| کد خبر: 118010 |

◄ نگرانی دلواپسان از نوسازی ناوگان هوایی تمامی ندارد

تین‌نیوز| ظاهرا مخالفت‌های پی‌درپی دلواپسان پس از مراسم ورود اولین ایرباس برجامی تمامی ندارد؛ حالا وزیر اطلاعات سابق در همایشی که در بجنورد برگزار شد از جشن ورود ایرباس به ایران به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حجت الاسلام حیدر مصلحی در این همایش عنوان کرد؛ تنها حدود سه درصد مردم با هواپیما جابه‌جا می‌شوند، که 1/5 درصد آن، مسئولین هستند.

وی می‌گوید؛ آیا در این شرایط، هزینه کردن بیت‌المال مسلمانان در این زمینه اولویت دارد؟! آیا این خوشحالی کردن دارد؟!

منتقدان می‌گویند چرا دولت در شرایط کنونی میلیاردها دلار را صرف خرید هواپیما کرده در حالی که تعداد کمی از هواپیما به عنوان وسیله حمل‌ونقل استفاده می‌کنند؟ در حالی این سخنان مطرح می‌شود که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است یکی از موضوعات مهم در نوسازی ناوگان هوایی این است که هیچ تضمینی از سوی دولت و بانک مرکزی نداده‌ایم، ضمن اینکه منبع پرداخت اقساط این هواپیماها از محل عرضه بلیت و خدمات همین هواپیماها خواهد بود.

در حالی این سخنان از سوی مسئولان مطرح می‌شود که برخی دیگر نسبت به تاخیر نوسازی ناوگان هوایی کشور بارها انتقاد کرده‌اند و اظهار می‌کنند؛ با توجه به افزایش و فرسودگی ناوگان هوایی کشور و در راستای آن ناامنی هواپیماها اگر خدایی نکرده حادثه‌ای رخ دهد چه کسی مسئول پاسخ‌گویی است؟ اما عده‌ای دیگر یکی از علت‌های عدم جذب توریسیم و صنعت گردشگری را نبود هواپیما می‌دانستند.

کارشناسان به خوبی ‌می‌دانند که نوسازی ناوگان هوایی یکی از ملزومات کشور است که خوشبختانه دولت توانسته است تحریم 37 ساله صنعت هوایی کشور را در قالب برجام لغو کند.

اما اتفاقی که بعد از ورود اولین فروند ایرباس پسابرجامی رخ داد؛ نگاه دو جانبه موافقان و مخالفان دولت بود که یکی با تیتر «فرود تحقیقرآمیز» مخالفت خود را نشان داد و رسانه دیگر با تیتر «نمایش فرو ریختن تحریم‌ها» از برجام دفاع کرد. 
 
نگاه کارشناس هوایی از دستاورد صنعت هوانوردی از برجام
در همین راستا علیرضا منظری معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری در یادداشتی دستاوردهای برجام در صنعت هوانوردی را قابل توجه دانسته است و عنوان کرده؛ پس از برجام  شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و کشورهای دیگر در مسیرهای هوایی معینی پرواز کنند اما در دوران تحریم، به دلیل دریافت نشدن سوخت هواپیما، خدمات تعمیراتی و قطعات و صرف هزینه‌های اضافی، زمینه رقابت برای شرکت‌های ایرانی فراهم نبود.

با رفع تحریم و عادی‌سازی روابط اقتصادی در این زمینه، ارائه خدمات به هواپیماهای شرکت‌های ایرانی به حالت قبل بازگشت و از خسارت‌های بسیاری جلوگیری شد. برای خرید و استفاده از قطعات هواپیما در زمان تحریم شرکت‌های هواپیمایی مجبور بودند از روش‌های غیر عادی و با استفاده از واسطه‌ها اقدام کنند که علاوه بر تحمل هزینه‌های اضافی، تردید در دسترسی به قطعات استاندارد هم وجود داشت، در حالی که با رفع تحریم دسترسی به منابع اصلی خرید قطعات فراهم شده و شرکت‌های هواپیمایی با هزینه مناسب می‌توانند قطعات موردنظرشان را تامین کنند.

اما بزرگترین دستاورد برجام در حوزه هوانوردی کشور امکان مراوده و مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده هواپیما برای خرید هواپیمای نو است.

اگرچه در دوران تحریم با تلاش شرکت‌های هواپیمایی نسبت به خرید هواپیماهای به‌ اصطلاح دست دوم و منطبق با استانداردها اقدام و خدمات به مردم ارائه شد اما امکان دستیابی به منابع اصلی تولید وجود نداشت و شرکت‌ها نمی‌توانستند از سایر تسهیلات ازجمله تامین اعتبار مالی از سوی موسسات مالی بهره‌مند شوند.

خوشبختانه پسابرجام این امکان را ایجاد کرد تا با شرایطی مذاکرات قراردادی انجام و منتهی به خرید مستقیم از تولیدکننده شود و بتوان از تسهیلات تامین اعتبار مالی نیز استفاده کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    نمی دانم اسم من را چه خواهید گذاشت دلواپس؛ منتقد دولت و یا … اما بدینوسیله نگرانی خود را نه بابت خرید و تجهیز ناوگان بلکه بابت عدم اصلاح ساختار سازمانی و مدیریتی شرکت هما اعلام می نمایم جناب آقای وزیر قرار بر این بود که قبل از ورود ناوگان این اقدام اساسی را کلید بزنید که نزدید با این کار سرمایه های کشور را به تدریج بر باد خواهید داد اقدام کنید بیش از سه سال است که مشغول این پا و آن پا هستید از خود موتلفه خواهش کنید که شخص دیگری را معرفی نمایند

  • 0 0

    ای بابا، اینها کی هستن دیگه، ادم شک میکنه همکار نتا نیاهو و یا کشورهای خلیج فارس هستن، نمیبینن ۴ تا ٥ میلیارد دلار فقط از ایرانی های داخل ایران توسط شرکتهای کشور های دشمن(امارت، قطر و ترکیه و غیره) داره از کشور خارج میشه،. نمیخوان ببینن ترکیش به هر کوره دهی تو این مملکت پرواز گذاشته و فرودگاه مرکزی پروازهای بین المللی(هاب). جمهوری اسلامی شده استانبول. بجای تهران،. اینها تازه جدا از پولی هست همین از از شرکتها از ایرانیهای خارج از ایران دارن درو میکنن، واقعا واقعا تلخ و مایه شرم که ادم این همه دشمن کشور و مردم و اشتغال زایی جوانها باشه

    • 0 0

      اگه سالی ۴ هزار میلیارد پول میدن به ایرلاین های خارجی(که همش واسه ایرلاین های خارجی سود نیس)، سالی ۱۷۰۰۰ نفر کشته میشوند در جاده ها که هر کشته متوسط یک میلیارد تومن ضرر به کشور میزند!(یکی از این کشته ها به عنوان مثال، بهترین خلبان اف۱۴ ایران بود) اگر دولت اینقدر پول داره که قرارداد های میلیارد دلاری ببنده و برای یک قرارداد ایرباس، یک میلیارد دلار پیش پرداخت بده، خیلی هم خوبه! بشرطی که همین قدر هم توی کاهش مرگ و میر جاده و ریلی سرمایه گزاری کنه! همین قدر توی احداثخط ریلی جدید، برای صادرات بار از جنوب به ترکیه، هزینه کنه! آیا پول داره؟؟

    • 0 0

      خیلی جالبه! به زودی ما برای پرواز های داخلی مون هواپیما مناسب(جت منطقه ای ۱۰۰ نفره) نداریم ولی برای پرواز انتالیا و … هواپیما داریم!!!