| کد خبر: 121419 |

گلایه اپراتورها از کوتاه بودن قراردادهای بندری

تین‌نیوز| مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و بندری بتاء درباره مذاکره با خارجی‌ها گفت: قبل از برجام، شرکت خدمات دریایی و بندری بتاء با شرکت‌های مختلفی مذاکره داشت که خوشبختانه با لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، فاز اجرایی و عملیاتی مذاکرات پیگیری شد و در نهایت با شرکت هاچینسون (HPH) از بین دیگر شرکت‎ها تفاهم‎نامه همکاری امضا شد. 



علی‎داوود ترکمان در پاسخ به این پرسش خبرنگار مارین تایمز درباره دلایل انتخاب HPH اظهار کرد: شرکت HPH علاوه بر اینکه دارای رده یک بین المللی است و سالیانه بالغ بر 85 میلیون TEU عملیات دارد، در حوزه خلیج فارس و دریای عمان هم بنادر اختصاصی و محلی دارد.

وی افزود: از دیگر مزایای HPH که به انتخاب آن کمک کرد، این بود که این شرکت نسبت به سایر شرکت‎ها انگیزه قوی‌تری برای ایجاد هاب منطقه‌ای داشت این در حالی است که بندر شهید رجایی برای این کار یکی از بهترین گزینه‌ها است.

ترکمان در ادامه با اشاره به اینکه شرکت HPH کاملا خصوصی است و حضور و استمرار حضورش در ایران تابعی از منافع طرفین است، تاکید کرد: این شرایط موجب شده است که این شرکت از شرایط سیاسی کمتر تاثیر پذیرد. البته علاوه بر شرایط نامبرده شرکت HPH سابقه سرمایه‌گذاری و شراکت در بیش از 25 کشور و 48 بندر بین‌المللی را داشته و در عین حال سابقه خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری در کشورهای دارد.

به گفته ترکمان، شرکت HPH از نظر قوانین حاکم، قابلیت و انعطاف خوبی دارد.

علاقه‎ای به مذاکره با شرکت‎های رده‌پایین اروپایی و آسیایی نداریم
مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و بندری بتاء در ادامه با بیان اینکه ما علاقه‎ای به مذاکره با شرکت‎های رده‌پایین و کوچک اروپایی و آسیایی نداریم، تصریح کرد: مذاکرات ما با شرکت‌های بزرگ اروپایی و آسیایی نیز در دستور کار قرار گرفت، اما در این مذاکرات به نتیجه رسیدیم که درک شرایط ایران برای شرکت‌های بزرگ اروپایی ثقیل است.

وی گفت: شرکت‌های کوچک اروپایی که سابقه هشت تا 10 میلیون TEU را در کل سوابق خود دارند، عملا برای ما و کشورمان جز دردسر و وقت تلف کردن دستاورد دیگری ندارند زیرا ممکن است با یک بحران، اساس و بنیاد یک شرکت کوچک به مرز فروپاشی کشیده شود که همکاران آنها نیز تاثیر خواهند پذیرفت.

ترکمان با اشاره به اینکه سیاست شرکت بتاء بر پایه مشارکت با بهترین‌ها و با اتکاء به توان داخلی استوار بوده است، گفت: اگر چه در رده بالای جدول رده‌بندی شرکت‎ها از نظر کمیت نیستیم اما ضرورتی برای مشارکت با رده‌های پایین بین‌المللی احساس نمی‎کنیم زیرا ما معتقدیم که توان و دانش داخلی در حد و اندازه
شرکت‌های بین‌المللی صاحب‌نام در رنکینگ است.

عزم جزم بتاء برای حضور در مناقصه‎های سازمان بنادر
وی درباره حضور در مناقصه فاز اول و مناقصه‌های فاز دوم و سوم اعلام کرد: ما تمام عزم خود را جهت شرکت در مزایده‌ها و مناقصاتی که از سوی سازمان بنادر اکران می‌شود، جزم کرده‌ایم و با توجه به گزینه شریک خارجیمان از نظر مالی و تجهیزاتی توانایی هر گونه سرمایه‌گذاری را در بنادر ایران داریم و این موضوع منوط به نظر سازمان بنادر و دریانوردی است.

عملیات کانتینری در بندر شهیدرجایی آهنگ صعودی دارد
مدیرعامل شرکت خدمات دریایی و بندری بتاء درباره عملکرد 10 ماهه این شرکت گفت: خوشبختانه از ابتدای سال 95 با یک روند رو به رشد در زمینه حجم عملیات کانتینری رو به رو بوده‌ایم که این روند کماکان آهنگ صعودی دارد و حتی تا اندازه‌ای از پیش‌بینی‌های مد نظر، بیشتر شده است که امید است با مرتفع شدن مشکلات بانکی بین‌المللی این روند رشد سریعتری به خود بگیرد.

آسیبی که اپراتورها از قراردادهای کوتاه مدت می‎بینند
وی درباره استراتژی و سیاست سازمان بنادر و دریانوردی در قراردادهای واگذاری ترمینال به بخش خصوصی خاطرنشان کرد: واگذاری ترمینال کانتینری به بخش خصوصی به صورت کوتاه‌مدت مشکلاتی را مانند عدم برنامه‌ریزی بلندمدت در زمینه سرمایه‌گذاری نیروی انسانی و تجهیزاتی برای اپراتورهای بندری به وجود می‌آورد که این موضوع لطمه شدیدی به شیوه خدمات‌رسانی به خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا وارد کرده و باعث نارضایتی آنان می شود.

وی افزود: این در حالی است که آموزش نیروی انسانی مطابق با استانداردهای بین‌المللی برای شرکت‌هایی که در زمینه فعالیت‌های اپراتوری بنادر مشغول هستند بسیار ضروری است؛ همچنین تهیه تجهیزات استراتژیک بندری و تعمیر و نگهداری آنان و به‌روزرسانی امکانات و تجهیزات نرم‌افزاری نیز مستلزم برنامه‌ریزی بلندمدت است که با وجود قراردادهای کوتاه‌مدت دسترسی به این ملزومات امکان پذیر نیست.

ترکمان تاکید کرد که این موضوع در همه بنادر جهان لحاظ شده و قراردادهایی که در این زمینه منعقد می‎شود عمدتا بیش از 10 سال است اما هنوز در کشور ما قراردادهای کوتاه مدت منعقد می‎شود.

در حال از دست دادن بازار منطقه هستیم
وی درباره روند پیشرفت طرح توسعه بندر شهیدرجایی گفت: فاز دوم ترمینال کانتینر شماره دو از لحاظ اسکله و محوطه‌های آن مدتی است که آماده شده و فقط تجهیزات استراتژیک آن آماده نشده است که در این زمینه تحریم تاثیرگذار بوده است که خوشبختانه پس از تحریم سفارش ساخت این تجهیزات به یکی از بهترین برندهای اروپایی داده شده و امیدواریم سال آینده به‌‎تدریج به‌بهره‌برداری برسند.

ترکمان با بیان اینکه ترمینال سه کانتینری نیز در حال زیرسازی است و تا چند سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود، اظهار کرد: با تمام توضیحات فوق، باید گفت از نظر پیشرفت طرح توسعه بندر، سرعت کمتری نسبت به بنادر حاشیه خلیج فارس داریم که این موضوع باعث از دست دادن بازار منطقه شده است این در حالی است که بنادری چون جبل‌علی، بندر خلیفه، شارجه و حتی بنادر تازه تاسیسی مانند بنادر عمان، سرعت بسیار زیادی در زمینه رشد و توسعه بندری دارند.

وی درباره استقبال شرکت‌های خارجی برای حضور در بندر شهیدرجایی و سرمایه‌گذاری در این بندر، اظهار کرد: پس از برجام شرکت‌های زیادی برای مذاکره با شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه بندر و دریا به ایران آمدند و تعدادی از آنان نیز موفق به عقد قرارداد یا تفاهم‌نامه با بخش خصوصی و حتی سازمان بنادر و دریانوردی شدند، البته ناگفته نماند که الزام سازمان بنادر و دریانوردی به شریک خارجی برای شرکت‌های خصوصی متقاضی شرکت در مزایده‌های ترمینال کانتینری نیز مزید بر علت شد که اپراتورهای بندری به سمت شرکت‌های اپراتوری بین‌المللی بروند و به همکاری با آنها روی آورند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت بتاء برای حضور در بنادر دیگر نیز برنامه‌هایی دارد؟ بیان کرد: بله به عنوان مثال ما در مزایده ترمینال کانتینری بندر امام‌خمینی نیز شرکت کرده‌‌ایم که تاکنون نتیجه آن اعلام نشده و امیدواریم هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.