| کد خبر: 117448 |

مخالفان نوسازی در آسمان شایعات ضدخرید هواپیما می‌سازند

تین‌نیوز| تاکیدات قائم مقام وزیرراه و شهرسازی درخصوص منطقی بودن عدم افشای مبلغ خرید هواپیما، پایه‌گذاری دستیابی به درآمد ۴میلیارد دلاری با خريد هواپيماهای جديد، پاسخ به شایعات مطرح شده در خصوص نخستین ایرباس برجامی و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت فرودگاه‌های ایران و ۳ شرکت‌ فرودگاهی آلمان اهم اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت، بود.
 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ورودنخستین هواپیمای برجامی به ایران،می‌تواند این پیام رسمی را داشته باشدکه دیگر امکان تداوم تحریم‌های بین‌المللی وجودنخواهد داشت و با توجه به نیازی که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور دربازار ایران دارند، حتی این کارشکنی‌ها نیز نمی‌تواند ادامه داشته باشد. آنچه بیشترین اهمیت را برای صنعت هوایی ایران دارد، تلاش و برنامه‌ریزی برای بازپس‌گیری بازاری است که در طول سال‌های گذشته از سوی شرکت‌های هواپیمایی منطقه غصب شده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در صورتی که تنها در همین حوزه فعالیت‌های خود را ادامه دهیم، امکان به دست آوردن سودهایی وجود خواهد داشت که بخش زیادی از هزینه‌های مربوط به هواپیماهای جدید را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و نتیجه برجام را به طور کامل در صنعت هوایی ایران نمایان خواهد کرد. موضوعی که رئیس جمهوری در کنفرانس مطبوعاتی به آن اشاره کرد و گفت: درسال بالای ۴ میلیارد دلار پول به شرکت های هواپیمایی کشورهای همسایه می دهیم و چه اشکال دارد این پول را شرکت‌های داخلی به دست آورند.

با این حال تلاش جریانی خلاف واقع نشان دادن حقیقت است و طی هفته گذشته با ابهام آفرینی درخصوص نحوه خرید هواپیما و تامین مالی آن و حتی گسترده تر از آن،ایجاد شایعه در خصوص ممنوع الخروج بودن ایرباس جدید هواپیمایی هما سعی کردند شیرینی ورود اولین هواپیمای برجامی را به کام مردم تلخ کنند و با فرافکنی موفقیت مذاکرات هوایی ایران با دو کمپانی بزرگ ایرباس و بوئینگ را زیر سوال ببرند. ‌ظاهرا ورود نخستین فروند از هواپیمای مسافربری ایرباس‌که با اجرای برجام خریداری شده بود به آشیانه خود به مذاق مخالفان نوسازی صنعت هوایی خوش نیامد و از همین رو هفته گذشته با ایجاد شایعه در خصوص قراردادهای خرید هواپیما سعی در ایجاد کارشکنی و کمرنگ نشان دادن این موفقیت بزرگ شد تا جایی که هشدار قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل را درپی داشت که در صورت ادامه بی‌صداقتی ها و رسیدن آن به گوش طرف مذاکره، همکاری شرکت‌های تأمین مالی با تهران دچار مشکل خواهد شد.

در زیر مروری داریم به اهم اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت:
پایه‌گذاری دستیابی به درآمد ۴میلیارد دلاری با خريد هواپيماهای جديد
حسن روحانی درنهمین نشست خبری رئیس‌جمهور با رسانه های داخلی و خارجی که به مناسبت سالگرد اجرای برجام برگزار شد، درپاسخ به سوال خبرنگاران با اشاره به اقدامات خوب انجام گرفته درحوزه گردشگری اظهارکرد: خرید هواپیما درحوزه گردشگری بسیارتاثیرگذارخواهد بود و برای همه مردم ازجمله رانندگان تاکسی، هتل داران، مغازه دار‌ها و همه کسانی که به نحوی با حوزه گردشگری ارتباط دارند نتیجه بخش خواهد بود.
روحانی با تاکید بر اینکه صنعت هوایی از پایه های گردشگری است، گفت:‌ درسال بالای ۴ میلیارد دلار پول به شرکت های هواپیمایی کشورهای همسایه می دهیم و چه اشکال دارد این پول را شرکت‌های داخلی به دست آورند.
رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه چه اشکال دارد مردم ما یک هواپیما سالم و تمیز سوار شوند گفت: انگار برخی می‌خواهند هواپیمای کهنه سوار شوند خب کهنه اش را هم داریم، آن‌ها سوار شوند.
روحانی با بیان اینکه باید بتوانیم از فضای پسابرجام به خوبی استفاده کنیم، اظهار کرد: ان‌شاءالله ملت ما از این فضا استفاده می‌کند و البته سرمایه‌گذاری‌های خوبی هم از زمان توافق برجام در کشور انجام شده است. ازجمله اینکه درساخت لوکوموتیو، خودرو و نظایر آن با شرکت‌های خارجی مشارکت می‌کنیم و خرید هواپیما را نیز انجام داده‌ایم و درنهایت بنادرما هم توسعه خوبی در سال‌های اخیر پیدا کرده است که تا پایان دولت بخش‌های جدیدی از بنادر نیز افتتاح خواهند شد.

ورود هواپیمای برجامی؛ آغاز تحول در صنعت هوانوردی و ورود به اقتصاد جهانی است/ سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار از خارجی‌ها بلیت می‌خریم
عباس آخوندی دربرنامه تلویزیونی فرمول یک با اشاره به ورود نخستین فروند ازهواپیماهای خریداری شده به کشور، ‌گفت: مهم‌تراز ورود یک ایرباس آغاز یک تحول در صنعت هوانوردی و از آن مهم‌تر ورود به اقتصاد جهانی است چرا که انقلاب ما داعیه‌دار به دست آوردن سهم ملت ایران در تحولات و اقتصادجهانی بوده است.
وی ادامه داد: این ورود بیشتر نشان از آغاز یک دوران جدید برای بازگشت به دوران خوب است تا بتوانیم برای مردم خود و ایران چه درمنطقه و چه در جهان آن جایگاه را به دست آوریم.

وی در پاسخ به این سوال که تامین مالی خرید این هواپیماها چگونه صورت گرفته است و مبلغ قرارداد چقدراست و اینکه گفته می‌شود ازمنابع مسکن مهر بوده است؟ گفت: به دلیل قرارگرفتن در تحریم و همزمان برخی بی‌تدبیری‌های صورت گرفته، سال‌ها اقتصاد حمل و نقل هوایی را به دست خارجی‌ها دادیم. در طول سال بین ۴تا ۵ میلیارد دلار پول بلیتی است که مردم ایران برای سفر به خارج پرداخت کردند به خارجی‌ها رسید. اینکه مردم ما سفر می‌کنند و در برنامه‌های اقتصادی مشارکت دارند خوب است اما قسمت بد آن است که سهم ایران در این بازار بسیار اندک است.

آخوندی ادامه داد: ایده ما برای خرید و تامین مالی بسیار ساده است و از شدت سادگی آنهایی که دوست ندارند باورکنند مرتب ایجاد ابهام می‌کنند. ما از روش اجاره به شرط تملیک استفاده کرده‌ایم که مفهوم آن این است که رقم اولیه‌ای را شرکت هما می‌پردازد و خرید می‌کند، ولی بلافاصله بعد ازخرید این هواپیما در اختیار موسسات مالی جهانی قرار می‌گیرد و به پشتوانه همین هواپیما برای پرداخت باقی قیمت هواپیما تسهیلات می‌گیرد.
وزیر راه و شهرسازی با طرح این سوال که چگونه تسهیلات پرداخت می‌شود؟ گفت: از سهمی که از بازار به دست می‌آورد و هم چنین از محل پروازهای هواپیما. در واقع به جای اینکه پول بلیت به ایرلاین‌های بین‌المللی پرداخت شود بخشی از آن را در اختیار خود ایرانی‌ها قرار می‌دهیم و به این ترتیب هم ناوگان نوسازی می‌شود و هم سهم‌مان را از اقتصاد جهانی می‌گیریم.

آخوندی گفت: روش اجاره به شرط تملیک در ایران تاکنون رایج نبوده است اما در دنیا بسیار رایج است و اکثر خطوط هوایی جهان دیگر مثل گذشته از پول خود هواپیمای ملکی نمی‌خرند و از روش لیزینگ استفاده می‌کنند.  لازمه استفاده از لیزینگ هم قرارداد رسمی است که بدون دلالی انجام می‌شود. لیزینگ باید شفاف باشد و شرکت فروشنده و فاینانسور و خریدار دست اول باشند. بعد از برجام توانستیم قراردادها را شفاف کنیم و درپی آن توانستیم برای اولین بار در ایران از روش لیزینگ استفاده کنیم.

 بررسی حوزه‌های حمل و‌نقل ایران و آلمان با محوریت توسعه ۴ فرودگاه ایران/ آلمان فرود نخستین هواپیمای برجامی را تبریک گفت
وزیر راه و شهرسازی در ملاقات با وزیر حمل و نقل و زیرساخت آلمان با بیان اینکه در این سفر بیشتر تمرکز بر حوزه هوایی بود، گفت: چهار فرودگاه تبریز، اهواز ،چابهار و فرودگاه امام خمینی را برای سرمایه گذاری به طرف آلمانی پیشنهاد کرده‌ایم، کارگروه مشترک این موضوع را بررسی و با توجه به نوع علاقه آلمان همکاری نهایی از طریق این کشور اعلام می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه فراخوان بین المللی ترمینال ایرانشهر فرودگاه امام خمینی با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر هفته پیش اعلام شده است و  این یک فراخوان بین‌المللی است، گفت: دوستان آلمانی اگر علاقه‌مند باشند می‌توانند با باقی رقبای بین المللی خود رقابت کنند و ایران نهایتا به بهترین پیشنهاد فنی و مالی امتیاز می‌دهد.
وی با بیان اینکه در این جلسه در زمینه دریایی، تامین و نگهداری هواپیماها، موافقتنامه حمل و نقل جاده‌ای و دریایی و هم چنین در زمینه تجارب دو کشور در زمینه حمل و نقل هوشمند و ترکیبی مذاکراتی انجام شد، گفت: در چند ماه گذشته موفق شدیم قراردادهایی را با آلمان عملیاتی کنیم. ما هم قرارداد مبادلات مالی ایرباس را از طریق آلمان انجام دادیم و برای تجهیزات دریایی یک قرارداد با شرکت آلمانی بستیم.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت فرودگاه‌های ایران و ۳ شرکت‌ فرودگاهی آلمان/ توسعه زیرساخت‌ فرودگاه‌های ایران با همراهی آلمانی‌ها
تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت‌های فرودگاهی فراپورت، مونیخ و دورنیر در حضور اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی منعقد شد.
این تفاهم‌نامه که به امضای مشترک رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و اشتفان شولته مدیر اجرایی فرودگاه فراپورت درآمد در هفت محور توسعه منابع انسانی، بهینه سازی ظرفیت فرودگاه‌ها، تجاری سازی و سودآور کردن فرودگاه‌ها، تأمین مالی برای توسعه زیرساخت‌ها، مدرن‌سازی زیرساخت‌های فرودگاهی، توسعه انجام عملیات فرودگاهی و همچنین توسعه زیرساخت‌های ناوبری هوایی و مدرن‌سازی زیرساخت‌های IT فرودگاهی است.

همه جای دنیا قرارداد خرید هواپیما محرمانه است/ بی‌صداقتی‌ها به همکاری شرکت‌های تأمین مالی با تهران صدمه می‌زند
قائم مقام وزیرراه در امور بین‌الملل با اشاره به جلسه اخیر خود باکمپانی بوئینگ و هم چنین ادامه مذاکره با کمپانی ای‌.تی‌.آر، انتشار برخی اخبار درباره هواپیمای جدید را بی‌صداقتی خواند و گفت: بی‌صداقتی‌ها به استقبال شرکت‌های تأمین مالی برای خرید‌ هواپیما صدمه می‌زند.

قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل در مورد رقم قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما برای ایران‌ایر با ۳ کمپانی ایرباس، بوئینگ و ATR و ابهامات مطرح شده در خصوص رقم این قرارداد، گفت: درهمه جای دنیا قرارداد خرید هواپیما محرمانه است، اما بدانید کل رقم قرارداد هما با این سه کمپانی هواپیماساز کمتر از ۱۸ میلیارد دلار است.وی همچنین ضمن انتقاد از برخی از رسانه‌ها مبنی بر ادعای ممنوع‌الخروج بودن هواپیما، گفت: به نظر می‌رسد افرادی که این مسایل را مطرح می‌کنند، صداقت ندارند و از مسایل صنعت هوانوردی جهان نیز بی‌اطلاعند. در صنعت هوایی، چیزی به عنوان ممنوع‌الخروج بودن معنا ندارد و متأسفانه دقت و صراحت در اطلاع‌رسانی از سوی برخی انجام نمی‌شود.به گفته اصغر فخریه کاشان بیان چنین مواردی با استقبال شرکت‌های تأمین مالی خرید هواپیما در تناقض است و  ضمن منطقی نبودن آن به همکاری آنها با تهران صدمه می‌زند.

ایرباس را با نصف قیمت رسمی خریدیم/ در قرارداد ایرباس هیچ چیز مبهمی وجود ندارد/ تخفیف‌های بسیار زیادی از بوئینگ و ایرباس گرفتیم
فخریه کاشان هم چنین در گفت و گو با روزنامه ایران با بیان اینکه «رقمی به اندازه ۵۰ درصد از دفترچه قیمت‌های رسمی، همان چیزی است که به‌عنوان نقطه مبهم مطرح شده است» تصریح کرد: منتقدان از کجا می‌دانند که قرارداد غیرشفاف و مبهم بوده است؟ مگر قرارداد را دیده اند؟

قائم‌مقام وزیر راه وشهرسازی در امور بین‌الملل درباره رقم کلی قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس اظهار داشت:اعداد اعلام شده، بر اساس کاتالوگ پرایس است، یعنی ارقامی که در دفترچه قیمت‌های شرکت نوشته می‌شود. رقم قرارداد با بوئینگ را بر همین اساس، ۱۶.۶ میلیارد دلار و قرارداد ایرباس را ۱۸میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. این ارقام برای خرید ۱۱۸ هواپیما بوده ولی حالا که تعداد آن به ۱۰۰ هواپیما رسیده، قطعاً این رقم کمتر شده است. در کل به هیچ وجه قیمت‌هایی که ما خرید کرده‌ایم، از ۵۰ درصد کاتالوگ بالاتر نیست و تخفیف‌های بسیار زیادی از هر دو طرف گرفته شده است.
وی افزود: رقمی به اندازه ۵۰ درصد از دفترچه قیمت‌های رسمی، همان چیزی است که به‌عنوان نقطه مبهم مطرح شده است. از کجا می‌دانند که قرارداد غیرشفاف و مبهم بوده است؟ مگر قرارداد را دیده اند؟ ما بارها گفته‌ایم که قیمت خریدمان نزدیک به نصف قیمت کاتالوگ پرایس است و بیش از این هم نمی‌توانیم اعلام کنیم.

او با بیان دلیل اعلام نکردن جزئیات، ادامه داد: استاندارد شرکت‌های هواپیمایی این است که برای هر مشتری قیمتی دارند و قیمت‌های اصلی‌شان را اعلام نمی‌کنند. استاندارد قراردادهای هوایی این است که به خاطر اینکه شرکت‌ها نمی‌خواهند، قیمت‌هایی که با یک مشتری توافق می‌کنند برای مشتریان دیگر هم مطرح شود، معمولاً شرط دارند که باید قیمت‌ها محرمانه بماند. دوستانی که ادعا می‌کنند این قرارداد، غیرشفاف است قواعد این نوع تجارت را نمی‌دانند. از نظر ما قرارداد شفاف است. به دستگاه دولت و به مقاماتی که باید جزئیات آن ارائه شود، همه چیز به طور شفاف ارائه شده است. سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و شورای اقتصاد که طرح را تصویب کرده‌اند، اعداد و ارقام واقعی را داشتند. طبیعی است که نمی‌توانیم همه چیز را با جزئیات برای عموم اعلام کنیم.

اما در داخل کشور، ابهام های دیگری در زمینه تأمین منابع این قراردادها مطرح شده است. فخریه کاشان با استناد به اینکه ایران ایر بنگاهی اقتصادی است، درباره این مسأله نیز چنین شفاف‌سازی می‌کند:«قبلاً هم تمام این‌ها را گفته‌ام، ولی دوستان گوششان بدهکار نیست. قصدشان شنیدن حرف نیست. ما گفته‌ایم منابع تأمین مالی پیش پرداخت‌ها، صندوق توسعه، بازار سرمایه ودیگری هم منابعی است که از خارج  کشور در نظر گرفته ایم، بقیه هم از داخل خود ایران تأمین می‌شود. البته آنچه از صندوق توسعه یا از خارج ایران هم کسب می‌شود، چون به صورت وام است بازپرداخت نهایی آن به عهده ایران ایر است. بنابراین دولت یا صندوق، هیچ کدام منابعی  از طرف دولت مصرف نمی‌کنند. مثل هر شرکت دیگری که می‌تواند از صندوق توسعه وام بگیرد، مثل هر شرکتی که می‌تواند از بازار سرمایه پول فراهم کند و مثل هر کشوری که می‌تواند از خارج وام بگیرد، ایران ایر هم همین کار را کرده است و از محل درآمدهای مربوط به همین هواپیماها بدهی‌هایش را پرداخت می‌کند.

خبر ممنوع‌الخروجی نخستین هواپیمای برجامی کذب است
رئیس مرکز ارتباطات واطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی با اعلام اینکه دو خبر ممنوع‌الخروج بودن ایرباس ۳۲۱ جدید هواپیمایی ایران ایر و ممنوعیت جابجایی افراد منتسب به نهادهای مشمول تحریم با این هواپیما صحت ندارد، گفت: متأسفانه جریانی سعی در تخریب خرید این هواپیما به‌عنوان یک دستاورد پسابرجامی دارد
وی، توضیح داد: به‌کارگیری این هواپیما در مسیر داخلی تصمیم داخلی ایران ایر است و اصلاً چنین مسائلی در قرارداد خرید هواپیما نیامده و ایران ایر به هر صورت ممکن که صلاح بداند می‌تواند از هواپیما استفاده می‌کند و فقط به دلیل تصمیم‌های بخش‌های بازرگانی ایران ایر  این هواپیما فعلا در مسیرهای داخلی پرواز می‌کند. بی‌نیاز افزود: خبر دیگری در فضای رسانه‌ای دست به‌شدت می‌شود مبنی بر اینکه این هواپیما اجازه جابجایی افراد منتسب به نهادهای مشمول تحریم را ندارد و اگر در پروازهای خارجی در هر فرودگاهی مشخص شود که چنین مسافرهایی در هواپیما حضور دارند هواپیما مصادره خواهد شد.وی بارداین شایعه نیز، گفت: متأسفانه جریانی سعی در تخریب خرید این هواپیما به‌عنوان یک دستاورد پسابرجامی دارد.

نگفتم ایرباس جدید ممنوع الخروج است/ خبرنگار برداشت درستی از صحبت‌هایم نداشت
کامبیز بابایی درباره صحبت‌های خود در ارتباط با خبر منتشر شده مبنی بر اینکه ایرباس‌های جدید ممنوع الخروج هستند، گفت: نگفتم ایرباس‌های جدید ممنوع‌الخروج هستند و اساساً چنین اصطلاحی در موضوعات حقوقی صنعت هوایی وجود ندارد.
وی ادامه داد: خبرنگار آن رسانه مدعی شد این هواپیما تنها برای پروازهای داخلی درنظر گرفته شده است و من گفتم مگر این هواپیما ممنوع‌الخروج است که نتواند پرواز خارجی انجام دهد؟ متاسفانه خبرنگار آن رسانه برداشت درستی از صحبت‌های من نداشت و حرف‌هایم به درستی منتشر نشد.

این کارشناس صنعت هوایی با بیان اینکه هواپیمای ایرباس ۳۲۱ می‌تواند تا پنج ساعت پرواز انجام دهد، گفت: بهترین مدت زمان پرواز برای این مدل از هواپیما ۳.۵ ساعت است که در این فاصله می‌تواند تا کشورهای همسایه هم پرواز داشته باشد و محدودیتی برای انجام پروازهای خارجی برای این هواپیما وجود ندارد.
بابایی با تاکیدبر اینکه انجام پروازهای خارجی برای هواپیماهای خریداری شده از ایرباس هیچ نیازی به اخذ مجوزها از شرکت‌های سازنده هواپیما ندارد گفت: براساس مسائل فنی و انتخاب ایرلاین تشخیص داده می‌شود که یک هواپیما در چه مسیری پرواز داشته باشد.

وی گفت:ایرباس ۳۲۱ از مدل‌ هواپیماهای میانبرد با بدنه باریک است که می‌تواند تا پنج ساعت پرواز مستقیم داشته باشد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    باید ریز این قرارداد در مجلس بررسی شود!

  • 0 0

    کسی مخالف خرید نیست ما نگران حیف و میل بیت المال هستیم هچنان که طی این سالها بودیم