| کد خبر: 117014 |

مصایب تاکسیرانی در خیابان های پایتخت

تین‌نیوز| عصر پنج شنبه است و ایستگاه تاکسی های مستقر در ابتدای خیابان کارگر شمالی به نسبت دیگر روزها خلوت تر است. هنوز صدای فریاد رانندگان که مسافران را برای سوار شدن صدا می زنند به گوش می رسد. برخی رانندگان کنار یکدیگر جمع شده و با صدای بلند صحبت می کنند. مسافران نیز مثل همیشه با عجله به دنبال پیدا کردن تاکسی و رسیدن به منزل اند.
 
تعادل نوشت : امیر مولایی یکی از رانندگان خط انقلاب - شهرک غرب است که حدود 4 ماه پیش با شرکت در طرح نوسازی خودروهای فرسوده، ماشین پژو خود را تحویل گرفته است اما این خودرو از همان روز اول مشکلاتی داشته و حتی لاستیک‌هایش فرسوده بوده‌اند. او با ناراحتی شدید از این موضوع می‌گوید: قبلا یک پیکان داشتم که 20 سال برایم کار کرد اما این ماشین از همان روزهای اول مشکل داشت و ناچار شدم لنت آن را تعویض کنم. کیفیت بد خودروهای جایگزین، مشکلی است که اکثر رانندگان درباره آن صحبت می‌کنند. لاستیک‌های فرسوده و لنت‌های خراب رانندگان تاکسی‌های نو را به دردسر انداخته است.

شاهین عسکریان از رانندگان ون ایستگاه انقلاب – شهرک غرب است. به گفته وی تعیین دوره 10ساله برای تعویض خودرو بسیار کوتاه است. یعنی رانندگان تاکسی باید هر 10سال یک بار خودرو خود را تعویض کنند که این موضوع فشار مالی زیادی بر رانندگان تحمیل می‌کند. عسکریان می‌گوید: مشکلات تاکسی ون چند برابر تاکسی‌های دیگر است و اگر بخواهم 10سال دیگر تاکسی خود را تعویض کنم باید 100میلیون تومان هزینه کنم. در واقع ماهی یک میلیون تومان از ارزش ماشین کاسته می‌شود. بعضی تاکسی‌های سال 83 بسیار نو بوده و به خوبی کار می‌کنند چرا باید اکنون از رده خارج شوند.

وی ادامه می‌دهد: همانطور که می‌دانید مردم علاقه‌یی به استفاده از تاکسی ون ندارند و فقط زمانی که مجبور باشند سوار ون می‌شوند. این خط را هم به این شرط به ما داده‌اند که اولویت با تاکسی‌ها باشد. گاهی 4 تا مسافر سوار می‌کنیم اما به محض اینکه یکی از تاکسی‌های خط از راه می‌رسد مسافرها پیاده شده و سوار تاکسی می‌شوند. ون‌های این خط معمولا مسیر برگشت را خالی برمی‌گردند.

این راننده تاکسی ادامه می‌دهد: مسوولان باید فکری به حال ون‌ها کنند. انتظار می‌رود آپشن‌های جدیدی برای تاکسی‌های ون در نظر گرفته شود تا شهروندان به استفاده از این وسیله نقلیه تشویق شوند. برای مثال تعداد صندلی‌ها را کمتر کرده یا سقف ون‌ها را بلندتر کنند.

«هیچ کس از ما حمایت نمی‌کند و مانند خودروهایمان در حال پوسیدن هستیم.» این‌ها را یکی از رانندگان خط انقلاب- تجریش می‌گوید. این راننده از نحوه نامناسب تعیین کرایه‌ها گلایه می‌کند و می‌گوید: میزان کرایه را تاکسیرانی تعیین می‌کند در حالی که هزینه‌ها آزاد است و تاکسیرانی هیچ خدمتی به رانندگان ارائه نمی‌دهد. میزان مصرف سوخت نیز بسیار بالاست و اگر روزی 120هزار تومان درآمد داشته باشیم 40هزار تومان هزینه سوخت می‌شود. این جدای هزینه استهلاک و خرابی ماشین است.

یکی دیگر از رانندگان که تاکسی‌اش حداقل 20ساله به نظر می‌رسد از طرح نوسازی تاکسیرانی انتقاد کرده و اظهار می‌دارد: دریافت وام نوسازی تاکسی نیاز به ضامن کارمند دارد. بسیاری از رانندگان ضامن کارمند ندارند و نمی‌توانند در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده شرکت کنند.

مشکل دیگری که رانندگان در صحبت‌های خود به آن اشاره می‌کنند حضور مسافربرهای شخصی است. یکی از رانندگان خط انقلاب – نازی‌آباد که ایستگاه آنها در خیابان کارگر جنوبی قرار دارد، در این باره  می‌گوید: ایستگاه ما در کوچه مهدی‌زاده واقع شده و به دلیل دوری از خیابان اصلی مسافران حاضر نیستند این مسیر را طی کنند و ترجیج می‌دهند از مسافربرهای شخصی استفاده کنند.
وی ادامه می‌دهد: بنابراین ما ناچار کنار خیابان اصلی مستقر می‌شویم اما پلیس به بهانه سد معبر اقدام به جریمه رانندگان می‌کند. در حالی که با مسافربرهای شخصی کاری ندارد.

صارمی از رانندگان خط جمالزاده – فاطمی در این باره اظهار می‌دارد: به دلیل اینکه در میدان فاطمی ایستگاه نداریم رانندگان خطوط دیگر وارد این خط شده و اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند. نه تنها از مناطق دیگر وارد این خط می‌شوند بلکه گاهی شاهد بوده‌ام که از کرج و اسلامشهر نیز در این مسیر مسافرکشی کرده‌اند.

بعضی خطوط تاکسیرانی مانند انقلاب به نازی آباد و انقلاب - میدان فاطمی یک طرفه‌اند و خط برگشت ندارند. به گفته رانندگان دلیل این امر نبود فضا در مسیر برگشت است. این موضوع مشکلاتی را برای رانندگان و مسافران به وجود آورده است. مسافرانی که به نازی‌آباد می‌روند برای برگشت با مشکل مواجه می‌شوند. در میدان فاطمی نیز تاکسی‌ها حق توقف ندارند. یکی از رانندگان این خط می‌گوید: بارها برای حل این مشکل به سازمان تاکسیرانی نامه نوشتیم اما تاکنون ترتیب اثر نداده و جواب درستی هم به ما نمی‌دهند.

کرایه‌های ناقص یکی از دلایل مهم دعوا و تنش بین مسافران و رانندگان است. به گفته بابایی راننده خط انقلاب – بازار وجود کرایه‌های ناقص مانند 1285 تومان یا 2150 تومان همواره محل تنش بین این دو قشر بوده است. وی می‌گوید: نمی‌دانم چرا سازمان تاکسیرانی کرایه‌ها را رند نمی‌کند. گاهی پول خرد را به قیمت بالاتر از قیمت واقعی خریداری می‌کنیم اما متاسفانه زمانی که پول خرد نداشته باشیم مسافر گمان می‌کند که عمدا نمی‌خواهیم بقیه پولشان را پرداخت کنیم. تازگی‌ها نیز با کوچک‌ترین مشکلی شماره تاکسی را برمی‌دارند و از ما شکایت می‌کنند.
یکی دیگر از رانندگان از برخورد مردم گلایه دارد و می‌گوید مردم ارزشی برای کار ما قائل نیستند. وی با ناامیدی از نحوه بیمه رانندگان صحبت می‌کند و اظهار می‌دارد: اگر یک روز حق بیمه را دیرتر پرداخت کنیم به اندازه مبلغ بیمه جریمه در نظر می‌گیرند. این موضوع بر مشکلات رانندگان می‌افزاید. من مستاجرم و با این نرخ کرایه‌ها خرج روزانه را به زحمت درمی‌آورم پس‌انداز هم که به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است.

کوکبی راننده خط جمالزاده – فاطمی هم مدت‌هاست به سازمان تاکسیرانی جهت دریافت بیمه مراجعه می‌کند پاسخی که می‌شنود این است که نمی‌توانیم شما را بیمه کنیم. وی می‌گوید: کارمندان سازمان تاکسیرانی در جواب درخواست بیمه من می‌گویند که براساس دستور دولت دیگر رانندگان را بیمه نمی‌کنند این در حالی است که ما خودمان حق بیمه را پرداخت می‌کنیم با این حال از بیمه کردن ما سر باز می‌زنند. چند ماه است که برای بیمه به سازمان تاکسیرانی می‌روم اما هر دفعه با پاسخ منفی مواجه می‌شوم.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    چرا نمی شود در سابقه بیمه رفت تا ببینیم که آیا حق بیمه را که پرداخت کرده ایم ثبت گردیده یانه؟ در ضمن دوماه ازحق بیمه پرداخت شده را که شرکت تعاونی تاکسیرانی بالا کشیده بود آیا برگشت داده شد یانه؟ اگر نه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • hamidghavami۲۰۰۰ @ gmail. com 0 0

    ﺳﻼﻡ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻭﻣﺼﺎئب ﺭا ﺧﻮاﻧﺪﻡ ﺟﺎﻱ ﺗﺸﻜﺮ اﺯﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭاﻥ ﺷﻤﺎ ﺭاﺩاﺭﺩ ﻭﻟﻲ ﭘﻴﮕﻴﺮﻱ اﻳﻦ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺭﻭ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻛﺎﺭﺗﺎﻥ ﻗﺮاﺭ ﺩﻫﻴﺪ ﭼﻮﻥ ﺩﻳﮕﻪ ﺑﻪ ﻧﻆﺮ ﺗﻜﺮاﺭﻱ ﻣﻴﺮﺳﻪ. ﺑﺮاﻱ ﻣﺜﺎﻝ ﻣﺴﺎﻓﺮﻛﺸﻬﺎﻱ ﺷﺨﺼﻲ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﺩاﺭﻥ ﺑﻪ ﺗﺎﻛﺴﻴﺮاﻧﺎﻥ اﻋﺘﺮاﺽ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﺮا ﺷﻤﺎ ﻛﺎﺭﻣﻴﻜﻨﻴﺪ؟ ﻭخیلی مسئله ﻟﻮﺙ ﺷﺪﻩ ﺩﺭﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻆﺮ ﻣﻦ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﺸﻜﻞ ﺗﺎﻛﺴﻴﺮاﻧﺎﻥ اﺳﺖ ﻣﺘﺸﻜﺮﻡ

  • 0 0

    مصائب تاکسیرانی فقط نامسئولان سازمان تاکسیرانی تهران هستند، که چنانچه یک ستون نظرات و گزارشات رسانه ای وجود خارجی پیدا کند، میتوان هر روز بلکه شاید طی یک سال، بخشی از{…} واقعی مدیران و کارکنان و منسوبان تاکسیرانی و شهرداری تهران را، بر عموم تاکسیرنان منضبط و خدوم، عموم مسافران محترم و تضییع حقوق عمومی شهروندان تهران را تا حدودی مطالعه و تحلیل و بررسی، زیرا کل تظلم و فساد رایج و نهادینه در شهرداری و در بخش ها و شرکت ها و مرتبطان سازمان تاکسیرانی تهران، آنقدر نهادینه شده و توسعه و ترویج یافته و معضلات جاری ساخته این سازمان به لحاظ زمانی دارای سوابق و عمر طولانی و بدون توجه و حساسیت هیچ نهاد و قوه و سازمان نطارتی دیگر بوده است که به همین خاطر امروز دل های مسافران و شهروندان و تاکسیرانان و حتی برخی مدیران و کارمندان ذیربط نیز مملو و انباشته شده از انبوه تظلمات و نابسامانی ها و بی کفایتی ها و اهانات عمومی و خصوصی شده است.