|
کد خبر:
116514
|
هما جوان شد
تیننیوز| وسط آفتاب نیمروزی مهرآباد و در حالی که دستها سایهبان چشمها شده، صدها موبایل هواپیمایی را نشانه رفتهاند که خرامان خرامان در افق ظاهر میشود، سایهاش روی باند فرودگاه میافتد، چرخهایش را باز میکند و دقایقی مانده به ساعت ۳ بعدازظهر، در میان هیاهوی جمعیتی که به استقبالش آمدهاند، بر خاک ایران بوسه میزند.
این سومین هواپیمای نویی است که بعد از انقلاب به ناوگان هوایی ایران پیوسته است. پنجشنبه، ۲۳ دی فرودگاه مهرآباد میزبان هواپیمای فرانسوی جوانی بود که آمده است در ایران بماند و راه را برای ۹۹ یار دیگرش باز کند. ایرباس آ۳۲۱ نخستین هواپیما از فهرست خرید ۱۰۰ تایی ایرانایر از شرکت هواپیماساز مطرح فرانسوی است که پنجشنبه با کادر پرواز ایرانی از فرانسه به ایران آمد. ایرباسها به همراه ۸۰ بوئینگ و ۲۰ ایتیآر، قرار است تا ۱۰سال دیگر، جوانی از دست رفته را به ناوگان ایرانایر بازگردانند. روابط عمومی ایرانایر گفته بود در دعوت از خبرنگاران برای استقبال از
ایرباس آ۳۲۱ محدودیت دارد و نمیتواند همه رسانهها را به تماشای این یار تازهوارد دعوت کند؛ اما انبوه خبرنگاران و دوربینها در تصاویر رسیده از فرودگاه چیز دیگری را نشان میدهد. اهمیت این رویداد ملی آنقدر زیاد است که چشم بر بیمهری روابط عمومی ایرانایر ببندیم، تصاویر و ویدئوهای ارسالی از لحظه لحظه ورود پرنده فرانسوی به مهرآباد را دنبال کنیم و درباره این اتفاق تاریخی بنویسیم؛ مگر از این نخستینها چند بار در عمر یک روزنامهنگار رخ میدهد؟!
به گزارش گسترش تجارت، ۲۳ سال از آخرین باری که ایرانایر توانست هواپیمای نو خریداری کند، میگذرد و آنطور که مسئولان هما میگویند آخرین بار این شرکت در سال ۱۹۹۴میلادی توانست با وجود دشواریها به دلیل تحریم، دو هواپیمای نو از ایرباس خریداری کند.
تحریم فروش هواپیمای نو به ایران در سالهای گذشته نهتنها مانع نوسازی بهموقع ناوگان هوایی ایرانایر بهعنوان ناوگان ملی کشور شد، بلکه کاهش تعداد هواپیماهای عملیاتی این شرکت را نیز به دنبال داشت، تا جایی که شرایط بهگونهای پیش رفت که ۶۰درصد صندلیهای ایرانایر غیرعملیاتی شد.
بنا به آخرین گزارش رسمی منتشر شده از سوی وزارت راهوشهرسازی در تیر امسال، تعداد کل هواپیماهای مسافری ایرانایر ۵۰ فروند است؛ تعداد صندلیهای فعال این شرکت ۴۲۲۶ صندلی یعنی معادل ۴۰/۳درصد کل صندلیهاست و حدود ۶۰درصد صندلیهای این شرکت غیرفعال است. همچنین براساس این گزارش از ۵۳ هواپیمای هما (باری و مسافری) ۳۱ هواپیما زمینگیر شدهاند و میانگین عمر ناوگان مسافری این شرکت ۲۷/۶سال است. فرسودگی فقط یک روی سکه وضعیت ناوگان هماست، روی دیگر این سکه، حرکت در مسیر نو شدن است. این شرکت با استفاده از فرصت مذاکرات هستهای و اجرای برجام و با تلاشهای وزارت امور خارجه و وزارت راهوشهرسازی، در دولت یازدهم اقدامات مهمی در راستای نوسازی ناوگان انجام داده که حالا، تنها چند روز مانده به سالگرد اجرایی شدن برجام، به ثمر نشسته و نخستین هواپیما از فهرست خرید ایرانایر
از ایرباس، به ایران تحویل داده شده است؛ هواپیمایی نو که با ورودش میتوان گفت میانگین سنی ناوگان هما یکباره به کمتر از ۱۴سال رسید. روند مذاکره ایرانایر با غولهای هواپیماساز فرانسه و امریکا در یک سال گذشته با همه فرازونشیبهای موجود، همواره در جریان بود و سرانجام پیش از اینکه سال ۲۰۱۶میلادی پایان یابد، قرارداد خرید ۱۰۰ هواپیما از ایرباس و ۸۰ بوئینگ از امریکا نهایی شد. وزیر راه و شهرسازی میگوید با تحقق کامل قرارداد ایرباس و بوئینگ، حدود ۵۰ هزار صندلی به ظرفیت حملونقل هوایی مسافری کشور افزوده میشود.
انعقاد این قراردادها علاوه بر ایران، برای فروشندگان نیز اهمیت بالایی دارد، به عنوان نمونه ایرباس اعلام کرده سفارشهای ایران در سال گذشته به این شرکت، یک هفتم کل سفارشهای ایرباس در سال ۲۰۱۶ بوده است.
سومین هواپیمای نو بعد از انقلاب
پنجشنبه گذشته، علاوه بر اینکه وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس و برخی دیگر مقامات رسمی کشور به استقبال نخستین ایرباس نو در مهرآباد رفتند، مدیرعامل ایرباس نیز با این هواپیما به ایران آمد. گرچه همین حضور را میتوان نشانهای از اهمیت ورود این هواپیما دانست اما در اهمیت این رویداد نکات دیگری نیز قابلتامل است.
کاپیتان اکبر میری روشن، معاون ایمنی پرواز شرکت ایرانایر در پاسخ به پرسش گسترش تجارت درباره اهمیت ورود ایرباس آ۳۲۱ به ایران، یادآور شد: پس از انقلاب، هما فقط دو بار موفق شد هواپیمای نو و مستقیم از کارخانه سازنده (ایرباس) تحویل بگیرد و این سومین تحویل مستقیم هواپیما از کارخانه است.
او توضیح داد: این هواپیما ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ از خط تولید بیرون آمده و همه مراحل تستهای پروازی مربوط به قوانین اتحادیه اروپا و امریکا را با موفقیت پشت سر گذاشته و فقط چند روز است که مجوز پرواز دریافت کرده است. به گفته او این هواپیما هفته گذشته از سوی ۳ نفر از استادخلبانان هما تستهای لازم را با تایید صددرصد به پایان رسانده است.
اهمیت ورود ایرباسهای نو
علاوه بر مسئولان شرکت ایرانایر، بسیاری دیگر از فعالان حملونقل هوایی نیز معتقدند ورود آ۳۲۱ به ایران و هواپیماهای نو بعدی را باید به فیل نیک گرفت.
وحید خادمی، فعال صنعت هوانوردی در پاسخ به گسترش تجارت درباره اهمیت ورود هواپیمای ایرباس آ۳۲۱ به کشورمان گفت: ایران کشوری پهناور با ذخایر گاز، نفت و معادن فراوان است و برای بهره گرفتن از این ظرفیتها، از نظر ناوگان هوایی باید قدرتمند و جزو کشورهای صاحبنام باشیم. به گفته وی، در سالهای بعد از انقلاب به دلیل تحریم فروش هواپیما به ایران، زیرساختهای صنعت هوانوردی کشور با مشکلات فراوانی مواجه شد، ایمنی این صنعت به شدت پایین آمد و بیش از نیمی از هواپیماهای ایرانایر به دلیل فرسودگی و نبودن قطعه از رده خارج شدند. او معتقد است در چنین شرایطی، بازنگری در صنعت هوانوردی کشور مانند اکسیژن برای مردم ضروری است. خادمی اضافه کرد: هرسال میلیاردها دلار پول مردم ایران برای پروازهای خارجی تقدیم شرکتهای هواپیمایی خارجی و منطقه و ارز فراوانی از کشور خارج میشود اما با ورود هواپیماهای نو، این موقعیت فراهم شده که این پول در کشور مصرف شود. به گفته او اگرچه در زمان تحریم نیز با اتکا به توان بالای تعمیر و نگهداری متخصصان داخلی، از ناوگان استفاده حداکثری شد اما از منظر بینالمللی کمبود هواپیما برای صنعت هوانوردی ایران مطلوب نبود. وی معتقد است با ورود هواپیماهای نو، ایران دوباره جایگاه بالای پیشین خود در هوانوردی بینالمللی را بهدست خواهد آورد. این کارشناس هوانوردی یادآور میشود: ایران جایگاه مهم و منحصربهفردی در نقشه هوایی دنیا دارد که باید استفاده بهینه از آن داشته باشد. خادمی افزود: نقشه جغرافیایی هوایی شامل ۴منطقه آسیا، امریکا، افریقا و اروپاست. در این نقشه هیچ کشوری در دو منطقه حضور ندارد، جز ایران که در دو منطقه آسیا و اروپا یعنی هم در منطقه ۲ و هم در منطقه ۳ قرار دارد.
خرید هواپیما سودآور است
توان تامین مالی خرید هواپیماهای نو و امکان تامین قطعات آنها در آینده، از جمله مسائلی است که برخی افراد، پرسشها و اما و اگرهایی درباره آن مطرح میکنند. خادمی معتقد است ایرانایر در این زمینه با مشکلی مواجه نخواهد شد زیرا هواپیما کار میکند، درآمد دارد و سودده است. او افزود: البته این مسئله مستلزم مدیریت دقیق درآمد و هزینه در شرکت ایرانایر است. موضوع تامین قطعه نیز بخشی از قرارداد و برعهده ایرباس است.
البته به نظر میرسد مسئله تامین مالی خرید هواپیماهای نو، دغدغه مسئولان نیز است. مدیرعامل ایرانایر در این زمینه با بیان اینکه قراردادهای پیچیده فاینانس را پیش رو داریم، گفت: تحقق این قرارداد، نیازمند بازنگری در صنعت هوایی است.
خرید ۲۸میلیارد دلاری و چند نکته
وزیر راه و شهرسازی میگوید: تا پایان سال ۹۵، دو ایرباس دیگر از سری آ۳۵۰ وارد کشور خواهند شد. به این ترتیب تا پایان سال ایرانایر ۳ هواپیما از مجموع ۱۰۰ ایرباس خریداری شده از شرکت هواپیماساز فرانسوی را تحویل خواهد گرفت. ارزش قرارداد ایرانایر با ایرباس به گفته مسئولان، ۱۰/۵میلیارد دلار است.
با احتساب قرارداد ۱۶/۶میلیارد دلاری بوئینگ برای خرید ۸۰ هواپیما و قرارداد یکمیلیارد دلاری با شرکت ایتیآر برای خرید ۲۰ هواپیما، ارزش مجموع خریدهای ایرانایر بیش از ۲۸میلیارد دلار است. وزارت راه و شهرسازی بارها اعلام کرده دولت پولی برای خرید این هواپیماها پرداخت نخواهد کرد بلکه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری میشوند و قرار است براساس عملکرد، هزینههایشان را تامین کنند. به گفته اصغر فخریه کاشان، قائممقام وزیر راه و شهرسازی، تامین مالی خرید این هواپیماها از سوی شرکتهای بینالمللی لیزینگ انجام میشود که در صورت تامین مالی از سوی ایرباس، بازپرداخت ۱۰ساله و در صورت تامین مالی از سوی موسسات مالی دیگر، بازپرداخت ۱۸ساله خواهد بود. براساس آخرین فهرست قیمت انواع مدلهای هواپیما در سایت شرکت ایرباس، قیمت ایرباس آ۳۲۱، ۱۱۵میلیون دلار یعنی بیش از ۳۷۰میلیارد تومان است. البته مسئولان میگویند در مجموع روی ۱۰۰ ایرباس خریداری شده، تخفیف خوبی از ایرباس گرفتهاند.
برخی کارشناسان معتقدند باوجود اینکه ورود هواپیماهای نو به کشور خبر بسیار خوبی است، شرکت ایرانایر همانطور که مدیرعامل آن نیز تاکید کرده، نیازمند بازنگری در روند فعالیتها و در واقع بازنگری در نظام بازرگانی است تا بتواند از فرصت ورود این هواپیماها استفاده کرده و درآمدهای خود را با هدف افزایش توان بازپرداخت اقساط هواپیماهای خریداریشده افزایش دهد.
آ۳۲۱ چه نوع ایرباسی است؟
آ۳۲۱ با اصلاحاتی در مدل ایرباس ۳۲۰ تولید شده و میتواند بهطور همزمان در پروازهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما که جزو هواپیماهای بدنه باریک و از نظر ظرفیت پرواز در حوزه کوتاهبرد و میانبرد قرار میگیرد یکی از پرطرفدارترین هواپیمای ایرباس در سالهای گذشته بوده است.
این هواپیما ظرفیت مسافرپذیری حدود ۱۹۵ نفر را دارد و در صورت حذف برخی کلاسهای پروازی، میتواند تا بیش از ۲۳۰ مسافر را هم در خود جای دهد.
براساس آماری که در پایان نوامبر سال ۲۰۱۶ اعلام شد از این مدل هواپیما ۱۴۱۳ عدد به مشتریان جهانی آن تحویل داده شده و در حال حاضر ۱۳۹۶ فروند از آن در حال پرواز است. در میان تمام مشتریان این هواپیما شرکت هواپیمایی امریکنایرلاینز با خرید ۱۹۷ فروند از ایرباس آ۳۲۱ توانسته به بزرگترین مشتری جهانی این هواپیما تبدیل شود.
این هواپیما در کلاس خود، مصرف سوخت بهینه و بسیار کمی دارد و صدا و نویز کمتری نسبت به سایر هواپیماهای رقیب در کابین آن به گوش میرسد.
ایرباس که تلاش کرده این هواپیما را با برخی مدلهای بوئینگ قابل رقابت کند در طراحی موتور به یکی از پایینترین سطوح مصرف سوخت رسیده و در استفاده از مواد جدید در بدنه آن نیز پیشرفتهای قابلتوجهی داشته است. آمارها نشان از آن دارد که میزان سفارش ایرباس آ۳۲۱ در جهان از ۱۷۳۳ فروند نیز گذشته و ایرانایر آخرین مشتری آن به شمار میآید که عصر روز پنجشنبه گذشته نخستین فروند از این هواپیما را تحویل گرفت.
به گزارش گسترش تجارت، ۲۳ سال از آخرین باری که ایرانایر توانست هواپیمای نو خریداری کند، میگذرد و آنطور که مسئولان هما میگویند آخرین بار این شرکت در سال ۱۹۹۴میلادی توانست با وجود دشواریها به دلیل تحریم، دو هواپیمای نو از ایرباس خریداری کند.
تحریم فروش هواپیمای نو به ایران در سالهای گذشته نهتنها مانع نوسازی بهموقع ناوگان هوایی ایرانایر بهعنوان ناوگان ملی کشور شد، بلکه کاهش تعداد هواپیماهای عملیاتی این شرکت را نیز به دنبال داشت، تا جایی که شرایط بهگونهای پیش رفت که ۶۰درصد صندلیهای ایرانایر غیرعملیاتی شد.
بنا به آخرین گزارش رسمی منتشر شده از سوی وزارت راهوشهرسازی در تیر امسال، تعداد کل هواپیماهای مسافری ایرانایر ۵۰ فروند است؛ تعداد صندلیهای فعال این شرکت ۴۲۲۶ صندلی یعنی معادل ۴۰/۳درصد کل صندلیهاست و حدود ۶۰درصد صندلیهای این شرکت غیرفعال است. همچنین براساس این گزارش از ۵۳ هواپیمای هما (باری و مسافری) ۳۱ هواپیما زمینگیر شدهاند و میانگین عمر ناوگان مسافری این شرکت ۲۷/۶سال است. فرسودگی فقط یک روی سکه وضعیت ناوگان هماست، روی دیگر این سکه، حرکت در مسیر نو شدن است. این شرکت با استفاده از فرصت مذاکرات هستهای و اجرای برجام و با تلاشهای وزارت امور خارجه و وزارت راهوشهرسازی، در دولت یازدهم اقدامات مهمی در راستای نوسازی ناوگان انجام داده که حالا، تنها چند روز مانده به سالگرد اجرایی شدن برجام، به ثمر نشسته و نخستین هواپیما از فهرست خرید ایرانایر
از ایرباس، به ایران تحویل داده شده است؛ هواپیمایی نو که با ورودش میتوان گفت میانگین سنی ناوگان هما یکباره به کمتر از ۱۴سال رسید. روند مذاکره ایرانایر با غولهای هواپیماساز فرانسه و امریکا در یک سال گذشته با همه فرازونشیبهای موجود، همواره در جریان بود و سرانجام پیش از اینکه سال ۲۰۱۶میلادی پایان یابد، قرارداد خرید ۱۰۰ هواپیما از ایرباس و ۸۰ بوئینگ از امریکا نهایی شد. وزیر راه و شهرسازی میگوید با تحقق کامل قرارداد ایرباس و بوئینگ، حدود ۵۰ هزار صندلی به ظرفیت حملونقل هوایی مسافری کشور افزوده میشود.
انعقاد این قراردادها علاوه بر ایران، برای فروشندگان نیز اهمیت بالایی دارد، به عنوان نمونه ایرباس اعلام کرده سفارشهای ایران در سال گذشته به این شرکت، یک هفتم کل سفارشهای ایرباس در سال ۲۰۱۶ بوده است.
سومین هواپیمای نو بعد از انقلاب
پنجشنبه گذشته، علاوه بر اینکه وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس و برخی دیگر مقامات رسمی کشور به استقبال نخستین ایرباس نو در مهرآباد رفتند، مدیرعامل ایرباس نیز با این هواپیما به ایران آمد. گرچه همین حضور را میتوان نشانهای از اهمیت ورود این هواپیما دانست اما در اهمیت این رویداد نکات دیگری نیز قابلتامل است.
کاپیتان اکبر میری روشن، معاون ایمنی پرواز شرکت ایرانایر در پاسخ به پرسش گسترش تجارت درباره اهمیت ورود ایرباس آ۳۲۱ به ایران، یادآور شد: پس از انقلاب، هما فقط دو بار موفق شد هواپیمای نو و مستقیم از کارخانه سازنده (ایرباس) تحویل بگیرد و این سومین تحویل مستقیم هواپیما از کارخانه است.
او توضیح داد: این هواپیما ۱۵ نوامبر ۲۰۱۶ از خط تولید بیرون آمده و همه مراحل تستهای پروازی مربوط به قوانین اتحادیه اروپا و امریکا را با موفقیت پشت سر گذاشته و فقط چند روز است که مجوز پرواز دریافت کرده است. به گفته او این هواپیما هفته گذشته از سوی ۳ نفر از استادخلبانان هما تستهای لازم را با تایید صددرصد به پایان رسانده است.
اهمیت ورود ایرباسهای نو
علاوه بر مسئولان شرکت ایرانایر، بسیاری دیگر از فعالان حملونقل هوایی نیز معتقدند ورود آ۳۲۱ به ایران و هواپیماهای نو بعدی را باید به فیل نیک گرفت.
وحید خادمی، فعال صنعت هوانوردی در پاسخ به گسترش تجارت درباره اهمیت ورود هواپیمای ایرباس آ۳۲۱ به کشورمان گفت: ایران کشوری پهناور با ذخایر گاز، نفت و معادن فراوان است و برای بهره گرفتن از این ظرفیتها، از نظر ناوگان هوایی باید قدرتمند و جزو کشورهای صاحبنام باشیم. به گفته وی، در سالهای بعد از انقلاب به دلیل تحریم فروش هواپیما به ایران، زیرساختهای صنعت هوانوردی کشور با مشکلات فراوانی مواجه شد، ایمنی این صنعت به شدت پایین آمد و بیش از نیمی از هواپیماهای ایرانایر به دلیل فرسودگی و نبودن قطعه از رده خارج شدند. او معتقد است در چنین شرایطی، بازنگری در صنعت هوانوردی کشور مانند اکسیژن برای مردم ضروری است. خادمی اضافه کرد: هرسال میلیاردها دلار پول مردم ایران برای پروازهای خارجی تقدیم شرکتهای هواپیمایی خارجی و منطقه و ارز فراوانی از کشور خارج میشود اما با ورود هواپیماهای نو، این موقعیت فراهم شده که این پول در کشور مصرف شود. به گفته او اگرچه در زمان تحریم نیز با اتکا به توان بالای تعمیر و نگهداری متخصصان داخلی، از ناوگان استفاده حداکثری شد اما از منظر بینالمللی کمبود هواپیما برای صنعت هوانوردی ایران مطلوب نبود. وی معتقد است با ورود هواپیماهای نو، ایران دوباره جایگاه بالای پیشین خود در هوانوردی بینالمللی را بهدست خواهد آورد. این کارشناس هوانوردی یادآور میشود: ایران جایگاه مهم و منحصربهفردی در نقشه هوایی دنیا دارد که باید استفاده بهینه از آن داشته باشد. خادمی افزود: نقشه جغرافیایی هوایی شامل ۴منطقه آسیا، امریکا، افریقا و اروپاست. در این نقشه هیچ کشوری در دو منطقه حضور ندارد، جز ایران که در دو منطقه آسیا و اروپا یعنی هم در منطقه ۲ و هم در منطقه ۳ قرار دارد.
خرید هواپیما سودآور است
توان تامین مالی خرید هواپیماهای نو و امکان تامین قطعات آنها در آینده، از جمله مسائلی است که برخی افراد، پرسشها و اما و اگرهایی درباره آن مطرح میکنند. خادمی معتقد است ایرانایر در این زمینه با مشکلی مواجه نخواهد شد زیرا هواپیما کار میکند، درآمد دارد و سودده است. او افزود: البته این مسئله مستلزم مدیریت دقیق درآمد و هزینه در شرکت ایرانایر است. موضوع تامین قطعه نیز بخشی از قرارداد و برعهده ایرباس است.
البته به نظر میرسد مسئله تامین مالی خرید هواپیماهای نو، دغدغه مسئولان نیز است. مدیرعامل ایرانایر در این زمینه با بیان اینکه قراردادهای پیچیده فاینانس را پیش رو داریم، گفت: تحقق این قرارداد، نیازمند بازنگری در صنعت هوایی است.
خرید ۲۸میلیارد دلاری و چند نکته
وزیر راه و شهرسازی میگوید: تا پایان سال ۹۵، دو ایرباس دیگر از سری آ۳۵۰ وارد کشور خواهند شد. به این ترتیب تا پایان سال ایرانایر ۳ هواپیما از مجموع ۱۰۰ ایرباس خریداری شده از شرکت هواپیماساز فرانسوی را تحویل خواهد گرفت. ارزش قرارداد ایرانایر با ایرباس به گفته مسئولان، ۱۰/۵میلیارد دلار است.
با احتساب قرارداد ۱۶/۶میلیارد دلاری بوئینگ برای خرید ۸۰ هواپیما و قرارداد یکمیلیارد دلاری با شرکت ایتیآر برای خرید ۲۰ هواپیما، ارزش مجموع خریدهای ایرانایر بیش از ۲۸میلیارد دلار است. وزارت راه و شهرسازی بارها اعلام کرده دولت پولی برای خرید این هواپیماها پرداخت نخواهد کرد بلکه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک خریداری میشوند و قرار است براساس عملکرد، هزینههایشان را تامین کنند. به گفته اصغر فخریه کاشان، قائممقام وزیر راه و شهرسازی، تامین مالی خرید این هواپیماها از سوی شرکتهای بینالمللی لیزینگ انجام میشود که در صورت تامین مالی از سوی ایرباس، بازپرداخت ۱۰ساله و در صورت تامین مالی از سوی موسسات مالی دیگر، بازپرداخت ۱۸ساله خواهد بود. براساس آخرین فهرست قیمت انواع مدلهای هواپیما در سایت شرکت ایرباس، قیمت ایرباس آ۳۲۱، ۱۱۵میلیون دلار یعنی بیش از ۳۷۰میلیارد تومان است. البته مسئولان میگویند در مجموع روی ۱۰۰ ایرباس خریداری شده، تخفیف خوبی از ایرباس گرفتهاند.
برخی کارشناسان معتقدند باوجود اینکه ورود هواپیماهای نو به کشور خبر بسیار خوبی است، شرکت ایرانایر همانطور که مدیرعامل آن نیز تاکید کرده، نیازمند بازنگری در روند فعالیتها و در واقع بازنگری در نظام بازرگانی است تا بتواند از فرصت ورود این هواپیماها استفاده کرده و درآمدهای خود را با هدف افزایش توان بازپرداخت اقساط هواپیماهای خریداریشده افزایش دهد.
آ۳۲۱ چه نوع ایرباسی است؟
آ۳۲۱ با اصلاحاتی در مدل ایرباس ۳۲۰ تولید شده و میتواند بهطور همزمان در پروازهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما که جزو هواپیماهای بدنه باریک و از نظر ظرفیت پرواز در حوزه کوتاهبرد و میانبرد قرار میگیرد یکی از پرطرفدارترین هواپیمای ایرباس در سالهای گذشته بوده است.
این هواپیما ظرفیت مسافرپذیری حدود ۱۹۵ نفر را دارد و در صورت حذف برخی کلاسهای پروازی، میتواند تا بیش از ۲۳۰ مسافر را هم در خود جای دهد.
براساس آماری که در پایان نوامبر سال ۲۰۱۶ اعلام شد از این مدل هواپیما ۱۴۱۳ عدد به مشتریان جهانی آن تحویل داده شده و در حال حاضر ۱۳۹۶ فروند از آن در حال پرواز است. در میان تمام مشتریان این هواپیما شرکت هواپیمایی امریکنایرلاینز با خرید ۱۹۷ فروند از ایرباس آ۳۲۱ توانسته به بزرگترین مشتری جهانی این هواپیما تبدیل شود.
این هواپیما در کلاس خود، مصرف سوخت بهینه و بسیار کمی دارد و صدا و نویز کمتری نسبت به سایر هواپیماهای رقیب در کابین آن به گوش میرسد.
ایرباس که تلاش کرده این هواپیما را با برخی مدلهای بوئینگ قابل رقابت کند در طراحی موتور به یکی از پایینترین سطوح مصرف سوخت رسیده و در استفاده از مواد جدید در بدنه آن نیز پیشرفتهای قابلتوجهی داشته است. آمارها نشان از آن دارد که میزان سفارش ایرباس آ۳۲۱ در جهان از ۱۷۳۳ فروند نیز گذشته و ایرانایر آخرین مشتری آن به شمار میآید که عصر روز پنجشنبه گذشته نخستین فروند از این هواپیما را تحویل گرفت.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.