیص یابد که به گفته او هنوز این رقم اختصاص داده نشده است. جمشیدی توضیح میدهد: بخشی از کار ما انجام اقدامات فوری و ویژه در مواقع اضطراری و بحرانی است.
برای جبران خسارتهایی که سیل، توفان شن و... به زیرساختها وارد میکند، برای تقویت گروههای راهداری در مواقع بحران و برای تامین ماشینآلات لازم، نیاز به اعتبارات بحران داریم که امسال تاکنون نتوانستهایم مبلغی را از این محل دریافت کنیم.
سال گذشته قرار بود ۵۰۰ میلیارد تومان از این ردیف به راهداری تعلق یابد که کمتر از ۲۰ درصد آن تخصیص پیدا کرد. امسال هم تاکنون رقمی تخصیص داده نشده است.
او یادآور میشود: باتوجه به اینکه عملیات راهداری زمستانه شرایط خاصی دارد تلاش میکنیم کمبود بودجه و تجهیزات در این بخش را با کمک بخش خصوصی جبران کنیم.
به عنوان نمونه سعی میکنیم در تامین کافی ماشینآلات راهداری از بخش خصوصی و پیمانکاران راهسازی که با سازمان راهداری و حملونقل جادهای کار میکنند، کمک بگیریم. برای جبران بخشی از کمبودها هم از ستادهای بحران استانها کمک گرفته میشود.
دشواری عملیات راهداری و نبود سختی کار
در سال جاری آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی، اردبیل، زنجان، تهران، مازندران، کردستان، گلستان، البرز، کرمانشاه و همدان بیشترین بارش برف را تاکنون داشتهاند. ۱۰ هزار و ۴۵ محور اصلی و فرعی و ۱۶ هزار و ۳۲۷ محور روستایی کشور زیرپوشش عملیات راهداری زمستانی قرار دارد. از ابتدای آذر تا ۲۵ بهمن، راهداران ۳۰ هزار و ۹۱۰ دستگاه خودرو را که در کولاک و برف مانده بودند، نجات و ۳ هزار و ۱۵۰ نفر را در راهدارخانهها اسکان دادهاند. در مدتی که از طرح راهداری زمستانه (از ابتدای آذر) میگذرد، راهداران برای بازگشایی جادهها ۳۴۷ هزار تن شن و نمک پاشیدند و ۳ هزار و ۱۰۷ مورد ریزشبرداری و ۶۶ هزار کیلومتر عملیات برفروبی انجام شده است.
این آماری است که عبدالهاشم حسن نیا، معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای در اختیار خبرگزاری صدا و سیما گذاشته است. به گفته او از ابتدای سال گذشته تاکنون، ۸ راهدار شهید و از ابتدای آذر سال جاری یعنی آغاز عملیات راهداری زمستانه تاکنون، ۳ راهدار مجروح شدند.
با همه دشواریهایی که راهداری در فصلهای مختلف، بهویژه زمستان دارد، به راهداران هنوز سختی کار تعلق نمیگیرد، با این حال جمشیدی، قائممقام مدیرکل نگهداری راهها میگوید مسئولان پیگیر بحث سختی کار و افزایش حقوق راهداران هستند.
او با بیان اینکه راهداری یک فرهنگ است، میافزاید: بخشی از گرفتاریهای به وجود آمده برای راهداران به این دلیل است که بسیاری از مردم ما قوانین را رعایت نمیکنند، تجهیزات ایمنی را به همراه ندارند و به هشدارهای هواشناسی، راهداری و پلیس نیز توجه نمیکنند، در حالی که با تماس گرفتن با مرکز مدیریت راهها و اطلاع یافتن از شرایط جادهها پیش از سفر، میتوانند تصمیم درست بگیرند و سفر خود را مدیریت کنند. به گفته او مسافرانی که قصد سفرهای جادهای دارند میتوانند با تلفن گویای ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ تماس بگیرند و از وضع جادهها باخبر شوند تا مشکلات کمتری برای آنها و برای راهداران ایجاد شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.