| کد خبر: 117468 |

◄ علت امضا فروشی برخی از مهندسان

تین‌نیوز| وزیر راه و شهرسازی در مراسم معرفی رئیس جدید سازمان نظام‌مهندسی ساختمان از اکبر ترکان رئیس سابق تشکر کرد و گفت: از مهندس ترکان و زحماتی که در طی این مدت کشیده‌اند قدردانی می‌کنم و امیدوارم امروز برای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و همچنین ملت ایران روز مبارکی باشد، بنده و آقای ترکان بیش از 37 سال است که آشنایی داریم و مدت زیادی است که بنده در خدمت ایشان هست به ایشان و شورای مرکزی ششم عرض خسته نباشید و موفقیت در حوزه‌های دیگر را دارم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عباس آخوندی ادامه داد: امیدوارم این نظام با ریاست و شورای مرکزی جدید خود بتواند سطح مهندسی را در کشور ارتقا بدهند و شرایط شکوفایی هرچه بیشتر این حوزه را مهیا کنند.

این مقام مسئول اظهار داشت: من از بدو تأسیس این سازمان با آن آشنایی کامل داشته و دارم و اعتقاددارم در این سازمان و سازمان‌های مشابه باید دخالت دولت را به حداقل برسانیم و فقط در مسائل حاکمیتی دولت وارد شود و سمت‌های مهم در اختیار مهندسان قرار گیرد در این دوره هم تلاش کردم که دخالتی نداشته باشم و امور را به خود عزیزان و انتخابات واگذار کنم.

آخوندی با اشاره به نحوه انتخاب شورای هفتم گفت: در انتخاب رئیس هم هیچ دخالتی نداشتیم و به رئیس‌جمهور هم عرض کردم که بهتر است نظر شورا را تمکین کنیم و امور را به خود مهندسان واگذار کنیم، اگر خاطرتان باشد در دوره شورای مرکزی پنجم روند امور کاملاً معکوس بود و دخالت دولت در بیشترین حد خود بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: زمانی که ما متن اولیه قانون نظام‌مهندسی را تدوین می‌کردیم، بنا داشتیم یک مرجعیت قانونی ایجاد کنیم، هم‌زمان شرکت‌ها و سازمان‌های مهندسی مختلفی وجود داشت ازجمله انواع کانون‌های مهندسی که بخش زیادی از این سازمان‌ها هم فعال و کارآمد بودند اما در جایگاهی نبودند که بتوانند ادعای مرجعیت بکنند، لذا به‌منظور اعتلای امر مهندسی ساختمان نسبت به تنظیم مقررات مهندسی گام برداشتیم و این سازمان را با گرته برداری از موارد مشابه خارجی از کشورهای همسایه و منطقه گرفته تا کشورهای اروپایی و آمریکایی به وجود آوردیم.

آخوندی با اشاره به قانون نظام‌مهندسی ساختمان گفت: در حال حاضر اگر نگاهی به این قانون بی اندازیم می‌بینیم که علی‌رغم همه کاستی‌های احتمالی که در آن وجود دارد، دستاوردهای بسیار زیادی هم داشته و دارد، اولین دستاورد این قانون تعریف مفهوم مهندسی و مهندس ذی‌صلاح بود، در سال 77 تعداد کمی از مهندسان با این مفاهیم آشنا بودند اما امروز مردم، رسانه‌ها، شرکت‌ها و همه‌کسانی که به‌نوعی با این امور مرتبط هستند اطلاعات کامل و کافی دارند.

او افزود: البته دستاورد مهم دیگر این قانون یک تجربه کار جمعی بین مهندسان کشور بود، امروز ما به شکل سازمان‌یافته‌ای در کشور شاهد تعامل بین جامعه مهندسی‌ای هستیم که در حدود 300 هزار مهندس در آن عضو هستند.
آخوندی با تأکید بر وسعت سازمان نظام‌مهندسی گفت: من مقیاس و تعداد اعضای سازمان نظام پزشکی را نمی‌دانم اما تصور می‌کنم این سازمان بزرگ‌ترین سازمان حرفه‌ای ایران است که به‌صورت قانونمند ارتباط مهندسان را شکل داده است، این سازمان باعث شده ما یک سرمایه بزرگ مهندسی در کشور داشته باشیم و از طریق آن بتوانیم با تک‌تک اعضای این جامعه ارتباط برقرار کنیم.

وزیر راه گفت: بنده در دوره هیئت عمومی چهارم به‌شخصه یک پژوهشی را شروع کردم که ببینم مهندسان تا چه اندازه به قانون نظام‌مهندسی ساختمان رجوع می‌کنند، خوشبختانه متوجه شدم بخش بسیار زیادی از مهندسان به این قانون توجه دارند و این قانون به‌مثابه یک کتاب کار مهم تلقی می‌شود.

آخوندی ادامه داد: در ماده 33 و 34 قانون نظام‌مهندسی آمده است تمامی طرح‌های عمرانی و دولتی از جهت مقررات باید از مقررات ملی ساختمان تبعیت کند و نظام فنی- اجرایی کشور از اجرای مقررات ملی و کنترل ساختمان مبرا نیست؛ بنابراین هر بنگاه و نظام فنی- اجرایی باید در فعالیت‌های مرتبط با امور مهندسی، مهندس ذی‌صلاح را در فعالیت‌ها وارد کند.
 
عضو کابینه دولت یازدهم اعلام کرد: آمادگی دارم تا از شورای مرکزی دوره هفتم حمایت کنم قبل از آنکه هرگونه تغییر در قانون نظام‌مهندسی ایجاد شود، هماهنگی با ثبت داشته باشیم و سازمان ثبت صلاحیت سازمان‌های نظام‌مهندسی را در تائید مهندسان ذی‌صلاح بپذیرد.

آخوندی با تأکید بر اهمیت اخلاق مهندسی گفت: در این 20 ساله شاهد بودیم که سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان مرجع توزیع کار شدند و نتیجه این شد که سازمان به‌جای آنکه سازمان معتبر حرفه‌ای باشد سرمایه اجتماعی‌اش در جامعه تنزل یافت.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آمار و قضاوتی تحت عنوان امضا فروشی ندارد، گفت: شاید درصد پایینی از جامعه مهندسی امضا فروشی کند؛ اما همین‌که این موضوع شیوع پیدا کرد تلنگری به جامعه مهندسی بود و باعث تنزل شان این حرفه شد.
 
آخوندی در مورد اینکه چرا امضا فروشی در جامعه شیوع پیداکرده گفت: برطرف نشدن نیاز جامعه به خدمات مهندسی یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع است، وقتی به سیستم سنتی‌تر برمی‌گردیم می‌بینیم 50 سال پیش، پدران ما وقتی می‌خواستند خانه‌ای بسازند به معماری مراجعه و به وی اعتماد می‌کردند و با بستن قرارداد با یک معمار، تمامی امور احداث خانه‌شان را به یک شخص می‌سپردند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما مهندسان باید بدانیم که اگر به مسئولیت‌های خود توجه نداشته باشیم نهایتاً شهرها غیرقابل‌سکونت، غیرقابل حرکت خواهند شد و هزاران مشکل و معضل و چالش اجتماعی برای شهرها پیش می‌آید. درحالی‌که اخلاق حرفه‌ای اجازه نمی‌دهد اگر شهرداری و مالک توافق غیرقانونی کردند مهندسان نیز بر آن صحه بگذارند.
 
آخوندی آموزش حرفه‌ای مهندسان را از وظایف مهم سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان عنوان کرد و گفت: آموزش مهندسان بسیار مهم است. چندین بار با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکاتبه داشته‌ام که این حجم فارغ‌التحصیل وارد چه بازار کاری می‌خواهند بشوند؟ درحالی‌که انتظار می‌رفت سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان خود به این موضوع مهم بپردازند.
 
وی ادامه داد: سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان به بازار عرضه و تقاضا توجه نداشتند و موضع روشنی از سازمان‌های مهندسی دراین‌باره نداشتیم. انتظار داریم که دوره هفتم سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در مورد آموزش حرفه‌ای مهندسان و حجم آن‌ها موضع روشنی اتخاذ کند.
 
آخوندی تصریح کرد: آموزش حرفه‌ای مهندسان دستور کلی سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان است که در دوره پنجم شورای مرکزی نیز بر آن تأکید داشتم و در حال حاضر اعلام می‌کنم که حداکثر حمایت را از سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان برای آموزش حرفه‌ای مهندسان خواهم داشت.
 
وزیر راه و شهرسازی همچنین بر اینکه مهندسان باید در جوامع بین‌المللی نیز عرصه رقابت داشته باشند، گفت: باید مهندسان را طوری آموزش دهیم که در بازار جهانی نیز بتوانند ورود کنند.
 
وی افزود: مجموعه وزارت راه و شهرسازی هماهنگی صددرصدی با شورای مرکزی و سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان دارد. درعین‌حال این مجموع تنها قواعد عمومی را تنظیم می‌کند، آنچه انجام می‌شود توسط مهندسان و سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.