| کد خبر: 116507 |

تجربه دانمارک برای تامین اعتبار پروژه ریلی پیشرفته

تین‌نیوز| پروژه ساخت نخستین قطار سبک بین شهری در دانمارک از سال 2013 کلید خورده است و انتظار می‌رود در زمان تکمیل، شهر آرهاوس، دومین شهر بزرگ دانمارک را به شبکه ریلی کل کشور متصل کند. در فاز نخست این پروژه که تاریخ تکمیل آن سال 2017 اعلام شده است، دست‌کم 110 کیلومتر خطوط ریلی سبک به 51 نقطه از منطقه آرهاوس خدمات‌رسانی خواهد کرد. درباره اجرای این پروژه از سال 2006 در پارلمان دانمارک بحث‌های زیادی شده بود. در ژانویه سال 2009 پارلمان این کشور به‌عنوان بخشی از بسته حمایت از حمل‌ونقل سبز دانمارک به تخصیص 500 میلیون کرون دانمارک معادل 85 میلیون دلار به بخش ریلی رای داد. از اکتبر سال 2010 مطالعات زیادی درمورد تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که در این پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند، انجام شد و در ماه مه 2012 ساخت پروژه مورد تصویب قرار گرفت.
 
به منظور اجرایی شدن پروژه مزبور یک شرکت با نام آرهاوس ریل که مالکیت آن را شهرداری آرهاوس در اختیار دارد (با سهم 2/ 47 درصدی از کل پروژه)، شرکت دولتی دانیش استیت (با سهم 47 درصدی از کل پروژه) و شرکتی محلی با نام «سنترال دانمارک ریجن» (با سهم 8/ 5 درصدی از کل پروژه) در ماه اوت 2012 افتتاح شدند. برآوردها نشان می‌دهد که فاز یک این پروژه هزینه‌ای بالغ بر 4/ 2 میلیارد کرون دانمارک معادل 408 میلیون دلار دربرخواهد داشت که هریک از این شرکت‌ها نسبت به سهمشان در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. علاوه بر همه اینها بانک سرمایه‌گذاری اروپا بودجه‌ای بالغ بر 2/14میلیون کرون دانمارک را به‌عنوان بخشی از طرح همکاری محلی انرژی کمیسیون اروپا (النا) به این پروژه اختصاص داده است تا از آن دسته پروژه‌های ساخت و ساز و حمل‌ونقل که به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند، حمایت کند. کنسرسیومی آلمانی- ایتالیایی متشکل از شرکت‌ استادلر پانکو و شرکت آنسالدو در ماه ژوئیه 2014 قراردادی را برای ساخت و تجهیز فاز نخست پروژه آرهاوس امضا کردند. براساس این قرار داد شرکت استادلر پانکو نوردهای خط ریلی را تامین خواهد کرد و شرکت آنسالدو نیز مسوولیت تامین زیرساخت‌ها از جمله ریل، علائم و مراکز کنترل و تعمیر و نگهداری را بر عهده خواهد داشت.

طول سیستم ریلی دانمارک مشتمل بر حدود 2600 کیلومتر خطوط ریلی است که بخش مهمی از آن به‌ویژه در مرز مشترک با آلمان، مجهز به قطارهای برقی است. بخش قابل‌توجهی از حمل‌ونقل کالاها بین سوئد و آلمان نیز از طریق خطوط ریلی دانمارک انجام می‌شود. در شرایطی که بین سه کشور آلمان، دانمارک و سوئد اتصالات ریلی مشترک وجود دارد، اما ولتاژ برق قطارهای برقی این کشورها متفاوت است. سوئد و آلمان از برق 15 کیلوولتی استفاده می‌کنند؛ اما برق خطوط ریلی برقی دانمارک 25 کیلو ولتی است. ساختار سیستم ایمنی قطارهای دانمارک نیز با این دو کشور تفاوت‌های اساسی دارد. دانمارک عضو اتحادیه بین‌المللی خطوط ریلی است و حمایت‌های دولت از سیستم ریلی این کشور بخش مهمی از سرمایه‌گذاری‌های ریلی را به خود اختصاص می‌دهد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.