| کد خبر: 117597 |

سهمی که دریا از برنامه ششم نبرد

تین نیوز| آنچه که مورد انتظار دریایی‎ها بود در برنامه ششم توسعه محقق نشد این درحالی است که گفته می‎شد این برنامه دریامحور است.
 
به گزارش مارین تایمز، مجلس شورای اسلامی، بالاخره پس از چکش کاری‌های مختلف و کند و کاوهای فراوان بالاخره برنامه ششم توسعه را به تصویب رساند و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال کرد. از هعمان روزهای نخستینی که دولت به تعریف سرفصل‎های برنامه ششم توسعه مشغول شد، آنچه به عنوان بزرگ‎ترین تفاوت و تغییر این برنامه نسبت به پنج برنامه پنج ساله توسعه‎ای گذشته ذکر می‎شد دریامحور بودن آن بود به صورتی که بارها و بارها مسوولان دولتی بر این شاخصه برنامه ششم تاکید کرد و این برنامه را گامی روبه جلو برای تحقق دکترین دریامحور در کشور می‎دانستند. با این وجود زمانی که هیات دولت دستاورد خود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و این برنامه نوشته شد، انتظارات دریایی ها را برآورده نکرد به صورتی که اغلب آنها گلایه داشتند که درصد بسیار اندکی از پیشنهادات ما را برای لحاظ شدن در این برنامه دیده شده است.

آنچه باعث شده بود که نمایندگان صنایع و حوزه‎های مختلف دریایی به آن امید داشته باشد، بررسی و تصویب این برنامه در مجلس شورای اسلامی بود زیرا تصور می شد که امکان دارد مجلس شورای اسلامی بندهای بیشتری را به این برنامه بیفزاید. البته با توجه به اظهار نظرات و موشکافی‎هایی که کارشناسان مختلف در این زمینه داشته‎اند،دریا در برنامه ششم توسعه جای دارد اما سهم آن ناچیز نیست دست کم طبق انتظارات نیست.

دبیرانجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره جایگاه دریا و صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: آن چه که  مورد انتظار دریایی‎ها بود در برنامه ششم توسعه محقق نشد این در حالی است که گفته می‎شد این برنامه دریامحور است اما واقعیت این است که این گفته در برنامه محقق نشد.

یحیی ضیائی مهرجردی یادآور شد:ممکن است قسمتی از این کمرنگ بودن دریا در برنامه ششم، به دلیل این باشد که نمایندگان مجلس یا زمان کم داشتند و یا اصلا فرصت نکردند که جزئیات این برنامه را در خصوص دریا بیشتر بررسی  و بر آن تمرکز کنند.

دبیرانجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تصریح کرد:البته با این همه، برنامه ششم نسبت به برنامه‌های قبلی که هیچ نشانی از دریا نداشتند بهتر است اما هنوز هم دریا در برنامه‎های توسعه ای جایگاه کمرنگی دارد.

وی با اشاره به اینکه به تحقق توسعه دریامحور در کشور ناامید نیستیم، گفت: می‎توانیم با روش‎های دیگر و به کمک توسعه سواحل مکران نقش دریا را در اقتصاد پررنگ کنیم و به توسعه سواحل جنوبی کشور و تراکم جمعیتی آن منطقه جامه عمل بپوشانیم.

ضیایی مهرجردی افزود: باید تلاش کنیم تا به کمیسیون عمران مجلس نزدیک شده و در راستای هرچه سریع‌تر تشکیل شدن فراکسیون حمایت از توسعه صنایع دریایی کشور گام برداریم تا بتوانیم در صورت نیاز در لوایح مختلف خواسته‎های خود را توسط این عزیزان محقق کنیم.

ناراضی هستیم
رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران نیز در پاسخ به این پرسش که آیا خواسته دریایی‎ها باز برنامه ششم توسعه محقق شد؟ به خبرنگار مارین تایمز گفت:خیر. بحث ما از برنامه ششم توسعه فراتر می‎رود ما به این موضوع به صورت کلان‌تر نگاه می‎کنیم، زیرا متخصصان امور اقتصادی از کلیت برنامه ناراضی هستند و می‎گویند محورهای محدودی در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

امید ملک تصریح کرد: سابقه تاریخی برنامه‎های پنج ساله توسعه‎ای کشور نشانگر آن است که هیچ کدام از برنامه‎های قبلی به اهداف خود نرسیده‎‏اند بنابراین به جز اینکه دریا در این برنامه دیده نشده است باید کلیت برنامه‎ نویسی تغییر کند و اشکالات این شیوه برطرف شود.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه و جایگاه بسیار ناچیز دریا در آن تاکید کرد: به آینده صنایع دریایی در کشور خوشبین نیستم زیرا با توجه به شرایط اقتصادی کشور که شرایط خوبی نیست، نمی‎توان آینده خوبی را پیش بینی کرد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.