| کد خبر: 116615 |

بودجه اندک برای راه‌های طولانی استان زنجان

تین‌نیوز|  روزنامه همشهری زنجان نوشت : درسال‌های اخیربه دلیل وجود روستاهای هدف گردشگری بهسازی راه‌های روستایی به اولویتی مهم درحوزه سیاستگذاری برای توسعه شبکه راه بدل شده است. براساس آمارمنتشرشده 4200 کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که درحال حاضربیشتراین راه‌ها آسفالت‌ریزی شده‌اند. اما آنچه اکنون به مساله جدی تلقی می‌شود نامناسب بودن وضعیت این راه‌هاست که با وجود کمبود اعتبارات نمی‌توان به بهبود آن دل خوش کرد.
 
معاون راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان زنجان می‌گوید: پس از این‌که اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تشکیل شد وظایف راهداری که پیش از این بر عهده راه و شهرسازی بود به این اداره انتقال پیدا کرد، اما با این تفاوت که همچنان وظیفه احداث و ساخت راه‌ها برعهده راه و شهرسازی و نگهداری از آن مانند آسفالت ریزی، ترمیم، نصب علائم و رفع نقاط حادثه خیز راه‌های روستایی برعهده اداره راهداری است.

«جواد یوسفی» با بیان این‌که 4200 کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد، می‌افزاید: درمقایسه با سایراستان‌ها درصد جاده‌های روستایی آسفالته استان مطلوب است و تنها درصد اندکی از راه‌های روستایی هنوز آسفالت نشده‌اند.

عمر آسفالت
وی با اشاره به سردسیر بودن زنجان اظهار می‌کند: عمر آسفالت بستگی زیادی به شرایط آب وهوایی منطقه دارد. برای مثال در حالی که عمر آسفالت‌ در طارم 15 تا 20 سال است در مناطق سردسیر استان به دلیل نمک پاشی درجاده‌ها ماندگاری کمتری دارد. بنا بر این روکش آسفالت درکمتر از 10 سال برای راه‌های اصلی و فرعی انجام می‌شود.

اعتبارات اندک
معاون راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان اعتبارات سال 95 درحوزه آسفالت ونگهداری از راه‌های روستایی را پایین می‌داند واضافه می‌کند: طی امسال 535 میلیون تومان برای نگهداری راه‌های روستای تخصیص داده شد. برای مثال امسال 5 روستای «کویان»، «قلعه»،«چمه چمرود»،«ونان» و«امیرآباد» برای بهسازی شناسایی وعملیات بهسازی ازجمله روکش آسفالت و رفع نقاط حادثه خیز در این روستاها انجام شد.

«جوادی» بیان می‌کند: برای آسفالت راه روستایی اعتبارچندانی در نظرگرفته نمی‌شود وازسوی مرکزتنها برای راه‌های فرعی اعتباری تخصیص داده می‌شود که ازهمین اعتبارات برای بهسازی راه‌های روستایی استفاده می‌کنیم. امسال نیزدرصد بالایی ازاعتبارات راه‌های فرعی را صرف راه‌های روستایی کردیم.
وی با بیان این‌که پس ازاحداث راه‌ها نگهداری آنها نیز ازموضوع‌های مهم در این حوزه است، اظهار می‌کند: با این‌که نگهداری از راه‌های روستایی اهمیت بالایی دارد اما اولویت نگهداری از راه‌های اصلی است زیرا روزانه 20 هزار خودرو در آن تردد می‌کنند. در حالی که در راه‌های روستایی نهایت ترافیک در طول روز شاید به 500 خودرو هم نرسد.

نقاط حادثه‌خیز
معاون راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان با اشاره به این‌که راه‌های روستایی مشخصات خاص خود را دارند و کسی که در راه روستایی تردد می‌کند نباید با سرعت آزادراه حرکت کند، می‌گوید: البته اداره راهداری برای رفع نقاط حادثه‌خیز در راه‌های روستایی نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
وی ادامه داد: با این‌که اداره برای خط‌کشی و نصب علائم دارای اعتبارات خاصی است، اما نباید از این مساله غافل شد که با آسفالت نکردن راه روستایی به طور طبیعی آمار تصادفات نیز افزایش پیدا می‌کند، چرا که سرعت تردد وسایل نقلیه روی جاده آسفالته بیشتر افزایش می‌یابد تا روی یک جاده خاکی و همین سرعت بالطبع نیازمند نصب علائم و گاردریل درکنارجاده خواهد بود.

این مسئول درخصوص مسدود بودن راه‌های روستایی وعملیات سخت بازگشایی این راه‌ها اظهارمی‌کند: هنگام بارش برف در 300 راه روستایی عملیات برف‌روبی انجام می‌شود، اما در برخی محورها مثل محورجاده تهم- چلغان و روستای «ابراهیم‌آباد» که 5 روستا در این محورقرار دارند، برفروبی و حتی تردد به سختی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: 2 محور درهرشهرستان وجود دارد که تردد در آنها به سختی انجام می‌شود و از نظر آمار ماهنشان، زنجان و خدابنده جزو شهرستان‌هایی هستند که تردد دربرخی از محورهای روستایی آنها سخت است.

اعتبار بهسازی
«یوسفی» درخصوص بهسازی راه‌های روستایی بیان می‌کند: در برآورد اولیه بیش از 20 میلیارد تومان اعتبار اولیه نیاز است تا در 200 کیلومتر راه روستایی عملیات روکش آسفالت، نصب علائم و رفع نقاط حادثه خیز انجام شود. اما با وجود اعتبار کمتر از یک میلیارد تومانی در حوزه‌ راه‌های روستایی درحال حاضر قادربه انجام این کار نیستیم، مگر این‌که این اعتبارات افزایش پیدا کند و از اعتبارات سایر منابع نیزدراین زمینه استفاده کنیم.

تبدیل راه فرعی به اصلی
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته درخواست تبدیل برخی از راه‌های فرعی به راه‌های اصلی را دادیم، می‌افزاید: محور زنجان - طارم و زنجان- دندی جزومحورهایی هستند که با تبدیل آنها از راه فرعی به راه اصلی موافقت شده و مراحل اجرای آن توسط اداره راه و شهرسازی درحال اجراست.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.