| کد خبر: 118815 |

سه گشایش برنامه نوسازی تاکسی‌ها

تین‌نیوز| قرارداد جایگزینی 10 هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز هیبریدی بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و اتحادیه تعاونی‌های سراسری تاکسیرانی کشور روز گذشته منعقد و مبادله شد. به این ترتیب فاز نخست طرح «جایگزینی ١٤ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا» روز گذشته با حضور وزیر نفت، سید حمید کلانتری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی میان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و اتحادیه تاکسیرانی‎های شهری کشور در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت عملیاتی شد. علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به نمایندگی از این شرکت و مسعود طبیبی، رئیس اتحادیه تاکسیرانی‎های شهری کشور نیز به نمایندگی از این اتحادیه در این مراسم حضور داشتند. با اجرا و بازپرداخت این طرح که تا سال ١٤ ٢ ادامه خواهد داشت، کاهش بیش از ٣٢ میلیون لیتر بنزین و 54/ 1 میلیون تن دی‌اکسیدکربن رقم خواهد خورد.
 
به گزارش دنیای اقتصاد، طرح «جایگزینی ١٤ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا» که در راستای تحقق سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و اجرای ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور اجرایی می‌شود؛ کاهش مصرف سوخت (بنزین) و آلاینده‎های زیست‌محیطی متناظر با آن، متنوع‌سازی سبد سوخت در بخش حمل و نقل عمومی، ارتقای راندمان پیمایش تاکسی/ ون، ارتقای استاندارد خودروهای تولید داخل و افزایش صادرات سوخت از محل صرفه‌جویی‌های انجام‌شده را در پی خواهد داشت. از دیگر مزایای این طرح، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت با استفاده از جایگزینی خودروی فرسوده، با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولید و خدمات داخلی و همچنین افزایش ایمنی است. به این ترتیب از طریق اجرای این طرح در فاز نهایی،‌ تا سقف مبلغ ٦٣٥ میلیون دلار از محل منابع حاصل از صادرات سوخت صرفه‌جویی شده، در سررسیدهایی از سوی شرکت ملی نفت ایران و با تایید شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی به متقاضیان اجرای این طرح (سازمان شهرداری‎ها، اتحادیه تعاونی تاکسیرانی سراسر کشور و اتحادیه تاکسیرانی شهری) بازپرداخت می‎شود.
 
تبدیل سوخت به پول با صرفه‌جویی
اما وزیر نفت در مراسم روز گذشته با اشاره به نوسازی تاکسی‌های فرسوده اظهار کرد: آنچه که امروز امضا شد قرارداد بین شرکت‌ بهینه‌سازی مصرف سوخت وزارت نفت با اتحادیه تاکسیرانی بر اساس مصوبه شورای اقتصاد بود، بر اساس این مصوبه باید ۱۴۰ هزار تاکسی و ون فرسوده با ۱۴۰ هزار تاکسی و ون پایه گازسوز ساخت داخل جایگزین شود.زنگنه ادامه داد: تصمیم دولت این است که ۱۴۰ میلیون دلار از محل صرفه‌جویی از مصرف سوخت به تاکسی‌ها و ون‌های فرسوده یارانه دهد تا آنها تشویق به این نوسازی شوند، هفته گذشته با حضور وزیر راه برنامه‌ای مشابه برای تعدادی از کامیون‌ها و قبل از آن مذاکراتی برای راه‌آهن انجام شد که قرارداد راه‌آهن 5/ 7 میلیارد دلار بود. بر اساس این قرارداد هر میزان بار و مسافر که از جاده به مسیرهای ریلی منتقل شود، به ازای هر یک تن کیلومتر مبلغی به آنها پرداخت می‌شود. وی در مورد مترو اظهار کرد: در مورد مترو هم وزارت نفت طرحی نوشته که برای تصویب به شورای اقتصاد ارسال شده است. در شورای اقتصاد طرح‌هایی با شهرداری وجود دارد که باید حل شود و نظر کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد را جلب کند. زنگنه ضمن اشاره به اينكه «مي‌توانيم با همكاري شوراي اقتصاد تا 100 ميليارد دلار در قالب ماده 12 قانون رفع موانع توليد طرح و پروژه مصوب كنيم»، بر ضرورت فعال شدن راه‌اندازي مترو به‌عنوان بهترين روش در كاهش مصرف سوخت و كمك چشمگیر آن به محيط‌زيست تاكيد كرد. از نظر وزارت نفت، مترو جزو اولویت‌های تهران و شهرهای بزرگ است که دولت از مسیر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید می‌تواند بخشی از هزینه‌های مترو را از طریق صرفه‌جویی در مصرف سوخت شهرهای بزرگ تامین کند.وزیر نفت در مورد ناوگان ریلی نیز توضیح داد: هزینه‌ها بعد از انجام صرفه‌جویی پرداخت می‌شود. قرارداد ناوگان ریلی نیز برای ساخت واگن منعقد شده است. آنها زمینه و زیربنا را فراهم می‌کنند و با منتقل شدن کالا یا مسافری که باید از طریق جاده حمل و نقل می‌شد، به قطار، پرداخت‌ها آغاز می‌شود. البته برای شروع پرداخت‌ها آنها باید وضعیت عملکرد خود را به ما ارائه دهند، وزارت نفت در این مورد به آنها ضمانت‌نامه بانکی داده است.
زنگنه در مورد خودرو نیسان‌ نیز اظهار کرد: باید وانت‌نیسان‌های بنزینی از رده خارج شود و وانت‌های دیگری جایگزین آنها شود یا در کوتاه‌مدت موتورهای دیزلی که مصرف کمتری دارند، جایگزین شود و وانت‌های موجود جمع‌آوری شوند. زنگنه در ادامه با اشاره به اینکه «ما آمادگی داریم یارانه بدهیم»، گفت: البته دوستان در وزارت صنعت می‌گویند وضع سوخت وانت‌های جدید بهتر شده که من نمی‌دانم این موضوع صحت دارد یا خیر.وزیر نفت در مراسم امضای این قرارداد با تاکید بر اینکه بهینه‌سازی یک مسوولیت ملی بزرگ در راستای اقتصاد مقاومتی است با اشاره به بند «ق» که در بودجه سال ۹۳ برای اولین بار ذکر شد، اظهار کرد: با همکاری مجلس و دولت این بند تبدیل به شاهکار همکاری بین دولت و مجلس شد.
آن‌طور که بیژن زنگنه در این مراسم تاکید کرد «ایران پتانسیلی عظیم در زمینه انرژی دارد که در حال حاضر تبدیل به تهدید شده است.» وزیر نفت در ادامه تاکید کرد: زمانی که قیمت نفت ۸۰ دلار بود، طبق محاسبات من حدود ۷۰ میلیارد دلار یارانه می‌دادیم که میزان آن در حال حاضر و با قیمت کنونی نفت ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار است، بنابراین در این طرح هر میزانی که صرفه‌جویی کنیم برای بهینه‌سازی مصرف سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب آن‌طور که زنگنه روز گذشته اعلام کرد: برای نخستین بار از ظرفیت هدر رفته اقتصاد ملی برای اقتصاد استفاده می‌کنیم که در آن همه برنده هستند زیرا گازوئیل هدر نمی‌رود و برای دولت تبدیل به پول می‌شود. از طرف دیگر مصرف‌کننده پول کمتری پرداخت می‌کند، محیط زیست کمتر آسیب می‌بیند و در کارخانه‌ها اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.
 
20 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین
وزیر نفت با اشاره به گازرسانی در روستاها اظهار کرد: در گازرسانی به روستاها ۹۸ درصد کالای مورد نیاز در داخل کشور ساخته می‌شود. وی در ادامه با اشاره به مصرف CNG در کشور گفت: تصمیم این است که مصرف CNG را توسعه دهیم. یکی از نکات مثبت مصرف CNG این است که موتور ماشین‌ها دوگانه‌سوز می‌شود و اگر در روزهای سرد با کمبود گاز مواجه شویم این خودروها می‌توانند از بنزین استفاده کنند. در حال حاضر معادل ۲۰‌میلیون لیتر بنزین در خودروها مصرف می‌شود. وزیر نفت با تاکید بر اینکه بهینه‌سازی یک مسوولیت ملی بزرگ در راستای اقتصاد مقاومتی است، افزود: اصرار دارم بتوانم در این دوره از ریاست جمهوری بهینه‌سازی را در مترو فعال کنم. ما در نقطه‌ای قرار داریم که نمی‌توانیم از محیط زیست صرف نظر کنیم. زنجیره حمل و نقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی باید در شهرهای بزرگ تکمیل شود تا صرفه‌جویی و پیمایش افزایش پیدا کند.
علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز روز گذشته در مراسم امضا و مبادله ۱۰ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی‌های گازسوز با اشاره به بند«ق» قانون بودجه اظهار کرد: این قانون بسیار مطلوب بوده و باید از آقای زنگنه که مبدع این قانون بودند، تشکر ویژه‌ای کنیم زیرا با توجه به مصرف زیاد انرژی در کشور این قانون می‌تواند راه فراری برای مصرف بهینه باشد. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه با اشاره به نامه وزیر نفت به وزیر صنعت، در مورد ساخت ماشین‌های گازسوز اظهار کرد: اخیرا نامه‌ای با امضای وزیر نفت به وزیر صنعت، فرستاده شده و در آن از وزیر صنعت خواسته شده که کارخانه‌ها، پلت‌فرم‌های جدید بر مبنای پایه گازسوز کردن تاکسی‌ها داشته باشند.وکیلی ادامه داد: در حال حاضر ۳۱۶ هزار تاکسی در کشور در حال تردد هستند که ۱۱۶ هزار تاکسی از این تعداد فرسوده هستند. یعنی سن بالای ۱۰ سال دارند و ۷۰ درصد آنها از بنزین استفاده می‌کنند و در واقع بنزین‌سوز محسوب می‌شوند. طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده به این صورت برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود. در طرح‌های قبلی راننده از سه طریق آورده خود، تسهیلات بانک و ارزش لاشه باید خودروی خود را نوساز می‌کرد، اما در این طرح از کمک دولت که میانگین ۱۲ میلیون تومان برای هر دستگاه طی ۵ سال است، استفاده می‌کند.
 
محدوده 55 تا 60 دلار برای قیمت نفت مناسب است
وزیر نفت در حاشیه مراسم روز گذشته با بیان اینکه بازار نفت به سمت تعادل میان عرضه و تقاضای نفت خام پیش می‎رود، گفت: تولیدکنندگان نفت از قیمت‎های نفت خام در محدوده ٥٥ تا ٦ دلار برای هر بشکه راضی هستند. بیژن زنگنه روز گذشته پس از مراسم امضا و مبادله قرارداد جایگزینی تاکسی‎های فرسوده با تاکسی‎های پایه گازسوز/ هیبریدی در جمع خبرنگاران در‌باره شرایط عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی نفت خام گفت: بازار نفت به سمت برقراری تعادل میان عرضه و تقاضای نفت می‎رود و هیچگاه این بحث مطرح نبوده که یک مرتبه این اتفاق رخ دهد. وزیر نفت در این باره که آیا روند افزایشی قیمت‎های جهانی نفت خام ادامه می‌یابد، گفت: نمی‌توان گفت روند افزایشی قیمت نفت ادامه می‌یابد و کسی هم چنین برآوردی نکرده است، اما بیشتر برآوردها این است که قیمت نفت در محدوده ٥٥ دلار برای هر بشکه تثبیت می‌شود، اما این ارقام پیش‌بینی است و احتمال می‌رود شرایط دیگری رخ دهد.
زنگنه همچنین در واکنش به این موضوع که قیمت نفت ٧ دلاری با توجه به بهبود شرایط برای بازگشت نفت شیل به بازار تهدیدی برای اعضای اوپک به شمار می‌آید، تصریح کرد: در بحث‎ها کسی به دنبال نفت ٧ دلاری نبوده است، اگر قیمت‎ها به ٧ دلار برای هر بشکه برسد به‌طور حتم پس از مدتی با افزایش تولید نفت خام و نبود توازن میان عرضه و تقاضا روبه‎رو می‎شویم و این سبب کاهش قیمت‎ها می‌شود.زنگنه همچنین تولید کنونی نفت خام ایران را سه میلیون و ٩ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: اعضای اوپک هم‌اکنون اجرای برنامه کاهش تولید نفت خام که در نشست ٣ نوامبر اعضای اوپک در وین بر سر آن به توافق رسیدند را آغاز کرده‌اند. وی درباره زمان برگزاری مناقصه میدان‌های نفتی نیز گفت: کارهای مناقصه در حال انجام و فهرست شرکت‌ها اعلام شده است. ابتدا مناقصه به‌صورت محدود برگزار خواهد شد و در مرحله بعد از چند شرکت دعوت می‌شود در این مناقصه‌ها شرکت کنند.
 
زمان هندی‌ها برای ورود به فرزاد بی رو به اتمام است
زنگنه در‌باره پیشنهاد هندی‌ها برای توسعه میدان فرزاد بی، گفت: پیشنهاد هندی‌ها مورد قبول واقع نشده است و نامه‌ای نوشته شده است که آنها باید برای تصحیح آن بیایند، در موازات این پیشنهاد، روش دیگری را دنبال می‌کنیم، اما هندی‌ها زمان زیادی ندارند. وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چه مبلغی از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها نصیب وزارت نفت می‌شود، گفت: کسی به وزارت نفت پولی نمی‌پردازد، همه از ما می‌گیرند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.