| کد خبر: 112711 |

پورسیدآقایی در مراسم تودیع و معارفه با گلایه از سیاست زدگی جامعه عنوان کرد:

وزیر با خواهش ما از استعفا منصرف شد

محسن پورسیدآقایی گفت: وزیر راه و شهرسازی با خواهش بنده و خیلی از دوستان پذیرفتند که استعفا ندهند.

محسن پورسیدآقایی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل راه آهن با گلایه از جامعه سیاست زده ایران موضوع استعفای خود را موضوعی ساده و طبیعی دانست. موضوع ساده ای که جناح ها در پی بهره برداری خود از آن بودند. وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که وزیر راه و شهرسازی با خواهش بنده و خیلی از دوستان پذیرفتند که استعفا ندهند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محسن پورسیدآقایی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل راه آهن به عنوان اولین سخنران روی سن رفت. البته قبل از حضور او بر روی سن رضا رفیع، مجری مراسم از حاضران در سالنی که جای سوزن انداختن در آن وجود نداشت خواست تا به احترام پورسیدآقایی او را ایستاده تشویق کنند. قبل از آن نیز تمام حضار برای ادای احترام به درگذشتگان سانحه برخورد دو قطار مسافری محور مشهد لحظاتی سکوت و فاتحه ای قرائت کردند.
این مراسم با حضور وزیر راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی، مدیرعامل سابق، سعید محمدزاده مدیرعامل جدید، محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و اعضا هیئت مدیره شرکت راه آهن سایر دست اندرکاران حوزه ریلی در سالن غدیر شرکت راه آهن برگزار شد.
پورسیدآقایی، مدیرعامل پیشین راه آهن در ابتدای سخنان خود با اشاره به این که تمام مدیران باید در برابر شکست و اشتباه زیردستان خود پاسخگو باشند و خطای خود را بپذیرند گفت: هنگامی که سیاست های جدید و تدبیر انقلاب ریلی مطرح شد در تمام زمینه ها هزار کار و پروژه شروع شد که ازجمله آن می توان به افزایش سرعت، ظرفیت اشاره کرد. طبیعی است با افزایش سرعت قطار و هم زمان رفع تمام موانع افزایش سرعت و کاهش زمان سیر قطار تهران- مشهد به کمتر از ۱۰ ساعت؛ نقش عوامل اجرایی در راه آهن بیش ازپیش زیاد می شود و هر خطایی عواقب جبران ناپذیری ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل پیشین راه آهن با بیان اینکه اگر ظرفیت مسیر اضافه نمی شد و هر نیم ساعت با سرعت ۱۲۰ کیلومتر سیر انجام می شد در صورت وقوع حادثه مشابه شدت حادثه کمتر می شد گفت: به دلیل سرفاصله کوتاه تر و سرعت بیشتر احتمال وقوع حادثه وجود دارد که این اتفاق بنا به همین دلایل و البته خطای انسانی رخ داده است. تصور نمی کردم ابعاد یک خطا به این میزان فاجعه ایجاد کند اما تحمل فشار از جانب سیستم برای انجام تمام کارها در آن واحد برای من مشخص بود.

مدیران در برابر اشتباه زیردستان خود باید پاسخگو باشند

مدیرعامل مستعفی شرکت راه آهن با تأکید بر اینکه ایمنی نباید فدای افزایش ظرفیت شود بیان کرد: مدیران، مسئول عملکرد زیردستان خود هستند و به طور طبیعی تمام مدیران باید در برابر شکست و اشتباه زیردستان خود حداقل پاسخگو باشند و خطای خود را بپذیرند. فرمول استعفا ساده و بسیار روشن بود زیرا به دلیل حجم بالای کار یک خطا منجر به بروز حادثه شد و به طور طبیعی باید مسئولیت این حادثه را می پذیرفتم. چرا جامعه سیاست زده شده و از اخلاق اسلامی فاصله گرفته است؟ از اینکه عده ای سعی کردند با خراب کردن و تهمت زدن به سیستم ها و تلاش های سه ساله دولت تحلیل های مختلف و داستان و فرضیات مبنی بر تشکیل اتاق فکر در دولت منتشر کنند، متأسف شدم. فضای اخلاقی در کشور به حدی سیاسی شده که هر اقدامی در کشور با پند سیاسی مواجه می شود.

معاون پیشین وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اظهارات مختلف در فضای مجازی در خصوص استعفای خویش بیان داشت: در موضوع استعفا تلاش شد با تهمت زدن به سیستم ها مسئله را سیاسی کنند و تحلیل های مختلف بنویسند که کی دستور داد. گفته شد در دولت اتاق فکری تشکیل شده که اگر این کار انجام شود به نفع دولت است. بیش از همه از این متأسفم شدم که فضا جامعه به حدی سیاسی شده که هر اقدام در کشور با عینک سیاسی دیده می شود. اگر طیف اصولگرایان این کار را انجام دهد طیف طرفدار می خواهد حمایت کند و برعکس از طیف دیگر این کار را انجام دهد آن ها نیز می خواهند از آن حمایت کنند.

قبل از من وزیر راه و شهرسازی استعفای خود را تنظیم کرده بود
پورسیدآقایی در ادامه خاطرنشان کرد: قبل از بنده وزیر راه و شهرسازی قصد استعفا داشت و آن را هم تنظیم کرده بود؛ اما راه آهن یکی از سازمان های زیرمجموعه وزارت راه بود و باید مسئول آن استعفا می داد. موضوع استعفا بسیار ساده و طبیعی بود به طوری که قبل از من وزیر راه و شهرسازی استعفای خود را تنظیم کرده بود و به دلیل اینکه شخص وزیر مسئولیت سازمان های مختلف را برعهده دارد در نتیجه بنده به عنوان مسئول مستقیم راه آهن باید از سمت خویش استعفا می دادم؛ لذا هیچ یک از مطالب مبنی بر سیاسی بودن استعفای بنده صحت ندارد. بر همین اساس وزیر راه و شهرسازی با خواهش اینجانب و جمعی از دوستان موافقت کردند که استعفا ندهند. باید به سمت جامعه ای اخلاق مدار و خارج از تفسیر و بهره برداری سیاسی حرکت کنیم.

مدیرعامل پیشین شرکت راه آهن تصریح کرد: من موافق استعفای مدیران پس از وقوع هر حادثه نیستم بلکه استعفا باید بستگی به حجم و ابعاد مختلف حادثه داشته باشد. ادامه حضور بنده به راه آهن ضرر می زد، زیرا اقدامات طیف های مختلف با ایجاد یک فضای سیاسی کاری سعی کردند راه آهن را آویزه مقاصد سیاسی کنند و بنده به خاطر اینکه از لطمه خوردن راه آهن و حمله کردن علیه آن جلوگیری کنم از سمت خود استعفا دادم.

پورسیدآقایی در پایان با اشاره به انتخاب محمدزاده به عنوان مدیرعامل جدید راه آهن خاطرنشان کرد: حضور آقای محمدزاده و انتخاب خوب وزیر نوید ادامه روند توسعه راه آهن را می دهد و کناره گیری بنده نیز به طور حتم به این مسئله کمک کرد و از طرفی موجب شد تا راه آهن از این هجمه رهایی یابد. یک لحظه از تصمیم خود پشیمان نیستم و معتقدم سیستم های مدرن راه آهن و افزایش سرعت باید توسعه یابد تا آرمان راه آهن به ثمر برسد لذا نباید در این مسیر لحظه ای به عقب بازگشت.

در پایان این مراسم شرکت ها، اشخاص و اصناف مختلف حوزه ریلی از جمله انجمن صنفی ریلی از خدمات پورسیدآقایی تشکر کردند.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Edalat. mirnasr @ gmail. com 1 0

    موفقیت نه تنها در کسب نتیجه بلکه دررآی نتیجه در دیدن اثرات فرهنگی یک اقدام و تعالی بدنه اجتماعی سازمان می تواند متبلور شود. با تشکر از دکتر آقایی که در هر دو عرصه یادگاری بی بدیل به ارمغان گذاشتند. این استعفا در بستری عظیم نماد حاکمیت مردم سالاری و ضرورت پاسخگویی به جامعه ما ورأی تمامی تلاش های صورت پذیرفته بود. درسی بود برأی همه مدیران که خدمت گاه به یک استعفا نیز میسر است.