| کد خبر: 115153 |

پیشرفت ۱۵ درصدی در ۶ سال بی‌پولی

تین‌نیوز|  بی‌پولی به‌عنوان یکی از بزرگترین موانع پیشرفت پروژه‌های عمرانی کشور، متهم ردیف اول پیشرفت کند و تعطیلی موقت پروژه خط‌آهن چابهار ـ زاهدان است.
 
این خط‌آهن۶۰۰ کیلومتری به عنوان بخشی از خط‌آهن بیش از ۱۳۰۰ کیلومتری چابهار ـ مشهد نقشی حیاتی در توسعه تجارت خارجی از طریق چابهار و افزایش سهم راه‌آهن در حمل بار در شرق کشور دارد اما به دلیل کمبود بودجه، باوجود گذشت ۶سال از کلنگ‌زنی، نتوانسته بیش از ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد. اعتراض مسئولان به اختصاص نیافتن بودجه مناسب به این پروژه حیاتی، دولت را بر آن داشته تا به فکر تامین مالی این پروژه بیفتد و آخرین خبرها نشان می‌دهد ۵۰۰میلیارد تومان برای نجات این پروژه از تعطیلی اختصاص یافته است.

سهم بالای چابهار از تجارت ایران شاید موجه‌ترین دلیلی باشد که رساندن خط‌آهن به چابهار را الزامی می‌کند. اتصال چابهار به مشهد با راه‌آهن، اتصال اقیانوس هند و سواحل جنوبی کشور به مرزهای شمالی و کشورهای آسیای میانه را میسر خواهد کرد. از سوی دیگر رسیدن راه‌آهن به این منطقه می‌تواند اشتغالزایی وسیعی در زاهدان، خراسان جنوبی و سایر مناطق همسایه این خط‌آهن داشته باشد. استفاده از همه این مزیت‌ها بستگی به تکمیل خط‌آهن ۱۳۰۰ کیلومتری دارد که از چابهار آغاز و به خط‌آهن بافق ـ مشهد متصل می‌شود.

عملیات ساخت پروژه خط‌آهن ۶۰۰ کیلومتری چابهار ـ زاهدان به عنوان بخشی از پروژه خط‌آهن چابهار ـ مشهد در سال ۸۹ کلید خورد اما مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر نبود بودجه کافی، این پروژه حیاتی را با کندی کار و توقف یا به عبارت بهتر تعطیلی مواجه کرد تا اینکه در سال ۹۲ قرارداد ساخت این پروژه با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بسته شد تا این پیمانکار بتواند پروژه را به سرانجام برساند.

در حال حاضر پروژه تا ایرانشهر پیشرفت ۷۰درصدی در زیرساخت‌ها و در مجموع ۱۵درصد پیشرفت دارد. مسیر کلی خط‌آهن مشهد ـ چابهار به عنوان طولانی‌ترین خط آهن ایران و یکی از پروژه‌های مهر ماندگار دولت نهم و دهم است که براساس وعده این دولت، قرار بود تا پایان سال ۹۴ به اتمام برسد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز در روزهای گذشته در جمع خبرنگاران با
اعلام اینکه پروژه خط‌آهن چابهار ـ زاهدان یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که قرارگاه خاتم در مشارکت با وزارت راه و شهرسازی در دست اجرا دارد، گفت: زیرسازی قطعه نخست پروژه راه‌آهن چابهار ـ زاهدان تا ایرانشهر ۷۰درصد پیشرفت داشته و حدود ۱۳۰ کیلومتر آن آماده ریل‌گذاری است. امیدواریم این پروژه نیز که از جهت استراتژیک برای جنوب شرق ایران دارای اهمیت بالایی است به زودی به نتیجه برسد. وزیر راه و شهرسازی معتقد است تکمیل خط‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد به‌عنوان حلقه واصله ریلی ایران با کشورهای جهان، نیازمند اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل است.
 
 بی‌پولی؛ مهم‌ترین مشکل پروژه
بندر چابهار یکی از ۱۴ بندر مهم و استراتژیک دنیا به شمار می‌رود که در منتهی‌الیه جنوب شرقی کشور در سواحل دریای عمان واقع شده و با تهران ۱۹۶۱ کیلومتر و با زاهدان ۷۳۰ کیلومتر فاصله دارد. بهره‌برداری از خط‌آهن چابهار ـ زاهدان موجب ارتباط شبکه ریلی کشور از مسیر بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب با آب‌های آزاد، اقیانوس هند و آب‌های بین‌المللی می‌شود و تحولی در ترانزیت بار به‌ویژه برای کشورهای آسیای میانه به همراه خواهد داشت. در واقع می‌توان گفت خط‌آهن چابهار ـ زاهدان قرار است بندر چابهار را به شاهراه ترانزیتی تبدیل کند. باوجود همه این مزیت‌ها، این پروژه نیز مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر کشور از آسیب‌های بی‌پولی و نبود بودجه در امان نبوده است.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه می‌گوید: بزرگترین مشکل پروژه خط‌آهن چابهار ـ زاهدان، مربوط به تامین منابع مالی است. البته درحال حاضر قرارگاه خاتم در حال انجام کارهای این پروژه بزرگ است که امیدواریم منابع مالی برای تسریع امور این پروژه اختصاص پیدا کند. وی با اشاره به نقش ترانزیت در توسعه استان سیستان وبلوچستان بیان کرد: کریدور شمال ـ جنوب و آسیای میانه نقش بزرگی در صادرات و واردات دارد؛ بنابراین راه‌اندازی این خط آهن ارتباط بین افغانستان و ایران و بسیاری از کشورهای آسیای میانه را که از این طریق می‌توانند به آب‌های آزاد دسترسی داشته باشند، بهتر خواهد کرد.

در حال حاضر آنطور که مهدی رضایی، نماینده شرکت ساخت در استان سیستان و بلوچستان می‌گوید، از ۸ قطعه پروژه چابهار ـ زاهدان، ۶ قطعه در حال کار است.
او نیز همچون سایر مسئولان و دست‌اندرکاران این پروژه، بزرگترین مشکل را کمبود منابع مالی می‌داند و می‌افزاید: برای اجرای این پروژه باید ماهانه حدود ۱۵ تا ۲۰میلیارد تومان پول هزینه شود که این رقم نیاز به تعریف منابع مالی از طریق فروش سهام یا صندوق توسعه ملی دارد.

رضایی با بیان اینکه در سال ۹۵ هیچ پولی به پیمانکار این پروژه یعنی قرارگاه خاتم تعلق نگرفته، گفت: ۳۰۰میلیارد تومان پول از فروش سهام داشته‌ایم که کاملا صرف پروژه شده است. او هشدار می‌دهد گرچه این پروژه در حال حاضر فعال است و در مجموع ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما اگر منابع مالی جدید برای آن تعریف نشود احتمال تعطیلی این پروژه بزرگ وجود دارد.
 
اختصاص بودجه دولتی به پروژه
شاید همین اظهارنظر دلیلی باشد بر توجه بیشتر دولت به پروژه. همین چند روز پیش استاندار سیستان و بلوچستان در بازدیدی که از این پروژه داشت، اعلام کرد: دولت قرار است کمک مالی به این پروژه داشته باشد. به گفته او براساس ابلاغیه رییس‌جمهوری به سازمان برنامه و بودجه، مبلغ ۵۰۰میلیارد تومان به راه‌آهن چابهار ـ زاهدان اختصاص یافته است.

علی اوسط هاشمی افزود: دولت با وجود شرایط سخت اقتصادی طرح‌های بزرگ ملی در سیستان وبلوچستان مانند راه‌آهن را نه‌تنها تعطیل نکرده بلکه از ادامه این طرح‌ها و تسریع در انجام آنها حمایت می‌کند و برای تکمیل این طرح‌ها و حل مشکلات اعتباری آنها از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

پیش‌تر مسئولان اعلام کرده بودند بر اساس مطالعات اولیه، خط آهن چابهار ـ زاهدان سالانه نیازمند ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار است که باید از سوی دولت برای آن در نظر گرفته شود. با اختصاص بودجه در روزهای اخیر، به نظر می‌رسد دولت تلاش دارد سهم خود از هزینه‌های ساخت این پروژه را از این به بعد پرداخت کند.

سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در خط‌آهن چابهار
خط آهن چابهار باتوجه به اهمیتی که برای تجارت کشورهای همسایه دارد، مورد توجه این کشورها هم بوده و کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در آن ابراز تمایل کرده‌اند.

در این میان می‌توان به تمایل چین، کره و هند برای حضور در این پروژه اشاره کرد. در تابستان امسال، هند موفق شد حضور خود در این پروژه را تا امضای تفاهمنامه پیش ببرد.

وقتی خبر انعقاد تفاهمنامه بین ایران و هند برای تامین مالی پروژه خط‌آهن چابهار ـ زاهدان منتشر شد، اعلام شد براساس این تفاهمنامه، طرف هندی موظف است تا مهر امسال طرح تامین مالی مناسب پروژه از منابع خود را ارائه و به تصویب مراجع ذی‌صلاح ازجمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی برساند، با این حال هنوز خبر جدیدی درباره تصمیم نهایی هندی‌ها در این زمینه منتشر نشده و باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا هندی‌ها با قطعی کردن قراردادشان با ایران در زمینه خط آهن چابهار ـ زاهدان، حضور خود را در این پروژه تثبیت خواهند کرد یا خیر. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.